پرده سینما

آیا وعده «سینما سلام»‌ کارشناسانه اجرایی می‌شود؟

پرده سینما

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

21ازدحام مردم در طرح سلام سینما در اراک شهریور ماه روز ملی سینما نزدیک است، روزی که طبق وعده مدیران سینمایی طرح «سینما سلام» یا همان طرح «روز رایگان سینما» برای دومین‌بار قرار است اجرایی شود. حال این پرسش مطرح است که با توجه به تجربه‌ی قبلی که برخی انتقادات را به نحوه اجرایی شدن این طرح به دنبال داشت، این بار این طرح با برنامه‌ریزی کارشناسانه اجرایی می‌شود یا به شیوه سابق؟!

به گزارش ایسنا، بهمن‌ماه سال گذشته و دو روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر، طرح «سینما سلام» به عنوان هدیه‌ای از طرف سازمان سینمایی و برای ایجاد فرهنگ سینما رفتن اجرایی شد و مقرر شد، هرسال در آن روز و در روز ملی سینما (21 شهریور) تکرار شود.

در روز 10 بهمن 1392 مردم استقبال شگفت‌آوری از «سینمای رایگان» داشتند و عده زیادی در سراسر کشور به همراه تمامی اعضای خانواده خود راهی سینماها شدند و خاطره صف‌های طولانی پشت در سینماها را که سال‌ها بود به رویایی تبدیل شده بود، زنده کردند.

البته این زنده کردن خاطره، به ازدحام و گاهی شلوغی غیر قابل کنترل جمعیت و در برخی نقاط به شکستن شیشه‌ها و وارد شدن خسارت به سینماها هم منجر شد و تصاویر تاسف‌آوری را در اذهان و خاطره سینمای ایران ثبت کرد. با این حال از دستاورد مهم این طرح یعنی آشتی مردم با سینما و اینکه بر همگان روشن شد مردم با سینما قهر نیستند هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

طبق اعلام صاحب‌نظران در آن مقطع، طرح «سینما سلام» به نظر می‌رسید کمی شتاب‌زده مطرح و عملی شده است،‌ به همین دلیل عده‌ای با آن موافق و عده‌ای هم مخالف بودند.

ازدحام مردم در طرح سلام سینما در مشهدبرگزار شدن طرح در روزی مانند پنج‌شنبه که به خودی خود سینماها مخاطب دارند،‌ مشورت نشدن با سینماها و پردیس‌های سینمایی، رایگان بودن سینما که به حضور بیش از حد و گنجایش مردم در سینماها منجر شد،‌ تعطیلی سینماها پس از اجرای طرح برای نظافت و برطرف شدن خسارات، لحاظ نشدن کرامت مردم و ... از جمله مواردی بود که مخالفان با این طرح به آن اشاره می‌کردند.

اما ار آن طرف موافقان این طرح تاکید داشتند که این اقدام به آشتی مردم با سینماها منجر شد و نشان داد اگر امکانات به درستی فراهم باشد و فیلم خوبی هم در سینماها نمایش داده شود مردم با سینما قهر نیستند، مخصوصا اینکه عده‌ای برای اولین بار پا به سینما گذاشتند. در همان مقطع هادی منبتی با انتقاد از اجرای طرح «سینما سلام» به ایسنا گفته بود: «این روز قرار بود روز «سلام مردم به سینما» باشد اما روز «حمله مردم به سینما» بود

رئیس موسسه تصویر شهر پیشنهادش را برای بهتر اجرایی شدن این طرح اینگونه مطرح کرد: «پیشنهاد دادیم به جای رایگان بودن سینماها برای مردم هدیه مناسبی در نظر بگیرید و برای کسانی که بلیط می‌خرند، این هدیه را در اختیارشان قرار بدهند تا حداقل تا سال‌های سال با دیدن آن وسیله در خانه‌شان، تداعی‌کننده‌ خاطرات سینما باشد. در روز اجرای بلیت نیم بها در روز سه‌شنبه ظرفیت سالن سه برابر می‌شود بنابراین مشخص بود وقتی مجانی شد، همه مردم به سینما خواهند رفت؛ چرا که رایگان است

حال پس از گذشت بیش از 6 ماه، طبق وعده از پیش اعلام شده، «سینما سلام» باید همزمان با روز ملی سینما در 21 شهریور ماه اجرا شود و باید منتظر بمانیم و ببینیم که «روز رایگان سینما» برای دومین‌بار به چه شکل اجرا می‌شود و اینکه آیا «سینما سلام» که حجت‌الله ایوبی آن را «نمونه‌ای کوچک از تحقق رویای عدالت فرهنگی» می‌داند، با شکوه و در شان مخاطب سینمای ایران برپا می‌شود؟


 تاريخ ارسال: 1393/5/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.