پرده سینما

بترس و سرگرم باش! نگاهی به «پیچ اشتباه» ساخته‌ی راب اشمیت

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

Wrong Turn

كارگردان: راب اشمیت

فيلمنامه: آلن بی. مک‌الروی

بازيگران: دزموند هارینگتون، الیزا دوشکو، امانوئل چریکی و...

محصول: آمریکا و کانادا، ۲۰۰۳

زبان: انگلیسی

مدت: ۸۴ دقیقه

گونه: ترسناک، هیجان‌انگیز

بودجه: بیش‌تر از ۱۲ و نیم میلیون دلار

فروش: بیش‌تر از ۲۸ و نیم میلیون دلار

درجه‌بندی: R

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۱۰۱: پیچ اشتباه (Wrong Turn)

 

 

طعم سینما - شماره‌ی ۱۰۱شاید برای مخاطب ارجمندی که تا حدّی با علایق سینماییِ نگارنده آشنا شده باشد، این سؤال به‌وجود بیاید که چرا از شماره‌ی ۸۳ -نزول (The Descent) [ساخته‌ی نیل مارشال/ ۲۰۰۵]- به‌بعد، دیگر در طعم سینما فیلم‌ترسناک نداشتیم؟ سینمای وحشت یکی از چند ژانر محبوب‌ام است، درست اما باور کنید این روزها پیدا کردن فیلم‌ترسناکی که کوبنده و پرهیجان باشد، منطق روایی‌اش لنگ نزند، چندش‌آور و مشمئزکننده نباشد و دستِ‌کم تماشاگرش را سرگرم کند؛ کار حضرت فیل است! پیچ اشتباه از بهترین‌های تاریخ سینمای وحشت نیست ولی در بین هارورهای ۱۰-۱۵ سال اخیر، فیلم بی‌اهمیتی به‌شمار نمی‌رود و هوادارانِ مخصوص به خودش را هم دارد. حداقل‌اش این است که درصد قابلِ اعتنایی از المان‌های اولیه‌ای که برشمردم -به‌ویژه مورد آخر- را داراست.

پیچ اشتباه فیلمی در رده‌ی سینمای وحشت به کارگردانی راب اشمیت است. یک دانشجوی پزشکی به‌نام کریس فلین (با بازی دزموند هارینگتون) در جاده‌ای به‌سرعت مشغول رانندگی است تا بتواند خودش را به مصاحبه‌ی مهمی برساند؛ اما راه‌بندان باعث می‌شود تا او مسیری میان‌بر انتخاب کند. حواس کریس لحظه‌ای پرت می‌شود و با لندروری متعلق به پنج دختر و پسر جوان -که وسط جاده متوقف شده است- شدیداً تصادف می‌کند. اتومبیل کریس صدمه‌ی جدّی‌ می‌بیند و از آنجا که لاستیک‌های لندرور هم به‌وسیله‌ی سیم‌های خاردار سوراخ شده‌اند؛ کریس با جسی (با بازی الیزا دوشکو)، کارلی (با بازی امانوئل چریکی) و اسکات (با بازی جرمی سیستو) همراه می‌شود تا کمک بیاورند غافل از این‌که سرنوشتی وحشتناک در انتظار اوان (با بازی کوین زگرز) و فرانسین (با بازی لیندی بوت) است...

خط داستانی پیچ اشتباه برای فیلم‌ترسناک‌بین‌های حرفه‌ای آشناست و پیش از هر چیز، وامدار کلاسیک‌های فوق‌العاده‌ای نظیرِ رهایی (Deliverance) [ساخته‌ی جان بورمن/ ۱۹۷۲] [۱] و کشتار با اره‌برقی در تگزاس (The Texas Chain Saw Massacre) [ساخته‌ی تاب هوپر/ ۱۹۷۴] [۲]. همان‌طور که قبلاً هم متذکر شده‌ام؛ دم‌دستی‌ترین مثال‌ها برای اثبات تأثیرپذیریِ پیچ اشتباه از شاهکار گزنده‌ی آقای بورمن، این‌ها هستند: حال‌وُهوای رعب‌آور گورستان اتومبیل‌های کهنه، انسان‌های کریه‌المنظرِ گرفتار مشکلات ژنتیکی و تعقیب‌وُگریز در دل جنگلی پردرخت.

عامل وحشت‌آفرینی در پیچ اشتباه، سه برادر ناقص‌الخلقه‌ی آدم‌خوار به‌نام‌های سه‌انگشتی (Three Finger)، دندون‌اره‌ای (Saw Tooth) و یک‌چشم (One Eye) هستند که از تیتراژ ابتدایی، کم‌وُبیش دستگیرمان می‌شود گویا پدر و مادرشان از آب رودخانه‌ای که آلوده به مواد شیمیایی یک کارخانه‌ بوده است، مصرف کرده‌اند و به‌همین خاطر بچه‌ها دچار تغییرات عمده‌ی ژنتیکی شده‌اند. ناقص‌الخلقه‌ها کاملاً به زیروُبم شکار و تله‌گذاری آشنایی دارند و از قصابی آدم‌هایی که به دام می‌اندازند، بسیار لذت می‌برند و دیوانه‌ی شکار و گوشتِ شکارند!

مهم‌ترین امتیاز پیچ اشتباه این است که به‌دنبال گرفتار شدن اوان و فرانسین به چنگ آدم‌خوارها -و به‌ویژه بعد از این‌که جوان‌ها پی می‌برند صاحبان کلبه‌ای که واردش شده‌اند، آدم‌خوارهایی خطرناک و بی‌رحم هستند- تا سکانس فینال، لحظه‌ای از هیجان و اضطراب فیلم کاسته نمی‌شود. دیگر حُسن پیچ اشتباه را می‌توان مانور ندادن روی تکه‌تکه کردن اجساد دانست؛ راب اشمیت و آلن بی. مک‌الروی -فیلمنامه‌نویس پیچ اشتباه- ترجیح داده‌اند به‌جای به‌هم زدن حال تماشاگران، وحشت را بیش‌تر از طریق تعقیب پرالتهاب جوان‌ها توسط آدم‌خوارها به‌وجود آورند.

پیچ اشتباه -همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد- نه شاهکار سینمای وحشت است و نه مصون از خطا و اشتباه؛ به‌عنوان مثال، از آغاز تا پایان فیلم -که توجه داریم زمان زیادی از آن به فرار از دست آدم‌خوارها و آوارگی در جنگل اختصاص دارد- آرایش کارلی و جسی دست‌نخورده باقی می‌ماند! زمانی هم که آدم‌خوارها به آتش زدن برج دیده‌بانی اقدام می‌کنند، پایین پریدن کریس و کارلی و جسی بسیار سردستی از آب درآمده است که البته این یک مورد را به‌خاطر اجرای درخشان کشته شدن کارلی طی چند دقیقه‌ی بعدی، می‌توان زیرسبیلی رد کرد!

فیلم که با بودجه‌ای تقریباً ۱۲ و نیم میلیون دلاری ساخته شده بود، حدود ۲۸ و نیم میلیون دلار فروش داشت که به‌هیچ‌وجه گیشه‌ای رؤیایی محسوب نمی‌شود؛ با این وجود، طی سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ چهار دنباله بر پیچ اشتباه ساخته شد و ششمین شماره از این سری هم در اکتبر سال گذشته‌ی میلادی [۲۰۱۴] به نمایش درآمد! فیلم‌هایی که به گواهی آمار و ارقام، هیچ‌کدام‌شان موفقیت آنچنان قابلِ توجهی نداشته‌اند اما این موضوع باعث نشده است تا روند دنباله‌سازی‌ها قطع گردد!

البته ناگفته نماند که از میان این ۵ دنباله، فیلم‌های دوم و سوم یعنی پیچ اشتباه ۲: بن‌بست (Wrong Turn 2: Dead End) [ساخته‌ی جو لینچ/ ۲۰۰۷] و پیچ اشتباه ۳: تنها در برابر مرگ (Wrong Turn 3: Left for Dead) [ساخته‌ی دکلان اوبرین/ ۲۰۰۹] قابلِ تحمل‌تر از بقیه‌اند. مؤدبانه‌ترین الفاظی که می‌توان نثار پیچ اشتباه ۴ و ۵ و ۶ کرد؛ کلماتی مشابهِ "فاجعه"، "افتضاح" یا "مزخرف" است!

نکته‌ی حائز اهمیت دیگر درخصوص اولین فیلم از سری پیچ اشتباه این است که اگر عیب‌وُایرادی هم دارد -که دیدید، دارد!- تعدادشان آن‌قدری نیست که مخلّ لذت بردن تماشاگر از فیلم شود یا بدتر، پیچ اشتباه را -هم‌چون اکثر قریب به‌اتفاقِ هارورهایی که به خورد سینمادوستان داده می‌شود- مبدل به یک کمدی ناخواسته کند!

پیچ اشتباه در وهله‌ی نخست، نان فضاسازیِ خوب‌اش را می‌خورد. حس‌وُحال منطقه‌ی خالی از سکنه‌ای که جولانگاه آدم‌خوار‌هاست، خفقان‌آور و تنش‌زا و ملموس از آب درآمده. شدت این باورپذیری تا اندازه‌ای است که وقت ورود به کلبه‌ی برادرها انگار ما هم بوی گندِ حال‌به‌هم‌زنی که در فضا پراکنده را با تمام وجودمان استشمام می‌کنیم!

پیچ اشتباه در بین اسلشرها [۳] فیلم قابلِ احترامی است که هنوز جان دارد و می‌ترساند. پیچ اشتباه در عین حال برای آن‌هایی که دلِ دیدن فیلم‌های اسلشری را ندارند، گزینه‌ی مناسبی است زیرا چنان‌که گفتم -برخلاف غالب هارورهای این ساب‌ژانر- خوشبختانه خیلی روی جزئیات چندش‌آورِ قتل‌ها و سلاخی‌ها زوم نمی‌کند. پیچ اشتباه از آن قبیل فیلم‌هایی نیست که تأثیرش تا چند روز همراه تماشاگر بماند و همه‌چیز با ظاهر شدن تیتراژ تمام می‌شود. پیچ اشتباه سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، فقط همین!

 

پیمان عباسی‌نیا

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

 

[۱]: برای مطالعه‌ی نقد رهایی، کلیک کنید بر لینکِ «کابوس بی‌انتها»؛ منتشره در دو‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳، پرده‌ی سینما.

[۲]: برای مطالعه‌ی نقد کشتار با اره‌برقی در تگزاس، کلیک کنید بر لینکِ «دروازه‌ی جهنم»؛ منتشره در دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳، پرده‌ی سینما.

[۳]: Slasher Film، گونه‌ای از سینمای وحشت یا دلهره‌آور که قاتلی -اغلب دچار مشکلات روانی- قربانی یا قربانی‌هایی -گاه از پیش انتخاب‌شده- را به قتل می‌رساند. در فیلم‌های اسلشر، قاتل معمولاً از وسیله‌ای تیز برای این کار استفاده می‌کند؛ مانند چاقوی ضامن‌دار، تبر، ساتور، یا کارد آشپزخانه (ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌ فیلم اسلشر).

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1394/3/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>MoeiN:

سه انگشتی تو مرگ زده رو دست فرودی کروگر

1+0-

جمعه 9 شهريور 1397



>>>مریم:

فیلم جالبیه...ولی قست اول از همه جالبتر بود...قسمتای بعدش فقط چندش آور و اینکه قشنگ تر بود اگه آخرش یکی دو نفر نجات پیدا میکردن

2+1-

شنبه 26 خرداد 1397



>>>مسعود ت:

من تنها شماره ۲ این فیلم رو کامل دیدم،اصلا خوشم نیومد.این فیلم هیجان داره ولی بیشتر چندش آوره تا ترسناک،ترس رو باید در فیلمهایی مثل کینه،حلقه،سینیستر و اینسایدیوس دید.

2+2-

يكشنبه 29 بهمن 1396



>>>Rozhy666:

نظر من اینه فیلمای اسلشریو نباید جزو فیلمای ترسناک میزاشتن قبلنا خوب بود رو صداگزاریا بیشتر کار میشد بهمین دلیل هیجان داشت این فیلمهای اسلشری جدید بیشتر ازینکه ترسناک باشن خشن اند و افرادی که فوبیای خون دارن فقط میترسن ازین نوع فیلما

1+0-

شنبه 28 بهمن 1396



>>>علی:

من از قسمت 2تا 6 رو دیدم پیچ اشتباه عالی فقط ی بدی که داره اخرش فقط ادم خوارا زنده میمونن مثل 6

1+0-

جمعه 20 بهمن 1396



>>>معین:

پیچ اشتباه و کشتار با اره برقی جز بهترین فیلمهای ترسناکی بودن که من دیدم بر خلاف نظر بقیه

2+1-

جمعه 5 آبان 1396



>>>اکبر:

پیچ اشتباه تمام قسمت هاش عالین من که نگاه کردم تا حالا همچین فیلم هیچان انگیزی ندیده بودم واقا به نظر من پیچ اشتباه شاهکار سینمای وحشت هستش البته از نظر من.....تمام قسمت هاشو دانلود کنین و حال کنین از فیلم

2+1-

چهارشنبه 23 دي 1394



>>>ma:

سلام و خسته نباشید. هر جا که میرفتم و تو اینترنت میگشتم اسم این فیلم رو میدیدم ولی خداروشکر تکلیفم با خودم مشخص بود که هنوز این فیلم رو ندیدم و شاید هم نبینم،ولی شاید هم یه روز بالاخره ببینم!حالا هم اگه بخوام ببینم به لطف توضیحات شما راه برای دیدن فیلم هموار شده و تقریبا میدونیم قراره با چی روبرو بشم!اون سه کلمه فاجعه و افتضاح و مزخرف هم جالب بودن و کمک بسیار زیادی به اون فردی که قصد داشت قسمت های بعد فیلم رو دنبال کنه ،میکنه!در اخر هم از اینکه فیلم های اسلشر رو برای افرادی مثل من توضیح دادید ممنونم و دیگه نیازی نبود برم سرچ کنم،البته تا حدودی میدونستم چجور فیلم هایی هستن ولی توضیح شما کاملش کرد!ممنون از زحماتتون!

12+1-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>زینب کریمی:

با سلام خدمت آقای الماسی نیا. خداقوت! باز هم سعادتی نصیبم شد و توانستم یکی دیگر از نقد فیلم های شما را بخوانم. مثل سابق پُرمغز و خواندنی و بسیار بسیار سنجیده. در مورد فیلم "پیچ اشتباه" باید بگویم که تمام صحبت من خلاصه می شود در یک جمله از شما: "پیچ اشتباه سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، فقط همین!" موفق و سلامت باشید.

14+1-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>eli:

LIKE LIKE

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>داش آکل:

باید فیلم ترسناک دید تا قدر زندگی عادی رو دونست...این همون کاتارسیسه که می گن و ما نمیفهمیم...

13+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>el:

LIKE LIKE

13+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>jim:

Hello my good friend and I enjoy reading your criticism for the thank you my friend. Your desire for progress and success.

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>خادم:

سپاس.....................................

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>eli:

LIKE LIKE

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>kave:

سلام آقا پژمان. عالی بود این فیلم. شخصیت های ترسناک فیلم به هیج وجه کمدی و مسخره از آب درنیومدن و در کار اصلی شون که ترسوندنه به شدت موفق عمل کردن. ممنونم از نوشتارتون برادر.

13+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>زینب کریمی:

با سلام. خدا قوت آقای الماسی نیا. باز هم سعادتی نصیب شد که بتوانم یک نقد فیلم دیگر از شما بخوانم. مثل همیشه عالی و پُرمغز بود و بسیار بسیار سنجیده. تبریک عرض می کنم. همانطور که فرمودید: "پیچ اشتباه سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، فقط همین!" موفق و سلامت باشید.

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>یه نفر:

در اواخر دهه 90 ژانر. وحشت دچار یک سری تغییر و تحولات نسبتاً‌ بدی شد. دست‌اندرکاران صنعت سینما در این بخش به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌توانند با موضوعات گذشته آدم‌ها را بترسانند و به همین دلیل دست به ساخت فیلم‌هایی زدند که در آن خون و خونریزی و قتل‌های فجیع حرف اول را می‌زد. این فیلم‌ها که به فیلم‌های اسلشر معروف شد هیچ‌گاه از نظر هنری در جایگاه خوبی قرار نگرفتند ولی تا حدودی توانستند ترس از دست رفته را به نسل جدید بازگردانند؛‌ هر چند به نظر می‌رسد که آرام‌آرام بازار این‌گونه فیلم‌ها هم در حال از بین رفتن است. فیلم پیچ اشتباهی به نوعی موفق‌ترین فیلم این سبک شناخته شده است.

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>سین:

وای وای ترسیدم وای وای ترسیدم وای وای ترسیدم!

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>zahraa:

عاشق ترسیدنم ^_^

12+1-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>یه نفر:

به گزارش روز سه شنبه بخش انگلیسی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" به نقل از یونایتد پرس اینترنشنال؛ "الیزا دوشکو" برای نقشی که در درام تلویزیونی "بوفی قاتل خون آشام" و "Tru Calling" ایفا کرده بود، مشهور است. بر اساس این گزارش قرار است که "الیزا دوشکو" 17 جولای (27 تیر) در قسمتی از این مجموعه ایفای نقش کند. همچنین پیش از این اعلام شده بود: "لینزی لوهان" از بازی در فیلم "دختران منسون" انصراف داده و بازی در "بتی زشت" را پذیرفته است. "لینزی لوهان" هنرپیشه هالیوود پس از اینکه به علت مشکلات شخصی به مدت یک سال از حرفه خود کناره گیری کرده بود با بازی در کمدی تلویزیونی " بتی زشت " ، به حرفه خود بازگشت. بر اساس این گزارش "لینزی لوهان" ۲۱ ساله در کمدی تلویزیونی "بتی زشت" نقش یک همکلاسی بد جنس را بازی می کند که به طور غیر منتظره متوجه اشتباه خود می شود. همچنین "لینزی لوهان" که جایزه قابل تقدیر از سوی منتقدین را دریافت کرده بود ، ۲۲ مه (۲ خرداد) در کمدی تلویزیونی "بتی زشت" ایفای نقش کرده است. لینزی لوهان ۲ جولای ۱۹۸۶ در نیویورک متولد شد. مادرش دینا لوهان و پدرش مایکل داگلاس لوهان است.

12+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>یه نفر:

پیچ اشتباه (به انگلیسی:Wrong Turn) یک عنوان کلی برای مجموعه فیلم‌های اسلشر در گونه وحشت ساخته شده توسط آلن بی. مک ال روی است. همه شش فیلم چندین خانواده آدمخوار تغییر شکل داده را دنبال می‌کند که گروهی از مردم ویرجینیای غربی را شکار می‌کنند و معمولاً آنها را به شکل فجیعی با استفاده از دام‌ها و تله‌هایی که مخلوطی از چندین سلاح هستند می‌کشند. سه شخصیتی که به ترتیب در همه قسمت‌ها حضور دارند: سه انگشتی، دندون اره‌ای و یک چشم هستند

12+1-

دوشنبه 25 خرداد 1394



>>>نونا:

با سلام , من بیشتر موافق نترس و سرگرم باش هستم . ممنونم که نکات کلیدی فیلم را بررسی و تحلیل کردید. پاینده باشید.

13+0-

دوشنبه 25 خرداد 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.