پرده سینما

بیم و امید پیش روی تشکل صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تشکل صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در چند سال گذشته با بحران بزرگی مواجه بوده است. بحرانی که در اوائل سال از طریق وساطت یا دخالت خانه سینما حل نشد و  با مأموریتی که چند روز پیش جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علیرضا سجادپور (مدیركل اداره‌ی نظارت و ارزشیابی) داد وارد مرحله جدیدی شد. شمقدری به سجادپور مأموریت عجیب و دشواری داد:  تأسیس تشكل تهیه‌كنندگان!

به گزارش ایسنا، در متن نامه‌ی ارسالی جواد شمقدری خطاب به علیرضا سجادپور آمده است: «تهیه‌كننده مسؤولیت و مدیریت اصلی در چرخه‌ی تولید و نمایش فیلم سینمایی را برعهده دارد؛ چنان‌كه می‌توان وضعیت سینمای ایران را ناشی از چگونگی عملكرد و مدیریت این گروه دانست. وجود ویژگی‌های حرفه‌یی این صنف مثل توان مدیریت چرخه تولید و عرضه‌ی فیلم سینمایی، دانش و مهارت لازم و تجربه كاری، امری است بدیهی؛ اما مهم‌ترین عنصر، ویژگی‌های فرهنگی و برخورداری از دغدغه و مسؤولیت‌پذیری نسبت به مردم، آرمان‌ها و اهداف فرهنگی و انقلابی جامعه ایران اسلامی است.

بر این اساس و با توجه به مسوولیت‌های فرهنگی ناظر به سند چشم‌انداز بیست‌ساله، تلاش كنید با تبادل و كسب نظرات همه دست‌اندركاران حوزه‌ی تهیه‌كنندگی سینما، فارغ از دسته‌بندی‌های جاری، نسبت به تأسیس یك تشكل مقتدر و مسؤولیت‌پذیر و دغدغه‌مند نسبت به آرمان‌های نظام اسلامی ایران در چارچوب مأموریت‌های داخلی و بین‌المللی، هماهنگی و همكاری‌های لازم صورت پذیرد. بدیهی است با توجه به نقش تعیین‌كننده‌ تهیه‌كنندگان فیلم سینمایی، ساختار نهایی این تشكل می‌بایست مستقل از دیگر صنوف سینمایی باشد.»

 

مروری بر جریانات اصناف تهیه​کنندگی

 

تهیه​کنندگان سینما که از چهار سال قبل با مشکل گسست میان اعضا مواجه شده بودند، در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، دعوت به همگرایی شدند. خبر آنلاین در گزارش مبسوطی سیر این انشعاب مکرر تاریخی را بررسی کرد:

چهار سال قبل، زمانی که مشکلات میان اعضای اتحادیه تهیه​کنندگان سینمای ایران بالا گرفته بود اعضای اتحادیه بعد از سال​ها گذران دوران پرالتهاب دیگر دلیلی برای باقی ماندن کنار یکدیگر احساس نمی​کردند و به این ترتیب اصناف دیگری با حضور تهیه​کنندگان سینمای ایران تشکیل شد.

مسئله قابل توجه اینکه افراد مایل به جدایی از اتحادیه همگی با یکدیگر همسو و هم​نظر نیز نبودند و به این دلیل بعد از جدای از اتحادیه دو تشکل مجمع فیلمسازان سینمای ایران و کانون تهیه​کنندگان را تشکیل دادند. اعضای مجمع فیلمسازان کارگردان - تهیه​کنندگانی بودند که اغلب آنان در همان سال در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران عضویت داشتند. تعدادی از چهره​های سرشناس کانون به عنوان هیئت موسس، مجمع فیلمسازان را راه​انداز کردند و در ادامه مسئولیت را برعهده شورای مرکزی واگذار کردند؛ شورای مرکزی این صنف در حال حاضر با ریاست ابوالحسن داودی به فعالیت خود ادامه می​دهد. البته این روزها به دلیل مشغولیت داودی برای ساخت مجموعه تلویزیونی​اش، عزیز​الله حمیدنژاد ریاست مجمع را برعهده دارد.

کانون تهیه​کنندگان، با حضور چهره​های شناخته شده​ای از تهیه​کنندگان سینمای ایران فعالیت خود را آغاز کرد. چهره​های سرشناسی همانند منوچهر محمدی، فرشته طائرپور و سیدضیا هاشمی کانون را راه​اندازی و در شورای مرکزی آن جای گرفتند.

غلامرضا موسویاما جریان تفکیک تهیه​کنندگان به اینجا ختم نشد. گروهی هم از کانون جدا شده و انجمن تهیه​کنندگان مستقل سینمای ایران را تشکیل دادند، انجمنی که با ریاست غلامرضا موسوی اداره می​شود. موسوی خود یکی از بنیان​گذاران اتحادیه تهیه​کنندگان سینمای ایران بود و سال​ها در شورای مرکزی اتحادیه حضوری فعال داشت.

اما در مقطعی که اصناف تهیه​کنندگی به سه صنف اتحادیه، مجمع و کانون تقسیم شده بود، پیشنهادی درمورد تشکیل شورای عالی تهیه​کنندگان سینمای ایران از سوی مسئولان دولتی سینما مطرح شد؛ مسئله​ای که با استقبال کانون و مجمع و واکنش منفی اتحادیه تهیه​کنندگان روبرو شد.

مخالفت اتحادیه با این شورا به حاضر نشدن در جلسات محدود نشد و چندی پیش چهره​های شناخته شده اتحادیه در گفت​و​گوهایی مکرر، تاکید کردند شورای عالی تهیه​کنندگان را به رسمیت نمی​شناسند. در مقطعی که از یک سو مشکلات کانون کارگردانان نگرانی​هایی را در مورد وضعیت این صنف به وجود آورده بود و از سوی دیگر اعضای تهیه​کننده اصرار بر غیرقانونی بودن شورای عالی تهیه​کنندگان داشتند، مدیرعامل خانه سینما وارد عمل شد تا مشکلاتی که ریشه در سال​های دور دارد، برطرف کند.

نمایندگان چهار تشکل تهیه​کنندگی در اردیبهشت ماه به دعوت رئیس هیئت مدیره خانه​سینما نشستی در دفتر محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه​سینما، برگزار کردند. رئیس هیئت مدیره خانه سینما با مرتضی شایسته، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، علیرضا داودنژاد در دفتر محمدمهدی عسگرپور، گردهم آمدند تا با هم​اندیشی و باور به موقعیت محیط بیرونی سینما، راهکارهای جدید همگرایی را جستجو کنند. در این نشست به بررسی تحولات سینما و ضرورت تنظیم مناسبات روشن به منظور پیشبرد تاسیس نهاد نمایندگی یکپارچه تهیه​کنندگی در سینمای ایران با قبول واقعیت​های موجود در بردارنده سلیقه​های متفاوت، پرداخته شد. همچنین در این نشست همگان بر درک این واقعیت که تشتت موجود مانع پیشبرد مطالبات سینما است تاکید و بر ضرورت تدبیر و اندیشیدن راهکاری برای برون رفت ازوضعیت کنونی تصریح کردند.

اما این جلسه حاصلی برای همگرایی پنج تشکل صنفی نداشت. اکنون با حکمی که شمقدری به سجادپور ابلاغ کرده است رسیدن به یک تشکل صنفی جدید وضعیت رسمی تری پیدا کرده است. باید دید سجادپور چگونه با این مهم واجه خواهد شد.

  

      عناوین اصناف تهیه​کنندگی

سال تاسیس

رئیس

اعضای شورای مرکزی

اتحادیه تهیه​کنندگان سینمای ایران

1367

مرتضی شایسته

مرتضی شایسته، سیدجمال ساداتیان، محمد نیک​بین، محسن مسافرچی، حبیب​الله کاسه​ساز، محسن شایانفر، عبدالله علیخانی، محمدحسین فرحبخش، داریوش بابائیان، محمدرضا اعلامی، سیداحمد نجفی، علی​​اکبر ثقفی و عزت​الله جامعی​ندوشن (بازرس).

مجمع فیلمسازان سینمای ایران

1385

ابوالحسن داودی

ابوالحسن داودی، مهدی فخیم​زاده، کیومرث پوراحمد، پرویز شهبازی، عزیز​الله حمید​نژاد، منوچهر مصیری، مهرداد فرید، مجید قاری​زاده و علیرضا داودنژاد.

کانون تهیه​کنندگان

1385

منوچهر محمدی

منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، علی معلم، علی آشتیانی​پور و ایرج تقی​پور، سیدضیا هاشمی و فرشته طائرپور(کمیته داوری و عضویت)​ و ناصر عنصری و احمد میرعلایی (بازرسان).

انجمن تهیه​کنندگان مستقل سینمای ایران

1387

غلامرضا موسوی

غلامرضا موسوی، منیژه حکمت، عبدالله اسفندیاری، محمد بانکی، غلامرضا آزادی، یوسف صمدزاده، پوران درخشنده و امیرحسین شریفی.

شورای عالی تهیه​کنندگان

1386

غلامرضا موسوی

اسامی صاحبان کرسی در مجمع: غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، فرشته طائرپور، محمد بانکی، منیژه حکمت، مجید قاری​زاده، سیامک شایقی، ابوالحسن داودی،​علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، علی آشتیانی​پور و منوچهر شاهسواری.

 

 

 

       


 تاريخ ارسال: 1389/6/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.