پرده سینما

اتوره اسکولا کارگردان ایتالیایی درگذشت

پرده سینما

 







 

 

اتوره اسکولااتوره اسکولا کارگردان برجسته ایتالیایی و خالق فیلم روز بخصوص در ۸۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، کارگردان ایتالیایی برنده جایزه گلدن گلوب و خالق فیلم‌هایی چون یک روز بخصوص با بازی سوفیا لورن درگذشت.

این کارگردان افسانه‌ای ایتالیایی روز سه‌شنبه در ۸۴ سالگی چشم از جهان فرو بست. اتوره اسکولا که پنج بار نامزد جایزه اسکار شده بود در بیمارستانی در رم و پس از تحمل یک بیماری دو روزه جان باخت.

فیلم یک روز بخصوص اسکولا برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۷۸ شده بود.

از دیگر دستاوردهای سینمایی او می‌توان ما همه همدیگر را خیلی دوست داشتیم یاد کرد که درباره ایتالیای پس از جنگ جهانی دوم بود. این فیلم داستان سه آرمانگراست که در دوران جنگ جهانی دوم زمانی که پارتیزان بودند با هم آشنا می‌شوند و در دوران پس از جنگ با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا با تجلیل از این کارگردان گفت: اسکولا نقش فوق‌العاده‌ای در فرهنگ ایتالیا داشت.

اسکولا حدد ۴۰ فیلم در کارنامه‌اش داشت و به عنوان فیملنامه نویس نیز کار می‌کرد. او به عنوان بهترین کارگردان در جشنواره فیلم کن سال ۱۹۷۴ شناخته شد، سال ۱۹۸۰ برای فیلم تراس با بازی ویتوریو گاسمن و مارچلو ماسترویانی جایزه بهترین فیلمنامه کن را برد و در سال ۱۹۸۸ رییس هیات داوران این جشنواره بود.

این کارگردان، فیلمنامه‌نویس و سیاست‌مدار ایتالیایی به عنوان یکی از قهرمانان نیمه دوم عصر طلایی سینمای ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شد. او فعالیت در سینما را در دهه ۱۹۵۰ به عنوان فیلمنامه‌نویس آغاز کرد، اما یک دهه بعد زمانی که به کارگردانی روی آورد، برای خود اسم و رسمی به هم زد.

او آخرین بار سال ۲۰۰۳ کمدی مردم رم را روی پرده سینماها داشت.


 تاريخ ارسال: 1394/11/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.