پرده سینما

جاده ایران به اسکار همچنان ماجراساز است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

خانه سینما: صلاحی و صوابی برای پیگیری طرح‌مان در رابطه با اسكار نیست.

 

جایزه اسکاردر حالی که مدت زیادی برای اعلام فیلم انتخابی ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) باقی نمانده است، به نظر می رسد امسال هم مانند سالهای گذشته مسئله انتخاب فیلم ایرانی که رسماً به آکادمی ارائه می شود مسائل مختلفی وجود داشته باشد. در سالهای گذشته بیشتر این مناقشات پشت پرده و در سکوت نسبی برگزار می شد، اما امسال این مناقشات اگرچه ظاهر آرامتری پیدا کرده اما جدی تر به نظر می رسد. از سویی به گزارش ایسنا  روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد، «در پی پرسش‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌نگاران درباره معرفی فیلم به جشن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی توسط خانه سینما به آگاهی می‌رساند سال گذشته در اردیبهشت ماه طرحی (شورای 9 نفره متشکل از دو فعال عرصه بین الملل یکی از بخش دولتی یکی از بخش خصوصی، مدیر مجامع و جشنواره های سینمائی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5 نفر سینماگر ایرانی شناخته شده بین المللی به انتخاب جامعه اصناف سینمائی و یک سینماگر با سابقه روشن به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای بررسی و انتخاب فیلم را پیشنهاد کرده بودیم که آنچه در حوادث اجتماعی سال گذشته رفت مانع از اجرای آن شد.

اینک نیز که کرسی‌نشینان معاونت سینمائی علاقمند به اداره و اجرای همه چیز توسط دولت (خودشان) هستند، صلاحی و صوابی برای پیگیری طرح یاد شده نیست. از خداوند متعال برای عزت و سربلندی سینمای ایران که به درستی سفیر جامعه ایرانی - اسلامی در جهان بوده است دعا می‌کنیم.»

 

احتمال اکران صوری بدرود بغداد تا 9 مهر ماه برای رسیدن به اسکار

 

از طرف دیگر ظاهراً مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در نظر دارد یک اکران فوری و صوری برای فیلم بدرود بغداد ترتیب دهد تا این فیلم نماینده ایران به اسکار اعلام شود. شفیع آقامحمدیان در این رابطه به ایسنا گفت: در تلاش هستیم در فرصت باقی‌مانده برای معرفی به اسكار فیلم‌سینمایی بدرود بغداد (به كارگردانی مهدی نادری) را در ایران اكران عمومی كنیم.

مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینكه طی چند روز گذشته اظهار علاقه‌مندی كرده‌اید تا بدرود بغداد را به آكادمی اسكار معرفی كنید، درحالیكه این فیلم هنوز در ایران اكران عمومی نشده است و شرط لازم برای معرفی یك فیلم به اسكار، اكران عمومی آن در داخل كشور است،گفت: در تلاش هستیم تا در فرصت باقیمانده مقدمات اكران این فیلم را فراهم كنیم.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینكه معمولا فیلمهای فرهنگی به شكل محدودتری به نمایش درمی‌آیند، اكران این فیلم هم محدودتر از سایر فیلمها خواهد بود اما با این وجود ما پیگیر هستیم تا در صورت امكان طی مدت باقیمانده این فیلم را به نمایش عمومی درآوریم كه اگر این ساخته به عنوان نماینده ایران در اسكار در نظر گرفته شد مشكلی برای حضور آن وجود نداشته باشد.

آخرین مهلت معرفی نماینده‌ی سینمای ایران به اسكار 9 مهر ماه است و باید تا پیش از این تاریخ فیلم مربوطه در ایران اكران عمومی شده باشد. چند روز پیش جواد شمقدری معاونت امور سینمایی اعلام کرده بود معیارهای جدیدی برای فیلم انتخابی ایران به اسکار به وجود می آید و الگوی انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار شکسته می شود.


 تاريخ ارسال: 1389/6/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی پور:

یادم می آید در دوران دانشجویی رئیس دانشگاه تعویض شد! مثل فوتبال که یکی می آید ویکی می رود بیرون گود و سیستم 4-4-2 به 4-5-1 تغییر می کند ! و یادم می آید این رئیس عزیز در همان هفته ی اول از ما دعوت نمودند تا در جلسه ای رو در رو مشکلات دانشگاه و...را مطرح کنیم . یادم می آید من به اندازه نیمه شعبان خوشحال بودم چرا که احساس می کردم یکی از نشانه های آخرالزمان رایافته ام!!! بگذریم. دوستانم از مشکلات مالی نالیدند و استادان را بی میل ورغبت معرفی کردند و...من هم گیر دادم که دانشجویان هنر بایست در فضایی آزاد شیوه ی کار کردن و پیدا کردن یکدیگر را یاد بگیرند و با برگزاری کارگاه های عملی دانشجویان تخیل زده را با عالم واقعی سینما وتاتر آشناگردند وبالعکس. بقیه اش یادم نمی آید ولی میدانم اکثردوستانم خجالت می کشند در بازار کار بگویند سینما خوانده اند . این مقدمه ایست برگوش بتن زده ی کسانی است که می توانند کار درست را به راحتی و با اشل های جهانی ومعقول انجام دهند ، ولی این دوستان ترجیح می دهند با خود رایی تو دهنی به همه ی عقلاء بزنند و خود را آدمی خلاق معرفی کنند و وقتیکه نتیجه نمی گیرند بازی را جوانمردانه وبا تساوی به اتمام می رسانند و تا کسی بخواهد این سنگی را که این عزیزان به چاه انداخته اند شناسایی کند و دنبال درمانش باشد ؛ اصولا\"دوره وفصل ریاست به قهرمانی دیگر رسیده است . گلایه از فرد نیست ،یادم می آید در دورانی ما هرچه فیلم در مورد روستاها داشتیم به جشنواره ها می فرستادیم و حالا دنبال ارسال سینمای دینی -که هنوز خودمان از تعریف ژانرش در عذابیم- به دنیایی هستیم که تجربه ی قرون وسطی را تقبیح می کند . من هیچ مخالفتی با عزیزان مذهبی مآب که فیلمساز هم شده اند ندارم ، اما شما را به مقدسات قسم می دهم که لااقل اخراجی ها را بفرستید ! چرا که لااقل می توانیم بگوییم این فیلم صنعت سینما را تکان داد .

0+0-

سه‌شنبه 23 شهريور 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.