پرده سینما

همراهی فانتزی، تخیل، و واقعیت؛ نگاهی به وضعیت سینمای کودک در ایران

علیرضا انتظاری

   

 

 

 

 

 

 

 

صابر ابر در فیلم نخودیاکران دو فیلم نخودی و خاله سوسکه در این اواخر بهانه ای شد تا نگاهی به وضعیت سینمای کودک در ایران از آغاز تا کنون بیندازیم.

بی تردید می توان از فیلم شهر موشها به کارگردانی مشترک مرضیه برومند و محمدعلی طالبی به عنوان اولین فیلم سینمایی «ویژه کودک» در ایران یاد کرد. هرچند قبل از ساخت این فیلم تعدادی از دیگر کارگردانان نیز تلاش کرده بودند که فیلم کودک بسازند اما هیچ یک از آن ها نتوانستند به موفقیت و محبوبیت شهر موشها دست پیدا کنند. چرا که شهر موشها اولین فیلمی بود که مخاطبان اصلی اش کودکان بودند و مانند فیلم های قبلی برای دو قشر کودکان و بزرگسالان ساخته نشده بود. و به اصطلاح «درباره کودک» نبود. ساختار فانتزی و تخیلی شهر موشها برای کودکان آن برهه ی زمانی بسیار جذاب می نمود و استقبال بسیار زیادی هم از سوی کودکان در مواجهه با این فیلم به عمل آمد. به همین دلیل شهر موشها را می توان به نوعی یک نقطه عطف برای شروع یک دوره سینمای مترقی کودک دانست که تا ده، دوازده سال بعد توانست روز به روز به پیشرفت های بیشتری در زمینه فیلم های کودک در ایران دامن بزند. از آن  پس فیلم های زیادی «برای کودکان» ساخته شد که اتفاقاً اکثر آنها با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شدند.

گلنار، علی و غول جنگل، سفر جادویی، مدرسه پیرمردها، دزد عروسک ها و ده ها فیلم دیگر، از جمله فیلم هایی بودند که با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدند. از سوی دیگر کلاه قرمزی و پسرخاله به نوعی آخرین فیلمی بود که توانست مخاطبان میلیونی را جذب نماید. چراکه پس از این فیلم، سینمای کودک در ایران دچار یک حضیض و رکود شدید شد.

کلاه قرمزی و پسرخالهاکنون از سینمای کودک فقط نامی باقی مانده است، چرا که در این سال های اخیر کمتر کارگردان و تهیه کننده ای پیدا می شود که بخواهد وقت و سرمایه اش را برای سینمای کودک بگذارد، و تنها افرادی که از  سال ها قبل دغدغه سینمای کودک را داشته اند هر چند سال یک بار دست به تولید این گونه فیلم ها می زنند. که البته اغلب هم در گیشه با شکست مواجه می شوند. چرا که سطح کیفی فیلم های تولید شده در ژانر کودک مانند سبک فیلم های تولید شده در 20-15 سال پیش است. این در حالی است که کودکان نسل امروز مانند کودکان نسل های پیش به داستان های قدیمی علاقه ندارند چون با پیشرفت علم و تکنولوژی و آمدن ماهواره و هزاران دستگاه بازی و سرگرمی و کامپیوتر و کارتون ها و فیلم های با کیفیت و اغوا کننده کننده خارجی مانند: هری پاتر و شرک و در دسترس بودن اینترنت و ...  توقعات ذهن آن ها را گسترش پیدا کرده و با شنیدین و دیدن قصه های قدیمی و هزار بار تکرار شده خاله سوسکه و کدو قلقله زن و شنگول و منگول ارضاء نمی شوند.

اگر تا همین ده، پانزده سال پیش کودکان، والدینشان را به اصرار برای دیدن فیلم هایی همچون: الوالو من جوجوام و پاتال و آرزوهای کوچک و گربه آوازه خوان و... به سینماها می کشاندند. تنها دلیلش این بود که هیچ گونه وسایل سرگرمی و تفریحی بهتری در اختیارشان نبود و آثار مشابه خارجی با کیفیت بهتر را ندیده بودند.

آن چه که بسیار روشن و واضح است این که تخیل و تفکر کودکان امروز با تخیل و تفکر کودکان نسل های پیشین هزاران هزار کیلومتر از هم فاصله دارد. اما با تمامی این تفاسیر سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. با این حال سال های سال است که سینمای کودک را مورد بی مهری قرار گرفته و حمایت لازم چه از سوی مسئولان و چه از جانب تهیه کننده ها از این سینمای رو به زوال نمی شود. اگر همین جشنواره فیلم های کودکان هم سالی یک بار برگزار نمی شد فاتحه سینمای کودک تا کنون خوانده شده بود.

جدا از این با تولید بسیار گسترده فیلم های کمدی و طنز که از جذابیت های بصری بالاتری برای کودکان برخوردار هستند، کودکان ترجیح می دهند به جای دیدن برخی فیلم هایی که مناسب سن و سالشان است این گونه فیلم های طنز را تماشا کنند، که اتفاقاً اغلب بازیگرانشان را هم در سریالهای تلویزیونی قبلا دیده اند و دوستشان دارند. از این رو فیلم هایی همچون خاله سوسکه با این که ریشه در ادبیات عامه ایرانیان دارد نمی تواند با ساختاری پیش پا افتاده و بدون بهره گیری از تکنیک های فنی کودکان را به سینما بکشاند.

فیلم های کودک باید در کنار تخیل و سرگرمی کمی هم به واقعیت نزدیک باشند تا کودکان را مجذوب نمایند. اما در مجموع به هیچ عنوان فیلم هایی که احساس شود جنبه آموزشی و پیام رسانی دارند تولید نمی شود. سینمای کودک تا هنگامی که بخواهد این گونه قصه های قدیمی را برای کودکان تعریف نماید و از کمترین تکنیک های فنی و انیمیشن و ... بهره نبرد وضعش از این هم بدتر خواهد شد. هرچند که فیلم هایی همچون راز دشت تاران هم نتوانستند کودکان را جذب نمایند چون فانتزی و تخیل باید در فیلم ها بیشتر شود و کودک را با قهرمان اصلی قصه همراه و همدل سازد و با ذهن کودکان سنخیت داشته باشد.

و در نهایت این که سینمای کودک بر خلاف این که که بسیار پیش پا افتاده و ابتدایی بدان نگاه می شود سینمایی است که باید از افراد متخصص و مجرب در تمامی زمینه ها به ویژه در زمینه های روان شناختی کودکان در آن استفاده شود.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/10/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شیده:

سینمای کودک تو ایران مرده دیروز پسرم رو بردم سینما یه فیلم آشغال و مسخره بود به اسم تپلی دیگه تا کی میخوان چیزای تکراری رو به خورد بچه ها بدن؟ من رشته ام کودک یاری بوده و بنا به شغلم با کودکان زیادی در ارتباط هستم دیگر بچه ها با یه چنین فیلمایی حال نمیکنن چرا فکر میکنین بچه های امروز بچه های دو سه دهه قبل هستن؟ چرا سینمای کودک به روز نمیشه؟

0+0-

جمعه 29 مهر 1390



>>>شاهزاده پارسی:

این مقاله باید موقع جشنواره کودک میزاشتین رو سایت نه الان.

0+0-

يكشنبه 19 دي 1389



>>>niki.m:

salam aghlab mataleb akhireton ro khondam vaghean nemidonam chera ye jorayi az marhale partin va be roz nistin ino man az roye badi nemigam va chon in site ro dost daram onvan mikonam vaghean che niazi bod ke alan dar mored cinemaye kodak matlab bezarin dar sorati ke kheili chizaye mohem dige ham hast ke behesh tavajoh nemikonin masalan hamin site cinemaema ke mesle shoma dir be roz mishe emroz khabare ronamayi poster jashnvare ro dade ama shoma engar na engar omidvaram siteton be jayi berese ke faghat vaghti mikhaym az hame akhbar motalee shim biaym inja va jaye dige narim

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>بهروز میلانی فر :

اتفاقا به نظر من سینمای کودک ایران نسبت به سینمای غیرکودک خیلی پیشرفته تره شما باید ببینید بضاعت سینمای ایران در چه حدیه وقتی که سینمای ما اینقد داغونه دیگه شما چه انتظاری دارین از سینمای کودک ؟ اول برین اصلشو درست کنین بعد به فرعش برسین اما در کل مرسی که به فکر سینمای کودکم هستین

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>شقایق:

سلام باید قبل از هر چیز بگم که از خوندن مطلبتون خیلی لذت بردم و منو با خودتون به خاطرات خوب دوران کودکی ام بردید راستی که چه فیلمهای خوبی تو اون دوره برای ماها ساخته میشد اما متاسفانه بچه های امروز به قول شما هری پاتر و شرک رو بیشتر میشناسن تا خاله سوسکه و کدو قلقله زن و شنگول و منگول که واقعا جای تامل داره و حیفه که این داستانای قدیمی ما اینجوری فراموش شده و دیگه هیچکس به سینمای کودک هیچ ارزشی نمیزاره امیدوارم که سینمای کودک دوباره مثل سابق رونق بگیره . بازم ازتون ممنونم آقای منتظری چون همیشه مطالبتون جذاب و عالیه

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>سارا24ساله:

مرسی.بالاخره یکی پیدا شد از این سینمای کودک یه چیزی بگه

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>ساسان:

مرسی.خیلی خیلی خوب بود.دمت گرم کودک درونت را هنوز حفظ کردی خیلی حال کردم

0+0-

شنبه 18 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.