پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
Captain Phillips
كارگردان: پل گرینگرس
فيلمنامه: بیلی ری [براساس کتاب ریچارد فیلیپس و استفان تالتی]
بازيگران: تام هنکس، بارخاد عبدی، کاترین کینر و...
محصول: آمریکا، ۲۰۱۳
زبان: انگلیسی و سومالیایی
مدت: ۱۳۴ دقیقه
گونه: زندگینامهای، هیجانانگیز
بودجه: ۵۵ میلیون دلار
فروش: حدود ۲۱۹ میلیون دلار
درجهبندی: PG-13
جوایز مهم: کاندیدای ۶ اسکار، ۲۰۱۴
■ طعم سینما - شمارهی ۹۶: کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips)
کاپیتان فیلیپس، هفتمین پروژهی سینماییِ پل گرینگرس است که براساس ماجرای واقعی ربوده شدن یک کشتی باری آمریکایی بهنام "مائرسک آلاباما" [۱] ساخته شده که در سال ۲۰۰۹ مورد هجوم دزدان دریایی سومالیایی قرار گرفت؛ هدایت مائرسک در آن زمان بر عهدهی کاپیتان ریچارد فیلیپس بود در فیلم نقشاش را تام هنکس بازی میکند. جزئیات این حادثه در کتابی با عنوانِ طولوُدرازِ "وظیفهی یک کاپیتان: دزدان دریایی سومالی، یگان ویژهی نیروی دریایی ایالات متحدهی آمریکا و روزهای خطرناک در دریا" [۲] به رشتهی تحریر درآمده که منبع اقتباس فیلمنامهی کاپیتان فیلیپس است.
از شما چه پنهان، سینمای گرینگرس را دوست ندارم؛ حالا به این اضافه کنید دافعهی همیشگی نگارنده را نسبت به فیلمهای دریایی و اینکه چنین تولیداتی اغلب انتخاب آخرم هستند؛ البته بهغیر از استثناهایی جذاب و انگشتشمار نظیرِ سری فیلمهای دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the caribbean) [قسمتهای اول، دوم و چهارم محصول ۲۰۰۳، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱]. با این حساب، شک نکنید اگر کاپیتان فیلیپس کاندیدای اسکار بهترین فیلم نشده بود، از دیدناش شانه خالی میکردم! اما خوشبختانه کاپیتان فیلیپس را یک فیلم زندگینامهای پرکشش و هیجانانگیز یافتم که طی مدت زمانی بیشتر از ۲ ساعت، تماشاگرش را خسته نمیکند.
در ارتباط با کاپیتان فیلیپس یکی از عجایب، کاندیدا نشدن تام هنکس برای کسب اسکار بود! اینکه مینویسم عجیب، دلیل دارد و سلیقهای نیست. جالب است، اعضای آکادمی آقای هنکس که فیلم بیچونوُچرا از او و قدرت بازیگریاش تأثیر پذیرفته را نامزد نمیکنند درعوض، شانس بردن مجسمهی عمو اسکار به خانه را به بیلی ری -با آن فیلمنامهای که کم هم حفره ندارد!- میدهند!
هرچه هم که به فیلمنامهی آقای ری ایراد وارد باشد، یک حُسناش را نمیشود نادیده گرفت و آن پرهیز از تقسیم کلیشهای و فاقد منطقِ آدمهای کاپیتان فیلیپس به دو گروهِ خوبها و بدهاست. این را بهمعنی قطبِ مثبت و منفی نداشتنِ فیلم نگیرید؛ اتفاقاً بهشخصه از Irish گفتنهای موسی (با بازی بارخاد عبدی) بدجوری هول به جانم میافتد! منظورم این است که کاپیتان فیلیپس سومالیاییها را ژنتیکی دزد و آدمکش نشان نمیدهد! آنها برای آدمربایی دلیلِ خاصّ خودشان را دارند.
موزیکِ هنری جکمن -با اتکا بر سازهای کوبهایِ مورد استفادهاش- در ایفای نقش خود بهعنوان تشدیدکنندهی فضای ملتهب و دلهرهآور فیلم کاملاً موفق است. تدوین فیلم هم با نماهایی کوتاه و منقطع، حالوُهوای اضطرابآلود صحنههای درگیری را قوت میبخشد. کاپیتان فیلیپس همچنین یک تام هنکسِ خوب و دیدنی دارد پس از نقشآفرینیهای نهچندان نظرگیرش در لری کرون (Larry Crowne) [ساختهی تام هنکس/ ۲۰۱۱] و اطلس ابر (Cloud Atlas) [ساختهی اندی و لانا واچوفسکی/ ۲۰۱۲] مثلاً. در فصل حضور کاپیتان فیلیپس بههمراه گروگانگیرها در قایق نارنجی نجات، چشمهای هنکس بهتنهایی گویای همهچیز هست.
به تمام اینها، اضافه کنید یک ضدقهرمان باورکردنی با نقشآفرینی بارخاد عبدی را که حضورش آنقدر متقاعدکننده بود که بهخاطر بازیِ اولین نقش سینماییاش، برندهی بفتا و کاندیدای بیش از ۳۰ جایزهی معتبر دیگر از جمله اسکار -بهعنوان بهترین بازیگر مکمل مرد- شود. و نکتهی حاشیهای اینکه کاپیتان فیلیپس بدون هیچ جرحوُتعدیلی و بیاینکه مسئولان و زحمتکشانِ مربوطه را به دردسر بیندازد، از صداوسیما قابل نمایش است! [۳] شما را نمیدانم اما بهعلت همخوانیِ دوربینْ روی دستهای کاپیتان فیلیپس با تنش فزایندهی مسلط بر داستان، تحمل قابهای فیلم نیز برایم چالشی اعصابخُردکن نشد!
آقای گرینگرس! لطفاً آنچه در ادامه مینویسم را به پای بیمیلیام به قاطبهی آثارتان -بهجز فیلمِ حاضر- نگذارید! کاپیتان فیلیپس قبل از آنکه نان کارگردانیاش را بخورد -بهترتیب- فیلمِ بازیگری، فیلمِ تدوین و بالاخره فیلمِ موسیقی متن است. قصدم برجسته ساختن سهم سه عنصر مذبور در بالا بردن کیفیت نهاییِ کاپیتان فیلیپس بود وگرنه منکرِ کارگردانی داشتناش نیستم؛ کاپیتان فیلیپس تا ابدالدهر ساختهی پل گرینگرس خوانده میشود -نه اثرِ تام هنکس، کریستوفر رُز یا هنری جکمن- و نوع نگاه گرینگرس به سینما، در این فیلم و سایر فیلمهایش قابلِ ردیابی است.
چنانچه بخواهم منصفانه قضاوت کنم، فیلمنامهی کاپیتان فیلیپس را از منظری، میتوان کاملاً بینقص بهشمار آورد! توجه داشته باشیم که در چنین فیلمهایی، پای "وفاداری" نیز وسط است. اگر بپذیریم که فیلمنامهی کاپیتان فیلیپس با حداکثر وفاداری به اصلِ واقعه نوشته شده، آنوقت است که از عمدهی ایراداتاش مبرا خواهد شد. جنس کارهای گرینگرس طوری است که بهنظر میرسد مسئلهی وفاداری برایش در درجهی اولِ اهمیت قرار دارد. اصرار پل گرینگرس روی به تصویر کشیدن وفادارانهی وقایع گاه جنبهی افراطی به خود میگیرد؛ بهنظرم این آفتی است که به نیمهی دوم کاپیتان فیلیپس -تا اندازهای- صدمه زده بهنحویکه ممکن است تماشاگران کمطاقت را از پا دربیاورد!
بد نیست اشارهای کوتاه هم به اینکه اعضای آکادمی با کاپیتان فیلیپس چه معاملهای کردند، داشته باشم! کاپیتان فیلیپس طی هشتادوُششمین دورهی اهدای جوایز سینمایی اسکار، در شش رشتهی بهترین فیلم (اسکات رودین، دانا برونتی و مایکل دلوکا)، فیلمنامهی اقتباسی (بیلی ری)، بازیگر نقش مکمل مرد (بارخاد عبدی)، تدوین (کریستوفر رُز)، میکس صدا (کریس بُردن، مارک تیلور، مایک پرستوود اسمیت و کریس مونرو) و صداگذاری (اولیور تارنِی) کاندیدای دریافت جایزه شد که به هیچیک نرسید!
کاپیتان فیلیپس جانب هیچکدام از طرفین را نمیگیرد؛ دقیقتر و خودمانیتر اگر بخواهم بگویم -چنانچه کجسلیقگیِ مشهود در نامگذاری فیلم را فراموش کنیم- حتیالامکان تابلو نمیکند که طرفِ کاپیتان فیلیپس است! کاپیتان فیلیپس گویای این نکته است که آدمهای معمولی -نظیرِ کاپیتان- هم میتوانند در بزنگاههای سرنوشتساز، مبدل به قهرمان شوند هرچند از نوعِ بدون یال و دم و اشکم و اسلحهاش! عبارتِ تکرارشوندهی «همهچی درست میشه» (نقل به مضمون) بهمرور به موتیفی استحاله مییابد که در افزایش نگرانی بیننده درخصوص آخر و عاقبت کاراکترها -بهخصوص ضدقهرمانهای سیهچردهی فیلم- نقش غیرقابلِ انکاری بازی میکند.
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴
[۱]: Maersk Alabama.
[۲]: A Captain's Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, and Dangerous Days at Sea نوشتهی ریچارد فیلیپس و استفان تالتی.
[۳]: خبر ندارم که تاکنون پخش شده یا نه.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|