پرده سینما

برگزاری یک فستیوال سینمایی در نوار غزه

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلمسازان نوار غزه در میان ویرانه‌های منطقه‌ای که به‌دلیل حملات تابستان‌ گذشته رژیم صهیونیستی نابود شده است، یک فستیوال فیلم برگزار کردند. به گزارش مهر و به نقل از هافینگتون‌پست، هشت ماه بعد از جنگ بیشتر منطقه شجاعیه شهر غزه هنوز بازسازی نشده است اما سازمان‌دهندگان این فستیوال از میان ویرانه‌ها با بولدوزر رد شدند، کابل‌های برق بزرگی را وارد کردند و با خطر سلاح‌های احتمالی منفجرنشده باقی‌مانده از تنش‌های ماه‌های جولای تا‌ آگوست روبرو شدند.

روز سه‌شنبه، آن‌ها بالاخره فرش قرمز مراسم افتتاحیه فستیوال فیلم کرمه غزه را بین ساختمان‌های ویران‌شده شجاعیه پهن کردند. خلیل المزین یکی از سازمان‌دهندگان این فستیوال می‌گوید آن‌ها از عاصم ال هیلو که خانه و ۱۱ برادر خود را در شجاعیه از دست داده بود درخواست کرده بودند در مراسم افتتاحیه سخنرانی کند، اما او در لحظه آخر بیش از حد تحت تأثیر قرار گرفت و نتوانست صحبت کند. سازمان‌دهندگان می‌گویند هزاران شهروند فلسطینی از سراسر نوار غزه در این مراسم سه روزه شرکت کردند. این فستیوال توسط کمپانی تهیه لاما فیلم از غزه ترتیب داده شد و بیش از ۲۰ فیلم داستانی و مستند را به نمایش گذاشت.

المزین می‌گوید: «هرکدام از فیلم‌ها به‌نوعی درباره حقوق انسانی بودند و به مردم غزه نشان دادند کسان دیگری هم در سراسر جهان هستند که مانند آن‌ها زجر می‌کشند.» المزین که یک فیلمساز ۵۰ ساله اهل شهر غزه و یکی از کارگردانان کمپانی لاما فیلم است، می‌گوید رؤیایش افتتاح یک سینما در غزه است. آخرین سینمای این شهر طی حمله رژیم صهیونیستی به نواز غزه در اواخر دهه ۱۹۸۰ بسته شده بود اما این فیلمساز می‌خواست به هر طریقی که می‌تواند فیلم‌های مختلف را وارد غزه کند به‌همین دلیل با فستیوال فیلم کرمه اردن تماس گرفت و درباره برگزاری یک مراسم هم‌زمان در نوار غزه صحبت کرد.

با کمک آن‌ها و همچنین گروه‌های دیگر از جمله بنیاد «فیلم‌هایی که اهمیت دارند» متعلق به سازمان عفو بین‌الملل، آن‌ها توانستند اولین فستیوال فیلم غزه از زمان جنگ سال ۲۰۱۴ تا به حال را برگزار کنند. دفتر المزین و تمامی آرشیو فیلم او طی درگیری‌های هفت هفته‌ای اسراییل علیه فلسطین نابود شده بودند. شماری از خونین‌ترین روزهای جنگ در شجاعیه رخ داد. سربازان و تانک‌های رژیم صهیونیستی روز بیستم ماه جولای وارد این منطقه شدند. نبردی سخت باعث مرگ بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی شد.

هزاران خانه و تجارت‌های مختلف در نوار غزه هنوز هم در ویرانی به‌سر می‌برند و حدود ۱۰۰ هزار فلسطینی خانه‌های خود را از دست داده‌اند. المزین می‌گوید: «مردم شجاعیه هنوز هم خانه ندارند و این فستیوال پیغامی به همه است تا آن‌ها را به‌عنوان انسان ببینند. می‌خواهم این فستیوال پیغامی را به تمام دنیا بفرستد که مردم غزه سزاوار زندگی و عاشق زندگی و صلح هستند.»



 تاريخ ارسال: 1394/2/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.