پرده سینما

کوتاه، کم نظیر، فقط در چهل و پنج دقیقه! پایان بخش بین الملل سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

میرکریمی: قول می‌دهم سال آینده جشنواره بسیار باشکوه‌تری داشته باشیم

 

ایوبی: همیشه راضی هستم و آدم ناراضی نیستم. فکر می‌کنم در این دوره یک جشنواره درست و حسابی داشتیم و آن را با تمام آداب و ادب یک جشنواره برگزار کردیم. دبیر بخش ملی آقای حیدری است.

 

 

مراسم اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر سی و چهارممراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی جهانی فجر با تایم در حدود یک ساعت و اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم به قوچ‌ها از ایسلند، دانمارک و سلام رضا میرکریمی به جشنواره‌ی سال بعد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که 6 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد، برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

 

بخش هنر و تجربه

 

تندیس بهترین فیلم کوتاه به پیکره اهدا شد.

 

هیات داوران ضمن تقدیر از نفس تندیس بهترین فیلم بلند را به سپیده دم اهدا کرد.

 

بخش بین المذاهب

 

دیپلم افتخار بخش بین المذاهب به ازدواج با عشق در کابل اهدا شد.

 

دیپلم افتخار بعدی به فیلم کوتاه هستی اهدا شد.

 

جایزه اصلی بخش بین المذاهب به زمناکو مهدی قربان‌پور تعلق گرفت.

 

بخش جلوه گاه شرق

 

دیپلم افتخار بخش جلوه گاه شرق به مستند A175 اهدا شد.بهروز نورانی پور در میان تشویق حضار جایزه‌اش را دریافت کرد.

 

تندیس بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به مادام کوراژ رسید.

 

تندیس بهترین فیلم آسیایی و ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به درخت گردو اهدا شد.

 

بخش جایزه محمد امین (ص)

 

این جایزه به ازدواج با عشق در کابل ساخته امین پلنگی اهدا شد.

 

بخش سینمای سعادت

 

حجت الله ایوبی و رضا میرکریمیجایزه بهترین فیلم کوتاه و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به دیدن تعلق گرفت.

 

جایزه بهترین بازیگر زن و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به پانته آ پناهی‌ها برای بازی در نفس اهدا شد.

 

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به سیمون جانسون تیودور برای فیلم قوچ ها اهدا شد.

 

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به اماما هنگامه سقوط یک درخت رسید.

 

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به امین آلپر برای جنون از ترکیه اهدا شد.

 

سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری به اروند ساخته پوریا آذربایجانی اهدا شد.

 

سیمرغ زرین بهترین فیلم و ۳۰۰ میلیون جایزه نقدی به فیلم قوچ‌ها اهدا شد.

 

سخنان کوتاه میرکریمی

 

در بخش پایانی اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا میرکریمی دبیر این جشنواره در سخنان کوتاهی از هنرمندان و تمام مدیرانی که او را در برگزاری جشنواره همراهی کرده بودند، قدردانی کرد.

او با اشاره به غیبت ناصر تقوایی یکی از داوران جشنواره در آیین پایانی آن گفت: متاسفانه امروز آقای تقوایی به دلیل کسالت در کنار ما نبود اما با وجود کسالت خود، تمام فیلم‌ها را به دقت دید و به همین دلیل از ایشان سپاسگزارم.

او همچنین جای عباس کیارستمی دیگر فیلمساز سرشناس را که دچار بیماری است را خالی کرد و افزود: مطمئنم سال آینده عباس کیارستمی عزیز در کنار ما خواهد بود زیرا خوشبختانه طبق اخبار رسیده، حال ایشان خیلی بهتر شده است.

میرکریمی که از ابتدا یکی از مهم‌ترین رویدادهای جشنواره را توجه به نظم و انضباط برشمرد و اضافه کرد: خوشحالم که در این جشنواره به بخش بزرگی از آرزوهایمان بابت نظم و استاندارد جهانی نزدیک شدیم.

این فیلمساز که سال آینده نیز دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را بر عهده خواهد داشت در پایان صحبت اش گفت: وقت خداحافظی است اما به جشنواره سی و پنجم فجر سلام می‌کنم و در چند روز آینده اولین نشست دبیرخانه جشنواره سی و پنجم را برگزار می‌کنیم و قول می‌دهم سال آینده جشنواره بسیار باشکوه‌تری داشته باشیم.

 

اظهارات ایوبی و مجیدی در حاشیه اختتامیه‌ی فجر

 

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفت: پردیس سینمایی "چارسو" یکی از گزینه‌های اصلی برای برگزاری جشنواره ملی فجر است.

حجت الله ایوبی در پاسخ به درباره‌ی اینکه آیا با توجه به رضایت اهالی رسانه پردیس سینمایی "چارسو" به عنوان کاخ جشنواره‌ی در بخش ملی فجر خواهد بود، گفت: "چارسو" جزو گزینه های مد نظر ما برای این بخش هست.

وی که 6 اردیبهشت ماه در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره جهانی فجر سخن می‌گفت درباره‌ی میزان رضایت خود از برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: من که همیشه راضی هستم و آدم ناراضی نیستم. باید از مهمانان خارجی پرسید که جشنواره چطور برگزار شد؟! با این حال فکر می‌کنم در این دوره یک جشنواره درست و حسابی داشتیم و آن را با تمام آداب و ادب یک جشنواره برگزار کردیم.

ایوبی همچنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دبیری بخش ملی جشنواره فجر را هم در سال‌های آتی به رضا میرکریمی خواهد داد ؟ گفت: آقای میرکریمی داوطلب دبیری بخش ملی نیست و دبیر آن بخش آقای حیدری است.

 

واکنش مجیدی در حاشیه اختتامیه

 

مجید مجیدی که عضو هیات داوران 34 امین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر بود، از اینکه رضا میرکریمی سال دیگر عهده‌دار دبیری این جشنواره خواهد بود، ابراز خوشحالی کرد.

این کارگردان در حاشیه اختتامیه گفت: بسیار خوشحالم که آقای میرکریمی دوباره برای دبیری جشنواره انتخاب شده است؛ زیرا حیف بود با انتخاب شخص دیگری دستاوردهای بزرگ این دوره از جشنواره از بین برود.

وی اضافه کرد: امیدوارم ایشان چندین دوره دبیر جشنواره بماند تا جشنواره ما به جایگاه و قوامی که شایسته آن هست، برسد.

کارگردان فیلم محمد رسول الله درباره‌ی نقاط ضعف این دوره از جشنواره توضیح داد: قطعاً هیچ کاری بدون عیب نیست اما باید یاد بگیریم حُسن‌ها را ببینیم و یکی از محاسن جشنواره‌ی امسال تخصصی شدن آن بود که می‌تواند سینمای آن را به جهت تکنیکی ارتقاء دهد.

مجیدی همچنین بخش "دارالفنون" را یکی از بخش‌های قابل توجه این جشنواره برشمرد و افزود: این بخش را بسیار دوست داشتم و معتقدم استمرار جلسات آن می‌تواند بسیار مفید باشد. علی رغم وقت اندکی که برای برگزاری کارگاه آموزشی داشتم، بعد از دیدن علاقه‌مندی هنرجویان حاضر در کارگاه، مشتاق شدم کارگاه دیگری در جشنواره برگزار کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که دوام جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر را در چه می‌بینید؟ توضیح داد: در مستقل بودن و داشتن تعریف مشخص.

 

سال گذشته جشنواره‌ی جهانی فجر مستقل بود اما اتفاق ویژه‌ای نداشت اما جهش آن در سال دوم در حیطه‌ی تخصصی شدن آن بود که اتفاق مهمی است.

کارگردان فیلم‌های بچه‌های آسمان و بید مجنون یادآور شد: نقش ملی جشنواره بیشتر از جنبه‌ی مردمی است و مخاطبان آن تماشاگرانی هستند که دوست دارند شاهد دستاوردهای یک ساله‌ی سینما باشند اما جشنواره جهانی، جنبه‌ی تخصصی‌تری دارد و باعث رشد و ارتقای سینمای جوان ما که نوپا هم هست، می‌شود. البته این جشنواره گام‌های اول را برمی‌دارد اما شروع قابل قبولی برای یک جشنواره‌ی جهانی مستقل در ایران است.

 

حاشیه‌نگاری بر متن یک رویداد

 

یکی از کوتاه‌ترین مراسم‌های اختتامیه جشنواره‌ی فجر با دبیری سید رضا میرکریمی برگزار شد.

آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر، 6 اردیبهشت ماه با تاخیر کمتر از 10 دقیقه در ساعت 17:40 و در حالی که نیمی از سالن و نیز بالکن‌ها هنوز خالی بود، برپا شد.

برنامه به شکل رسمی پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با اجرای مهسا ملک مرزبان که همزمان به انگلیسی هم صحبت می‌کرد در تالار وحدت، آغاز شد.

در طراحی دکور تصاویری از آب، نور و آینه که از آنها به عنوان عناصری ویژه فرهنگ ایرانی یاد شد، بهره برده شد.

 

همچنین با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود که در این جشنواره برای احترام به طبیعت از گلدان استفاده می‌شود اما بخش زیادی از صحنه با گل‌های چیده شده، تزیین شده بود.

 

مهسا ملک مرزبان (مجری مراسم) در همان ابتدا اعلام کرد که معمولاً مرسوم است مراسم اختتامیه در ساعت رو به شب برپا می‌شود ولی امسال تصمیم گرفته شد که در این ساعت باشد و به دلیل دیر رسیدن برخی مهمانان با کمی تاخیر آغاز شد.

 

البته با وجود همین تاخیر کوتاه، برخی مهمانان از جمله داوران به ساعات اولیه اختتامیه نرسیدند، از جمله یکی این داوران خارجی که به دلیل برگزاری کارگاه آموزشی خود در پردیس چارسو با تاخیر رسید و در بخش پایانی مراسم به درخواست اسفندیاری روی سن آمد و مورد تشویق قرار گرفت.

 

پس از گذشت نیم ساعت از شروع برنامه برخی مهمانان خارجی کم کم از راه رسیدند و به این ترتیب بخش همکف سالن و نیز بالکن طبقه اول پر شد.

 

در این مراسم به مهمانان خارجی گوشی‌های مخصوص ترجمه داده شده بود که برخی داوران با همان گوشی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند.

 

رضا کیانیان به عنوان مدیر کاخ جشنواره برای اهدای جایزه محمد امین دعوت شد که وی ابتدا گفت: پیامبر ما می‌گوید که من نیامدم جز برای اخلاق و ما هر سال به یکی از نمودهای آن، جایزه می‌دهیم که امسال نوع دوستی است.

 

یکی از داوران ایرانی غایب در اختتامیه ناصر تقوایی بود که وی در طول روزهای برگزاری جشنواره هم نتوانسته بود به کاخ جشنواره بیاید و با وجود اینکه فیلمها را دیده بود به دلیل کسالت برای جلسه نهایی داوری در روز پنجم جشنواره هم نتوانست بیاید و همسرش با شرکت در جلسه نظرات او را منعکس کرد.

 

از نکات قابل توجه مراسم اختتامیه نبود میکروفن برای برگزیدگان بود که معمولاً در چنین مراسمی روی صحنه گذاشته می‌شود تا برگزیدگان در صورت تمایل سخنی یا تقدیری را بیان کنند.

 

تنها سخنران این مراسم رضا میرکریمی بود که در پایان مراسم و پیش از اجرای موسیقی مطالبی را با سلام به جشنواره سی و پنجم جهانی فجر (سال آینده) ارائه کرد.

 

اختتامیه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر پس از گذشت کمتر از یک ساعت و با اجرای برنامه از سوی یک گروه موسیقی به پایان رسید.

با این حال با وجود تمام شدن مراسم تقریبا بیشتر مهمانان در سالن ماندند و نوازندگان گروه را همراهی کردند.

 

مجید مجیدی، حسین نوش آبادی، امیر و وحید اسفندیاری، سعید آقاخانی و جمعی از عوامل فیلم اروند،مجید برزگر،مجید مظفری، لاله اسکندری، کامران ملکی، امیرحسین علم‌الهدی، نرگس آبیار، محمد حسین قاسمی،مصطفی احمدی، جعفر صانعی‌مقدم، نوید محمودی، غلامرضا موسوی و حجت‌الله ایوبی به همراه داوران خارجی جمعی از حاضران این مراسم بودند.

ضمن اینکه وزیر ارشاد در این برنامه نبود و مصطفی محقق داماد هم عنوان یکی از داوران بخش بین المذاهب به دلیل جلسه با ریاست قوه قضاییه در مراسم حضور نداشت.

 

در آخرین لحظات برگزاری این برنامه، محمد حیدری، دبیر جشنواره ملی فیلم فجر نیز به مراسم اختتامیه آمد.



 تاريخ ارسال: 1395/2/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید:

خدا کند این آزمون و خطاها و برگزاری جشنواره های اینچنینی، سینمای ایران را بیشتر به سینمای بین الملل وصل کند و فرهنگ فیلم خارجی دیدن را در سطوح رسمی جا بیندازد.

1+0-

سه‌شنبه 7 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.