پرده سینما
در سالهای برگزاری اسکار، فیلمهای محصول كشورهای اروپایی یكهتاز بیرقیب این عرصه بودهاند؛ به طوریكه از 62 جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، اسكار تا به امروز، 51 جایزه نصیب فیلمهای اروپایی شده است و سهم كشورهای آسیایی تنها پنج جایزه، كشورهای آفریقایی3 جایزه و كشورهای قاره آمریكا نیز 3 جایزه اسكار بوده است. فیلمهای ایتالیایی با 13 جایزه پیشتاز هستند.
فیلمهای تولید كشورهای اروپایی پیشتاز بیرقیب بخش «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» جوایز اسكار هستند و در این عرصه هیچ فرصت خودنمایی به دیگر كشورها ندادهاند. طی هفته گذشته اكثریت كشورهای جهان با معرفی نمایندگان خود به بخش «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» جوایز اسكار، حضور خود را در این بخش جذاب و پرطرفدار اعلام كردند و ایران نیز روز گذشته با انتخاب بدرود بغداد ساخته مهدی نادری رسماً به جمع این كشورها پیوست.
بخش «فیلم های غیرانگلیسی زبان» جوایز اسكار یكی از جذابترین شاخههای جوایز اسكار است و فیلمهای بلندی كه خارج از آمریكا تولید شده باشند و زبان بهكار رفته در آنها عمدتاً غیر انگلیسی باشند، مجاز به رقابت در آن هستند. به بهانه تكمیل تقریبی فهرست فیلمهای معرفیشده به بخش «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» جوایز اسكار، نگاهی به تاریخچه برگزاری این در ادوار گذشته میاندازیم:
زمانیكه اولین مراسم اعطای جوایز اسكار در 16 می 1929 برای تقدیر از بهترین فیلمهای سال 1927 برگزار شد، بخش جداگانهای برای فیلمهای «غیرانگلیسی زبان» تعریف نشده بود. اگرچه آكادمی اسكار بین سالهای 1947 تا 1955 جوائز افتخاری به بهترین فیلمهای غیرانگلیسی زبان ساختهشده در خارج از آمریكا اعطا میكرد، اما این جوایز مبنای قابل قبولی نداشتند.
برای مثال در سال 1953 این بخش از جوایز اصلاً برگزار نشد و حتی در آن سالها هیچ رقابتی در این بخش وجود نداشت؛ چراكه درواقع هیچ نامزدی معرفی نمیشد و تنها یك فیلم بهعنوان اثر برتر انتخاب میشد. از سال 1956 در بیستو نهمین مراسم سالانه جوایز اسكار بود كه بخش «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» رسما راهاندازی شد و تا به امسال هر دوره برگزار میشود. برخلاف دیگر بخشهای جوایز اسكار، بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان منحصراً به یك فرد تعلق نمیگیرد؛ گرچه كارگردان فیلم جایزه را دریافت میكند، اما این جایزهای است برای كل كشور معرفیكننده آن فیلم.
در سالهای برگزاری این جایزه، فیلمهای محصول كشورهای اروپایی یكهتاز بیرقیب این عرصه بودهاند؛ به طوریكه از 62 جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، اسكار تا به امروز، 51 جایزه نصیب فیلمهای اروپایی شده است و سهم كشورهای آسیایی تنها پنج جایزه، كشورهای آفریقایی3 جایزه و كشورهای قاره آمریكا نیز 3 جایزه اسكار بوده است.
یكی از انتقاداتی كه همیشه به آكادمی اسكار در برگزاری این بخش وارد میشود، محدود بودن كشورها در معرفی تنها یك فیلم است. قانون آكادمی اسكار میگوید «هر كشور، یك فیلم» و این قانون اگرچه فرصت برابری برای همه كشورها در این رقابت ایجاد میكند، اما از سوی دیگر موجب میشود تا كشورهایی چون ایتالیا، آلمان یا فرانسه كه از سینمای پویا و قدرتمندی بهره میبرند، مجبور به نادیده گرفتن برخی فیلمهای مطرح خود شوند. برای مثال در سال 2007 در هشتادمین دوره جوایز اسكار فیلم موفق زندگی صورتی كه بازیگر نقش اول آن ماریو كوتیلار حتی موفق به كسب اسكار شد، به آكادمی معرفی نشد؛ چون فرانسه تنها حق معرفی یك فیلم را داشت كه انتخاب آنها فیلم ضدایرانی پرسپولیس بود.
دیگر محدودیتی كه قانون این بخش ایجاد میكند، گریبان كمپانیهای سازنده آن را میگیرد. در برخی موارد چندین كشور مشتركاً اقدام به ساخت یك فیلم میكنند و از آنجایی كه هیچ یک نمیتوانند منحصراً آن را متعلق به خود بدانند، در نتیجه آن فیلم به رغم شایستگی از حضور در رقابت اسكار بازمیماند. نمونه بارز آن خاطرات دوچرخه (2004) محصول مشترک چند كشور بود كه نتوانست ازسوی هیچیک از سازندگان به اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی معرفی شود. هرچند این فیلم جایزه اسكار بهترین موسیقی را كسب كرد و در جشنوارههای متعدد تحسین شد.
همانطور كه در ابتدای این مقاله گفته شد، كشورهای اروپایی بیشترین سهم را در جوایز اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی اسكار داشتهاند كه در این میان فیلمهای ایتالیایی بیشترین جایزه را نصیب خود كردهاند. ایتالیا مجموعا 13بار موفق به كسب جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی شده و در مجموع 27 بار نامزد این جایزه بوده است. فرانسه با 12بار كسب این جایزه در مكان دوم قرار دارد. این در حالیست كه فیلمهای تولید اسپانیا با اختلافی چشمگیر یعنی 4 جایزه اسكار در رتبه سوم مشتركاً با ژاپن قرار گرفته است. چهار كشور سوئد، شوروی سابق، هلند و چكو اسلواكی سابق هركدام سه بار این جایزه معتبر را كسب كردهاند. دانمارك، آلمان، آرژانتین و سوئد نیز با كسب دو جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی در رتبههای بعدی قرار دارند. 11 كشور از جمله تایوان هركدام یكبار این تجربه شیرین را داشتهاند.
از میان تمامی كارگردانانی كه كسب جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را تجربه كردهاند، فدریكو فلینی، كارگردان بلندآوازه سینمای ایتالیا متمایزتر است. وی در مقام كارگردان توانست چهار بار این جایزه معتبر را كسب كند و از این حیث همچنان ركورددار است. فلینی در سالهای 1956 برای جاده، 1957 برای شبهای كابیریا، 1963 برای هشتو نیم و در سال 1974 برای آماركورد چهار اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا بههمراه آورد.
از سرشناسترین فیلمهای جاضر در جوایز سال 2011 آكادمی اسكار در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی میتوان از عمو بونمی كه میتونه زندگی گذشتهاش را بهیاد بیاره، برنده نخل طلای كن 2010 از تایوان، فیلم عسل از تركیه ساخته سمیح كاپلان اوغلو برنده خرس طلای شصتمین جشنواره فیلم برلین و فیلم از خدایان و انسانها از فرانسه ساخته خاویر بیوو، برنده جایزه هیات داوران جشنواره كن نام برد.
اکنون نگاهی به برندگان ادوار گذشته جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسكار میاندازیم:
2010 راز چشمهایش آرژانتین خوان خوسه كامپانلا
2009 عزیمت ژاپن یوجیرو تاكتیا
2008 خائنین اتریش استفان روزویستكی
2007 زندگی دیگران آلمان فلورین هنكل فان دونرسمارك
2006 توتسی آفریقایجنوبی گاوسین هود
2005 دریای درون اسپانیا آلخاندرو آمنابار
2004 تهاجم بربرها كانادا دنیس آركاند
2003 هیچجا در آفریقا آلمان كارولین لینک
2002 سرزمین هیچكس بوسنی دانیس تانوویچ
2001 ببر خیزان، اژدهای پنهان تایوان آنگ لی
2000 همهچیز درباره مادرم اسپانیا پدرو آلمادوار
1999 زندگی زیباست ایتالیا روبرتو بنینی
1998 كاراكتر هلند مایك فن دیم
1997 كولیا جمهوریچک ژان سواراك
1996 خط آنتونیا هلند مارلین گوریس
1995 آفتاب سوخته روسیه نیكتیا میخالكوف
1994 بل اپوک اسپانیا فرناندو تروئبا
1993 هندوچین فرانسه رگیس وارگینه
1992 مدیترانه ایتالیا گابریل سالواتورس
1991 سفر امید سوئیس خاویر كولر
1990 سینما پارادیزو ایتالیا جوزپه تورناتوره
1989 پله فاتح دانمارك بیل آگوست
1988 ضیافت بابت دانمارك گابریل اكسل
1987 حمله هلند فونس رادماركس
1986 گزارش رسمی آرژانتین لوئیس پوئنزو
1985 حركات خطرناک سوئیس ریچارد دمبو
1984 فانی و الكساندر سوئد اینگمار برگمن
1983 آغاز دوباره اسپانیا خوزه لوئیس گارسی
1982 مفیستو مجارستان استفان سزابو
1981 مسكو اعتقادی به گریه ندارد روسیه ولادیمیر منشوف
1980 طبل حلبی آلمان غربی فولكر شلوندورف
1979 دستمالت را در بیاور فرانسه برتراند بلیه
1978 مادام روزا فرانسه موشه میزراهی
1977 سیاه و سفید رنگی ساحل عاج ژان ژاك آرنائود
1976 درسو اوزالا روسیه آکیرا كوروساوا
1975 آماركورد ایتالیا فدریكو فلینی
1974 شب آمریکایی فرانسه فرانسوا تروفو
1973 جذابیت پنهان بورژوازی فرانسه لوئیس بونوئل
1972 باغ خانواده فینتسی کونتینی ایتالیا ویتوریو دسیكا
1971 بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن ایتالیا الیو پتری
1969 جنگ و صلح شوروی سابق سرگئی باندارچوک
1968 قطارهای تحت مراقبت چک و اسكواكی جیری منزل
1967 یک مرد و یک زن فرانسه كلود للوش
1966 مغازه در خیابان اصلی چک و اسلواكی ژان كادار
1965 دیروز، امروز، فردا ایتالیا ویتوریو دسیكا
1964 هشتو نیم ایتالیا فدریكو فلینی
1963 یكشنبهها و سی بل فرانسه سرژری بروگویگون
1962 همچون در یک آینه سوئد اینگمار برگمن
1961 چشمه باكره سوئد اینگمار برگمن
1960 اورفه سیاه فرانسه مارسل كامو
1959 عمومی من فرانسه ژاک تاتی
1958 شبهای كابیریبا ایتالیا فدریكو فلینی
1957 جاده ایتالیا فدریكو فلینی
1956 سامورائی، افسانه موساشی ژاپن هیروشی ایناگاكی
1955 دروازه جهنم ژاپن تنوسوكه كینوگاسا
1954 جایزهای برگزار نشد
1953 بازیهای ممنوعه فرانسه رنه كلمان
1952 راشومون ژاپن آكیرا كوروساوا
1951 دیوارهای مالاپاگا فرانسه رنه كلمان
1950 دزد دوچرخه ایتالیا ویتوریو دسیكا
1949 موسیو ونسان فرانسه موریس كلوچ
1947 واكسی ایتالیا ویتوریو دسیكا
منبع: ایسنا
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|