پرده سینما

کیمیایی با دو فیلم اکران نشده خود به خانه هنرمندان می‌رود

پرده سینما








مسعود کیمیاییفیلم‌های کوتاه اسب و پسر شرقی به کارگردانی مسعود کیمیایی دوشنبه 10 شهریورماه در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده می‌روند. به گزارش خبرگزاری مهر، شصت و دومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 10 شهریورماه به نمایش 2 فیلم اسب و پسر شرقی ساخته مسعود کیمیایی اختصاص دارد. در این برنامه که با حضور این کارگردان برگزار می‌شود و پی از نمایش فیلم ها جواد طوسی منتقد سینمای ایران به نقد و بررسی این فیلم ها می پردازد.

پسر شرقی که یک فیلم اخلاقی، اجتماعی و تربیتی است، توسط مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم ٣٨ دقیقه‌ای آمده است: بچه‌های محله‌ای به 2 گروه تقسیم شده‌اند. بادبادکی قرار است به آسمان فرستاده شود. یک دسته با شادمانی پرواز بادبادک را تماشا می‌کنند. گروه دیگر تلاش می‌کنند که بادبادک را پایین بکشند. بادبادک خودش را از نخی که به آن متصل است می‌رهاند. اندوه ناشی از فرار بادبادک اولین زمینه با هم بودن 2 دسته را فراهم می‌کند.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به نعمت حقیقی فیلمبردار، اسفندیار منفردزاده تدوینگر، اسفندیار منفردزاده موسیقی و کیومرث نوری، عظیم اعزازی و سعید مولایی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

اسب نیز که فیلمی اجتماعی و تربیتی است توسط مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده و روایتگر داستان پسر ترکمنی است که به اسبی که خود پرورش داده خیلی وابسته است. یک دلال اسب می‌خواهد که اسب او را بخرد. پسر به این شرط که با اسب بماند و خود از آن مواظبت کند، فروش اسب را می‌پذیرد. اسب و پسر به پایتخت آورده می‌شوند و در یک مسابقه بزرگ شرکت کرده و برنده می‌شوند. پسر تنهاست و برای همه، حتی دختری که سعی می‌کند با او دوست شود، غریبه است. پسر نمی‌تواند دوری از خانواده و سرزمین خود را بیش از این تاب بیاورد و تصمیم به بازگشت می‌گیرد. در راه بازگشت به روستا، اسبش او را همراهی می‌کند.

فیلم‌برداری این فیلم را که مدت زمان آن ۵۳ دقیقه است زنده‌یاد نعمت حقیقی بر عهده داشت و موسیقی آن ساخته فریدون شهبازیان است. کیومرث نوری و گیلدا کیمیایی نیز به عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارند.

فیلم اسب موفق شد در جشنواره فیلم «مانهایم» جایزه پلاک نقره‌ای را از آن خود کند. هر 2 این آثار ساخته مسعود کیمیایی در سال‌های ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ است و زمان آن در مجموع  ۹۰ دقیقه است.


 تاريخ ارسال: 1393/6/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.