پرده سینما

آرنولد دوباره در نقش نابودگر به سینماها آمده است!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

آرنولد در پوستر فیلم تازه«پیدایش نابودگر» (Terminator Genisys) تازه‌ترین فیلم مجموعه «نابودگر» از چهارشنبه اول ژوئیه (10 تیر) در امریکای شمالی و دیگر کشورها روی پرده رفته است. آرنولد شوارتزنگر در این فیلم بار دیگر در نقش T-800 موجود ماشینی ظاهر شده است. «پیدایش نابودگر» را آلن تیلور یکی از کارگردان سریال «بازی تاج و تخت» و فیلم «تور: دنیای تاریک» کارگردانی کرده است. وقتی جان کانر (جیسن کلارک)، رهبر نیروی مقاومت انسان‌ها، گروهبان کایل ریس (جی کورتنی) را به سال 1984 بازمی‌گرداند تا از سارا کانر (امیلیا کلارک) مراقبت و از آینده حفاظت کند، وقوع یک اتفاق غیرمنتظره باعث ایجاد یک خط زمانی به ‌هم ‌ریخته می‌شود. اکنون گروهبان ریس خود را در یک نسخه جدید و ناآشنا از گذشته می‌یابد؛ جایی که با متحدانی دور از ذهن، دشمنان خطرناک جدید و یک ماموریت جدید روبه‌رو می‌شود: این ‌که آینده را از نو طراحی کند... جی کی. سیمونز، دایو اوکنییی، متیو اسمیت، کورتنی بی ونس و لی بیونگ هون دیگر بازیگران «پیدایش نابودگر» از شرکت پارامونت هستند که اولین فیلم یک سه‌گانه جدید است. اولین «نابودگر» سال 1984 اکران شد و سه دنباله به همراه داشت. شوارتزنگر در سه فیلم اول بازی کرد و در فیلم آخر با عنوان «رستگاری نابودگر» هم حضوری کوتاه داشت. دو فیلم اول «نابودگر» در بین تماشاگران و منتقدان به ‌عنوان بهترین‌های سینمای علمی تخیلی در تاریخ این ژانر شناخته می‌شود اما نظرات درباره دو فیلم بعدی کمی ضد و نقیض است و موضع‌گیری‌های منفی زیادی از سوی منتقدان نسبت به آن‌ها صورت گرفته است. وب‌سایت CinemaBlend همزمان با اکران پنجمین فیلم «نابودگر» نگاهی به شخصیت‌ها و پیشینه داستان فیلم داشته است.

 

 

1- نابودگر / نگهبان

قبل از هر چیز فیلم پنجم شاید از قسمت‌های سوم و چهارم قابل‌توجه‌تر باشد و اصلی‌ترین دلیل آن، حضور مجدد آرنولد شوارتزنگر در سری فیلمی است که با او آغاز شد. ما ابتدا او را در نقش یک روبات قاتل در «نابودگر» دیدیم ولی بعد در قسمت دوم فیلم تحت عنوان «نابودگر: روز داوری» نقش به ‌مراتب مثبت‌تری ایفا کرد و کوشید جان کانر را از یک تهدید جدی نجات دهد. به نظر می‌رسد او در فیلم پنجم هم‌ این وظیفه را بر عهده دارد. به این ترتیب شاید نسخه جدیدی از روبات T-800 به زمین فرستاده شده تا به ‌عنوان نگهبان سارا کانر عمل کند. سارا در فیلم او را «بابا» صدا می‌زند.

 

2- سارا کانر

بعد از شخصیت آرنولد، سارا کانر، کلیدی‌ترین شخصیت این سری فیلم‌ها به ‌حساب می‌آید. او به ‌قدری شهرت داشت که یک سریال تلویزیونی بر اساس شخصیتش ساخته شد. امیلی کلارک، ستاره بریتانیایی که با سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت» به شهرت زیادی رسیده، در این فیلم نقش سارا را ایفا می‌کند. لیندا همیلتن و لنا هدی، دیگر بازیگران نقش سارا کانر در سال‌های گذشته بودند. وقتی ما در سال 1984 با سارا آشنا می‌شویم، پیشخدمتی وحشت‌زده را می‌بینیم که متوجه می‌شود قرار است آخرین امید بشریت را به دنیا بیاورد. در فیلم دوم او در سکانس‌های اکشن حضور پررنگ‌تری دارد و به یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین قهرمانان زن فیلم‌های اکشن بدل می‌شود. به این ترتیب کلارک در این نقش کار دشواری پیش رو دارد و باید انتظارات هواداران این سری فیلم‌ها را برآورده کند.

 

3- کایل ریس

دیگر نگهبان سارا کانر حضوری نامنظم در این سری فیلم‌ها داشته است. نقش او در فیلم اول با بازی مایکل بین بیشتر در خاطره‌ها مانده است. او پدر مقاومت بشری در «اسکای‌نت» به‌ حساب می‌آید. در فیلم جدید جی کورتنی، بازیگر استرالیایی را در نقش او خواهیم دید هرچند این بار به نظر می‌رسد سارا چندان نیازی به حضور او ندارد. با این حال او باید با تهدیدهای جدید مقابله کند و می‌توانیم انتظار سکانس‌های اکشن جذابی با حضور او داشته باشیم.

 

پوستر دیگری از فیلم4- جان کانر

جان کانر دلیل اصلی حضور تمام مسافران زمان در کره زمین است ولی ما در فیلم دوم با او آشنا شدیم و ادوارد فرلانگ نقش او را ایفا کرد. ایفاگر نقش او در فیلم سوم کریستین بیل و در فیلم چهارم تامس دکر بود. این بار جیسن کلارک نقش او را ایفا کرده است اما در قسمت جدید داستان تغییر کرده و جان کانر که باید رهبر اپوزیسیون بشری در مقابل ماشین‌ها باشد، خود یک روبات است. این‌ که او چطور به این شکل درآمده یا دلیل آن ‌چه بوده، نکته‌ای است که با تماشای قسمت جدید مشخص خواهد شد.

 

5- T-1000

اگر در قسمت اول آرنولد در نقش روبات قاتل از آینده به زمین حمله کرد، در «نابودگر 2» با شخصیت جدیدی به‌ نام T-1000 آشنا شدیم که از جنس فلز مایع بود و می‌توانست در قالب هر چیزی باشد. در فیلم جدید لی بیونگ هون بازیگر اهل کره جنوبی نقش این قاتل بی‌رحم را ایفا کرده است.

 

6- مایلز دایسن

وقتی مخلوق شما به جای کمک به بشریت، درصدد نابودی نسل بشر برمی‌آید، خالق نمی‌تواند از کاری که انجام داده است، راضی باشد. این موقعیتی است که مایلز دایسن درگیر آن است. او دوست نداشت «اسکای‌نت» کمر به نابودی انسان‌ها ببندد ولی حالا شرایط به این‌گونه است و کاری هم از دست او برنمی‌آید. کورتنی بی ونس در نقش دایسن در فیلم تازه سعی می‌کند به کمک جان کانر و انسان‌ها بیاید. جو مورتن در فیلم دوم نقش دایسن را ایفا کرد و حالا باید ببینیم چرا این شخصیت در فیلم تازه بازگشته است.

 

7- دنی دایسن

همان‌طور که حدس زده‌اید، او فرزند مایلز دایسن است که ما در فیلم دوم زمانی که آرنولد، جان و سارا به خانواده دایسن حمله می‌کنند، او را دیدیم، هرچند او نقش بسیار کوتاهی داشت و حتی کلمه‌ای هم به زبان نیاورد ولی در فیلم پنجم دایو اوکنییی نقش او را ایفا می‌کند که سابقه بازی در سری فیلم‌های «عطش مبارزه» را دارد. بزرگ‌ترین تفاوت او با شخصیتی که در فیلم دوم دیدیم، سن و سالش است. او در این فیلم سن بیشتری دارد ولی حضور نداشتن او در فیلم‌های قبلی سبب می‌شود تا سن اصلی‌اش را ندانیم.

 

8- تیم / مت اسمیت

ما چیز زیادی درباره نقش تیم با بازی مت اسمیت نمی‌دانیم. سایت‌های سینمایی درباره این شخصیت اطلاعاتی به ما نمی‌دهند ولی عکس‌هایی از او در حال درگیری و تیراندازی دیده‌ایم، هرچند در تیزرهای پخش‌شده حضور نداشته است. به ‌هر حال تیم شخصیتی کاملا جدید است که باید برای شناختش فیلم را دید.

 

9- کارآگاه اوبراین

از بین تمام شخصیت‌هایی که در این فیلم از حضورشان مطمئن شده‌ایم، اوبراین شخصیتی است که کمتر از همه درباره‌اش می‌دانیم. ما تنها نام و شغل او را می‌دانیم و البته از تصاویر متوجه شده‌ایم جی کی سیمونز، بازیگر برنده اسکار نقش او را ایفا می‌کند. سیمونز در تمام نقش‌هایی که در سال‌های اخیر داشته است، بازی خوبی ارائه کرده و باید انتظار داشته باشیم در فیلم جدید «نابودگر» هم بازی به‌یاد‌ماندنی داشته باشد.

 

● پیش‌زمینه داستان که باید بدانیم

آرنولد دوباره در نقش نابودگر به سینماها آمده استاز مدت‌ها قبل گفته شده بود فیلم جدید قصد دارد به گذشته بازگردد و لحظات کلیدی در سری فیلم‌های «نابودگر» را مرور کند و تصاویری هم که پارامونت پیش از اکران از فیلم تازه پخش کرد، این مساله را تایید می‌کند ولی با این‌ که این اتفاقات مرور می‌شوند، نحوه وقوع آن‌ها در فیلم جدید کمی متفاوت است. برای مثال فیلم اول و صحنه‌ای را که آرنولد در نقش T-800 به زمین بازمی‌گردد، در نظر می‌گیریم. او در فیلم اول چند پانک ازجمله بیل پاکستن جوان را می‌کشد و لباس‌هایشان را می‌دزدد ولی در فیلم جدید، اتفاقات به این شکل رخ نمی‌دهد. قبل از این ‌که آرنولد به سراغ پانک‌ها برود، در یک صحنه او را با یک اسلحه پر می‌بینیم.

در مثالی دیگر، کایل ریس همچون فیلم اول جیمز کامرون در سال 1984، به داخل فروشگاه لوازم ورزشی می‌رود تا لباسی برای خودش پیدا کند، اما این بار لی بیونگ هون در نقش T-1000 هم در محل حاضر است و خود را به شکل یک پلیس درآورده است. خوشبختانه سارا با تشخیص حضور T-1000 با یک کامیون به داخل فروشگاه زده و ریس را از مهلکه نجات می‌دهد. ما تصاویر فیلم قبلی را دیده‌ایم و می‌دانیم در آن فیلم جسد T-1000 ما را از خطری که متوجه سارا و جان است، باخبر می‌کند ولی در فیلم جدید ریس و سارا موفق به فرار می‌شوند.

به این ترتیب شاید بتوان گفت خط داستانی فیلم‌های قبلی به شکل کامل دنبال نمی‌شود. زمانی که ماشین‌ها برای کشتن سارا به زمین فرستاده می‌شوند، می‌خواهند مطمئن شوند جان هرگز زنده نخواهد بود. آن‌ها در مرتبه اول در کارشان موفق نمی‌شوند، ولی قطعا تلاش‌های بیشتری داشته‌اند و حتی اگر جان کانر نمرده باشد، اتفاقات زیادی رخ داده که بخش‌هایی از آن‌ها را در فیلم جدید شاهد هستیم.

شوارتزنگر در کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که چرا برای ساخت فیلم جدید از تصاویر فیلم‌های قبلی استفاده نشده است، گفت: «فیلم اول متعلق به یک شرکت بود و فیلم دوم توسط شرکت دیگری ساخته شد و فیلم سوم هم توسط شرکت جداگانه‌ای ساخته شد. بنابراین برای تهیه‌کنندگان فیلم جدید غیرممکن بود که صحنه‌هایی از فیلم اول یا دوم را در فیلم داشته باشند. آن‌ها ناچار بودند همه آن سکانس‌های قدیمی را بازسازی کنند. البته آن‌ها در عین حال ناچار بودند به تماشاگران ثابت کنند که قصد ارائه داستانی جدید را دارند و به دنبال بازسازی دو فیلم خوب جیمز کامرون نیستند. این نگرانی وجود داشت که شاید علاقه‌مندان، فیلم جدید را بازسازی نسخه‌های قدیمی بدانند ولی آن‌ها باید باور کنند بازی در این فیلم کاملا عوض شده و قصه‌ای تازه گفته می‌شود.» البته پراکندگی شخصیت‌ها و خط داستانی فیلم‌های قبل هم به سردرگمی مرور وقایع گذشته دامن زده. مثلاً در فیلم دوم دریافتیم دایسن بدون بقایای T-800 نمی‌تواند پروسسوری را که بعدها به ‌نام «اسکای‌نت» شناختیم، بسازد ولی پس از نابودی کامل T-800 این اتفاق افتاد.

با تمام این تغییرات، فیلم جدید می‌تواند مروری نه‌چندان دقیق بر کل سری فیلم‌های «نابودگر» باشد. با توجه به این ‌که برخی از وقایع آن برای تماشاگران قسمت‌های قبل آشناست، اندکی تغییر در نسخه جدید آن‌ها شاید مشکلی برایشان ایجاد نکند و آشنا بودن شخصیت‌ها و موقعیت‌ها به کمک‌شان بیاید، اما از نظر زمانی قصه‌ها دست کم در سه موقعیت مختلف روایت می‌شود؛ ابتدا در آینده که انسان‌ها و ماشین‌ها با هم می‌جنگند، سال 1984 که کایل، سارا و نابودگر به مقابله با دشمنان ماشینی‌شان مشغولند و زمانی که سارای جوان توسط نگهبانش نجات داده می‌شود. علاوه بر این شایعاتی وجود داشت که ما می‌توانیم وقایع فیلم دوم («روز داوری») را بار دیگر ببینیم و دایسن نقش پررنگی در این بخش خواهد داشت. در تصاویر پخش شده، او را در لس‌آنجلس و همچنین سان‌فرانسیسکو می‌بینیم که شاید همچنان در سال 1984 باشد.

 

 

پرده سینما، این مطلب را برای انتشار از روز‌نامه صبا برگزید.



 تاريخ ارسال: 1394/4/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.