پرده سینما

مستندها بدون تبلیغ مخاطب پیدا نمی‌کنند/ فیلم رایگان نمایش ندهیم

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

ناصر صفاریانناصر صفاریان معتقد است که باید در کنار اکران فیلم‌های مستند، یک بودجه اختصاصی برای امر تبلیغات هم درنظر گرفته شود چرا که عامه مخاطبان فیلم مستند را نمی‌شناسند.

در ادامه بررسی شرایط تحقق اکران عمومی فیلم‌های مستند در سینماهای ایران با ناصر صفاریان از مستندسازان کشورمان گفتگو کرده‌ایم. صفاریان در دوره‌ای نایب رییس انجمن مستندسازان سینمای ایران بود و همچنین سه دوره در هیات مدیره انجمن حضور داشت. وی درباره شرایط اکران فیلم مستند در سینماهای ایران گفت: تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه اتفاق خوبی بود که برخلاف گذشته شرایط را برای اکران فیلم‌های مستند فراهم کرد؛ اتفاقی که به نظر من مهم‌ترین دستاورد سینمایی دولت تدبیر و امید است.

وی افزود: هرچند فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه در زمینه اکران فیلم‌های مستند را به فال نیک می‌گیرم، اما باید چگونگی این اکران را هم در نظر گرفت و این سوال مطرح است حالا که مستند روی پرده است آیا مردم برای تماشای فیلم مستند به سینما می‌روند؟

کارگردان فیلم مستند وقت خوب مصائب با اشاره به این نکته که فیلم‌های مستند و تجربی اکران شده در گروه سینمایی هنر و تجربه کمتر مورد استقبال مخاطبان می‌گیرد، گفت: واقعیت این است که چند فیلم‌ پرفروش گروه هنر و تجربه که متاسفانه تعدادشان اندک است جذابیت‌هایی برای تماشاگر نه خیلی خاص هم داشته‌اند، اما برخلاف این چند نمونه اغلب فیلم‌های مستند و یا تجربی چندان در فروش موفق نبوده‌اند. هرچند این مساله را نباید انکار کرد، اما چندان هم غیر طبیعی نیست و دولت باید برای فرهنگسازی و بر اساس نگاه فرهنگی بودجه دادن به این بخش را ادامه دهد.

صفاریان ادامه داد: این مساله را نباید نادیده گرفت که با وجود تلاشی که به هر حال در گروه هنر و تجربه صرف می‌شود، ایده خاصی برای جذب مخاطب به کار گرفته نمی‌شود. این نکته باعث می‌شود بسیاری احساس کنند که در این گروه کار خاصی نمی‌شود و ناگفته هم مشخص است که در اکران به این صورت، فیلم‌های مستند بیش از فیلم‌های داستانی ضربه می‌خورند.

 

مخاطبان عام فیلم‌های مستند را نمی‌شناسند

 

صفاریان در بخش دیگری از این گفتگو به نبودن تبلیغات مناسب برای اکران فیلم‌های مستند اشاره کرد: واقعیت این است که مردم فیلم‌های مستند را نمی‌شناسند. این مسأله طبیعی است چرا که نه از قبل به مستند دیدن عادت داده شده‌اند، نه در زمان ساخت مستندها به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و نه اصلاً جذابیتی در اغلب خبرهای این حوزه هست که مردم بخواهند پیگیرش شوند. همچنین از زمان نمایش فیلم مستند در سینما هم اصلاً باخبر نمی‌شوند.

مسئول نمایش‌ها و مدیریت نشست‌های مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اضافه کرد: با وجود این شرایط چرا توقع داریم مخاطبان عادی سینما نیز فیلم مستند ببینند؟ بنابراین چاره‌ای جز تبلیغ و اطلاع رسانی درست وجود ندارد. حتی باید تخصیص بودجه تبلیغی برای فیلم‌های مستند بیشتر از فیلم‌های داستانی باشد، چون تا این اطلاع رسانی صورت نگیرد کل مساله نمایش فیلم مستند موضوعیت ندارد. یعنی حتی اگر بخواهیم اقتصادی هم به موضوع نگاه کنیم، باید بودجه تبلیغ این بخش افزایش پیدا کند تا هزینه‌هایی که صرف نمایش خود فیلم شده هدر نرود و بتواند در حد خودش دخل و خرج کند.

 

کارگردان فیلم خاطره‌های خط خطی تجربه اکران برخی از فیلم‌های مستند در گروه هنر و تجربه را به این شرح بیان کرد: نخستین فیلم مستند اکران شده در این گروه ۶ قرن و ۶ سال به کارگردانی مجتبی میرطهماسب با وجودیکه مدت‌ قابل توجهی روی پرده‌ بود، اما فقط در حدود بیست و چند میلیون تومان فروش کرد. این در حالی است که موضوع فیلم برای عامه مردم جذاب بود و اگر مردم می‌دانستند که استاد محمدرضا شجریان و همایون شجریان در این فیلم حضور دارند قطعاً به تماشایش می‌رفتند و رقم فروش فیلم بسیار قابل توجه می‌شد.

صفاریان ادامه داد: حال فرض کنیم با توجه به حساسیت‌های روی نام شجریان نمی‌شد فیلم ۶ قرن و ۶ سال را تبلیغ کرد، اما چرا روی دومین مستند اکران شده در این گروه یعنی فیلم از ایران یک جدایی تبلیغ گسترده‌ای صورت نگرفت؟ این فیلم به دلیل آنکه درباره اسکار گرفتن جدایی نادر از سیمین بود، پتانسیل‌های بالایی برای فروش داشت و قطعا طرفداران اصغر فرهادی و لیلا حاتمی به تماشای آن می‌نشستند، اما متأسفانه با نبودن تبلیغات مناسب این فیلم نیز فروش چندانی نداشت. حتی همان بینندگان جدایی نادر از سیمین هم از اینکه چنین فیلمی ساخته شده و روی پرده آمده باخبر نشدند.

 

تبلیغات فیلم در تلویزیون سلیقه‌ای است

 

کارگردان فیلم سرد سبز در بخش دیگری از این گفتگو به تبلیغات نامناسب فیلم‌ها در شبکه‌های تلویزیونی سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: دو گروه مخاطب برای فیلم مستند وجود دارد؛ یک گروه خود اهالی سینمای مستند و یا علاقه‌مندان جدی مستندبین هستند و گروه دیگر تماشاگران عادی که می‌توان آنها را جذب کرد. گروه نخست اطلاع رسانی کمتری نیاز دارند چون خودشان اغلب پیگیر هستند، اما برای آگاهی گروه دوم از اکران باید تبلیغات مناسب و بیشتری صورت گیرد. بنابراین به نظر من می‌توان گفت که مشکل بزرگ گروه هنر و تجربه تبلیغات نامناسب است. البته از این نکته هم آگاه هستم که مشکل بودجه در این امر بی‌تاثیر نیست.

وی افزود: تبلیغات فیلم‌ها در تلویزیون هم سلیقه‌ای و نامناسب است. ثابت شده که تبلیغات در تلویزیون ــ چه شبکه‌های ماهواره‌ای چه در تلویزیون‌های ایرانی ــ اگر با حجم زیاد باشد، جوابگوست. در شروع سال جدید تبلیغات فیلم بادیگارد در حجم وسیع از تلویزیون ایران پخش شد و  تبلیغات فیلم‌های رقیب بادیگارد نیز از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان. همین مسأله در فروش زیاد این فیلم‌ها تأثیرگذار بود. آیا مستندهای اکران شده در گروه هنر و تجربه این‌گونه تبلیغ می‌شدند؟ نمی‌گویم در حد همان‌ها، اما آیا در حد خودشان هم تبلیغ داشتند؟ پس چه انتظاری می‌توان داشت از مخاطبانی که کمترین آشنایی با کارگردان و محتوای این فیلم‌ها ندارند.

 

اکران هدفمند فرهنگی را پیگیری کنیم

 

صفاریان یکی از ایده‌های مناسب برای دیده شدن و بازگشت سرمایه برای فیلم‌های مستند را اکران هدفمند فرهنگی عنوان کرد و گفت: اکران دانشگاهی و اکران موردی در فرهنگسراها ایده مناسبی برای پخش فیلم مستند است، اما در حال حاضر وقتی فیلم مستند را در این مکان‌های فرهنگی به نمایش می‌گذارند هیچ مبلغی را بابت حق پخش به فیلمساز نمی‌دهند. پرداخت یک حق پخش چند صدهزار تومانی به خصوص برای فرهنگسراها چیز خاصی برای آنها نیست، اما اگر تعداد مکان‌های نمایش دهنده زیاد شود و همه هم آن مبلغ ناچیز را پرداخت کنند، بازار کوچکی برای فیلمساز مستقل شکل می‌گیرد که با تکیه به این بازار وی می‌تواند به فیلم کم‌خرج بعدی خود فکر کند.

 

نویسنده کتاب‌های آیه‌های آه و مردی که شبیه شعر خود نیست در ادامه با اشاره به این نکته که اکران فرهنگی برای فیلم‌های سینمایی داستانی با پرداخت پول همراه است، اظهار کرد: برای من مشخص نیست که چرا خیلی ها فکر می‌کنند کار فرهنگی نباید با پرداخت پول همراه باشد؟ عجیب است که در اکران‌های فرهنگی فیلم‌های سینمایی داستانی حتی اگر تهیه‌کننده‌ها دولتی باشند، هزینه نمایش فیلم از سوی دانشگاه‌ها و فرهنگسراها پرداخت می‌شود ولی نوبت مستند که می شود همه فکر می کنند نباید پولی پرداخت کرد. به هر حال قدرت تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها زیاد است و توانایی گرفتن حق پخش را دارند، اما متأسفانه چنین قدرتی در مستندسازان نیست و چون اغلب مستندسازان نیز بیشتر به فکر دیده شدن فیلم هستند تا کسب درآمد، خودشان هم اغلب به این فضای ناعادلانه تن می‌دهند. در حال حاضر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به لطف مدیرانش، من در حال حاضر مسئولیت نمایش‌های هفتگی‌اش را دارم، به تهیه کننده بخش خصوصی که فیلمش یک نوبت نمایش و نقد می‌شود مبلغی به عنوان حق نمایش پرداخت می‌شود. تا جایی که اطلاع دارم این یک استثناست ولی امیدوارم در همه جا فراگیر شود.

صفاریان اضافه کرد: به نظر من فضاهای فرهنگی به نسبت گروه سینمایی هنر و تجربه پتانسیل بیشتری برای اکران فیلم‌های مستند دارند، چرا که مخاطبان اصلی فیلم‌ها در این فضاها به عنوان مثال در دانشگاه‌ها حضور دارند.

کارگردان فیلم شب شیدایی در پایان گفت: یک نکته بسیار مهم هم نباید مغفول بماند و آن هم این است که توقع خود مستندسازان و کلاً فیلمسازان در هر شاخه‌ای باید معقول و منطقی باشد. یعنی کارگردانی که خودش بهتر از هر کسی می‌داند مخاطب فیلمش خاص و اندک است ــ و این به هیچ عنوان نکته‌ای منفی نیست ــ نباید دنبال اکران گسترده و سالن و بیلبورد و... باشد. هر مساله‌ای در حد و اندازه خودش باید اتفاق بیفتد. این به نفع همه است و موجب استمرار گروه هنر و تجربه یا هر گونه اکران و نمایش خاصی هم می‌شود.

 

برگرفته از خبرگزاری «مهر»



 تاريخ ارسال: 1395/2/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.