پرده سینما

امیدهای بربادرفته، نگاهی به «باد وزیدن گرفته» ساخته‌ی هایائو میازاکی

پیمان عباسی‌نیا


 







 

 

The Wind Rises (به ژاپنی: Kaze Tachinu)

كارگردان: هایائو میازاکی

فيلمنامه: هایائو میازاکی

صداپیشگان: هیدئاکی آنو، میوری تاکیموتو، هیدتوشی ناشیجیما و...

محصول: ژاپن، ۲۰۱۳

مدت: ۱۲۶ دقیقه

 

پوستر فیلم باد وزیدن گرفت ساخته میازاکیباد وزیدن گرفته یک انیمه‌ی [۱] بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی و محصول استودیو جیبلی است که برمبنای مانگایی [۲] تحت همین عنوان ساخته شده. باد وزیدن گرفته به داستان زندگی جیرو هوریکوشی، طراح ژاپنی هواپیماهای جنگنده‌ی زیرو طی جنگ جهانی دوم می‌پردازد. جیرو که از کودکی رؤیای پرواز در سر داشته، به آرزوی همیشگی‌اش می‌رسد؛ او در دوره‌ای که ژاپن گرفتار مشکلات عدیده‌ی اقتصادی بوده است و هنوز کشور چندان پیشرفته‌ای به‌حساب نمی‌آمده، تبدیل به یک طراح تراز اول هواپیما می‌شود...

برای ما بچه‌های دهه‌ی شصت که هیچ مفری به‌جز برنامه‌ی کودک نداشتیم، تماشای سریال‌های کارتونی ِ -اکثراً پُرغصه‌ی- تلویزیون غنیمتی بود! به هر دلیل، کنداکتور پخش تلویزیون ِ آن سال‌ها را اغلب ساخته‌های ژاپنی قبضه کرده بودند: آن شرلی با موهای قرمز [۳]، باخانمان [۴]، بچه‌های آلپ [۵]، حنا دختری در مزرعه [۶]، رامکال [۷]، هایدی [۸] و... بنابراین، پشت نوستالژی خاص و تمایل من و نسل من نسبت به انیمیشن‌های ژاپنی، رمزوُراز ِ عجیب‌وُغریبی پنهان نشده است! [۹] اما در سطح جهان، انیمه‌های ژاپنی به‌نظرم بخش عمده‌ی شهرت‌شان را -حداقل از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ تاکنون- مدیون آثار هایائو میازاکی، اسطوره‌ی انیمه‌سازی ژاپن هستند. شهرت و محبوبیتی باورنکردنی که نطفه‌اش به‌دنبال توفیق تجاری و هنری ناوسیکا از دره‌ی باد (Nausicaä of the Valley of the Wind) و آغاز به‌کار استودیو جیبلی طی سال ۱۹۸۵ بسته شد. از آن زمان تا به حال، هر محصول این کارخانه‌ی رؤیاسازی -به‌ویژه آثار خود میازاکی و جهان خاصّ و خیال‌انگیزی که بنا می‌کند- به‌منزله‌ی اتفاقی در عرصه‌ی انیمه‌سازی مطرح شده است.

اما باد وزیدن گرفته، واپسین ساخته‌ی استاد... معتقدم مخاطبان این انیمه را به‌راحتی می‌توان به دو دسته‌ی مجزا تقسیم‌بندی کرد. یک دسته آن‌هایی هستند که به‌واسطه‌ی نامزدی‌ فیلم در اسکار ۲۰۱۴ و سروُصداهایی که پس از اکران‌اش برپا شد، برای اولین‌بار انیمه‌ای از میازاکی می‌بینند. این مخاطبان مطمئناً شیفته‌ی حرف‌های دهان‌پُرکن و نیمچه تخیلات جاری در فیلم خواهند شد. ولی باد وزیدن گرفته از جلب رضایت دسته‌ی دیگر، یعنی علاقه‌مندان پروُپاقرص سینمای میازاکی که آماده‌اند انیمه‌ای درجه‌ی یک -مثلاً در حدّ قلعه‌ی متحرک هاول (Howl's Moving Castle)- ببینند، ناتوان است.

هایائو میازاکی در باد وزیدن گرفته به انتظار ۵ ساله‌ی هواداران بی‌شمارش در سراسر دنیا -فیلم قبلی او، پونیو روی صخره‌ی کنار دریا (Ponyo on the Cliff by the Sea) سال ۲۰۰۸ اکران شده بود- پاسخی درخور نمی‌دهد. باد وزیدن گرفته بیش از هر چیز، یک انیمه‌ی زندگی‌نامه‌ای کسالت‌بار است که در آن کوچک‌ترین اثری از رؤیاپردازی‌های مسحورکننده‌ی ساخته‌های پیشین میازاکی پیدا نخواهید کرد. علت را نمی‌دانم در همین "زندگی‌نامه‌ای بودن" فیلم باید جستجو کرد و یا می‌شود به بالا رفتن سن استاد ربط‌اش داد؛ کمااین‌که در خبرها آمده بود گویا میازاکی خیال کارگردانی انیمه‌ی دیگری را ندارد.

چنانچه خبر این بازنشستگی صحت داشته باشد، باد وزیدن گرفته به‌هیچ‌وجه گزینه‌ی مناسبی برای این‌که -به‌اصطلاح- وصیت‌نامه‌ی هنری استاد ۷۳ ساله‌ی سینمای انیمیشن محسوب شود، نیست. البته هایائو میازاکی یک‌بار دیگر در سال ۱۹۹۷ بعد از اتمام پروژه‌ی تکرارنشدنی شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke) اعلام بازنشستگی کرده بود و چهار سال بعد با کارگردانی فیلم اسکاری‌اش شهر اشباح (Spirited Away) بازگشتی شکوهمندانه به انیمه‌سازی داشت؛ امیدواریم باز هم میازاکی زیر حرف‌اش بزند و اگر تصمیم‌اش جدی است با شاهکاری در اندازه‌های انیمه‌هایی که نام بردم، خداحافظی کند.

پوستر فیلم باد وزیدن گرفت ساخته میازاکیالقابی نظیر "بی‌رمق‌ترین"، "بی‌جذابیت‌ترین" و "بی‌هیجان‌ترین" فیلم کارنامه‌ی هایائو میازاکی، کاملاً برازنده‌ی قد و قامت کوتاه باد وزیدن گرفته است. خیال‌پردازی‌های شگفت‌انگیز فیلم‌های قبل، پیشکش! در باد وزیدن گرفته هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد که موتور محرکه‌ی داستان شود. این‌بار -برخلاف قلعه‌ی متحرک هاول محصول ۲۰۰۴- عشق هم از پس نجات دادن باد وزیدن گرفته برنمی‌آید!

شاید بگویید انگیزه‌ی میازاکی، وطن‌پرستانه بوده و خواسته است ادای دینی به یکی از چهره‌های ماندگار عرصه‌ی علم و فن‌آوری ژاپن داشته باشد؛ متأسفانه فیلم از این منظر هم لنگ می‌زند. باد وزیدن گرفته به‌جای فراهم آوردن شرایط معارفه‌ی احترام‌آمیز ما با یک قهرمان ملی ژاپنی، جیرو هوریکوشی را بیش‌تر به‌خاطر خودخواهی‌هایش در ذهنمان حک می‌کند! او دلداده‌ی بیمارش را از بازگشت به بیمارستان منصرف می‌کند و به‌نوعی مرگ‌اش را جلو می‌اندازد! هوریکوشی حتی حاضر نیست در اتاق تازه‌عروس مبتلا به سل خود، دست از عادت سیگار کشیدن -حین کار- بردارد!

به تصویر کشیدن چهره‌ی کریه جنگ و نقد زیاده‌خواهی‌های بشر امروز، همواره از جمله مضامین محوری آثار میازاکی به‌حساب می‌آمده که بیش از همه، در انیمه‌های موفقی هم‌چون لاپوتا قلعه‌ای در آسمان (Castle in the Skyشاهزاده مونونوکه، شهر اشباح و قلعه‌ی متحرک هاول نمود دارد. انتظار می‌رفت حالا که استاد انیمه‌ای را یک‌سره در حال‌وُهوای جنگ جهانی دوم به مرحله‌ی تولید رسانده است، شاهد ثمردهی شایسته‌ی آن اشاره‌های درخشان فیلم‌های پیشین باشیم و باد وزیدن گرفته مبدل به فیلمی قابل تحسین در مذمت جنگ‌افروزی شود که امیدی بربادرفته است.

گرچه برنده‌ی اخیر اسکار بهترین انیمیشن سال -در مقایسه با انیمیشن‌های برنده و کاندیدای اسکار چند دوره‌ی پیش- شایسته‌ی چنین عنوانی نبود؛ اما مطمئناً منجمد (Frozen) -علی‌رغم داستان تکراری‌اش- از باد وزیدن گرفته جذاب‌تر است. اصلاً همین‌که باد وزیدن گرفته در جمع پنج کاندیدای اسکار قرار گرفته بود، جای تعجب دارد! باد وزیدن گرفته را بایستی برای میازاکی افسانه‌ای -پس از ۵۳ سال فعالیت حرفه‌ای- یک عقب‌گرد کامل و برای دوست‌داران جهان رؤیاهایش، حادثه‌ای مأیوس‌کننده محسوب کرد.

متأسفانه میازاکی در باد وزیدن گرفته به‌جای این‌که مثل قُله‌های به‌یادماندنی‌ کارنامه‌ی پرستاره‌‌اش، تماشاگران را دوباره شگفت‌زده کند، به دام شعارزدگی و نمادگرایی افتاده و فیلم از همین‌جاست که آسیب‌پذیر شده. باد وزیدن گرفته به‌جز موسیقی متن شنیدنی‌اش، چیز دندان‌گیری در چنته ندارد، ارتباط ما با کاراکتر اصلی -و طبیعتاً خود فیلم- هرگز برقرار نمی‌شود و فقط لحظه‌شماری می‌کنیم تا هرچه زودتر به پایان برسد.

 

پیمان عباسی‌نیا

تیر ۱۳۹۳

 

[۱] و [۲]: انیمه، سبکی از انیمیشن است که خاستگاه‌اش ژاپن بوده و به‌طور معمول براساس "مانگا"ها ساخته می‌شود. مانگا نیز همان صنعت کمیک‌استریپ و یا نشریات کارتونی است که در ژاپن رونق فراوانی دارد و از دهه‌ی ۱۹۵۰ به‌بعد گسترش پیدا کرد. انیمه‌ها غالباً با موضوعاتی خیالی که در آینده رخ می‌دهند، همراه‌اند. انیمه، کوتاه‌شده‌ی واژه‌ی انگلیسی انیمیشن (animation) است (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌های انیمه و مانگا).

[۳]: با عنوان اصلی آن شرلی در گرین گیبلز (Anne of Green Gables) محصول ۱۹۷۹ ژاپن.

[۴]: با عنوان اصلی داستان پرین (The Story of Perrine) محصول ۱۹۷۸ ژاپن.

[۵]: با عنوان اصلی داستان آلپ: آنت من (Story of the Alps: My Annette) محصول ۱۹۸۳ ژاپن.

[۶]: با عنوان اصلی کاتری دختر چمنزار (Katri, Girl of the Meadows) محصول ۱۹۸۴ ژاپن.

[۷]: با عنوان اصلی راسکال راکون (Rascal the Raccoon) محصول ۱۹۷۷ ژاپن.

[۸]: با عنوان اصلی هایدی، دختر آلپ (Heidi, Girl of the Alps) محصول ۱۹۷۴ ژاپن.

[۹]: انیمه‌های سریالی مورد اشاره، همگی زیرمجموعه‌ی "تئاتر شاهکار جهان" (World Masterpiece Theater) قرار می‌گیرند که پخش آن‌ها از ۱۹۶۹ شروع شد و تا سال ۱۹۹۷ ادامه پیدا کرد. جالب است بدانید هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا که بعدها استودیو جیبلی را پایه‌گذاری کردند، کارگردانی شماری از اپیزودهای این مجموعه را بر عهده داشته‌اند (ویکی‌پدیای انگلیسی، مدخل World Masterpiece Theater).


 تاريخ ارسال: 1393/4/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سراج :

هایائومیازاکی قهرمان کارتون خیلی وقعا قشنگ خوشم میاد به شادی مختلف کارتون دوست دارم قدیمی جنگ جهانی اول ودوم واقعیت این کارتون خوب بود من خیلی خوشحالم بااستادمیازاکی معروف کارتون باتشکر کنیم

0+0-

پنجشنبه 20 اسفند 1394



>>>Alireza ghorbani:

این فیلم خیلی جالب است وشخص خوبی برای این داستان در نظر گرفته شده است جیرو هوریکشی باعث شد تا امیت کشورش به خطر نیفتد.

0+0-

چهارشنبه 3 تير 1394



>>>مهدی محبوبی پور:

عاشقان استاد میازاکی حتما آثار آکیرا کوروساوا رو ببینین....

2+0-

چهارشنبه 26 آذر 1393



>>>مهدی محبوبی پور:

با سلام اصلا با نقد شما موافق نیستم.فیلم درباره ی یک شخصیت بزرگ و خلاق بوده که استاد به خوبی توانسته این شخصیت را نشان دهد و در ضمن یادمان نرود که این فیلم درام است و نباید انتظار داشته باشیم به هم برسند و پایکوبی شود و به خوبی و خوشی تمام شود.استاد واقعیت زندگی را به تصویر کشیده و علاوه بر این که در این کار موفق بوده رویای جوانی خویش را نیز در این انیمه به تصویر کشیده.من با نظر شما موافق نیستم و باید بگویم آثار استاد مثل این است که چند برادر داشته باشی و بتوانی بگویی که این یکی را بیش تر دوست دارم ولی این طور نیست و هرکدام جایی در دل دارند،آثار استاد نیز اینگونه هستند وهرکدام جایی در دل دارند... و اگر میدانستیم که استاد چقدر برای هر آثار،اندازه ی چند فیلم کامپیوتری زحمت کشیده این را نمی گفتیم...این آثار را از کس دیگری به جز استاد نمیتواند بیافریند... خداحافظ استاد...

0+2-

چهارشنبه 26 آذر 1393



>>>فکور.میم:

زنده باد میازاکی. قهرمان انیمه سازی.

13+0-

يكشنبه 5 مرداد 1393



>>>البرز سلیمانی:

Kaze Tachinu در کل انیمیشنی است که باید دیده شود البته در زمانی که حوصله داشته باشید و نباید از آن انتظاری مانند دیگر کارهای میازاکی داشت.

14+0-

چهارشنبه 1 مرداد 1393



>>>فاطیما:

من همه ی انیمیشنای میازاکی رو دیدم. حتی یکی دوتاش رو با زبان اصلی و بدون زیر نویس. خدا خیرش بده. دیدن این کارتونه باعث میشه کله ی آدم یه تکونی بخوره. یکم مغزش وا بشه:) :) :) :) :) :) :)

14+0-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>بنیامین:

فضاهای ساخته ی میازاکی و دنیا هایی که خلق می کنه دیوانه کننده س. اینهمه جزییات رو فقط یه نابغه می تونه خلق کنه. نابغه واقعن اسمی هست که شایسته ی میازاکیه.

15+0-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>m.rafeii:

ستاره ها تقدیم به میازاکی: ****************************************************************

18+0-

جمعه 20 تير 1393



>>>بابلی:

کاش به جای اینهمه انیمیشن و عروسک های خاله و عمو دار توی تلویزیون که هیچی یاد بچه ها نمیدن جز دستو جیغو هورا! انیمه های میازاکی رو پخش کنن بالاخره این نسل دهه 80 و 90 هم نوستالژی میخوان...

20+0-

يكشنبه 15 تير 1393



>>>حاجت:

باد وزیدن گرفته به‌هیچ‌وجه گزینه‌ی مناسبی برای این‌که -به‌اصطلاح- وصیت‌نامه‌ی هنری استاد ۷۳ ساله‌ی سینمای انیمیشن محسوب شود، نیست...کاش شهر اشباح را وصیت‌نامه‌ی هنری خود قرار میدادند!!!!!

20+1-

شنبه 14 تير 1393



>>>مَمَد:

کارتون هایی که میازاکی میسازه هیشکی نمیتونه بسازه چون هیشکی نمیتونه مثه میازاکی رویا رو اینقد واقعی به بیننده های پر و پا قرصش تحمیل کنه! یه تحمیل خوب و دلپذیر!

21+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>eli:

[LIKE]

20+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>vili:

قلعه‌ی متحرک هاول یکی از بهترین کارهای میازاکی هست:) بی نظیره:)

21+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>مسعود رمضانی:

فک میکنم یک دلیل کم بودن خیال در باد وزیدن گرفته اینه که داستان و ماجرا از واقعیت سرچشمه گرفته و تا حدودی طبیعیه که دست و پاش بسته باشه واسه نشون دادن اونهمه رویا که توی کار های قبلی میازاکی به چشم میخورد.

21+0-

جمعه 13 تير 1393



>>>بهاری:

میازاکی رقیب نداره.100% اطمینان دارم!

22+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>www:

باد وزیدن گرفته.............. تحلیل و برداشت خوبی بود.

24+1-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>سامان.الف:

سلام و عرض ادب و احترام ویژه خدمت دوست گرامی جناب الماسی نیا. نقد منصفانه ای بود اما با دیدن شاهکار هایی مثل شهر اشباح یا همسایه جدید ما توتورو یا قلعه متحرک هابل و... باید جدا از بحث اسکار و این ماجراها با عشق و دوستی و احترام باد وزیدن گرفته ی هایائو میازاکی را ببنیم.

23+1-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>♥:

♥ میازاکی در قلب ماست... ♥ کاراش حرف ندارن... ♥ برامون کارتونای بیشتری بساز میازاکی مهربون...♥

25+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>یونس:

یه دونه باشی استاد میازاکی. انشاالله در کارهای بعدیت دوباره شگفت زده مان کن استاد.

25+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>شیرین:

برای فرار از دنیای واقعی تلخ پناه می آورم به دنیای واقعی شیرین میازاکی ستاره درخشان تمام انیمیشن سازان... Thank you very much:)

26+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>ثابتی:

دلداده ی جیرو خیلی خوب وارد قصه میشه و بی صدا از قصه میره بیرون... با وجود او بود که گاهی جانی به کالبد این انیمیشن متاسفانه یکنواخت دمیده میشد...

26+1-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>ساناز.ر:

عشق وزیدن گرفته... عشق میازاکی... خیلی وقته منتظرم این انیمیشنم بیاد تا ببینمش. تو این هفته میبینمش. هورا!

27+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>maryam:

میاااااااااااااااااااااااااااااااااااازاکی جووووووووووووووووووون؟ آی لااااااااااااااااااااااااو یووووووووووووووووووووو...

23+0-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>اجتهادی:

انیمیشن های میازاکی یه چیز دیگن مخصوصاً برای ما دهه 60 ها سرشار از نوستالژی و خاطرات خوبن. خیلی خوب مطلب رو جمع و جور کردین که نه سیخ بسوزه نه کباب اگه نه کباب میشیدیم واسه میازاکی!

27+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>رسول:

یک عقب‌گرد کامل برای دوست‌داران جهان رؤیاهایش...حادثه‌ای مأیوس‌کننده... سخت است در مورد میازاکی اینها را ببینیم و بشنویم...متاسفانه باد وزیدن گرفته چندان جالب نبود... حتی لوکیشن های جذابی هم نداشت علی الرغم کارهای سابقش...میازاکی جان؟! رویاهایمان را زنده کن...

27+1-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>روشنک:

دوستت داریم میازاکی* دوستت داریم میازاکی* دوستت داریم میازاکی* دوستت داریم میازاکی*

27+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>آبتین:

سلام منتقد عزیز و گرامی. از میازاکی بیشتر بنوسید. راجب زندگی اش هم بنوسید لطفاً.ممنونو مچکرم :-\

28+0-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>مانی ماندگار :

جیرو که از کودکی رؤیای پرواز در سر داشته، به آرزوی همیشگی‌اش می‌رسد... چقدر فاصله ی رسیدن به آرزوها در کارهای استاد گرامی میازاکی کوتاهه...

31+0-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>جمال‌الدین-ف:

این انیمه رو دیدم چون همه ی کارهای استاد میازاکی رو دیدم... حال و هوای این کارها رو دوس دارم... جیرو را دوس دارم مثل باقی شخصیت های خلق شده توسط استاد م ی ا ز ا ک ی...

33+0-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>خدابخش:

از غرق شدن در رویا هایی که خالقش میازاکی است سیر نمیشوم... دست از جهان می کشم و به دنیای ساخته ی دست او پناه می آورم... رویا حلقه ی گمشده ی انسان معاصر امروز است که میازاکی کلیدش را با دوستی تقدیم مان می کند... ممنونم میازاکی.

33+0-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>پارسا:

اینجانب پارسا از دسته ی سوم مخاطبان هستم: (یعنی علاقه‌مندان پروُپاقرص سینمای میازاکی که آماده‌اند انیمه‌ای درجه‌ی یک -مثلاً در حدّ قلعه‌ی متحرک هاول (Howl's Moving Castle)- ببینند...) ممنونم که میازاکی را تحلیل میکنید.

37+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>افشاریان:

باد وزیدن گرفته به‌جز موسیقی متن شنیدنی‌اش، چیز دندان‌گیری در چنته ندارد... همینطوره متاسفانه. باید بقیه کاراشو ببینید کی می تونه اینهمه خوب انیمیشن بسازه به جز ****هایائو میازاکی****

36+1-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>عشق میازاکی:

ممنون از نوشته ی زیباتون. من میمیرم واسه کارهای میازاکی هیچکدومشو از دست نمیدم:->

37+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>گیلانی:

متن جالبی بود خصوصاً اسم واقعی انیمشن های قدیمی:-]

39+1-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>اصغر بهداروند:

ژاپنی ها استاد ساختن این تیپ انیمیشن هان!!! بی نظیر بود. گرچه خیال و رویاپردازیش کم بود!!! من قصری در آسمان و شهر اشباح رو دیدم. اصلاً هیچ نقصی ندارن!!! فوق العاده ن!!!

37+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>Jim:

Hello. Thanks to the introduction of Miyazaki's work. Miyazaki, we love you :-)

41+0-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>آناهیتا لشکری:

سلام. تحلیل و بررسی خوبی بود. من دوس داشتم فیلمو نه چون نامزد اسکار بوده و... چون شیفته ی خیالات میازاکی و البته انیمیشن های دو بعدی ام...

39+1-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>Ashkan:

باد وزیدن گرفته... میازاکی عزیزِ من... یکی پیدا میشه میازاکی رو دوس نداشته باشه؟؟؟

42+2-

شنبه 7 تير 1393



>>>سماوات:

فضای فیلم خصوصاً آغازش خیلی جذابه اما در ادامه دچار کسالت و بی حرکتی می شود... اما چون از ** هایائو میازاکی** است باید این فیلمو دید!!

45+2-

شنبه 7 تير 1393



>>>زینب کریمی:

با سلام و عرض خسته‌نباشید. به آثار میازاکی علاقه زیادی دارم. مخصوصاً شهر اشباح و همسایه‌ من توتورو. با نظرتان موافقم. در باد وزیدن گرفته، میازاکی چندان به جزئیات نپرداخته بود ولی بدلیل خاطره خوبم از کارهای قبلی، تا آخر تماشایش کردم. متشکرم و موفق باشید.

47+2-

شنبه 7 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.