پرده سینما

دبیر جشنواره: فضا را به سمت دوقطبی شدن پیش نبریم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-به هیچ وجه هیچ کسی جز مسئولان سازمان سینمایی هیچ فیلمی را از ناحیه دفتر جشنواره مشاهده نکردند.

 

-ممکن است فردا روزی، اعضای کمیسیون فرهنگی فیلمی را از طریق صاحبان آن مشاهده کنند اما ما و سازمان سینمایی را متهم و منتسب به این ماجرا نکنید.

 

- با موجی از فیلمسازان اول مواجهیم که هم بسیار با استعدادند و هم پیشرفت آن‌ها غیر قابل کنترل؛ لذا فکر می‌کنم ممکن است در دوره های آتی به مفهوم مستقلی از برگزاری این بخش برسیم.

 

- ما در هر صورت بر اساس تجربه گذشته، رویکرد کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه را پیش گرفتیم و حتی نظرم این است که این تعداد در سال آینده نیز کمتر شود.

 

 عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما

نشست خبری دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، امروز برگزار شد. به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما علیرضا رضاداد در نشست خبری امروز که در هتل انقلاب برگزار شد درباره مسائل مختلف جشنواره فجر سی و سوم که از 12 تا 22 بهمن سال جاری برگزار می شود سخن گفت.

در ابتدای جلسه، سیداحد میکائیل‌زاده، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره، نخستین نشست خبری این رویداد بزرگ فرهنگی و سینمایی کشور را با آرزوی سلامتی برای حسین معززی‌نیا آغاز کرد و گفت: نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سه بخش موضوعات، محورها و نکات مرتبط با این دوره، ارائه گزارش‌ برنامه‌های دوره سی و سوم و پرسش و پاسخ اهالی رسانه با دبیر جشنواره برگزار می‌شود.

علیرضا رضاداد در بخش نخست نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم فجر، درباره تغییرات صورت گرفته در این دوره و همچنین تعداد فیلم‌های انتخاب شده، توضیحاتی را ارائه داد.

علیرضا رضاداد، دبیر این دوره از جشنواره، با تبریک میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: در دو ماه گذشته چهار تن از عزیزان سینمای ایران به رحمت خدا پیوستند که امروز ترجیح می دادم در مراسم تشییع استاد احمد رسول‌زاده شرکت کنم که عدم برگزاری این برنامه امکان پذیر نبود.

در ادامه نشست و پس از قرائت فاتحه برای شادی روح این درگذشتگان، رضاداد ادامه داد: از جشنواره سی و دو تاکنون اتفاقاتی رخ داده و اقداماتی رخ داده که کما بیش اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌ایم. ضمن آنکه جناب آقای دکتر ایوبی، رییس سازمان سینمایی وظیفه ای را به من محول کرد که جزئیاتی را از برگزاری ۳۲ دوره قبل در اختیار ایشان بگذارم که این ماموریت به جهت تغییرات ۱۰ سال اخیر جشنواره فجر بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقرر شد سازمان سینمایی پس از مرور تغییرات، خود را با رویکردهای جدید تنظیم کند. به همین دلیل و پس از دستور آقای ایوبی، مدیران جشنواره در دبیرخانه ستاد کارنامه ۳۲ ساله جشنواره فجر را مرور کردند و نهایتا به پیشنهاداتی در این زمینه رسیدند. پس از ارائه پیشنهادات، در فرصت ماه مبارک رمضان، آن‌ها را با جمعی از مسئولان و سینماگران طرح موضوع کردیم و اوایل مردادماه به پیش‌نویس اولیه برای مقررات امسال رسیدیم که می‌تواند مبنایی برای سال‌های آتی باشد.

علیرضا رضاداد. عکس از الهام عبدلیدبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در ادامه سخنانش، با اشاره به کاهش جوایز جشنواره گفت: یکی از بحث در این دوره، کاهش جوایز جشنواره فیلم فجر بود که نهایتا برای آن به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم. بحث ما این بود که همچنان باید به کارکردهای تشویقی و ارتقای صنعت سینما که جشنواره فجر می‌تواند در آن موثر باشد برسیم. ضمن آنکه، گرایش دیگر این بود که می‌توان آرام آرام این کاهش جوایز را به جریانات تخصصی و تشکلهای حرفه‌ای واگذار کنیم و اگر بتواند این اتفاق بیفتد، این بار از روی دوش جشنواره برداشته می‌شود.

وی همچنین درباره تغییرات بخش بین‌الملل جشنواره گفت: ما رویکردهایی در تغییر مقررات و فاصله‌گذاری بین بخش بین‌الملل و سینمای ملی داشتیم که با هدف زمینه‌سازی برای تحقق رویکردهای سازمان سینمایی در حوزه بین‌الملل سینمای ایران، بهتر دیده شدن بخش بین‌الملل و... صورت گرفته است. طبیعی است که در سال های اول، نقاط ضعف‌مان در بخش بین الملل بیشتر دیده می‌شود اما به نظر ما اشکالی ندارد چرا که باید این ضعف ها را برطرف کرده تا این بخش به قوام خوبی برسد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین به ایجاد سامانه اینترنتی ثبت‌نام آثار اشاره و بیان کرد: مجموعا ۲۸۷ عنوان فیلم در سه بخش جشنواره از طریق «سامانه ثبت نام آثار»، متقاضی شرکت در جشنواره شدند.

وی ادامه داد: از مجموع ۸۵ اثر که برای حضور در بخش سودای سیمرغ ثبت‌نام کرده‌اند که این بخش و بخش مستند پالایش زیادی احتیاج نداشت اما در بخش نگاه نو تعدادی از آثار ویدئویی و نیمه بلند ثبت‌نام کرده بودند. نهایتا از میان ۸۵ عنوان اثر متقاضی حضور در بخش سودای سیمرغ که ۵۷ عنوان آن مورد بازبینی قرار گرفت، ۲۲ فیلم به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کردند و دو فیلم برگزیده جشنواره کودک و سه فیلم در خارج از مسابقه نیز به آن‌ها اضافه شدند.

رضاداد همچنین درباره فیلم اولی‌ها اظهار کرد: در بخش نگاه نو از میان ۷۳ عنوان فیلم ثبت نام شده، پس از حذف فیلم‌های ویدئویی و نیمه بلند، تنها ۴۰ اثر واجد شرایط بودند که در نهایت ۱۱ فیلم به بخش مسابقه فیلم اولی‌ها و دو فیلم در بخش خارج از مسابقه انتخاب شدند.

نشست رسانه ای دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجروی با اشاره به دلیل حضور دو فیلم کودک در میان فیلم‌های بخش سودای سیمرغ عنوان کرد: در مقررات جشنواره امسال، بندی پیش بینی شد که خودمان هم قصد آزمایش آن را داشتیم. سبد جشنواره کودک امسال، سبد قابل قبولی بود و پیشنهاد شد که مانند بخش مستند، دو فیلم برگزیده این جشنواره به صورت مستقیم وارد بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شوند. از آنجا که سینمای کودک از اولویت‌های سازمان سینمایی است، این پیشنهاد مورد قبول شورای سیاست‌گذاری قرار گرفت و ان‌شالله نتیجه‌ای که از این اتفاق در جشنواره خواهیم گرفت، برای دوره‌های آتی تصمیم خواهیم گرفت.

دبیر این دوره جشنواره همچنین درباره سه فیلم بخش خارج از مسابقه گفت: تاکنون سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه قطعی شده و امیدواریم که در روزهای آتی تغییراتی در بخش سودای سیمرغ نداشته باشیم.

او در ادامه به بخش ویژه هنر و تجربه نیز اشاره و بیان کرد: ظرفیت تولید در سینمای ایران بالاست و تعدادی از آثاری که ساخته می‌شوند، قابلیت دیده شدن دارند. به همین دلیل هیات انتخاب پس از دیدن فیلم‌ها گفت که تعداد و کیفیت آثار هنر و تجربه قابل توجه است و شورای سیاست گذاری هنر و تجربه تشکیل و از میان لیست ۲۰ فیلمی که هیات انتخاب پیشنهاد داده بود، تعدادی از آثار را انتخاب کردند که قرار است به ۲ اثر جوایزی اهدا شود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره آثار بخش مستند نیز عنوان کرد: متقاضیان بخش مستند با ۱۲۷ عنوان اثر در این بخش شرکت کردند و بعد از بازبینی ۷۸ اثر، در نهایت ۱۱ عنوان برگزیده شد.

علیرضا رضاداد در ادامه نشست خبری خود درباره حذف سیمرغ اقلام تبلیغاتی از این دوره جشنواره گفت: داوران جشنواره در گذشته پوستر، عکس و آنونس و تیزر فیلم‌ها را برای اهدای سه جایزه ارزیابی می‌کردند اما در فضای تبلیغاتی امروز سینمای ایران، این انفکاک دیگر معنی ندارد. به عنوان مثال سال قبل پوستری برگزیده شد که داوران اعتقاد داشتند این پوستر در هیچ جا به نمایش در نیامده است.

علیرضا رضاداد. عکس از الهام عبدلیبنابر این گزارش وی ادامه داد: امروز تبلیغات در دنیا حرف اول را می‌زند و ما نیز با همین رویکرد، سعی کردیم بازنگری‌ای را در این بخش انجام دهیم. نکته قابل توجه این است که تبلیغات، پوسترها و کار عکاسان این بخش خیلی سازمان یافته نیست و فیلم ها هنوز مدیر تبلیغات به معنای واقعی ندارند.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سپس با اشاره به انتقاد عکاسان از حذف جایزه عکاسی فیلم در این دوره از جشنواره، گفت: جمع بندی ما این بود که عکاسی را در حوزه تبلیغات بیاوریم نه در حوزه تفکیک شده‌ عکاسی فیلم. البته برخی عکاسان نظرات دیگری داشتند که در جلسه‌ای با حضور آن‌ها تعاملات و بحث‌هایی را مطرح کردیم. یکسری از نظراتی که عکاسان داشتند، به فوریت قابل اجرا نیست ولی می‌خواهیم که این حرفه رشد کند و تبلیغات معنا و مفهوم پیدا کرده و در جهت جذب مخاطب و ارتقای سطح کیفی فیلم‌ها حرکت کند.

در ادامه این نشست و پس از رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، رضاداد با اشاره به آماده‌سازی فنی فیلم‌ها گفت: در این بخش آقای علیزاده بسیار خوب عمل کرده‌اند و همه چیز خوب پیش می‌رود. تاکنون جمع‌بندی فیلم‌ها به جز دو یا سه فیلم انجام شده و نگرانی‌ای وجود ندارد. اگر آماده‌سازی فیلم‌ها از زمان قانونی تجاوز نکند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: پنج لابراتوآر در حال فعالیت شبانه روزی برای آماده سازی فیلم ها هستند که باید از زحمات دست‌اندرکاران آن‌ها تشکر ویژه‌ای کنم.

وی پیرامون تعداد سینماهای امسال جهت نمایش آثار بیان کرد: سینماهای نمایش دهنده فیلم در جشنواره فیلم فجر سال جاری تعداد ۲۹ سالن سینما (۲۵ سالن نمایش مردمی و ۴ سالن هنر و تجربه و مستند) طی ۱۱ روز، هر روز ۳ تا ۴ نوبت در نقاط مختلف شهر برای گروه های مختلف برای نمایش فیلم های جشنواره همکاری خواهند داشت.

نشست رسانه ای دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر. عکس از الهام عبدلیرضاداد با اشاره به اینکه در نکوداشت های این دوره از جشنواره، از چهره های شاخص و برگزیده سینمای ایران تقدیرخواهد شد تصریح کرد: استاد محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما و استاد حسین جعفریان فیلمبردار پیشکسوت سینما و همچنین به پاس یک عمرخدمت به سینمای ایران از همکاران لابراتوارهای سینما در جشنواره سی و سوم قدردانی بعمل خواهد آمد.

وی با اشاره به برنامه های جشنواره بیان کرد: همزمان با آغاز جشن های پیروزی انقلاب اسلامی، جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم محمد(ص) آغاز بکار خواهد کرد و آئین نکوداشت ها روز ۱۴ بهمن خواهد بود و کاخ جشنواره از اهالی رسانه برای حضور در کاخ جشنواره از طریق سامانه اینترنتی ثبت نام بعمل آورده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: برای افرادی که در هنگام ثبت نام سالنی غیر از برج میلاد را انتخاب کرده اند یک صندلی ثابت برای کلیه سانس های های نمایش در سینماهای انتخاب شده در نظر گرفته شده است و کارت های اهالی رسانه از ۵ بهمن برای آنها ارسال خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: آرا مردمی مانند سال گذشته بصورت دستی با مراجعه حضوری تماشاگران انجام می شود. به جز سانس اول در همه سالن ها رای گیری انجام خواهد شد و جزئیات اجرایی این بخش در آئین نامه جداگانه ای از سوی خانه سینما منتشر خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش فروش مردمی بلیط ها از اول بهمن و تحویل بلیط ها از هشتم بهمن خواهد بود و نشست معرفی فیلم ها از ۲۳ تا ۳۰ دی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 باید از بین 88 فیلم، 22 عنوان انتخاب می شد/ تجلی اراده ملی، مظهر ارزیابی فعالیت های مرتبط برای استفاده از ظرفیت سینمای کشور

رضاداد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر فیلم های بخش خارج از مسابقه گفت: همیشه باید برای حضور فیلم در بخش خارج از مسابقه، از صاحب اثر کسب اجازه کرد. در دنیا همه برای جشنواره ها فیلم می فرستند اما هیچ کس متوجه نمی شود که چرا فیلمی انتخاب شد و فیلم دیگر انتخاب نشد. اما متاسفانه در فجر، همه پرسش ها از انتخاب نشده ها شروع می شود. در هر صورت باید از بین ۸۸ فیلم، ۲۲ عنوان انتخاب شوند.

وی ادامه داد: آقای سینایی رسما گفتند که فیلم ایشان به آن معنای معمول قابل داوری نیست و وقتی با ایشان طرح موضوع شد، استقبال کردند. با بزرگواران دیگر نیز وارد گفت‌وگو شدیم و آقای احد صادقی که امین جامعه سینمایی هستند و رازدارانه فعالیت های دبیرخانه را جلو بردند، از بزرگواران اجازه گرفتند.

عکس از الهام عبدلیرضاداد بیان کرد: بعضی از این فیلم با مشارکت فارابی و سازمان سینمایی ساخته شده اما خود را ملزم می دانستیم که از فیلمسازان برای حضور اکثرشان در بخش خارج از مسابقه اجازه گرفته شود. ضمن آنکه تاکید شد حضور فیلم ها در بخش خارج از مسابقه به دلیل تعدا فیلم ها بوده است.

دبیر جشنواره یادآور شد: آقای الوند که خودم شخصا با ایشان صحبت کردم خیلی حرفه ای برخورد کردند و تاکید کردند که خیلی از فیلم ها را ندیده اند و در مجموع مذاکرات مان با آقای صمدی احساس کردیم که ایشان خیلی مایل به این موضوع نبودند و ما نیز اصلا قصد دلگیر کردن عزیزانی مانند آقای صمدی را نداریم.

وی افزود: در هر صورت ما هیات انتخابی برای جشنواره انتخاب کردیم که ممکن است تعداد اندکی از دوستان، آن ها را ذی صلاح ندادند. جامعه هنری جامعه حساسی است و همه ما در شرایط آسیب پذیر قرار داریم. در هر صورت برای تولید فیلم ها چندین ماه زحمت کشیده اند. باید بگویم واقعا وقتی آقای صمدی از شرایط سخت فیلم سازی شان گفتند، اشکم درآمد.

رضاداد تصریح کرد: یک پرسش نابه هنگام، این بزرگواران را به هم می ریزد. ما واقعا نگران جشنواره نیستیم بلکه بیشتر نگران فضای اعتماد هستیم. در هر صورت ۲۲ فیلم انتخاب و دو سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه پیشنهاد شد که نهایتا با سه فیلم به توافق رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این فیلم ها، «ابوزینب» ساخته آقای علی غفاری است که در بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت حضور داشت و به همین دلیل در بخش خارج از مسابقه جشنواره حضور دارد.

رضاداد با اشاره به به وضعیت دوره های قبل گفت: ما درباره وضعیت استان ها به وضعیت دوره سی و یکم و قبل بازگردیم. سال گذشته سال عدم استقرار استانداردها و تغییر و تحولات بود که آقای وزیر کشور کمک کردند که جشنواره فیلم فجر در استان ها برگزار شود. این هزینه سال قبل واقعا سخت جفت و جور شد و ما در مقاطعی گاهی شرمنده فیلمسازان می شدیم. به هر حال، در صورت مشارکت مالی استان، جشنواره در استان ها نیز برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه ما امانتدار صاحبان فیلم ها هستیم نه مالک آن ها و حق تصرف شرعی آن را نداریم یادآور شد: در اولین جلسات با تهیه کنندگان گفتند که ما امسال فیلم به جشنواره نمی دهیم چون پس از جشنواره متوجه می شویم که چندین نمایش بیشتر از آنچه توافق شده به نمایش در می آید. به همین دلیل ما شرعا به تهیه کنندگان قول دادیم که این اتفاق نیفتد. حتی اگر وزارت ارشاد بگوید برای کارکنان می خواهیم نمایش فیلم بگذاریم، خارج از این توافق امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: درباره استان ها هم وضعیت همین است. تاکید دارم که رفتار ما در همه شئون جشنواره، رفتار امانتدارانه است؛ چه در انتخاب و داوری و چه در حق حقوق آن ها. با همین رویکرد، هر استان، هر سازمان یا هر شخص و فردی از ما درخواست نمایش داشته باشد، پاسخ به او را به توافق با تهیه کننده موکول می کنیم.

عکس از الهام عبدلیرضاداد در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگاران در مورد اینکه داوری استانی جزو خط قرمزها است بیان کرد: در جلسه ای که برای مدیران کل استان ها داشتیم گفتیم که شما ۱۰ فیلم از ۳۳ فیلم را در استان خود نمایش می دهیم و پس از داوری ها، هر فیلم در یک استان برگزیده می شد. با این استدلال همه متقاعد شدند اما ایجاد فضای پرنشاط در جشن انقلاب، با اعلام آمادگی هر استان برگزار می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تجلی اراده ملی گفت: تجلی اراده ملی از ابتدا به عنوان جوایز جنبی مطرح بود اما در دوره ای، با بعضی سازمان ها وارد مذاکره شدیم و ظرفیت سینما در حوزه ملی را گوشزد کردیم و پیشنهاد داریم که هر وزارت خانه بخش فرهنگی داشته باشد. اما در دوره اخیر دیدیم که نسبت سازمان های متقاضی حضور در بخش تجلی اراده ملی نه نسبت پیشینه با جشنواره دارند و نسبت پسینه. به همین دلیل گفتیم هر سازمانی که می خواهد نسبتی با سینمای ایران داشته باشد، باید به شکل مستقل و تعریف شده این کار را انجام دهد.

رضاداد ادامه داد: تجلی اراده ملی، مظهر ارزیابی فعالیت های مرتبط برای استفاده از ظرفیت سینمای کشور در تحقق اهداف خودشان است. با این رویکرد، سازمان ها می توانند برنامه اختصاصی خودشان را داشته باشند؛ ما از حضور هدفمند و نه نمایشی سازمان ها در جشنواره استقبال می کنیم.

رضاداد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حضور نداشتن تعدادی از فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره فجر اظهار کرد: اینکه تعبیر می‌شود بعضی فیلم‌های مهم به جشنواره نیامده، شاید به این معنا باشد که فیلم‌های وارد شده به بخش مسابقه، فیلم‌های مهمی نیستند. من این تعبیر را نمی‌پسندم. اجازه دهیم که ابتدا فیلم‌ها دیده شود و به آرای هیات انتخاب احترام بگذاریم.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هیات انتخاب بدون هیچ ملاحظه‌ای فیلم‌ها را دیدند و آثار تعدادی از فیلمسازان انتخاب و تعدادی دیگر انتخاب نشدند. نباید سینما دو قطبی کنیم. این ارزیابی‌ها را می‌توانیم در پایان جشنواره داشته باشیم. ضمن آنکه بعضی از این فیلم‌ها که نام آن ها گاهی بیان می شود را شخصا بنا به درخواست سازندگانشان مشاهده کردم. واقعا بعضی از آن فیلم‌ها برای رونق سینما آثار خوبی هستند. در هر صورت خواهشم این است که اجازه ندهیم فضای دو قطبی در سینما حاکم شود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بیان جزئیات بیشتر از بخش بین‌الملل جشنواره گفت: جمع بندی ما این است که بخش بین الملل در همین تهران برگزار شود. البته گزینه اصلی شهر شیراز مطرح بود و اگر امکان آن فراهم می شد، شیراز اولویت داشت اما مجموعه مورد نظر برای برگزاری، آماده نمی‌شود.

رضاداد در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا تعدادی از فیلم‌های آقای علم الهدی در گفت وگو با فیلمسازان تاکید کرده اند که حضور فیلم در بخش هنر و تجربه‌ جشنواره، الزامی برای اکران آن‌ها در گروه هنر و تجربه در سال آینده نیست.

وی ادامه داد: نمی‌خواستیم بخش هنر و تجربه، سر ریز فیلم‌های سینمای ایران باشد. شورای سیاست‌گذاری بر این امر تاکید داشتند و ما نیز ۲۰ فیلم پیشنهاد دادیم. در واقع به همین دلیل بود شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه تاکید داشتند که از بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حتما فیلم‌هایی در بخش هنر و تجربه حضور داشته باشند.

رضاداد افزود: تمام متقاضیان علاقمند بودند که فیلم شان در جشنواره به نمایش در بیاید. مقررات ما می گوید که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو حضور داشته باشند. حال می توان در سال آینده به هیات انتخاب گفت که ۸۸ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب کنند!

وی ادامه داد: ما در هر صورت بر اساس تجربه گذشته، رویکرد کاهش تعداد فیلم های بخش مسابقه را پیش گرفتیم و حتی نظرم این است که این تعداد در سال آینده نیز کمتر شود. طبیعتا این اتفاق تبعات دارد. ضمن آنکه این انتخاب نشدن، برای خیلی از فیلمسازان پذیرفته شده‌تر از بعضی رسانه هاست. ما تلاش کردیم فضایی توأم با احترام در انتخاب فیلم ها پدید بیاوریم و کار را بر این اساس جلو ببریم.

رضاداد در خصوص بازبینی آثار گفت: وقتی گزارشات مربوط به بازبینی فیلم های اول را می دیدم، برایم قابل باور نبود اما وقتی بعضی از آثار را دیدم، خیلی خوشحال شدم. امسال سطح به کارگیری عوامل حرفه ای در بخش فیلم های اول، بر اساس سیاست گذاری شورای پروانه ساخت، رشد قابل توجهی داشته است. خوشبختانه سیاست های شورای پروانه ساخت هم در سطح کیفی و هم در استعدادیابی جوانان بسیار موثر بوده است.

رضاداد افزود: در هر صورت مقررات ما این اجازه را نمی دهد اما سال قبل وقتی هیات داوران فیلم ها را دیدند، پیشنهاداتی را مطرح کردند. امسال هم به شما قول می دهم که سازمان سینمایی در ادوار آتی مجبور خواهد شد که جشنواره فیلم های اول را مجزا برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه با موجی از فیلمسازان اول مواجهیم که هم بسیار با استعدادند و هم پیشرفت آن‌ها غیر قابل کنترل؛ لذا فکر می‌کنم ممکن است در دوره های آتی به مفهوم مستقلی از برگزاری این بخش برسیم.

در ادامه، یکی از خبرنگاران از شنیده ها پیرامون دیده شدن بعضی فیلم های متقاضی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرسید که رضاداد پاسخ داد: به هیچ وجه هیچ کسی جز مسئولان سازمان سینمایی هیچ فیلمی را از ناحیه دفتر جشنواره مشاهده نکردند. البته بعضی از دارندگان فیلم ها برای فیلم شان نمایش عمومی و خصوصی می گذارند اما ما هیچ برنامه ای برای این مطلبی که می گویید، نداشته و نداریم.

وی افزود: ممکن است فردا روزی، اعضای کمیسیون فرهنگی فیلمی را از طریق صاحبان آن مشاهده کنند اما ما و سازمان سینمایی را متهم و منتسب به این ماجرا نکنید. ممکن است یک روز تشخیص دهم که یک فیلم را به افرادی نمایش دهیم و طبیعتا می‌توانم از اختیاراتم استفاده کنم.

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم فضا به سمت دو قطبی شدن پیش نرود. همه ما در این کشور زندگی می کنیم و همه در خدمت یک هدف هستیم. باید بتوانیم با همدیگر گفت وگو کنیم. حتی می گویم اگر دوستی در مجلس روی فیلمی نظر دارد، اجازه دهیم که نظرش را بگوید. چنین مسائلی در مدیریت سازمان سینمایی خیلی پذیرفته شده است اما وقتی به رسانه ها راه پیدا می کند، دو قطبی می شود و عده ای سعی در یارکشی کردند می‌کنند ما باید تلاش‌مان را بر همدلی بگذاریم.

رضاداد گفت: من سال قبل هم از آقای مجیدی درخواست کردم که در داوری به ما کمک کنند. بنابراین حضور ایشان در هیات داوران ربطی به خروج محمد (ص)  از جشنواره نداشت. در هر صورت این فیلم در فضای رقابتی حضور نداشت و این فیلم با نیت دیگری ساخته شده است.

وی با بیان اینکه فیلم های دفاع مقدس جشنواره ای مستقل خود را دارند گفت: تولید آثار دفاع مقدس نیاز به توسعه زیرساخت ها دارد و الان هم وضعیت بودجه سینمای کشور، بسیار وضعیت نامناسبی است.

هفته قبل که در خدمت مراجع بودیم و آن ها پیشنهاداتی را مطرح می کردند. خدمت این عزیزان تاکید کردم که تنها ویترین ثابت ما در این ۳۳ سال، سینمای ملی‌مان است. بچه های سینما پایمردانه ایستاده اند و کار را پیش می برند. اما از سوی دیگر منابع مالی که باید صرف توسعه زیرساخت ها شود، وجود ندارد.

علیرضا رضاداد دبیر این دوره از جشنواره، در نشست خبری خود درباره دلیل این کار توضیح داد: در هر صورت محمد (ص) به کارگردانی آقای مجیدی که قرار است در افتتاحیه به نمایش در بیاید، یک فیلم ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای است و طبیعتا نمی‌توان یک افتتاحیه ۵، ۶ ساعته برگزار کرد. به همین دلیل برگزاری آیین بزرگداشت ها و نکوداشت ها به یکی دو روز بعد از افتتاحیه موکول شد.

 

 

در همین رابطه ببینید

 

 

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای دبیر  سی و سومین جشنواره فیلم فجر


 تاريخ ارسال: 1393/10/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.