پرده سینما

نبرد با آبی بی‌کران؛ نگاهی به «همه‌چیز از دست رفته» ساخته‌ی جی. سی. چندور

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 


All Is Lost

كارگردان: جی. سی. چندور

فيلمنامه: جی. سی. چندور

بازيگر: رابرت ردفورد

محصول: آمریکا و کانادا، ۲۰۱۳

زبان: انگلیسی

مدت: ۱۰۵ دقیقه

گونه: ماجراجویی، درام

بودجه: ۸ و نیم میلیون دلار

فروش: حدود ۱۳ و نیم میلیون دلار

درجه‌بندی: PG-13

جوایز: کاندیدای اسکار بهترین تدوین صدا، ۲۰۱۴

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۹۰: همه‌چیز از دست رفته (All Is Lost)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۹۰

 

همه‌چیز از دست رفته دومین ساخته‌ی سینمایی جی. سی. چندور، داستان مردی سالخورده (با بازی رابرت ردفورد) را تعریف می‌کند که قایق‌اش حین دریانوردی در اقیانوس هند گرفتار سانحه‌ی سختی می‌شود؛ سانحه‌ای که پیرمردِ تک‌وُتنها را در موقعیتی بغرنج قرار می‌دهد... جفری مک‌دونالد چندور با نویسندگی و کارگردانی همه‌چیز از دست رفته، درواقع شیفتگانِ اولین ساخته‌اش را اساسی غافلگیر کرد! این فیلم هیچ ربطی به درام پربازیگر و آکنده از کثافت‌کاری‌های وال‌استریتیِ مارجین کال (Margin Call) [محصول ۲۰۱۱] [۱] ندارد.

همه‌چیز از دست رفته -با عنوان کامل‌ترِ "همه‌چیز از دست رفته است"- فرصتی استثنایی برای آقای ردفوردِ ۷۷ ساله فراهم می‌آورد تا حدود یک ساعت و نیم با نمایشی کاملاً تک‌نفره در سکوت، سرگرم‌مان کند. در طول تاریخ سینما، بوده‌اند فیلم‌هایی که مدت زمان قابلِ توجهی از آن‌ها به یک بازیگر اختصاص داشته است -مثل دورافتاده (Cast Away) [ساخته‌ی رابرت زمه‌کیس/ ۲۰۰۰] با بازی تام هنکس- اما برای این موردِ ویژه که کلّ تایم یک فیلم، فقط و فقط متعلق به یک بازیگر باشد -حداقل حالا- به‌غیر از همه‌چیز از دست رفته نمونه‌ی شاخص، ماندگار و -در عین حال- سرگرم‌کننده‌ی دیگری به‌یاد نمی‌آورم [۲]. دفن‌شده (Buried) [ساخته‌ی رودریگو کورتس/ ۲۰۱۰] با بازی رایان رینولدز به‌نظرم طبلی توخالی، بدونِ جذابیت و بی‌خودی مأیوس‌کننده آمد.

وقتی فیلمی یک شخصیت داشته باشد، طبیعتاً از دیالوگ هم خبری نیست(!) و کار بازیگر بسیار دشوارتر خواهد شد. شاید چندان خیال‌پردازانه نباشد اگر ادعا کنیم رابرت ردفورد که -علی‌الخصوص با راه‌اندازی فستیوال سینمایی ساندنس (Sundance Film Festival)- ید طولایی در حمایت از سینمای مستقل دارد [۳]؛ سرانجام تاوان این جانب‌داری‌ خود را با نادیده گرفته شدن از سوی داوران هشتادوُششمین مراسم آکادمی پرداخت و حتی کاندیدای کسب اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد هم نشد!

گفتگو ندارد که بازی در چنین نقشی، آمادگی بالای بدنی می‌طلبیده است؛ فیلمِ روی پرده، تأکیدی بر اهمیت کاری است که آقای ردفورد در این سن‌وُسال [۴] تمام‌وُکمال از عهده‌ی انجام‌اش برآمده. ضمن این‌که توجه داریم فقط بُعد فیزیکیِ قضیه مطرح نبوده است زیرا -همان‌طور که اشاره شد- رابرت ردفورد همه‌چیز از دست رفته را خودش دست‌تنها پیش می‌برد.

همه‌چیز از دست رفته همان‌طور که -به‌درستی- انتظارش را داریم، باند صدای فوق‌العاده‌ کارشده‌ای دارد. فیلم علاوه بر دو موردی که ذکر شد، از سایر جنبه‌ها نیز اثر شایسته‌ی اعتنا و هم‌چنین متفاوتی به‌شمار می‌رود. هنر آقای کارگردانِ همه‌چیز از دست رفته اینجاست که بدون به تصویر درآوردن حتی یک فلاش‌بک از گذشته‌ی مرد دریانوردِ پیر و بی‌این‌که نام‌اش را بدانیم، به سرنوشت او علاقه‌مندمان می‌کند به‌طوری‌که برای نجات‌اش دچار هیجان و اضطراب می‌شویم و از صمیم قلب آرزو می‌کنیم جان سالم به در ببرد.

از دیگر وجوه تمایز همه‌چیز از دست رفته آن است که -برخلاف انتظار- لحظات زیادی از فیلم، موسیقی ندارد. اظهارنظرِ صحیح‌تر درباره‌ی موزیک متنِ همه‌چیز از دست رفته این می‌تواند باشد که وسواس فراوانی به خرج داده شده است تا -در تضاد با این‌چنین مواردی- المانِ موسیقی در حدّ عاملی جهت پوشاندن عیوب احتمالی و به‌تعبیری، پر کردن خلاءهای فیلم تنزل پیدا نکند و کارکردی مخصوص به خود داشته باشد. این درست است که همه‌چیز از دست رفته اغلب عکسِ جریان آب شنا می‌کند اما آقای چندور تمهیداتی مؤثر به‌کار بسته تا فیلم‌ ملال‌آور نشود.

به‌نظرم قضاوت درخصوص راهی که جی. سی. چندور برای تمام کردنِ فیلم‌اش برگزیده، سلیقه‌ای است -کمااین‌که به‌طور کلی حیطه‌ی نقد فیلم هم با سلیقه‌ی شخصی افراد سروُکار دارد- من این پایان‌بندیِ دوپهلوی همه‌چیز از دست رفته را دوست دارم. آقای چندور به‌هیچ‌وجه فیلمسازی آسان‌گیر نیست؛ تجربه‌ی تماشای فیلم‌های قبل و بعد از همه‌چیز از دست رفته، مارجین کال و خشن‌ترین سال (A Most Violent Year) [محصول ۲۰۱۴] -فارغ از این‌که دوست‌شان داشته باشیم یا نه- این مهم را ثابت می‌کند. بی‌انصافی است اگر چگونه به پایان بردنِ همه‌چیز از دست رفته را از سرِ بلاتکلیفی قلمداد کنیم آن‌هم با چنین اجرای درخشانی.

همه‌چیز از دست رفته فیلمی با محوریت به مبارزه برخاستن با آب‌های بی‌کرانه، تنهایی و مرگ است. مبارزه‌ای نابرابر با یگانه سلاحی به‌اسم امیدواری در شرایطی که همه‌چیز -یکی‌یکی- دارد از دست می‌رود. روی پرده‌ی نقره‌ای، چه کسی را تنهاتر از رابرت ردفوردِ همه‌چیز از دست رفته سراغ دارید؟ گاهی برای مزمزه‌ی طعم‌هایی دیگرگونه از سینما، چاره‌ای نداریم به‌جز این‌که کمی صبورتر باشیم؛ همه‌چیز از دست رفته ارزش‌اش را دارد.

 

پیمان عباسی‌نیا

پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

 

[۱]: جی. سی. چندور با همین فیلم اول‌اش مارجین کال توانست کاندیدای اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی شود.

[۲]: با اغماض، می‌شود Secret Honor را مثال زد به کارگردانی رابرت آلتمن [محصول ۱۹۸۴].

[۳]: جشنواره‌ی مشهور سینمایی که از سال ۱۹۹۱ میلادی در شهر پارک‌سیتی ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا آغاز به‌کار کرد. هدف از راه‌اندازیِ جشنواره‌ی فیلم ساندنس، حمایت از فیلم‌ها و فیلمسازان مستقل عنوان شده؛ بانی ساندس، رابرت ردفورد است (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌ جشنواره‌ی فیلم ساندنس).

[۴]: ۷۷ سالگی در ۲۰۱۳ میلادی؛ سال تولید فیلم.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/2/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حق با زهرا و ma است:

صداوسیما، روز جمعه، ۲۰ و ۳۰ دقیقه شب و از شبکه ۴، فیلم «همه‌چیز از دست رفته» را با اسم «دورافتاده» پخش کرد!

8+1-

شنبه 19 ارديبهشت 1394



>>>در جواب ma و زهرا:

شما حالتون خوبه؟! اون فیلمی که شما میگین اسمش هست cast away و توش تان هنکس بازی میکنه! چه ربط به این فیلم داره؟!!!

9+1-

شنبه 19 ارديبهشت 1394



>>>زهرا:

به ma: آره خودشه دوست خوبم. همین فیلمه که اسمشو عوض کردن! از شبکه چهار پخش میشد و اسم فیلمو الکی گذاشتن دور افتاده! صدا و سیما عادت داره به سلیقه خودش اسم فیلم ها رو تغییر میده ^_^

8+0-

شنبه 19 ارديبهشت 1394



>>>ma:

سلام. من این فیلم رو ندیدم و اسمشو نشنیدم ولی امشب سر سفره، پدرم که اصلا فیلم نمیبینه چون کنترل دستش بود و اختیار تلویزیون رو داشت زد رو یه شبکه ای و یه فیلم رو میدید که اسمش دورافتاده بود و بازیگرش و هم همین و اینطور که خوندم و از عکس ها پیداست فکر کنم همین فیلم بود، یه مرد بود تک و تنها تو یه قایق! ولی خب ندیدمش فقط چندتا صحنه ازش دیدم! از توضیحاتتون ممنونم! سربلند باشید!

7+1-

جمعه 18 ارديبهشت 1394



>>>زهرا:

عالی بود ممنون ^_^

7+0-

جمعه 18 ارديبهشت 1394



>>>سین:

از زاویه های مختلف باید به یه فیلم نگاه کرد. گاهی میشه یه روند رو کسالت بار نامید در عین حال برای یکی دیگه آرامش بخش هست... من که فیلم رو دوست دارم و دقیق تر بگم به این فیلم احترام میگذارم.

12+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>مجتبا:

ردفورد یه حادثه ی خوب تکرار نشدنیه! کاش بیشتر بود الانا!

13+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>محسن:

خیلی فیلم خسته کننده ایه.تحمل کردن فیلم تا پایان یه اراده پولادین میخواد مثل اراده رابرت ردفورد تو فیلم.کافیه فیلم رو با شاهکار رابرت زمه کیس cast away مقایسه کنید تا متوجه بشید تو سینما هر حرف مهمی که میخوای بزنی اول باید سرگرم کنی.

12+2-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>سین:

اولش فکر میکنی تحمل این فیلم سخته چون حرف و دیالوگ نداره فقطم قراره رابرت ردفورد رو ببینی اما هر چی فیلم جلو و جلوتر میره جذابیت ها و کشش های فیلم بالاتر میره و میرسه که به صحنه ی آخر که در سینمای دنیا بی نظیره و دیدنی. باید دید و بعد قضاوت کرد "All Is Lost" رو.

13+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>یه نفر:

جوایز ردفورد: برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی سال ۱۹۸۰ برای فیلم مردم معمولی برنده جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش اول مرد سال ۱۹۷۰

11+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>یه نفر:

از فیلم‌های معروف ردفورد عبارت‌اند از: این ملک متروک شده - (۱۹۶۶) تعقیب - (۱۹۶۶) پابرهنه در پارک - (۱۹۶۷) بوچ کسیدی و ساندنس کید - (۱۹۶۹) قهرمان اسکی (۱۹۶۹) نیش - (۱۹۷۳) گتسبی بزرگ - (۱۹۷۴) سه روز کندور - (۱۹۷۵) همه مردان رئیس جمهور - (۱۹۷۶) پلی در دوردست - (۱۹۷۷) بروبیکر - (۱۹۸۰) از درون آفریقا - (۱۹۸۵) هاوانا - (۱۹۹۰) رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد - (۱۹۹۲) پیشنهاد بیشرمانه - (۱۹۹۳) نجوای اسب - (۱۹۹۸) جاسوس بازی - (۲۰۰۱) آخرین قلعه - (۲۰۰۱) یک زندگی ناتمام - (۲۰۰۵) از دست دادن همه (۲۰۱۳) به عنوان کارگردان: مردم معمولی - (۱۹۸۰) The Milagro Beanfield War (۱۹۸۸) رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد (۱۹۹۲) مسابقه تلویزیونی (۱۹۹۴) نجوای اسب (۱۹۹۸) افسانه بگر ونس - (۲۰۰۰) شیرها برای بره‌ها (۲۰۰۷) The Conspirator (۲۰۱۰) The Company You Keep (۲۰۱۲)

11+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>یه نفر:

ردفورد اولین فیلم خود را به نام مردم عادی در سال ۱۹۸۰ کارگردانی کرد که به خاطر آن اسکار کارگردانی را دریافت کرد. ردفورد همانند وارن بیتی، کلینت ایستوود، مل گیبسن، ریچارد آتنبورو و کوین کاستنر از معدود دریافت‌کنندگان جایزه اسکار است که بیشتر به بازیگری مشهور است. او موسس جشنوارهٔ فیلم ساندنس است که فلسفهٔ وجودی‌اش حمایت از فیلم‌های مستقل و بازار فروش آنها است.

11+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>یه نفر:

ردفورد در سانتامونیکای کالیفرنیا در آمریکا به دنیا آمد و از مدرسهٔ ون‌نویز در لس آنجلس فارغ‌التحصیل شد و از آنجا با بورس بیس‌بال وارد دانشگاه کلورادو شد که در آنجا بر اثر نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی بعد از مرگ مادرش در سن ۱۸ سالگی بورس خود را از دست داد. بعد از آن وارد نقاشی شد و همچنین در کلاس‌های نمایش و طراحی آکادمی آمریکایی هنرهای نمایشی در نیویورک شرکت یافت. ردفورد در سال ۱۹۵۸ با لولا ون‌واگنن ازدواج کرد که در سال ۱۹۸۵ با داشتن ۴ فرزند از همدیگر جدا شدند. (یکی از آنها قبل از طلاقشان در گذشت) نام فرزندان ردفورد عبارت‌اند از: شاونا، امی (بازیگر) و جیمز (فیلم‌نامه‌نویس)

11+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>یه نفر:

چارلز رابرت ردفورد جونیور (به انگلیسی: Charles Robert Redford, Jr) (زاده ۸ اوت ۱۹۳۶) بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و بازرگان آمریکایی برنده اسکار بهترین کارگردانی است.

11+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>vili:

یعنی آی لاو یو رابرت ردفورد! یه دونه باشی مرد! حرف نداره این بشر!

11+1-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>نونا:

با سلام و عرض ارادت، تلاش انسان هاي اميدوار ستودني است، چه در آب چه در خشكي چه در فضا. پاينده باشيد.

12+3-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>eli:

LIKE

14+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž



>>>زینب کریمی:

سلام و خسته نباشید. از خواندن این نقد شاعرانه، قوی، همه‌جانبه و کامل لذت بردم! خصوصاً این چند خط: "فیلمی با محوریت به مبارزه برخاستن با آب‌های بی‌کرانه، تنهایی و مرگ است. مبارزه‌ای نابرابر با یگانه سلاحی به‌اسم امیدواری در شرایطی که همه‌چیز -یکی‌یکی- دارد از دست می‌رود." متشکرم. موفق باشید.

15+0-

پنجشنبه 17 ارديبهž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.