پرده سینما

عمر شریف در ۸۳ سالگی درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عمر شریفعمر شریف، بازیگر سرشناسی که به خاطر ایفای نقش در فیلم های دکتر ژیواگو و لورنس عربستان شهرت جهانی پیدا کرد، در ۸۳ سالگی درگذشت.

ایفای نقش در فیلم لورنس عربستان به کارگردانی دیوید لین در سال ۱۹۶۲، یک جایزه گلدن گلوب و یک نامزدی اسکار را برای عمر شریف مصری الاصل به ارمغان آورد.

او سه سال بعد برای بازی در فیلم دکتر ژیواگو بار دیگر موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

بی بی سی گزارش داد عمر شریف پیش از آنکه با حضور در فیلم های هالیوودی به شهرت بین‌المللی برسد، در ۲۵ فیلم مصری بازی کرده بود. گفته می‌شود عمر شریف در اوج دوران محبوبیت اش، تنها در عرض یک ماه بیش از ۲۵ هزار پیشنهاد ازدواج دریافت کرد. اما او اغلب اعتراف می‌کرد که اولین عشق اش بازی بریج است. آقای شریف از بازیکنان بریج در سطح جهانی بود.

استیو کنیس، مدیر برنامه های آقای شریف گفته است: «او امروز بعد از ظهر در بیمارستان قاهره دچار حمله قلبی شد.» در اوایل سال جاری میلادی، مدیر برنامه‌های آقای شریف ابتلای او را به بیماری آلزایمر تایید کرد.

عمر شریف با نام اصلی میشل شلهوب در آوریل سال ۱۹۳۲ در خانوادهای مسیحی که اصالتاً لبنانی بودند در اسکندریه مصر به دنیا آمد. وی کار خود را در دهه پنجاه و در سینمای مصر آغاز کرد. زمانی که در کالج ویکتوریا تحصیل می‌کرد با یوسف شاهین و ادوارد سعید هم‌شاگردی بود. پس از اینکه در رشته ریاضی و فیزیک از دانشگاه قاهره فارغ‌التحصیل شد به مدت ۵ سال در شغل پدر که تجارت چوب بود مشغول به کار شد و پس از آن برای آموختن بازیگری وارد آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن شد.

عمر شریف در سال های واپسینبازی در فیلم شیطان صحرا در سال ۱۹۵۴ به سرعت او را به ستاره‌ای در کشورش تبدیل کرد. اما انتخاب او به عنوان یکی از بازیگران فیلم لورنس عربستان از سوی دیوید لین نقطه عطفی در کارنامه بازیگری اش بود. برای پیتر اوتول که در این فیلم نقش لورنس را برعهده داشت، اسم «شریف» مضحک به نظر رسید، به همین دلیل اصرار داشت که او را «فرد» صدا کند. این دو بازیگر در مدت تهیه این فیلم به سرعت با هم دوست شدند.

دیوید لین برای فیلم بعدی اش، دکتر ژیواگو، عمر شریف را برای نقش اول انتخاب کرد. او در این فیلم نقش دکتری را در جریان انقلاب روسیه ایفا کرد.

 

از جمله فیلم های دیگر او می توان به فیلم دختر مسخره (ّFunny Girl) اشاره کرد که نقش مقابل او را باربارا استرایسند، برعهده داشت. او همچنین در سریال جزیره اسرارآمیز نقش کاپیتان نیمو را برعهده داشت.

 

عمر شریف در دوران بازیگری اش چند نقش تاریخی هم ایفا کرد که از آن جمله می توان به چنگیز خان و چه‌گوارا اشاره کرد


 تاريخ ارسال: 1394/4/19
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>زهرا:

چه حیف :-(

3+0-

شنبه 20 تير 1394



>>>مانی:

لیاقتش رو داشت که مرگش تیتر اول سایت پرده سینما بشه. واقعن لیاقتش رو داشت. ممنون که حقش رو بجا آودرین. روحش شاد

5+0-

جمعه 19 تير 1394



>>>سهند:

خدا بیامرزدش

6+0-

جمعه 19 تير 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.