پرده سینما

برگشت به جاده‌ی رستگاری؛ نگاهی به «دختر خوب» ساخته‌ی میگل آرتتا

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

The Good Girl

كارگردان: میگل آرتتا

فيلمنامه: مایک وایت

بازيگران: جنیفر آنیستون، جیک جیلنهال، جان سی. ریلی و...

محصول: آمریکا، ۲۰۰۲

زبان: انگلیسی

مدت: ۹۴ دقیقه

گونه: کمدی-درام

بودجه: ۸ میلیون دلار

فروش: کم‌تر از ۱۷ میلیون دلار

درجه‌بندی: R

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۹۲: دختر خوب (The Good Girl)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۹۲از همان وقتی که به‌طور جدی مصمم شدم درباره‌ی سینما و جادوی پرده‌ی نقره‌ای‌اش قلم بزنم، یکی از اصلی‌ترین هدف‌هایم را شناساندنِ فیلم‌های نادیده [یا: دستِ‌کم] گرفته‌شده به مخاطب فارسی‌زبان قرار دادم؛ منظورم آن قبیل فیلم‌هایی است که به‌قول معروف، سرشان به تن‌شان می‌ارزد ولی نه کسی [آن‌چنان که باید] تحویل‌شان می‌گیرد و نه درموردشان نقد و تحلیلِ دندان‌گیری نوشته می‌شود.

به‌دنبال راه‌اندازی طعم سینما [که در سایه‌ی لطف قادر مطلق، دیگر چیزی به صدمین شماره‌اش باقی نمانده است] خوشبختانه این آرمان نگارنده تا حدّ زیادی محقق شد. کافی است فقط مقداری از وقت مبارک را صرف مرور عناوین آثاری بفرمایید که تاکنون در این صفحه به‌شان پرداخته‌ام... این مقدمه‌ی نسبتاً طولانی را نوشتم تا با خوش‌وقتی برسم به اینجا که: خانم‌ها و آقایانِ علاقه‌مندِ سینما! هرچند که دختر خوب فیلم بی‌اسم‌وُرسم و مهجوری است اما باور کنید پشیمان خواهید شد چنانچه از دست‌اش بدهید!

جاستین (با بازی جنیفر آنیستون) فروشنده‌ای معمولی در فروشگاهی بزرگ است؛ از آن‌ها که می‌شود همه‌جور جنسی تویشان پیدا کرد. فیل، شوهر جاستین (با بازی جان سی. ریلی) مرد بی‌شیله‌پیله‌ای از طبقه‌ی کارگر [یک نقاش ساده‌ی ساختمان] است که اغلب اوقات‌اش را [نشئه از ماری‌جوانا] با همکار و دوست صمیمی خود، بوبا (با بازی تیم بلیک نلسون) می‌گذراند. بوبا مدام [با لباس‌های رنگی‌اش] در خانه‌ی فیل و جاستین پلاس است! زن احساس می‌کند که در زندگی زناشویی‌ شکست خورده و به بن‌بستِ یکنواختی و کسالت رسیده؛ او [به‌علاوه] از شغل‌اش هم تنفر دارد. به دیالوگ محشر جاستین در این رابطه، توجه کنید: «از کارم متنفرم... از هر کی که اینجاست متنفرم... کم‌کم دارم می‌فهمم چرا دیوونه‌ها می‌رن یه تفنگ می‌خرن و همه رو تیکه‌پاره می‌کنن...» (نقل به مضمون) آشنایی زن با جوانکی غیرعادی به‌نام هولدن (با بازی جیک جیلنهال) که صندوق‌دار تازه‌ی فروشگاه است، روال معمول زندگی جاستین را دچار اختلال می‌کند.

دختر خوب را سوای ارزش‌های سینمایی‌اش، می‌شود به‌عنوان موردی مناسبِ فیلم‌درمانی برای زوج‌های درگیر با معضل روابط خارج از زناشویی (Extramarital Affairs) تجویز کرد! دختر خوب ساخته‌ای اسیرِ یک جغرافیا و فرهنگ خاص نیست و ماجراهای مشابه‌اش [گیرم با تفاوت‌هایی در جزئیات و غلظتِ کم‌تر یا بیش‌تر] می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد. در این زمینه هم‌چنین فیلم سه میمون (Three Monkeys) [ساخته‌ی نوری بیلگه جیلان/ ۲۰۰۸] را که در شماره‌ی ۱۸ از طعم سینما [کلیک کنید] بررسی‌اش کرده‌ام، توصیه می‌کنم... پس با این‌همه، پربیراه نخواهد بود اگر دختر خوب را یک درام روان‌شناسانه نیز محسوب کنیم.

به‌نظرم به تصویر درآوردن موضوعی تا این حد جدی در قالب کمدی-درام، نشان از ذکاوت فیلمنامه‌نویس و کارگردانِ دختر خوب [یعنی آقایان: وایت و آرتتا] دارد چرا که تحمل داستانِ حاضر بدون تزریق لحظات کمیکِ فعلی [و صرفِ‌نظر از ظرایف آشکار و نهان‌اش] بسیار دشوار بود و چه‌بسا سبب پس زدن تماشاگر و نصفه‌نیمه رها کردن فیلم می‌شد. دختر خوب قرصی را می‌ماند که اگرچه درون‌اش به تلخیِ زهرمار است ولی روکشی شیرین [و بابِ طبع ما] دارد!

زاویه‌ی دیدِ دختر خوب اول‌شخص است و ماوقع توسط جاستین [زن متأهلی که در آستانه‌ی ورود به چهارمین دهه‌ی زندگی‌اش قرار گرفته] روایت می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، زن در اکثر قریب به‌اتفاق لحظات فیلم حضور دارد. نریشن‌های جالب و تأمل‌برانگیزی که مخصوصِ جاستین نوشته شده است، به‌مرور [و با پیشرفت داستان] تبدیل به یکی از نقاط قوت دختر خوب می‌گردد.

دختر خوب مثل همه‌ی فیلم‌های درست‌وُحسابی، هم انتخاب بازیگران (Casting) و هم بازی‌های درجه‌ی یکی دارد. اگر زندگی هنری خانم آنیستون را به دو بازه‌ی زمانیِ قبل و بعد از عمل جراحی بینی‌اش تقسیم کنیم، دختر خوب مطمئناً واجدِ بهترین نقش‌آفرینیِ او در دوره‌ی نخست است! عمده‌ی بار احساسی فیلم روی دوش جنیفر قرار دارد و متکی بر ری‌اکشن‌های اوست. جنبه‌ی درامِ اثر به ‌جای خود، آنیستون در خلق لحظه‌های کمدیِ دختر خوب نیز سهم غیرقابلِ انکاری دارد؛ تمام شیرینی‌های فیلم، یک طرف و راه رفتن بامزه‌ی او، یک طرف دیگر!

جیک جیلنهالِ دختر خوب به‌شدت دانی دارکو (Donnie Darko) [ساخته‌ی ریچارد کلی/ ۲۰۰۱] را به ذهن متبادر می‌کند؛ طوری‌که شک ندارم انتخاب‌اش بی‌ارتباط با موفقیت فیلم مورد اشاره نبوده زیرا هولدن هم [مانند دانی] جوان ناراحتی است! جان سی. ریلی نیز استانداردهای همیشگی خودش در بازی کردن نقش مردهای خوش‌قلب [که البته خیلی متوجه دوروُبرشان نیستند!] را رعایت می‌کند. بقیه‌ی نقش‌ها هم [از بوبا گرفته تا صاحب فروشگاه] باورپذیر ایفا شده‌اند.

مایک وایت [که بازیگر یکی از نقش‌های فرعی فیلم هم هست] دختر خوب را متناوباً از دیالوگ‌هایی انباشته که هرکدام‌شان جان می‌دهند برای یادداشت کردن و به‌یاد سپردن! اجازه بدهید از زبان جاستین مثالی بزنم: «بالاخره فهمیدم که هولدن در بهترین حالت، یه بچه است و در بد‌ترین حالت، شیطان! ناچارم از دستش خلاص بشم... گاهی برای برگشتن به جاده‌ی رستگاری، مجبوری از چندتا توقف‌گاه عبور کنی...» (نقل به مضمون) نظرتان درمورد جمله‌ی آخر چیست؟ دل‌تان نمی‌خواهد جایی یادداشت‌اش کنید؟!

دختر خوب بری از ژست‌های مضحک روشن‌فکرانه و بدون این‌که هیچ چیزی را به بیننده‌اش حقنه کند، آموزنده و هشدارآمیز است و تازه سرگرم‌مان هم می‌کند! بیش‌تر از این، چه انتظار دیگری می‌توان از یک فیلم سینمایی داشت؟! میگل آرتتا اصولاً فیلمساز کم‌کاری است؛ گرچه به‌نظر نمی‌رسد لزومی هم داشته باشد تا خودش را به آب‌وُآتش بزند، کارگردانیِ همین دختر خوب برای ماندگاری‌اش در حافظه‌ی سینمادوستان کفایت می‌کند.

 

پیمان عباسی‌نیا

پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/2/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شیما:

خیلی خوب نقدای دیگه تونو کجا میشه مطالعه کرد؟ این فیلم رو امشب دیدم و بنظرم فیلم قابل توجهی بود

0+0-

سه‌شنبه 9 بهمن 1397



>>>ma:

اگر زندگی هنری خانم آنیستون را به دو بازه‌ی زمانیِ قبل و بعد از عمل جراحی بینی‌اش تقسیم کنیم، دختر خوب مطمئناً واجدِ بهترین نقش‌آفرینیِ او در دوره‌ی نخست است! زندگی هنری انیستون قبل از عمل جراحی بینی...... زندگی هنری انیستون بعد از جراحی بینی! جالبه، یعنی من خودم اگه میخواستم زندگی هنریشو به دو دسته تقسم کنم تا آخر عمرم هم نمیدونستم چجوری باید تقسیمش کنم! باحال بود! این تحلیلتون هم واقعاً زیبا بود! با تشکر.

6+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>زهرا:

^_^ عالی بودش ^_^ جنیفر انیستون خیلی بامزه س خیلی م با استعداده ^_^

7+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>مجتبا:

دوست خوبم به خاطر زحماتی که واسه تهیه مطالب صرف کردین واقعن متشکرم$

7+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>الی:

لااااااایک!

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>یه نفر:

جیلنهال گویندهٔ فیلم انیمیشن مردی که بین برج‌ها راه می‌رفت در سال ۲۰۰۵ بود. در سال ۲۰۰۷ در زودیاک (فیلم) به کارگردانی دیوید فرینچر که براساس داستان واقعی یک معمای پلیسی که تا به امروز حل نشده، ایفای نقش کرد. در فیلم تسلیم ساخته ۲۰۰۷ کنار ریس ویدر سپون بازی کرد. در ۲۰۰۹ با توبی مگوایر در فیلم دانمارکی زبان برادران هم بازی شد. فیلم آیندهٔ او به نام میخ زدن در کنار جسیکا بیل ایفای نقش خواهد کرد. او که یک سنبل جنسی بین‌المللی است، در سال ۲۰۰۶ به انتخاب مجلهٔ پیپل، جزو ۵۰ نفر برتر زیبایی انتخاب شد. همچنین در این مجله به عنوان جذاب‌ترین مرد مجرد دنیا هم انتخاب شد. در مجلهٔ گای ویزرد در میان ۱۰۰ بازیگر مردی که نقش همجنس گراها را بازی کردند، او نفر اول شد. او همچنین در ۲۰۱۰ در فیلم شاهزاده ایران: ماسه‌های زمان (فیلم) که محصول دیزنی بود، نقش اصلی را بازی کرد. جیلنهال در سال ۲۰۱۴ با بازی در فیلم شبگرد بیش از پیش مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>یه نفر:

جیلنهال در لس آنجلس کالیفرنیا به دنیا آمد. او یک خواهر بازیگر به نام مگی جیلنهال دارد که با جیک در فیلم دانی دارکو هم بازی شد. پدرش یک اصیل زادهٔ سوئدی و متعلق به خانوادهٔ اشراف زادهٔ جیلنهال هاست. مادرش یک یهودی اهل نیویورک است. جیک عنوان کرده که خودش را بیشتر از هر چیز یک یهودی می‌داند. والدین او سعی داشتند به او یاد بدهند که روی پاهای خودش بایستد و اصرار می‌کردند که شغلی نیمه وقت در تابستان داشته باشد بنابراین او شغل‌هایی از قبیل نجات غریق و گارسون رستوران را تجربه کرده‌است.

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>یه نفر:

جیکوب بنجامین جیک جیلنهال (به انگلیسی: Jacob Benjamin "Jake" Gyllenhaal) (زادهٔ ۹ دسامبر ۱۹۸۰ در لس‌آنجلس)، یک بازیگر آمریکایی است. پسر کارگردان، استفان جیلنهال و نمایشنامه نویس، ناومی فومر، بازیگری را ازسن ده سالگی شروع کرد. او از زمانی که اولین نقش اصلی اش در سال ۱۹۹۹ در فیلمی به نام آسمان اکتبر بازی کرد، در نقش‌های متفاوتی ظاهر شده. در سال ۲۰۰۱ در فیلم دانی دارکو نقش یک نوجوان روان پریش را بازی کرد. در سال ۲۰۰۴ در فیلم پرفروش پس فردا در نقش جوانی ظاهر شد که با فعل و انفعالات شیمیایی موجب سردی کرهٔ زمین شد و در نقش یک تکاور در فیلم کله گنده ساخت ۲۰۰۵ بازی کرد. در همان سال برای بازی در نقش جک تویست در فیلم کوهستان بروکبک نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک شد.

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>یه نفر:

سینمایی های جنیفر آنیستون: کیک (۲۰۱۴) ما میلرها هستیم (۲۰۱۳) فقط باهاش کنار بیا (۲۰۱۱) تعویض (۲۰۱۰) رئیس‌های وحشتناک (۲۰۱۰) با تو حال نمی‌کند (۲۰۰۹) عشق پیش می‌آید (۲۰۰۹) مارلی و من (۲۰۰۸) خاطرات (۲۰۰۷) جدایی (۲۰۰۶) شایعه شده است (۲۰۰۵) بروس قادر مطلق (۲۰۰۳)[۱] دختر خوب (۲۰۰۲) ستاره راک (۲۰۰۱) محیط اداره (۱۹۹۹) لپرکان (۱۹۹۳) مجموعه تلویزیونیویرایش دوستان - (۲۰۰۴-۱۹۹۴)

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>یه نفر:

جنیفر جوآنا آنیستون (به انگلیسی: Jennifer Joanna Aniston) (متولّـد ۱۱ فوریه ۱۹۶۹ در شرمن‌اوکس، کالیفرنیا) بازیگر آمریکایی و برنده جایزه امی است. او در یونان،کالیفرنیا و نیویورک بزرگ شده و بزرگ‌ترین موفقیت خود را در سریال تلویزیونی دوستان به دست آورده است. او همسر سابق برد پیت بود و در سال ۲۰۰۵ از او جدا شد.

12+1-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>こんにちは、:

私の友人を素早。非常に良いと優れた書きました。私は偉大な神を楽しんで、私はあなたにすべての最高のを願っています。運とよりを書きます!

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>خادم:

سپاس از زحمات ارزشمندتان. دختر خوب را خواهم دید.......................

12+0-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>زینب کریمی:

با سلام و عرض خسته نباشید. تحلیل بسیار سنجیده ای بود و هیچ حرف ناگفته ای را در مورد فیلم باقی نگذاشت! این جمله ی شما را تایید با افتخار تایید می کنم: "خانم‌ها و آقایانِ علاقه‌مندِ سینما! هرچند که دختر خوب فیلم بی‌اسم‌وُرسم و مهجوری است اما باور کنید پشیمان خواهید شد چنانچه از دست‌اش بدهید!" موفق و سلامت باشید.

12+1-

پنجشنبه 24 ارديبهž



>>>نونا:

با سلام، از نقد زیباتون لذت بردم. پاینده باشید.

13+1-

پنجشنبه 24 ارديبهž




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.