پرده سینما

کاپولا رئیس هیأت داوران جشنواره‌ مراکش شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرانسیس فورد کاپولافرانسیس فورد کاپولا کارگردان صاحب نام سینمای جهان و خالق سه گانه پدرخوانده به عنوان رئیس هیئت داوران پانزدهمین جشنواره فیلم مراکش انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، جشنواره فیلم مراکش که هرساله نام‌های بزرگی را به این رویداد سینمایی می آورد، امسال فرانسیس فورد کاپولا، برنده پنج اسکار و دو نخل طلا را در راس هیات داوران این رویداد سینمایی قرار داده است.

سال گشته ایزابل هوپرت بازیگر نامدار فرانسوی ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم مراکش را بر عهده داشت و سال قبل از آن نیز مارتین اسکورسیزی به جشنواره رفت.

کاپولا پس از آنکه در سال ‌1971 برای فیلم پاتون اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را گرفت، شاهکار فیلم‌سازی‌اش یعنی پدرخوانده را در سال ‌1972 ساخت که شهرتی جهانی برای وی رقم زد. این فیلم با نقش‌آفرینی مارلون براندو و آل‌پاچینو، موفق به کسب سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (مارلون براندو) و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی (کاپولا) شد و همواره از آن به عنوان یکی از سه اثر سینمایی برتر جهان نام برده می‌شود،

قسمت اول پدرخوانده با بودجه ‌6.5 میلیون دلاری ساخته شد و در نهایت فروش جهانی ‌245 میلیون دلار را به ثبت رساند.

این سینماگر سرشناس در فاصله‌ مابین قسمت‌های اول و دوم پدرخوانده، فیلم مکالمه را ساخت و یکی از معدود کارگردانان تاریخ سینما نام گرفت که در یک‌سال، با دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم می‌شد. در این رقابت، اگرچه جایزه اسکار به پدرخوانده ‌2 رسید، اما مکالمه در همان سال نخل طلای جشنواره کن را به خود اختصاص داد. این فیلم در سال ‌1995 از سوی کنگره آمریکا برای نگهداری در آرشیو ملی فیلم انتخاب شد.

کاپولا، مارلون براندو و آل پاچینو سر صحنه پدرخواندهموفقیت‌هایی بزرگی که کاپولا با پدرخوانده به‌دست آورد، عاملی شد تا وی در سال ‌1974 قسمت دوم این فیلم پرطرفدار را به سینماهای جهان بیاورد. این فیلم که آل‌پاچینو را در کنار رابرت دنیرو به بازی گرفته بود، در ‌11 بخش نامزد دریافت جوایز اسکار شد و در شش بخش از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر نقش مکمل (رابرت دنیرو) موفق به کسب جایزه اسکار شد.

کاپولا پس از درخشش با فیلم‌های مکالمه و پدرخوانده ‌1 و ‌2، تصمیم گرفت براساس رمان قلب تاریکی اثر جوزف کونراد، فیلمی به‌نام اینک آخرالزمان بسازد.

این فیلم در سال 1979 نخل طلای کن را به طور مشترک با فیلم طبل حلبی فولکر اشلوندورف کسب کرد. شهرت اینک آخرالزمان همانند فیلم همشهری کین با گذشت زمان افزایش یافت و هم‌اکنون یکی از شاهکارهای عصر جدید هالیوود محسوب می‌شود..

در سال ‌1992 کاپولا فیلم دراکولای برام استوکر را با بازی آنتونی هاپکینز روانه سینما کرد که علاوه‌بر فروش بالا، سه جایزه‌ی اسکار بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین صدا و بهترین چهره‌پردازی را نیز کسب کرد.

از جمله افتخارات و جوایز سینمایی فورد کاپولا طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1971 برای پاتون، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1973 برای پدرخوانده، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1975 برای پدرخوانده‌2، جایزه بافتا بهترین کارگردانی در سال ‌1978 برای اینک آخرالزمان، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌1991، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌1979 برای فیلم اینک آخرالزمان، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال ‌1974 برای فیلم مکالمه، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال ‌1980 برای اینک آخرالزمان، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌1973 برای پدرخوانده، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌2002، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌1992، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین در سال ‌1969 برای ماهی پر جنب‌وجوش اشاره کرد.

پانزدهمین جشنواره فیلم مراکش از تاریخ 4 تا 12 دسامبر برگزار می‌شود.

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/4/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.