پرده سینما

هنوز آدم خوبی هستم! درباره «تمرکز» فیلم پرفروش این روزهای سینماهای آمریکا

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم

 

 

 

«تمرکز» (Focus) که از جمعه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) روی پرده سینما‌ها رفته است، فیلمی تماماً درباره کلاه‌برداری و کلاه‌بردارهاست اما وقتی در نظر می‌گیریم نقش کلاه‌بردارهای فیلم را ویل اسمیت و مارگوت رابی بازی می‌کنند، شاید نگاه‌مان به این قضیه تغییر کند! ویل اسمیت ستاره بین‌المللی که آخرین‌بار فیلم ناموفق «پس از زمین» را روی پرده سینما‌ها داشت در کمدی-درام-تریلر «تمرکز» نقش نیکی، یک کلاه‌بردار کارکشته و جذاب را بازی می‌کند که زنی جوان و بی‌تجربه به‌نام جس با بازی مارگوت رابی -بازیگر «گرگ وال‌استریت»- را زیر بال و پر خود می‌گیرد و راه‌های کلاه‌برداری را به او یاد می‌دهد. وقتی جس بیش از حد به نیکی نزدیک می‌شود، نیکی بلافاصله غیب‌اش می‌زند و وردست‌اش را به ‌حال خود‌‌ رها می‌کند. بعد از سه سال که از ماجرا گذشته درحالی‌که نیکی خود را برای یک کلاه‌برداری بسیار خطرناک در بوئنوس‌آیرس آماده می‌کند، ناگهان سروکله جس پیدا می‌شود. اکنون کسی که زمانی شاگرد نیکی بود خود استاد کلاه‌برداری شده و در کارش بسیار ترسناک است! او الان یک توطئه‌گر است که ممکن است جاه‌طلبانه‌ترین کار نیکی را به خطر بیندازد. کاری که از یک سو می‌تواند پول زیادی برای هر دوی آن‌ها به همراه داشته باشد و از سوی دیگر ممکن است به قیمت جان هر دو تمام شود...

گلن فیکارا و جان رکوا سازندگان فیلم «Crazy، Stupid، Love» که فیلمنامه «تمرکز» را با همکاری هم نوشته‌اند و به‌اتفاق، این فیلم را کارگردانی کرده‌اند از کاریزمای بی‌نظیر دو بازیگر مطرح استفاده کرده و حاصل کار شخصیت‌هایی شده که هر دو در عین حالی که می‌کوشند انگیزه‌های واقعی خود را پنهان کنند، کار خود را پیش می‌برند. فیکارا و رکوا برای به سرانجام رساندن پروژه «تمرکز» با موانعی روبه‌رو شدند. ابتدا قرار بود رایان گاسلینگ و اما استون نقش‌های نیکی و جس را بازی کنند. پس از خروج گاسلینگ از پروژه، نقش نیکی به براد پیت و بعد بن افلک پیشنهاد شد که هیچ‌یک نپذیرفتند. سپس اسمیت وارد پروژه شد. وقتی کریستن استیوارت به خاطر اختلاف سنی با اسمیت حاضر به بازی در نقش جس نشد، سازندگان فیلم رابی را برای بازی در این نقش انتخاب کردند. فیلمبرداری سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و دسامبر‌‌ همان سال به پایان رسید. رودریگو سانتورو، جرالد مکرانی، بی‌دی وونگ و رابرت تیلور دیگر بازیگران این فیلم هستند که شرکت برادران وارنر روانه سینما‌ها کرده است.

 

اسمیت و رابی پس از نمایش رسانه‌ای «تمرکز» در لس‌آنجلس در گفت‌وگو با وبسایت IAR درباره این فیلم صحبت کردند. اسمیت که برای فیلم‌های «علی» و «در جستجوی خوشبختی» نامزد اسکار بوده است، درباره تعامل او و رابی در فیلم و تمرینات پیش از آغاز فیلمبرداری، می‌گوید: همه‌چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. ما در نیویورک بودیم و مارگوت در جزیره‌ای در کرواسی بود. بنابراین پروازی طولانی داشت و گذشته از این چمدان‌اش را هم گم کرده بود.

رابی اضافه می‌کند: ساعت شش صبح بود که به من زنگ زدند و گفتند فردا صبح باید نیویورک باشی تا با ویل اسمیت در تست بازیگری شرکت کنی. برای پرواز امشب برایت بلیت گرفته‌ایم. با تعجب گفتم امشب؟! خدای من! از خانم مسئول پذیرش هتل پرسیدم چطور می‌توانم از این جزیره بروم؟ باید بروم امریکا. او گفت، هر روز فقط یک قایق مسافران را از جزیره می‌برد و تا ۲۰ دقیقه دیگر هم راه می‌افتد. چاره‌ای نداشتم جز این‌که سریع وسایلم را جمع کنم. فکر کنم نصف وسایلم را در هتل جا گذاشتم. سوار قایق شدم و بعد سوار یک اتوبوس و سپس سوار یک اتوبوس دیگر شدم تا به فرودگاه رسیدم. در فرودگاه هشت ساعت معطل شدم و بعد به فرانسه رفتم و از آن‌جا راهی امریکا شدم. وقتی به نیویورک رسیدم، دو روز بود نخوابیده بودم. چمدانم را هم گم کرده بودند و هفت ساعت دیگر باید تست بازیگری می‌دادم. قیافه‌ام هولناک بود. به هر حال خودم را رساندم. ویل دیر کرده بود. فکر کنید من خودم را به‌موقع از کرواسی رسانده بودم، اما ویل هنوز نیامده بود!

در‌‌نهایت اسمیت رسید و جلسه آغاز شد. چیزی که اسمیت را تحت تأثیر قرار داد، بداهه‌پردازی رابی بود. او می‌گوید: بله، فی‌البداهه شروع کرد که فوق‌العاده بود. لحظه بسیار مهمی بود. من هم همین رویه را ادامه دادم. عملاً بعضی جا‌ها به فیلمنامه کاری نداشتم که خودش یک آزمون بزرگ بود. اگر فیلمنامه را کنار بگذاری عملاً راحت‌تر می‌توانی شخصیتی را که قرار است نقش او را بازی کنی، بشناسی. در وسط جلسه عملاً هر دو بداهه‌پردازی می‌کردیم. تعامل دو بازیگر در صحنه چیزی نیست که بتوان خلق کرد. این اتفاق یا می‌افتد یا نمی‌افتد و وقتی او کار را شروع کرد متوجه شدیم این تعامل کاملا آشکار است.

برشی از پوستر فیلمرابی بازیگر ۲۴ ساله استرالیایی سال پیش در «گرگ وال‌استریت» مارتین اسکورسیزی نقش‌آفرینی تماشایی ارائه داد. او در «تمرکز» بار دیگر یکی از معدود بازیگران زن فیلمی است که بیشتر بازیگران آن را مردان تشکیل می‌دهند. خودش می‌گوید: قرار گرفتن در میان این آدم‌ها جالب بود. حس می‌کردم گروهی برادر بزرگ‌تر پیدا کرده‌ام. آن‌ها هوایم را داشتند و فوق‌العاده بودند.

از سوی دیگر، برای اسمیت فیلم «تمرکز» یک تغییر چشم‌انداز پس از فیلم شکست‌خورده «پس از زمین» در تابستان ۲۰۱۳ بود. این در حالی است که اسمیت تا پیش از آن کمتر شکست تجاری را تجربه کرده بود. اسمیت تنها بازیگری است که هشت فیلم او پشت سر هم در امریکای شمالی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخت و یازده فیلم‌اش پشت سر هم در بازار بین‌المللی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار فروش داشت. او همچنین تنها بازیگری است که هشت فیلمش پشت سر هم در هفته اول اکران در بازار امریکای شمالی در رده اول جدول فروش قرار گرفت. تا سال ۲۰۱۴ از ۲۱ فیلم او ۱۷ فیلم در بازار جهانی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشته و پنج فیلم بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروخته است. مجموع فروش فیلم‌های او تا سال ۲۰۱۴ حدود ۶. ۶ میلیارد دلار بوده است. با این حال، شکست تجاری فیلم علمی تخیلی «پس از زمین» باعث شد گروهی درباره ماندگاری قدرت ستاره‌وار او در گیشه‌های فروش دچار تردید شوند.

بازیگر فیلم‌های «مردان سیاهپوش»، «روز استقلال» می‌گوید: فیلم «تمرکز» واقعاً تحولی در زندگی من است، چه به‌لحاظ احساسی و چه از نظر موقعیت کاری. بعد از شکست «پس از زمین» چیزی ذهنم را درگیر کرده بود. به خودم گفتم، اوه، وای من هنوز زنده هستم. هنوز هم خودم هستم، حتی اگر فیلمم در هفته اول اکران پرفروش‌ترین فیلم نشده باشد. هنوز می‌توانم در فیلمی دیگر بازی کنم اما در ذهنم همه موفقیت‌هایی که داشتم از هم پاشیده بود. منی که هشت فیلمم پشت سر هم در هفته اول اکران پرفروش‌ترین فیلم شده بود... اما متوجه شدم هنوز آدم خوبی هستم.

بازیگر ۴۶ ساله فیلادلفیایی ادامه می‌دهد: بنابراین وقتی پروژه «تمرکز» را انتخاب کردم، هدف‌محوری را کاملاً کنار گذاشتم و تنها مسیر را محور قرار دادم؛ این لحظه‌ را، این ثانیه را، این آدم‌ها، این تعامل را. این‌که دیگر برایم مهم نبود که «تمرکز» فیلم اول جدول فروش می‌شود یا فیلم دهم. این ایده، آرامشی کامل برایم به‌همراه داشت. همین حالا هم هر چیزی را که ممکن است آرزویش را داشته باشم، به‌دست آورده‌ام؛ از آشنایی با آدم‌ها گرفته تا چیزهایی که با هم در خلق آن شریک بودیم.

پوستر فیلمورای همه آتش‌بازی‌ها، هیجان‌ها و حقه‌بازی‌ها که از فیلمی با موضوع کلاه‌برداری انتظار دارید، «تمرکز» در دل خود داستانی لطیف دارد، یا حداقل رابی چنین تصوری دارد. او می‌گوید: جان و گلن از‌‌ همان ابتدا گفتند که این فیلم در درجه اول فیلمی عاشقانه است. فکر می‌کنم این شگفت‌انگیز است که ما این نگرش را از دست ندادیم، آن هم بین این‌همه سرقت و اتفاقاتی که می‌افتد. این مهم‌ترین بخش داستان بود.

به گفته اسمیت، این‌که «تمرکز» را صرفاً فیلمی درباره کلاه‌برداری بدانیم به آن معنی است که فیلم را تنها به‌لحاظ ظاهری قضاوت کرده‌ایم. او می‌گوید: ما از واژه کلاه‌برداری استفاده می‌کنیم، اما فیلم چیزی فرا‌تر از این برداشت است. «تمرکز» برداشتی عمیق و قدرتمند از نحوه عملکرد ذهن انسان است. این یک رفتار انسانی است. این ایده‌ها واقعا جالب و مهیج هستند و شما در مقام بازیگر یک صحنه را بازی می‌کنید اما یک صحنه دیگر هم هست و آن صحنه واقعی است و ورای همه این‌ها. رابی می‌گوید: این وسط کلی فریب احساسی هست و این دقیقاً کاری است که ما انجام می‌دهیم تا حسی در تماشاگر ایجاد شود و او را وادار می‌کنیم به‌لحاظ احساسی درگیر چیزی بشود.

اسمیت این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند: نکته جالب برای من در پذیرش نقش نیکی این بود که همه ما به‌نوعی درگیر کلاه‌برداری یا حقه‌بازی هستیم. ما لباس‌ها و مدل مو خود را انتخاب می‌کنیم تا آن‌جور که دوست داریم به نظر برسیم. همه این کار را انجام می‌دهند تا به چیزهایی که دوست دارند رسند. و یکی از نکاتی که در این فیلم مطرح می‌شود این است که دروغ گفتن و عشق ورزیدن با هم جور درنمی‌آید. ما باید خودِ واقعیمان را نشان بدهیم، نشان بدهیم بعضی وقت‌ها می‌ترسیم. باید همه‌چیز درست و واقعی باشد. از نظر من این مسئله از همه بیشتر هیجان‌انگیز بود. به اعتقاد من همه‌چیز درواقع یک حقه است.

اسمیت و رابی قرار است در فیلم «جوخه خودکشی» (Suicide Squad) به کارگردانی دیوید آیر بار دیگر همبازی شوند. این فیلم از روی قصه‌ای مصور از انتشارات دی‌سی ساخته می‌شود و بر تیمی از ابرضدقهرمانان تمرکز دارد که حکومت به آن‌ها فرصت رهایی می‌دهد. آن‌ها باید مأموریتی را انجام بدهند که شاید به قیمت جانشان تمام شود. اسمیت به نقش «ددشات» مقابل دوربین می‌رود و رابی نقش هارلی کویین را بازی می‌کند. جارد لتو، ویل، تام هاردی، جی کورتنی و کارا دله‌وینه دیگر بازیگران «جوخه خودکشی» هستند که ۵ اوت ۲۰۱۶ روانه سینما‌ها می‌شود.

 

 

پرده سینما، این گفتگو را که علی افتخاری از وبسایت IAR ترجمه کرده است، برای انتشار از روزنامه صبا برگزید.


 تاريخ ارسال: 1393/12/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.