پرده سینما

سفر از دوران سنتی به دوران مدرنتیه؛ نگاهی به فیلم «آتش بس۲» ساخته تهمینه میلانی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و برسی فیلم آتش بس۲ ساخته تهمینه میلانی


 

 

 

بهرام رادان و میترا حجار در آتش بس2آتش بس ساخته تهمینه میلانی نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که از مرز 1میلیارد تومان عبور کرد.ساخته شدن دنباله بر چنین فیلمی فارغ از ارزش های هنری آن  در دنیای سینما یک امر ضروری به نظر می رسید. به همین دلیل تهمینه میلانی 8 سال بعد از آن دست به تولید آتش بس2 زده است. آتش بس2 درست ترین فیلمی است که باید به عنوان یک دنباله ی سینمایی ساخته شود. فیلم با درونمایه قسمت قبلی به پیش می رود، ولی مسائل زناشویی جدیدی را مطرح می کند و از قسمت اول آن که خیلی سرخوش تر از این قسمت بود دغدغه ی بیشتری دارد.

آتش بس2 برخلاف قسمت قبلی که فقط به مسأله «کودک درون» می پرداخت به موضوعات زیاد و به روز تری می پردازد. مسائلی مانند شاغل بودن زنان و انجام کارهای منزل، میزان و کیفیت ارتباط با خانواده‌ها، چگونگی ارتباط افراد متأهل با جنس مخالف و پایان دادن به روابط قبلی، تقسیم کار در منزل و در امور فرزند، دلایل فرزندآوری، فراموش نشدن توجه و ابراز محبت در خانواده، مسایل پولی و مالی، الگوبودن برای فرزند و تربیت او، انضباط در زندگی و حفظ تازگی روابط، مداخله دوستان و آشنایان و تحریک زن و شوهر علیه یکدیگر؛ نمونه مسایلی هستند که در این فیلم به آن پرداخته می‌شود.

این فیلم برشی دوساعته از زندگی یک زن و شوهر به نام‌های خسرو و ترانه است که برای اولین‌بار در زندگی مشترکشان عازم سفر خارج از کشور هستند، اما در فرودگاه با مشاور سابقشان ( آتیلا پسیانی) مواجه می شوند و این برخورد باعث می شود تا آنها در مورد آنچه که بر آنها گذشته با مشاورشان صحبت کنند و از اختلافاتشان پرده بردارند.

بهرام رادان و میترا حجار در آتش بس2فیلم مانند کاراکتر نقش اول خود خسرو، صادق و صمیمی است. فیلمساز آشکارا برای اینکه پیام های روانشناسانه فیلم حوصله ی تماشاگر را سر نبرد از کمدی استفاده کرده است. آتش بس 2 برخلاف کمدی های این سال ها طنز خود را از شوخی ها و کلمات رکیک نمی گیرد و  بیشتر بازی بازیگران و زمان بندی درست صحنه های کمدی آن است که تماشاگر را می خنداند. کمدی فیلم مطلقاً تصنعی و زورکی نیست، بلکه نتیجه ذاتی و طبیعی موقعیتی است که کاراکتر ها قدم در آن گذاشته اند. یکی از ویژگی های فیلم بازی های خوب رادان/حجار است. بهرام رادان و میترا حجار در مقام یک زوج هنری تا حدی به هم می آیند. هر چند شیمی آن ها اندازه زوج گلزار/افشار گرم نیست، ولی رابطه زناشویی آن ها بر روی پرده سینما برای تماشاگران پذیرفتی و قابل قبول است اگرچه این رابطه چندان داغ و سوزان جلوه نمی کند.

میترا حجار پس از بازی در یک دوره ایفای نقش های نامناسب عاقب در نقشی ظاهر شده است که کاملاً متناسب با توانایی های بازیگری اوست. در نگاه نخست  بازی های فیلم خیلی لوس و غلو شده به نظر می آیند، اما با گذشت یک ربع متوجه می شوید که با فیلم خوب و سنجیده ای روبرو هستید که این نوع بازی هم بر اساس سبک شخصیت های فیلم انتخاب شده است.

سری فیلم های آتش بس سوژه ی جالبی دارد. این سوژه برای فیلم های کمدی یک نعمت است. کمدی/درام آتش بس2 با بهره گیری از سوخت کلیشه ای آتش بس جلو می رود و در مجموع شوخی های موفقی دارد. هرچند نمی توان ادعا کرد که تمامی شوخی هایش موفق از کار درآمده است. به عبارت دیگر شوخی های فیلم با درجات گوناگونی از موفقیت همراه شده است.

بهرام رادان و پژمان جمشیدی در اتش بس2این نکته لازم به اشاره است که یکی از عوامل موفقیت فیلم های کمدی کاراکترهای فرعی آن هستند، ولی آتش بس 2 از خلق همچین کاراکترهایی عاجز است. پژمان جمشیدی که در حد یک لطیفه گو ظاهر شده است و در این بین اشاراتی به سریال پژمان می شود (مانند عینک روی چشم پژمان). گوهر خیر اندیش هم زیادی غیرقابل باور و غلو شده است.

آتش بس عملاً فیلم دو پاره ای بود. قسمت اول فیلم سرشار از شوخی و بگو مگو های زناشویی، و قسمت دوم به تمامی نکات روانشناسی بود. ولی در آتش بس2 این نقیصه برطرف شده است؛ فیلم سروشکل یکدست تری به خود گرفته است و محتوای غنی تری نسبت به قسمت نخست دارد. فیلم از مجموعه سخنرانی های دکتر هولاکویی برای نظریه های روانشسنای اش استفاده کرده است.

یکی دیگر از مشکلات عمده فیلم فیلمنامه آن است. فیلمنامه ای که چندان خط ربطی به همدیگر ندارد و کلی شخصیت زائد دارد که هیچ اثری در پیشبرد داستان ندارند. تهمینه میلانی انگار متنی روانشناسانه انتخاب کرده است و بر مبنای آن شروع به نوشتن فیلمنامه کرده است که این سخنان درون آن جا بگیرد درصورتی که دقیقاً باید برعکس عمل می کرد و این تا حدودی به فیلم لطمه وارد کرده است.

سری فیلم های آتش بس درباره سفر است. سفر از دوران سنتی به دوران مدرنتیه. سفری که حتی افراد تحصیل کرده مانند خسرو  و ترانه  از آن وحشت دارند و هنگام پرواز با چشم بند سوار هواپیما می شوند. وحشت از پریدن و تجربه‌های نو. داستانی که  زمین آن مهد سنت  و  مهد مشکلات این دو زوج معرفی می شود و سفر خارج از کشورش مدرنیته و شاید راه حل خروج آن ها از این مشکل!

آتش بس 2 با تمامی این اوصاف فیلمی بسیار مفید برای جامعه ای است که برخی افراد آن هنوز فکر می کنند رفتن پیش روانپزشک کار افراد بیمار است ولی طبق گفته ی سازمان بهداشت روانی 25% افراد آن دارای مشکلات روانی هستند و یک پنجم روابط زناشویی به طلاق کشیده می شود. ساخته چنین فیلم هایی برای چنین جامعه ای یک ضرورت است. آتش بس 2 یک شاهکار سینمایی نیست اما در چارچوب توقعاتی که از این نوع سبک فیلم ها داریم کار نسبتا خوب و قابل قبولی است.

 

موحد منتقم

 

مهر ماه نود و سه

 

در همین رابطه با دیدگاهی متفاوت بخوانید

 

پایانی بر یک فیلمساز پر سر و صدا؛ نقد و بررسی فیلم آتش بس2- رضا منتظری


 تاريخ ارسال: 1393/7/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>فیروزه:

منتقدانی که گفتن این فیلم برا جامعه ما هنوز زوده !!! چرا؟ کی و چه کسی باید مردم جامعه ما رو از خواب بیدار کنه که دیگه دنیای مدرنیته در حال حرکته و ما در سنتهای دست و پاگیر مون گیر کردیم . انتخاب دکتر هولاکویی به عنوان مشاور فیلمنامه برگ برنده فیلم بود. دکتر هولاکویی برای جامعه خواب زده ایران یک جواهر است

0+1-

يكشنبه 13 ارديبهش



>>>مرتضی:

انصافا قشنگ،سرگرم کننده و آموزنده بود.بهرام رادان نسبتا خوب بود.میترا حجار-بجز عشوه اومدن هاش- عالی بود واقعا عالی. به نظرم عیب فیلم نفرت فیلمساز از مردها هست!

1+0-

پنجشنبه 10 ارديبهž



>>>صبا:

فقط پــــــــــــــــــــژمـــان جــــــــمـــــــــــــــــــشــــیـــــــــــــدی

1+2-

پنجشنبه 13 آذر 1393



>>>معین:

فیلم بدی نبود اما با اینکه بازی بهرام رادان خیلی،بهتر ازگلزاره اما این فیلم ب خوبی آتش بس 1نبود.. چرا انقدر لوس بازی میکردن؟ مخصوصا میتراحجار ؛حرفهای اقای پسیانی نکات آموزنده ای،داشت ؛طنز فیلم هم جالب بود اما ؛در کل چندان تعریفی نداشت. خانم میلانی انگار دیگ خلاقیت خودشونو از،دست دادن حتی باز شغل مهندسی رو برای کاراکتراش انتخاب کردن مثل آتش بس 1مثل یکی از مادو نفر.... درکل انتظار فیلم بهتری،رو ازایشون داشتیم.

5+1-

جمعه 30 آبان 1393



>>>پسر:

‏از دختری که رفت فیلم تهمینه میلانی دید تا یه هفته باید ترسید

5+0-

جمعه 23 آبان 1393



>>>shahab:

‏آتش بس 2، فیلمی پر از آموزه های روانشناسی، که البته به خاطر ضعف بازیگر و فیلمنامه نتونست اثر خودشو بذره

2+2-

جمعه 23 آبان 1393



>>>saba:

In fiiiilm yeki az behtarin filmaee good k didam , awwli good hatta az atash bas yek ham bishtar doosesh dashtam hazeram hezar care dg ham beram cinana o bebinamesh ,vaghean game bazishoon awwli good

5+0-

يكشنبه 11 آبان 1393



>>>torban:

به نظرم از شماره یکش بهتر بود . در قالب طنز واقعاً دیدنی و آموزنده بود hلبته نه خیلی کامل ولی نکات کلیدی و قابل توجهی رو به مخاطبین گوشزد کرد

10+0-

سه‌شنبه 6 آبان 1393



>>>کمال محبی:

این نقد رو سرکار خانم میلانی در صفحه پرمخاطب فیس بوکش منتشر کرده است.فکر میکردم باید نقد مثبتی باشد.

45+6-

سه‌شنبه 6 آبان 1393



>>>فهمیه غ:

من فیلم رو دوست داشتم ولی اینجور فیلم ها برای مردم ما خیلی زود است.شخص هنوز در ایران تعریف اجتماعی از خودش نمیتواند ارائه دهد و نمیداندچه حقوقی دارد.این سبک فیلم ها برای سینمای غرب مناسب تر است نه ایرانی که با 3400سال تمدن از جهان به همین مقدار عقب است

36+8-

سه‌شنبه 6 آبان 1393



>>>افشین:

خانم تهمینه میلانی در پشت دانای کل (آتیلا پسیانی) قصد داشت حقوق زن را در جوامع پیشرفته,تبیین کند و گریزی به عدم رعایت آن در ایران داشت.در حالیکه ایشان اطلاعات درستی از حقوق زن در فرهنگ ما و اسلام ندارند,بهتر بود قبل از ساخت فیلم

33+0-

دوشنبه 5 آبان 1393



>>>نوروزی:

مثل قسمت نخست این مجموعه دارای نواقصی بود ولی کلا خیلی خوب بود.

43+35-

دوشنبه 5 آبان 1393



>>>beckham:

@fashiongram_by_sisiandgol filmesh ghashang bod vali chon to atash base ghabli khanom mahbaz afshar shakhsiate jasoraneie dasht dar inja mitra hajar natonest mesl mahnaz afshar bazi kone taghriban loos bod agar hamon donafar bazi mikardan khailii khailii behrar bod

30+10-

شنبه 3 آبان 1393



>>>نیوشا کرمی:

فیلم خوبی بود نسبت به فیلم های چرتی که این چند ماه تو سینما های ایران دیده بودیم....به نظر من ارزش یک بار دیدن رو که قطعا داره ! پس لطفا به سینما برید و ببینید، چون خیلی بی انصافیه که فیلم بی محتوای مدرسه موشها از آتش بس بیشتر فروش کنه

21+10-

جمعه 2 آبان 1393



>>>آنا:

‏کار تهمینه میلانی رو تحسین می کنم در آتش بس. گلزار،افشار،رادان و حجارهیچ کدوم بازیگرای خوبی نیستن.این خانوم ولی بهترین بازی روگرفته ازشون.

17+28-

جمعه 2 آبان 1393



>>>error فیلم های میلانی:

ارور 404:مرد خوب پیدا نشد!

47+7-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>مونا:

یک ربع اولش افتضاح بود ولی خوب شد خداروشکر

36+11-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>یه مرد:

‏فیلمای تهمینه میلانی غالبا مزخرفن. تو فیلماش فقط سعی میکنه مردا رو یه مشت احمقِ عقب مونده ی متعصب نشون بده، مخصوصا فیلم واکنش پنجمش!

41+32-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>محمد کرمانی:

‏آتش بس۲ فیلم خوش ساخت، بازی خوب رادان و حجار و سراسر عقده ها و نفرت های تهمینه میلانی.

51+11-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>مهرتین:

این فیلم یک جزوه تصویری بود برای سخنرانی های دکتر هلاکویی.

16+31-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>یک روانشناس:

خوب بود حرفای روانشناس درست بود اما زاویه دیدش که فقط مشکلات بزرگ رو توی داستان مربوط میکردن به مرد خونه خیلی بد بود و منصفانه نبود .حالا جاست فرند و تعصب مال مرد باشه.اما دیگه میتونست بی توجهی به بچه و فوبیای پرواز رو بذاره واسه مادر بچه .اینجوری باعث میشه بیننده حس نکنه کارگردان یه زن هست و سوگیری داره .

64+19-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>magna:

بااینکه فیلم آموزنده ای بودولی ضعف هایی هم داشت ،البته بازی بهرام رادان مثل همیشه خوب بود،ولی سبک فیلم رودوست نداشتم،اغراق درفیلم زیادبود

44+34-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>هدا:

كار خيلي ضعيفي بود... هر چند كه شايد زوج هاي ايراني رو شايد تشويق كنه كه از مشاور كمك بگيرن...ولي در كل فيلنامه ي خيلي ضعيفي داشت، كارگردان نتونسته بازيه خوبي از بازيگرها بگيره

29+50-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>نونا:

گنجاندن اين همه مشكلات زناشويي به نظر خارج از حوصله ي تماشاگر بود، به طوري كه بعد از يك ساعت كه ازشروع فيلم گذشت مدام ساعتم را نگاه ميكردم كه ببينم چقدر به پايان فيلم مانده . ضمنا بازي مهناز افشار درمقايسه با ميترا حجار دل نشين تر بود.

32+49-

پنجشنبه 1 آبان 1393



>>>یار دبستانی:

آتش بس دیگه بسه! تهمینه میلانی گقته تا قسمت 5 میخواد بسازه

24+53-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>tita:

بازي بهران رادان و ميترا حجار کاملن به درد فيلماى موزيکال مى خورد. متاسفانه بايد بگم افشار و گلزار بهتر بودن

37+34-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>فائزه:

دوبار رفتيم آتش بس ببينيم بليط نبود، مارو خدا زده

40+8-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>مهرداد:

تنها جمله درست درمونی که تو آتش بس 2 گفته شد این بود: جک هرچی وقیح تر,با مزه تر

44+23-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>یوگی:

آتش بس 2 باحالتر از آتش بس 1 بود هیچ شکی در این نیست ولی هنوز با یک فیلم استاندارد فاصله داره.یه کم!

36+26-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>کیانا:

من نظرات دوستان رو در شبکه های اجتماعی میخواندم یکی نوشته بودفورد کاپولا پدرخوانده 2 میسازه تهمینه میلانی هم آتش بس 2!واقعا چه ربطی دارن این دوتا فیلم به هم؟واقعا چرا ما ایرانی ها انقدر خود تخریب کن و غریبه پرست هستیم؟آتش بس2 بهترین و شریف ترین کمدی امسال بود.

52+32-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>پدرام:

تهمینه میلانی کارگردانی که همیشه مغرضانه فیلم ساخته و به طور اعجاب انگیزی تصور تیره ای از مردان دارد و وجود یک کارکتر منفی مرد در نقش اصلی فیلمهایش همیشگی بوده که مدام در طول قصه توسط یک یا چند کارکتر مثبت خانم مورد توبیخ و تنبیه قرار میگیرد . همچنین کارکتر مرد اکثر ساخته هایش به دور از سلامت کامل هستند و اغلب نوعی بیماری روحی و روانی از ویژگی های شخصیتی کارکتر مرد میباشد. (یکی از ما دونفر ، آتش بس 1-2 ، تسویه حساب ، دو زن و..... ) فیلمهایی که علیرغم تصور فیلمساز که توهم فمینیستی بودن دارد به هیچ وجه فمینستی نمیباشد. شاید عنوان تحقیر فمینیستی واژه ی مناسبتری باشد برای فیلم هایی که درگیری بین زن و مرد جنجالی حقیرانه و بدون تفکر میباشد نه در عمق مساله راه میابد نه در تفاوت ها و ارزشها . به هر حال باید بدانند اندیشه مخاطب دیگر به حدی از رشد در سینما رسیده که فرق بین فیلم مغرضانه و آسیب شناسانه را تشخیص دهد.اشتباهی که اکثر فیلمسازان انجام میدهند گاه سهوا گاه تعمدانه ......

35+63-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>shin:

حرفاي دكتر "عينا" كپي شده بود از كنفرانس ٥٠ بايد و نبايد دكتر هلاكويي! ولي خوب درست شده بود قشنگ بود

52+17-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>peyman:

خیلی بهتر از آتش بس یک وخیلی بهتر از کارای قبلی خانم میلانی. همین که تو این بازار بد فیلنامه یه فیلم با هدف آدم میبینه که حرفی داره و اون حرف رو حالا نه شاید حرفه ای ولی حداقل به صورت معمولی میزنه باید ازتون تشکر کرد...

71+19-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>نفیسه:

خوب بودفقط نمیدونم این خانم حجارچرااینقدرخودشو لوس میکردوکارای لوس بازی درمیاورد

29+60-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>ساناز:

پژمان جمشیدی کلا 3 دقیقه تو فیلم نبود.چقدرم بد بازی میکرد

90+38-

چهارشنبه 30 مهر 1393



>>>بهزاد:

تهمینه میلانی خیلی کارگردان خوبیه فقط خیلی ضد مرده. آتش بس2هم خیلی شبیه به قسمت یکش بود ولی در کل خوب بود

130+53-

چهارشنبه 30 مهر 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.