پرده سینما

مروری بر مشکل‌ترین جلوه‌های ویژه فیلم‌های سال ۲۰۱۴ از دیدگاه یک متخصص گرافیک کامپیوتری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایگاه اینترنتی popsci.com در مطلبی به معرفی شگفت‌انگیز‌ترین و مشکل‌ترین جلوه‌های ویژه فیلم‌های ساخته شده در سال ۲۰۱۴ پرداخته است. مراحل ساخت فیلم «جنگ ستارگان» (سال ۱۹۷۷) دارای یکی از اولین جلوه‌های عظیم دیجیتال در یک فیلم بود. فیلمسازان قبلاً عقیده داشتند که انجام برخی تغییرات در یک فیلم حتی به‌وسیله کامپیو‌تر غیرممکن است اما امروزه همه‌چیز تغییر کرده و فیلمسازان قادرند تقریباً هر جلوه باورنکردنی را اعمال کنند. اعمال انیمیشن و جلوه‌های ویژه به یک فیلم، چیزی فرا‌تر از ساختن یک شخصیت خیالی یا صحنه‌سازی انفجارهای بزرگ است؛ این امر نیازمند به‌کارگیری دانش، هنر و توجه بسیار دقیق به جزئیات است. پاول دِبِوِک یک متخصص گرافیک کامپیوتری است که او را با کارهای مشهورش نظیر ماتریکس و آواتار می‌شناسند. از او پرسیدیم کدام فیلم‌ها را در سال ۲۰۱۴ حاوی بهترین و نوآورانه‌ترین جلوه‌های ویژه می‌داند. هشت فیلم انتخابی وی در ادامه آمده‌اند.

 

غول‌های جعبه‌ای - The Boxtrolls

این انیمیشن کمدی و ماجرایی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ اکران شده ‌است. داستان این انیمیشن درباره غول‌هایی است که در زیرزمین‌ها و فاضلاب شهری زندگی می‌کنند و علاقه شدیدی به پنیر دارند. اما به‌تازگی شایعه‌ای در شهر پیچیده که این غول‌های جعبه‌ای بچه‌های انسان را می‌دزدند. به‌زودی مشخص می‌شود که آن‌ها نه‌تنها دزد نیستند بلکه پسربچه‌ای را هم نزد خودشان بزرگ کرده‌اند. جلوه‌های ویژه این فیلم توسط کمپانی لایکا و به استاپ-موشن (stop-motion) و با کمک پرینترهای سه‌بعدی اعمال شده است.

 

مالیفیسنت - Maleficent

این فیلم آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۴ می‌باشد؛ کارگردانی آن را رابرت استرومبرگ و نویسندگی‌اش را لیندا وولورتون به عهده داشته‌اند. در این فیلم که بازسازی پویانمایی سال ۱۹۵۹ والت دیزنی به‌نام «زیبای خفته» می‌باشد، بیشتر داستان حول محور نقش متضاد زیبای خفته یعنی مالیفیسنت می‌چرخد. آغاز فیلمبرداری این پروژه در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ کلید خورد و ۲۸ مه ۲۰۱۴ برای اکران در بریتانیا و دو روز بعد در آمریکا زمان‌بندی شد. داستان این فیلم، مالیفیسنت، معروف‌ترین ضدقهرمان انیمیشن کلاسیک زیبای خفته، را روایت می‌کند. مالیفیسنت زنی جوان با قلبی پاک است که در قلمرو جنگل زندگی آرامی دارد تا اینکه روزی حمله یک ارتش متجاوز توازن سرزمین را به هم می‌زند. مالیفیسنت به‌پا می‌خیزد و محافظ بی‌امان سرزمین لقب می‌گیرد، اما او در‌‌نهایت گرفتار خیانتی بی‌رحمانه می‌شود؛ حرکتی که قلب پاک او را به سنگ تبدیل می‌کند. مالفیسنت برای انتقام، درگیر نبردی حماسی با جانشین پادشاه می‌شود و اورورا، فرزند تازه‌به‌دنیاآمده او را طلسم می‌کند. در این فیلم سه پری وجود دارد که سه بازیگر نقش‌های آن‌ها را بازی کرده‌اند و پری‌ها شبیه‌سازی شده بازیگران هستند اما در شکل و اندازه تفاوت‌هایی روی آن‌ها اعمال شده است.

 

طلوع سیاره میمون‌ها - Dawn of the Planet of the Apes

فیلمی علمی تخیلی و محصول سال ۲۰۱۴، به نویسندگی مارک بامبک، ریک جافا و آماندا سیلور و به کارگردانی مت ریوز است. در این فیلم بازیگرانی همچون اندی سرکیس، جیسون کلارک، ‌گری الدمن، کری راسل، توبی کبل و کدی اسمیت ایفای نقش می‌کنند. این هشتمین فیلم در مجموعه فیلم‌های «سیاره میمون‌ها» و دنباله فیلم «ظهور سیاره میمون‌ها» در سال ۲۰۱۱ می‌باشد. در این فیم، جلوه‌های ویژه جهت نمایش یک باغ وحش حقیقی به‌کار رفته‌اند.

 

افسانه شاهدخت کاگویا - The Tale of the Princess Kaguya

به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا است که از صداپیشگان آن می‌توان به نوبوکو میاموتو و توموکو تاباتا اشاره کرد. داستان فیلم برگرفته از یک داستان فولکلور ژاپنی به‌نام داستان بامبوشکن می‌باشد. این فیلم برای رقابت در بخش بهترین فیلم‌های پویانمایی جایزه اسکار ۲۰۱۵ معرفی گردید. اگر بخواهیم از دنیای کامپیوتری فارغ شویم و به مدل سنتی فیلمسازی بپردازیم، قطعاً این فیلم یکی از بهترین نمونه‌ها خواهد بود. جلوه‌های این فیلم به‌وسیله نقاشی‌های کشیده شده با دست ایجاد شده‌اند که ما را به خاطرات کشیدن نقاشی با آبرنگ در دوران مدرسه می‌برد.

 

مرد پرنده‌ای - Birdman

فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی آلخاندرو گونزالز اینیاریتو است که در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ اکران شد. مایکل کیتون، زک گالیفیاناکیس، ادوارد نورتون، آندره‌آ ریسبرو، امی رایان، اما استون و نائومی واتس در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. کیتون در نقش یک بازیگر هالیوودی ظاهر شده که مدت‌ها پیش با یک نقش ابرقهرمانی به شهرت رسیده است و در حال حاضر می‌خواهد با اجرای یک تئا‌تر اقتباسی از آثار ریموند کارور در برادوی، شهرت ازدست‌رفته خویش را بازیابد. «مرد پرنده‌ای» در افتتاحیه ۷۱امین جشنواره فیلم ونیز اکران شد. در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ به‌صورت محدود در ایالات متحده و در ۱۴ نوامبر، به‌صورت جهانی اکران شد و بیش از ۵۹ میلیون دلار فروش داشت. «مرد پرنده‌ای» عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرد و توسط بسیاری از جمله هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب شد. در هفتاد و دومین دوره جوایز گلدن گلوب نامزد دریافت ۷ جایزه شد که از این بین کیتون جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا درام را دریافت کرد و فیلم‌نامه آن نیز جایزه نخست را در بخش مربوطه به‌دست آورد. در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، «مرد پرنده‌ای» با نامزدی در ۹ بخش، به‌همراه هتل بزرگ بوداپست بیشترین تعداد نامزدی در این دوره را کسب کرد و نهایتاً برنده ۴ اسکار شد. جلوه‌ای برای «مرد پرنده‌ای» (مایکل کیتون) اعمال شده، قطعاً مهم‌ترین وجه به‌کارگیری جلوه‌های ویژه در این فیلم است.

 

هابیت: نبرد پنج سپاه - The Hobbit: The Battle of the Five Armies

این فیلم، بخش سوم سه‌گانه سینمایی «هابیت» است. تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این اثر توسط پیتر جکسون انجام شده است. این فیلم براساس کتابی با همین نام اثر جی. آر. آر. تالکین (۱۹۳۷) ساخته شده؛ نام آن در ابتدا «هابیت: آنجا و بازگشت دوباره» بود ولی پیتر جکسون در آوریل ۲۰۱۴ اعلام کرد نام فیلم تغییر کرده است. داستان این فیلم در سرزمین میانه و شصت سال قبل از داستان «ارباب حلقه‌ها» اتفاق می‌افتد. قسمت‌هایی از فیلم نیز از ضمیمه جلد سوم سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» برداشت شده است. داستان مربوط به بیلبو بگینز و دوستش گندالف جادوگر و سیزده ارباب دورف، برای گذر از سرزمین میانه و رسیدن به تنهاکوه سرزمین، بیرون کردن اژدهای اسماگ از اره‌بور، بیرون راندن سائورون از دول گولدور و نهایتاً نبرد پنج سپاه در کوه اره‌بور است. تقریباً نیمی از فیلم به سکانس نبرد پنج سپاه اختصاص یافته است. این فیلم با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری که بخش زیادی از آن جهت انجام جلوه‌های ویژه نبرد پنج سپاه صرف شده است، به‌عنوان یکی از پرخرج‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به‌حساب می‌آید.

 

میان‌ستاره‌ای - Interstellar

فیلمی علمی تخیلی به کارگردانی کریستوفر نولان است. متیو مک‌کانهی، آن هاتاوی، جسیکا چستین و مایکل کین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ماجرای آن درباره فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای سفر می‌کنند تا سیاره‌ای قابل سکنی بیابند. فیلم‌نامه را کریستوفر نولان به‌همراه برادرش جاناتان نوشته و کریستوفر به‌همراه لیندا ابست و اما توماس تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده داشته‌اند. اغلب موفقیت این فیلم در بخش جلوه‌های ویژه به این مطلب برمی‌گردد که از تصاویر دنیای واقعی و جلوه‌های عملی استفاده شده است. در تصویر فوق می‌بینید که کریستوفر نولان از متیو مک‌کانهی می‌خواهد که در یک سفینه فضایی آنگونه بازی کند که انگار قرار است یک طوفان شن رخ دهد. این طوفان قرار است با جلوه‌های کامپیوتری به فیلم اضافه شود. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است. برادران وارنر که پیش‌تر، تهیه‌کنندگی و توزیع برخی فیلم‌های نولان را بر عهده داشت، با پارامونت، استودیوی رقیب خود، مذاکره کرد تا آن‌ها هم روی این فیلم سرمایه‌گذاری کنند. لجندری پیکچرز، سینکاپی و لیندا ابست پروداکشنز نیز از سرمایه‌گذاران هستند و شرکت دبل نگتیو مسئول طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه این فیلم بود.

 

کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان - Captain America: The Winter Soldier

نام فیلمی ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۱۴ میلادی است که براساس شخصیت کاپیتان آمریکای کتاب‌های مارول کامیکس و به کارگردانی برادران روسو ساخته شده است. این فیلم، دنباله «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو» (۲۰۱۱) می‌باشد و فیلم‌نامه آن را کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی نوشته‌اند. کریس ایوانز در نقش کاپیتان آمریکا، اسکارلت جوهانسون، سباستین استن، آنتونی مکی، کوبی اسمالدرز، فرانک گریلو، امیلی ونکمپ، هایلی اتول، رابرت ردفورد و ساموئل ال. جکسون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این فیلم، کاپیتان آمریکا، عنکبوت سیاه و فالکون به‌دنبال گره‌گشایی توطئه‌ای هستند که علیه شیلد صورت گرفته است و در این بین، با یک آدم‌کش حرفه‌ای و رازآلود به‌نام سرباز زمستان روبه‌رو می‌شوند. با اینکه کارگردانان می‌خواستند از جلوه‌های ویژه کمتر استفاده شود، اما ۲۵۰۰ جلوه ویژه برای این فیلم توسط شش کمپانی مختلف ساخته شد. معمولاً وقتی قرار است در یک فیلم بازیگری در دو زمان جوانی و پیری‌اش به ایفای نقش بپردازد، نقش اصلی در پیر کردن یا جوان کردن آن بازیگر را گریمور‌ها بر عهده می‌گیرند. اما در این فیلم، با استفاده از جلوه‌های ویژه و موهای مصنوعی خاکستری، توانسته‌اند یک بازیگر را پیر نشان داده و ایده جدید و موفقی را در فیلمسازی مطرح کنند.

 

منبع: مجله مهر - کیوان ابراهیمی


 تاريخ ارسال: 1393/12/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.