پرده سینما

هم‌چون خاطره‌ای دلچسب؛ نگاهی به «فقط به‌خاطر دیروز» ساخته‌ی ایسائو تاکاهاتا

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

Only Yesterday

عنوان اصلی: Omoide PoroPoro

كارگردان: ایسائو تاکاهاتا

فيلمنامه: ایسائو تاکاهاتا [براساس مانگایی به‌همین نام]

صداپیشگان: میکی ایمای، توشیرو یاناگیبا، یوکو هونا و...

محصول: ژاپن، ۱۹۹۱

زبان: ژاپنی

مدت: ۱۱۸ دقیقه

گونه: انیمیشن، درام، رُمانتیک

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۸۵: فقط به‌خاطر دیروز (Only Yesterday)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۸۵فقط به‌خاطر دیروز انیمه‌ای [۱] سینمایی به نویسندگی و کارگردانی ایسائو تاکاهاتا و محصولی به‌یادماندنی از استودیوی پرآوازه‌ی جیبلی [۲] است. تاکاهاتا همراه با استاد برجسته‌ی انیمه‌سازی ژاپن -هایائو میازاکی- از بنیان‌گذاران جیبلی به‌شمار می‌رود. شاید -در قیاس با شهرت عالم‌گیر میازاکیِ بزرگ- اسم ایسائو تاکاهاتا خیلی برایتان آشنا نباشد؛ یک راهنمایی! آقای تاکاهاتا در دنیای انیمیشن، شاهکاری بی‌بدیل تحت عنوان مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies) [محصول ۱۹۸۸] [۳] ساخته که از برترین فیلم‌های ضدجنگِ همه‌ی سال‌های سینماست. نام هایائو میازاکی در فهرست عوامل فقط به‌خاطر دیروز به‌عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی ثبت شده است.

دخترخانم جوانی به‌نام تائکو اوکاجیما (با صداپیشگی میکی ایمای) در ۲۷ سالگی به مرور خاطرات گذشته‌ی خود می‌پردازد؛ زمانی که دختربچه‌ای ۱۰ ساله بوده و با خانواده‌اش روزگار می‌گذرانده است... فقط به‌خاطر دیروز یک مورد کاملاً استثنایی برای برهم زدن انتظارات عموم مخاطبان از تماشای انیمه‌های ژاپنی است. در این انیمه -به‌گواهِ همین خط داستانی بسیاربسیار کوتاهی که از آن خواندیم- قرار نیست هیچ اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ بدهد؛ خاطراتی هم که مرور می‌شوند، معمولی‌اند و حاوی پیشامدهایی اعجاب‌آور و خرقِ عادت نیستند. با این وجود، اگر -با گارد باز و مجهز به کمی صبر و حوصله- به استقبال فقط به‌خاطر دیروز بروید، قول می‌دهم نه خسته خواهید شد و نه پشیمان.

شیوه‌ی بازخوانیِ خاطره‌های تائکو اوکاجیما به‌نحوی‌که انگار غرق در یک سفیدی مه‌آلود است، توأم با ترانه‌ها و موزیکِ متن شنیدنی‌ -که همواره جزئی جدایی‌ناپذیر در تمام انیمه‌های تولیدِ جیبلی بوده- از دیگر وجوه تمایز فقط به‌خاطر دیروز محسوب می‌شود. فقط به‌خاطر دیروز انیمه‌ای بزرگسالانه، نه به‌معنی آلوده‌ی آن -که متأسفانه ژاپنی‌ها ید طولایی در تهیه و تکثیرشان دارند- است زیرا داستان و سیر وقایع، چیز دندان‌گیری برای بینندگان کم‌سن‌وُسال ندارد و حوصله‌شان را سر می‌برد.

وقتی تائکو برای کمک به دوستان کشاورزش راهی روستا می‌شود -و به‌ویژه در سکانس فوق‌العاده‌ْ درخشان گُلِ‌رنگ‌چینی- شاهد موشکافی و دقتی مستندگونه در تصویر کردن جزئیات هستیم؛ کارگردان در این مورد تا جایی وسواس به خرج می‌دهد که بیم از دست رفتن درام می‌رود. چنین دقت و وسواسی را پیش‌تر در دیگر انیمه‌ی آقای تاکاهاتا یعنی پوم پوکو (Pom Poko) [محصول ۱۹۹۴] تجربه کرده بودم که البته آنجا، برخورداریِ فیلم از حضور راوی -دانای کل- مستندگونگی را تشدید می‌کرد.

به این دلیل که از میان ساخته‌های تاکاهاتا، فقط به‌خاطر دیروز و پوم پوکو را دوست‌تر دارم، فرصت را مغتنم می‌شمارم و مختصری هم درباره‌ی پوم پوکو می‌نویسم. پوم پوکو -که با نام جنگ راکون‌ها (The Raccoon War) نیز شناخته می‌شود- قصه‌ی تهدید جدّی زمین‌های محل زندگی راکون‌ها توسط یک پروژه‌ی عظیم شهرسازی را روایت می‌کند. راکون‌ها که با کمبود مواد غذایی مواجه‌ شده‌اند؛ تصمیم می‌گیرند به‌وسیله‌ی توانایی منحصربه‌فردشان در تغییرشکل، پروژه را متوقف کنند. پوم پوکو مانند تفکر حاکم بر عمده‌ی آثار میازاکی، در راستای نقد زیاده‌خواهی‌های بشر امروز است؛ زیاده‌خواهی‌هایی که هیچ ثمره‌ای به‌جز ویرانی طبیعت ندارند.

پوم پوکو تفاوت‌هایی نیز با اکثر تولیدات استودیوی سازنده‌اش دارد؛ مواردی هم‌چون: استفاده از چند راوی مختلف -راکون‌ها- برای فیلم و هم‌چنین نداشتن قهرمان. در پوم پوکو شخصیت محوری وجود ندارد و روی زندگی هیچ‌کدام از راکون‌ها تمرکز نمی‌شود. اگر پوسترهای فیلم را دیده باشید، اغلب تعدادی راکون را نشان می‌دهند درحالی‌که انگار ایستاده‌اند تا عکس یادگاری بگیرند. هرچه که فیلم جلوتر می‌رود، از حضور راوی‌ها کاسته می‌شود. پوم پوکو پر از رنگ، ایده و اتفاقات جادویی است. به‌نظرم شاخص‌ترین ایده‌، همان تصمیم نهایی راکون‌ها در به‌کار گرفتن باقی‌مانده‌ی قدرت‌ خود برای بازگرداندن محل سکونت‌شان به حالت سابق است...

فقط به‌خاطر دیروز از جمله فیلم‌هایی به‌حساب می‌آید که تاریخ‌مصرف ندارند، دقیقاً ۲۴ سال [۴] از ساخت فقط به‌خاطر دیروز می‌گذرد اما حدّ اعلای کیفیتِ آن‌ مانع می‌شود تا به عناوینی از قبیل "کهنه" و "دِمُده" ملقب‌اش کنیم. فقط به‌خاطر دیروز به‌خوبی از قابلیت‌های انیمیشن دوبُعدی بهره می‌برد و تماشاگران را -صدالبته با سبک‌وُسیاق خودش- شگفت‌زده می‌کند؛ نوعی از شگفت‌زدگی که حتی با امکانات امروز، در یک فیلم سینمایی به‌دست نمی‌آید و خاصِ انیمه‌های جیبلی است.

به‌طور کلی، هر چقدر که هایائو میازاکی به آسمان‌ها و تخیلات لایتناهی نظر دارد؛ بالعکس، نگاه ایسائو تاکاهاتا معطوف به زمین است و به واقع‌گرایی دلبستگی دارد. فقط به‌خاطر دیروز انیمه‌ای پرجاذبه و لبالب از ریزبینی است که کارگردان‌اش به نقش "پرداختن به جزئیات" در ماندگاری یک فیلم، وقوف کامل دارد. نظیر بنایی باستانی که سال‌هاست پابرجا ایستاده، ایسائو تاکاهاتا فقط به‌خاطر دیروز را آن‌چنان مستحکم پی‌ریزی کرده که لذت تماشایش -مثل خاطره‌ای دلچسب- همراه‌مان باقی خواهد ماند. عالیجناب تاکاهاتا، انیمه‌اش را با یک پایان‌بندی پرشکوه به سرانجام می‌رساند، پایانی که بی‌اغراق از بسیاری فیلم‌های عاشقانه‌ی تاریخ سینمای کلاسیک سرتر است.

 

پیمان عباسی‌نیا

دو‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴

 

[۱]: انیمه (Anime)، سبکی از انیمیشن است که خاستگاه‌اش ژاپن بوده و به‌طور معمول براساس "مانگا"ها ساخته می‌شود. مانگا نیز همان صنعت کمیک‌استریپ و یا نشریات کارتونی است که در ژاپن رونق فراوانی دارد و از دهه‌ی ۱۹۵۰ به‌بعد گسترش پیدا کرد. انیمه‌ها غالباً با موضوعاتی خیالی که در آینده رخ می‌دهند، همراه‌اند. انیمه، کوتاه‌شده‌ی واژه‌ی انگلیسی انیمیشن (Animation) است (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌های انیمه و مانگا).

[۲]: استودیو جیبلی (Studio Ghibli) یک استودیوی پویانمایی است که در ژوئن سال ۱۹۸۵ تأسیس شده و توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا [که کارگردان هستند] و توشیو سوزوکی [که تهیه‌کننده است] اداره می‌شود (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌ استودیو جیبلی).

[۳]: برای خواندن نوشتاری با تمرکز روی فیلم مدفن کرم‌های شب‌تاب، می‌توانید کلیک کنید بر لینکِ «زنان و مردان نگران در شهر‌های سوخته‌ی بیست‌ویک سپتامبر ۱۹۴۵»، نوشته‌ی زینب کریمی (اَور)، منتشرشده به تاریخ چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ در صفحه‌ی "سینما و ادبیات" از پایگاه تحلیلی پرده‌ی سینما.

[۴]: فقط به‌خاطر دیروز محصول ۱۹۹۱ است و این شماره‌ی طعم سینما، دو‌شنبه ۲۰ آوریل ۲۰۱۵ منتشر می‌شود.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/1/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>Ali.n:

Good 😉

1+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>ma:

سلام. با تشکر از نقد زیبا و کاملتون! پیروز و سربلند باشید!

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>Just Momo:

به نظر میاد کارتون قشنگی باشه ;) ممنون از نقدتون :)

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>مجتبا:

ندیدمش! اما تصاویرش خیلی خوبن!

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>eli:

Like💛💛💛💛

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>Jim:

Hello my good friend and writer! I hope you're fine. The animation the critic Thank you! These are my favorite animated by a sense of the genre. Thank you and good luck.

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>یه نفر:

ایسائو تاکاهاتا؛ وقتی که تاکوما پیشنهاد ساخت فیلم نوزیکا مانگا را به میازاکی داد، او تنها یک شرط داشت آن هم اینکه تاکاهاتا تولید کننده باشد. این اولین باری بود که تاکاهاتا تولید کننده بود ولی او کار بزرگی انجام داد. او همچنین فیلم بعدی میازاکی لاپوتا را در سال ۱۹۸۶ تولید کرد، سپس در سال ۱۹۸۸ اولین فیلم خود در استودیو گیبلی، گورستان کرم‌های شب تاب را کارگردانی کرد. بعد از آن او فقط دیروز ، پوم پوکو و همسایه‌های من یاماداها را کارگردانی کرد. او همچنین کارگردانی موسیقی کی کی و تولید کنندگی من صدای دریا را می‌شنوم را بر عهده داشت.

11+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>یه نفر:

ایسائو تاکاهاتا یک همکار قدیمی و دیگر رئیس استودیوگیبلی است. بر خلاف میازاکی، تاکاهاتا از همان ابتدا کار خود را با کارگردانی آغاز کرد. او در سال ۱۹۳۵ بدنیا آمد و از معتبر ترین دانشگاه ژاپن – دانشگاه توکیو – فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹ به استودیوی انیمیشن تازه تاسیس تویی دو گا پیوست. او و میازاکی از طریق اتحادیه انیماتورها در تویی دوگا با هم آشنا شدند، جایی که او نایب رئیس و میازاکی رئیس اتحادیه بود. اولین فیلم او هوراس : شاهزاده‌ی خورشید (۱۹۶۸) هنوز هم یکی از بزرگترین نمادهای انیمیشن ژاپنی به حساب می‌آید، میازاکی در این فیلم یک انیماتور بود که ایده‌های فراوانی داشت. تاکاهاتا و میازاکی کار شان را در قالب یک تیم کارگردان – انیماتور برای چند شاهکار انیمیشن شامل: لوپین قسمت سوم ، هایدی ، ۳۰۰۰ مایل در جست و جوی مادر و Ann of Green Gables ادامه دادند.

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>یه نفر:

ایسائو تاکاهاتا (انگلیسی: Isao Takahata؛ زاده ۲۹ اکتبر ۱۹۳۵) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و تهیه‌کننده اهل ژاپن است.

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>نونا:

سالروز ولادت امام محمد باقر مبارك! طعمش دلچسب بود.

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>حوا:

خیلییییییییییییییییییییییییییی باحال بود مرسی.ممنونم:-)

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394



>>>زینب کریمی:

سلام. یک نقد مخصوص سی و یکم فروردین! مثل همیشه عالی و سرشار از نکات ریزبینانه‌ی مخصوص جناب پژمان الماسی‌نیا! بهاری باشید و قلمتان نویسا.

10+0-

دوشنبه 31 فروردين 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.