پرده سینما
تشکل صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در چند سال گذشته با بحران بزرگی مواجه بوده است. بحرانی که در اوائل سال از طریق وساطت یا دخالت خانه سینما حل نشد و با مأموریتی که چند روز پیش جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به علیرضا سجادپور (مدیركل ادارهی نظارت و ارزشیابی) داد وارد مرحله جدیدی شد. شمقدری به سجادپور مأموریت عجیب و دشواری داد: تأسیس تشكل تهیهكنندگان!
به گزارش ایسنا، در متن نامهی ارسالی جواد شمقدری خطاب به علیرضا سجادپور آمده است: «تهیهكننده مسؤولیت و مدیریت اصلی در چرخهی تولید و نمایش فیلم سینمایی را برعهده دارد؛ چنانكه میتوان وضعیت سینمای ایران را ناشی از چگونگی عملكرد و مدیریت این گروه دانست. وجود ویژگیهای حرفهیی این صنف مثل توان مدیریت چرخه تولید و عرضهی فیلم سینمایی، دانش و مهارت لازم و تجربه كاری، امری است بدیهی؛ اما مهمترین عنصر، ویژگیهای فرهنگی و برخورداری از دغدغه و مسؤولیتپذیری نسبت به مردم، آرمانها و اهداف فرهنگی و انقلابی جامعه ایران اسلامی است.
بر این اساس و با توجه به مسوولیتهای فرهنگی ناظر به سند چشمانداز بیستساله، تلاش كنید با تبادل و كسب نظرات همه دستاندركاران حوزهی تهیهكنندگی سینما، فارغ از دستهبندیهای جاری، نسبت به تأسیس یك تشكل مقتدر و مسؤولیتپذیر و دغدغهمند نسبت به آرمانهای نظام اسلامی ایران در چارچوب مأموریتهای داخلی و بینالمللی، هماهنگی و همكاریهای لازم صورت پذیرد. بدیهی است با توجه به نقش تعیینكننده تهیهكنندگان فیلم سینمایی، ساختار نهایی این تشكل میبایست مستقل از دیگر صنوف سینمایی باشد.»
مروری بر جریانات اصناف تهیهکنندگی
تهیهکنندگان سینما که از چهار سال قبل با مشکل گسست میان اعضا مواجه شده بودند، در اردیبهشت ماه سال جاری از سوی محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، دعوت به همگرایی شدند. خبر آنلاین در گزارش مبسوطی سیر این انشعاب مکرر تاریخی را بررسی کرد:
چهار سال قبل، زمانی که مشکلات میان اعضای اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران بالا گرفته بود اعضای اتحادیه بعد از سالها گذران دوران پرالتهاب دیگر دلیلی برای باقی ماندن کنار یکدیگر احساس نمیکردند و به این ترتیب اصناف دیگری با حضور تهیهکنندگان سینمای ایران تشکیل شد.
مسئله قابل توجه اینکه افراد مایل به جدایی از اتحادیه همگی با یکدیگر همسو و همنظر نیز نبودند و به این دلیل بعد از جدای از اتحادیه دو تشکل مجمع فیلمسازان سینمای ایران و کانون تهیهکنندگان را تشکیل دادند. اعضای مجمع فیلمسازان کارگردان - تهیهکنندگانی بودند که اغلب آنان در همان سال در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران عضویت داشتند. تعدادی از چهرههای سرشناس کانون به عنوان هیئت موسس، مجمع فیلمسازان را راهانداز کردند و در ادامه مسئولیت را برعهده شورای مرکزی واگذار کردند؛ شورای مرکزی این صنف در حال حاضر با ریاست ابوالحسن داودی به فعالیت خود ادامه میدهد. البته این روزها به دلیل مشغولیت داودی برای ساخت مجموعه تلویزیونیاش، عزیزالله حمیدنژاد ریاست مجمع را برعهده دارد.
کانون تهیهکنندگان، با حضور چهرههای شناخته شدهای از تهیهکنندگان سینمای ایران فعالیت خود را آغاز کرد. چهرههای سرشناسی همانند منوچهر محمدی، فرشته طائرپور و سیدضیا هاشمی کانون را راهاندازی و در شورای مرکزی آن جای گرفتند.
اما جریان تفکیک تهیهکنندگان به اینجا ختم نشد. گروهی هم از کانون جدا شده و انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران را تشکیل دادند، انجمنی که با ریاست غلامرضا موسوی اداره میشود. موسوی خود یکی از بنیانگذاران اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران بود و سالها در شورای مرکزی اتحادیه حضوری فعال داشت.
اما در مقطعی که اصناف تهیهکنندگی به سه صنف اتحادیه، مجمع و کانون تقسیم شده بود، پیشنهادی درمورد تشکیل شورای عالی تهیهکنندگان سینمای ایران از سوی مسئولان دولتی سینما مطرح شد؛ مسئلهای که با استقبال کانون و مجمع و واکنش منفی اتحادیه تهیهکنندگان روبرو شد.
مخالفت اتحادیه با این شورا به حاضر نشدن در جلسات محدود نشد و چندی پیش چهرههای شناخته شده اتحادیه در گفتوگوهایی مکرر، تاکید کردند شورای عالی تهیهکنندگان را به رسمیت نمیشناسند. در مقطعی که از یک سو مشکلات کانون کارگردانان نگرانیهایی را در مورد وضعیت این صنف به وجود آورده بود و از سوی دیگر اعضای تهیهکننده اصرار بر غیرقانونی بودن شورای عالی تهیهکنندگان داشتند، مدیرعامل خانه سینما وارد عمل شد تا مشکلاتی که ریشه در سالهای دور دارد، برطرف کند.
نمایندگان چهار تشکل تهیهکنندگی در اردیبهشت ماه به دعوت رئیس هیئت مدیره خانهسینما نشستی در دفتر محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانهسینما، برگزار کردند. رئیس هیئت مدیره خانه سینما با مرتضی شایسته، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، علیرضا داودنژاد در دفتر محمدمهدی عسگرپور، گردهم آمدند تا با هماندیشی و باور به موقعیت محیط بیرونی سینما، راهکارهای جدید همگرایی را جستجو کنند. در این نشست به بررسی تحولات سینما و ضرورت تنظیم مناسبات روشن به منظور پیشبرد تاسیس نهاد نمایندگی یکپارچه تهیهکنندگی در سینمای ایران با قبول واقعیتهای موجود در بردارنده سلیقههای متفاوت، پرداخته شد. همچنین در این نشست همگان بر درک این واقعیت که تشتت موجود مانع پیشبرد مطالبات سینما است تاکید و بر ضرورت تدبیر و اندیشیدن راهکاری برای برون رفت ازوضعیت کنونی تصریح کردند.
اما این جلسه حاصلی برای همگرایی پنج تشکل صنفی نداشت. اکنون با حکمی که شمقدری به سجادپور ابلاغ کرده است رسیدن به یک تشکل صنفی جدید وضعیت رسمی تری پیدا کرده است. باید دید سجادپور چگونه با این مهم واجه خواهد شد.
عناوین اصناف تهیهکنندگی
|
سال تاسیس
|
رئیس
|
اعضای شورای مرکزی
|
اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران
|
1367
|
مرتضی شایسته
|
مرتضی شایسته، سیدجمال ساداتیان، محمد نیکبین، محسن مسافرچی، حبیبالله کاسهساز، محسن شایانفر، عبدالله علیخانی، محمدحسین فرحبخش، داریوش بابائیان، محمدرضا اعلامی، سیداحمد نجفی، علیاکبر ثقفی و عزتالله جامعیندوشن (بازرس).
|
مجمع فیلمسازان سینمای ایران
|
1385
|
ابوالحسن داودی
|
ابوالحسن داودی، مهدی فخیمزاده، کیومرث پوراحمد، پرویز شهبازی، عزیزالله حمیدنژاد، منوچهر مصیری، مهرداد فرید، مجید قاریزاده و علیرضا داودنژاد.
|
کانون تهیهکنندگان
|
1385
|
منوچهر محمدی
|
منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، علی معلم، علی آشتیانیپور و ایرج تقیپور، سیدضیا هاشمی و فرشته طائرپور(کمیته داوری و عضویت) و ناصر عنصری و احمد میرعلایی (بازرسان).
|
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران
|
1387
|
غلامرضا موسوی
|
غلامرضا موسوی، منیژه حکمت، عبدالله اسفندیاری، محمد بانکی، غلامرضا آزادی، یوسف صمدزاده، پوران درخشنده و امیرحسین شریفی.
|
شورای عالی تهیهکنندگان
|
1386
|
غلامرضا موسوی
|
اسامی صاحبان کرسی در مجمع: غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، فرشته طائرپور، محمد بانکی، منیژه حکمت، مجید قاریزاده، سیامک شایقی، ابوالحسن داودی،علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، علی آشتیانیپور و منوچهر شاهسواری.
|
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|