پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
The Devil Wears Prada
كارگردان: دیوید فرانکل
فيلمنامه: آلین بروش مککنا [براساس رمان لورن ویسبرگر]
بازيگران: مریل استریپ، آن هاتاوی، امیلی بلانت و...
محصول: آمریکا، انگلستان و فرانسه؛ ۲۰۰۶
زبان: انگلیسی
مدت: ۱۰۹ دقیقه
گونه: کمدی-درام
بودجه: ۳۵ میلیون دلار
فروش: بیش از ۳۲۶ و نیم میلیون دلار
درجهبندی: PG-13
جوایز مهم: کاندیدای ۲ اسکار
■ طعم سینما - شمارهی ۵۶: شیطان پرادا میپوشد (The Devil Wears Prada)
شیطان پرادا میپوشد کمدی-درامی متفاوت به کارگردانی دیوید فرانکل است. آندرئا ساچز (با بازی آن هاتاوی) دختر جوانی علاقهمندِ نوشتن و شیفتهی حرفهی روزنامهنگاری است که موفق میشود شغل کوچکی در یک مجلهی معروف مُد تحت عنوان "رانوی" (Runway) برای خودش دستوُپا کند. سردبیر مجله، میراندا پریستلی (با بازی مریل استریپ) زنی سنگدل است که با سختگیریهای بیاندازه، آندرئا و سایر زیردستاناش را به مرز جنون میرساند...
توجه کردهاید که چند درصدِ آثار سینماییِ بهدردبخور، صاحب فیلمنامههای اقتباسی هستند؟ شمار قابل توجهی از فیلمهایی که تا به حال -طی ۵۶ شماره- در طعم سینما بهشان پرداختهام، فیلمنامهی اورجینال نداشتهاند! ظرفیتی بالقوه که سینمای ایران، شوربختانه از آن بینصیب است. فیلمنامهی شیطان پرادا میپوشد را نیز آلین بروش مککنا براساس رمان پرفروشی -تحت همین نام و چاپ سال ۲۰۰۳- نوشتهی لورن ویسبرگر به رشتهی تحریر درآورده.
خودِ خانم ویسبرگر، معاون پیشین سردبیر مجلهی پرآوازهی "ووگ" (Vogue) -یکی از تأثیرگذارترین مجلات مُد در سطح جهان- بوده است. بیتردید، برخورداری از چنین سابقهای، موجب شده تا شاهد تصویری ملموس از این صنعت پر از رنگوُلعاب و در عین حال بیرحم در فیلم باشیم. گرچه صنعت مُد و بهخصوص ارزشهایی که گهگاه در فیلم تبلیغ میشوند، ممکن است به مذاق خیلی از ما خوش نیاید؛ ولی شیطان پرادا میپوشد که فقط اینها نیست! مثلاً در شخصیتپردازیهایش بهشدت موفق است و خیلی چیزهای دیگر برای دیدن دارد.
عنوان فیلم، شیطان پرادا میپوشد اشارهای به میرانداست که همچون اهریمنی خستگیناپذیر، جهنمِ رانوی را پیوسته سوزان نگه میدارد! او در تایم بالایی از فیلم، پرادا [۱] پوشیده است! میراندا پریستلی با خردهفرمایشهای ریزوُدرشت و توقعات نابجایش، جوی پراسترس و کشنده در دفتر مجله ایجاد کرده که برای دستیاراناش تحملناپذیر است و کمتر کسی اینچنین شرایطی را تاب میآورد.
اما آندرئا بهخاطر رؤیای قشنگاش -نویسندگی- تصمیم میگیرد هرطور شده است خود را وقف کار کند و تسلیم نشود. بدینترتیب، آندرئا که قبلاً دختری ساده و بیتوجه به مُد روز بود، شیوهی رفتار و پوشش موردِ نظر خانم پریستلی را آنقدر در زندگیاش اعمال میکند که سرانجام تبدیل به دستیار محبوب سردبیر میشود؛ محبوبیتی که البته به قیمت از دست دادن صمیمیترین دوستاناش به آن میرسد.
فیلم، گاهی اوقات -بهویژه در سکانسهایی که مستقیماً به موضوع مُد میپردازد- حوصلهسربر و ملالآور میشود که خوشبختانه خیلی طول نمیکشد و گذراست.شیطان پرادا میپوشد از هوشمندی و ظرافت بدونِ بهره نیست و تنها منحصر به آلبومی رنگارنگ از نمایش جذابیتهای دنیای مُد نشده. از جمله توفیقات فیلم، ارائهی تصویری باورپذیر از یک محیط کاری با اتمسفری زنانه است؛ توأم با تمام حسادتها و زیرآبزنیهای اجتنابناپذیرش!
شیطان پرادا میپوشد با سبکوُسیاقی غیرشعاری، به بیننده گوشزد میکند که "موفقیت همهچیز نیست" و در برخی بزنگاهها، حتی لازم است -تا دیر نشده- به موقعیتهای بهظاهر طلایی پشتِپا زد. لحظهی سرنوشتساز فیلم آنجاست که آندرئا، له شدن نایجل (با بازی استنلی توچی) توسط میراندا را میبیند و از او میبُرد. آندرئا که نمیخواهد دیگران را نردبان بالا رفتن خودش کند، این زندگی فرسایشی و پراضطراب را رها میکند و عطای عرصهی مُدلینگ را به لقایش میبخشد.
مریل استریپ بهواسطهی اجرای روان و مسلط نقش همین هیولای نفوذناپذیری که به کارمنداناش لطمه میزند و حتی زندگی شخصیشان را دچار مخاطره میکند، در هفتادوُنهمین مراسم آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا (AMPAS) مورخ ۲۵ فوریهی ۲۰۰۷، برای دوازدهمینبار کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد [۲] که جایزهی آن سال درنهایت به هلن میرن [۳] رسید. شاید جالب باشد که بدانید خانم میرن یکی از گزینههای بازی در نقش میراندا پریستلی بود! استریپ درعوض از گلدن گلوبِ شصتوُچهارم، گوی زرینِ بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی [۴] را بهخاطر ایفای نقش میراندا بُرد.
حداقل فایدهی وقت گذاشتن برای تماشای فیلمی مثل شیطان پرادا میپوشد این است که عمیقاً ایمان بیاورید: مریل استریپ چه اعجوبهای است! بهعنوان مثال،شیطان پرادا میپوشد را تنها با چشمههای امید (Hope Springs) [محصول ۲۰۱۲] دیگر همکاری مشترک دیوید فرانکل و مریل استریپ، مقایسه کنید. بانو استریپ آنجا نقش زنی میانسال را بازی میکند که میشود گفت در زندگی زناشوییِ ۳۱ سالهاش به بنبست رسیده ولی بهدنبال بیبندوُباری نیست و قصد کرده تا آنجا که امکان دارد برای خروج زندگیاش از بحران تلاش کند. بعید میدانم بین این دو نقشآفرینی، حتی یک سرِسوزن شباهت بتوانید پیدا کنید!
جهت هرچه بهتر پی بردن به قدرت مریل استریپ در جان بخشیدن به کاراکترهایی بسیار دور از هم، دیدنِ چند نمونهی قابلِ اعتنا از فیلمهای متأخر او را توصیه میکنم:آگوست: اوسیج کانتی (August: Osage County) [ساختهی جان ولز/ ۲۰۱۳] در نقش ویولت؛ بانوی آهنین (The Iron Lady) [ساختهی فیلیدا لوید/ ۲۰۱۱] در نقش مارگارت تاچر؛ شک (Doubt) [ساختهی جان پاتریک شانلی/ ۲۰۰۸] در نقش خواهر آلوسیوس بوویر و بالاخره ماما میا! (Mamma Mia) [ساختهی فیلیدا لوید/ ۲۰۰۸] در نقش دونا شریدن. عنوانِ "بهترین و پرافتخارترین بازیگر زن سینمای جهان" فقط و فقط برازندهی بانو استریپ است.
بهنظرم بازیگر با اتکا بر نبوغ و تجربهی سالیاناش، میتواند خود و نقشاش را از ورطهی همکاری با کارگردانی نابلد -به میزانی قابل توجه- سلامت بیرون بکشد ولی فیلمنامهی بد را هیچ کاری نمیشود کرد! از حق نگذریم، شیطان پرادا میپوشد هم سناریوی خوب و پرملاتی داشته است که به بازیگراناش حاشیهی امنیت بخشیده. علاوه بر مریل استریپِ افسانهای، آن هاتاوی و امیلی بلانت (در نقش امیلی چارلتون) نیز عالی ظاهر شدهاند.
پرواضح است که فیلمی تولیدِ ایالات متحده آنهم دربارهی صنعتی به حساسیتبرانگیزی مُد، صددرصد مطابق میل ما نباشد و اهدافی فرامتنی را دنبال کند؛ اما حُسنی که شیطان پرادا میپوشد دارد، این است که از زیر بارِ روی پرده آوردن سویهی هولناک دنیای مُدلینگ شانه خالی نمیکند. سفر پاریس، تیر خلاصی است بر همکاری آندرئا با میراندا که همچنین بهانهی کافی برای منزجر شدن از خانم پریستلی را به دست تماشاگر میدهد.
شیطان پرادا میپوشد بهجز خانم استریپ، کاندیدای دیگری نیز در اسکار داشت؛ پاتریشیا فیلد -برای طراحی لباس فیلم- که او هم مجسمه را به میلنا کانونرو [۵] باخت. دیگر نکتهی حاشیهای مهمِ فیلم، سود قابل توجهاش است؛ شیطان پرادا میپوشد توانست نزدیک به ۱۰ برابر بودجهاش، یعنی بیش از ۳۲۶ و نیم میلیون دلار فروش داشته باشد. موفقیتی که -علاوه بر کیفیت فیلم- شاید تأکیدی مضاعف باشد به عطش انکارناپذیر تماشاگران به سرک کشیدن به پشت صحنهی جهانِ هنوز رازآلود مُدلینگ.
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳
[۱]: پرادا (Prada) برند ایتالیایی تخصصی مدلهای لوکس مردانه و زنانه است که بهوسیلهی ماریو پرادا در سال ۱۹۱۳ تأسیس شد. ۴۰ درصدِ کفشهایی که استریپ در فیلم میپوشد، پراداست! (ویکیپدیای فارسی، مدخل پرادا و ویکیپدیای انگلیسی، مدخل فیلم).
[۲]: درواقع این چهاردهمین کاندیداتوری اسکار خانم استریپ بهشمار میرفت چرا که او در سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ برای بهترین بازیگر نقش مکمل نامزد شده بود.
[۳]: هلن میرن برای بازی در نقش ملکه الیزابت دوم در فیلم ملکه (The Queen) [ساختهی استفن فریرز/ ۲۰۰۶] اسکار بُرد.
[۴]: مریل استریپ تاکنون، ۲۵ بار در گلدن گلوب کاندیدا شده که از آن میان، ۸ گوی زرین را به خانه برده است!
[۵]: میلنا کانونرو بهخاطر طراحی لباسِ ماری آنتوانت (Marie Antoinette) [ساختهی سوفیا کاپولا/ ۲۰۰۶] اسکار گرفت.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|