پرده سینما

او روسلینی تهران است؛ واکنش‌های بین‌المللی به درگذشت عباس کیارستمی

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

عباس کیارستمیدر پی انتشار خبر درگذشت عباس کیارستمی کارگردان ایرانی در پاریس، چهره‌های سرشناس، رسانه‌های خبری و بنیادهای سینمایی از سراسر جهان فقدان او را تسلیت گفته و به این خبر واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش ایسنا، آسوشیتدپرس، فرانس ۲۴، فیگارو، گاردین، نیویورک تایمز، دویچه وله، بی.بی.سی، الجزیره، ورایتی، سی.ان.ان، آیریش تایمز و ... خبر درگذشت این فیلمساز ایرانی را پوشش دادند و به آثار سینمایی او طی دهه‌های مختلف پرداختند.

 

مارتین اسکورسیزی کارگردان فیلم‌هایی چون راننده تاکسی و دار و دسته نیویورکی‌ در بیانیه‌ای که در آسوشیتدپرس منتشر کرد،‌ نوشت: او یک انسان اصیل واقعی و یکی از هنرمندان بزرگ ما بود. من طی ۱۰ – ۱۵ سال گذشته عباس را می‌شناختم. او آدم خیلی خاصی بود؛ آرام، باوقار، متواضع، سخنور و یک مشاهده‌گر خوب. فکر نمی‌کنم او چیزی را از دست داده باشد.

کارگردان هوگو در ادامه اظهار داشت: راه‌های ما به ندرت به هم می‌رسیدند اما من همیشه از این اتفاق خوشحال می‌شدم.

 

کیارستمی موفق شد سال ۱۹۹۷ برای طعم گیلاس اولین و تنها نخل طلای ایران را از جشنواره کن کسب کند. ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن فرانسه در واکنش به خبر فوت او در توییترش نوشت: کیارستمی یک مستندساز، شاعر و بشردوست بود که از دوربینش مثل میکروسکوپی استفاده می‌کرد تا روابط بین انسان‌ها را نشان دهد. عباس فقط بزرگترین کارگردان ایرانی نیست، او روسلینی تهران است، محققی که یک عکاس الهام‌بخش هم هست.

 

تیری فرمائو رئیس کنونی این جشنواره بین‌المللی هم کیارستمی را یک هنرمند کامل خواند و اظهار داشت: او بی‌نهایت مهربان، بی‌نهایت صبور و در مورد دیگران کنجکاو بود. کیارستمی تنها یک کارگردان نبود، او عکاس و شاعری بزرگ بود که باید با شتاب به سمت آثارش برویم. او یک هنرمند کامل و شگفت‌انگیز بود.

 

روبی کالین منتقد انگلیسی  هم در شبکه‌ اجتماعی توییتر خود نوشت: عباس کبارستمی یک معجزه‌گر بود که لباس مبدل جادوگر کلوزآپ را پوشیده بود. ترفندهای او آشنا و جادوی او واقعی بود. هرچه ساخته را ببینید.

 

عباس کیارستمیکیارستمی رابطه خوب و مداومی با فستیوال فیلم بوسان کره ‌جنوبی داشت.کیم چی ـ سئوک یکی از بنیان‌گذاران و برنامه‌ریز این جشنواره سینمایی درباره درگذشت کارگردان طعم گیلاس گفت: یکی از بزرگترین ستاره‌های جهان سینما فرو افتاد. فیلم‌های او را متمایز از کار همه کارگردان‌های قدیمی بود و در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد. او بارها آثاری چون طعم گیلاس و باد ما را می‌برد در سینما ظاهر شد.

 

آکادمی جوایز سینمایی آسیا ـ پاسیفیک در واکنش به این خبر اعلام کرد: از فقدان عباس کیارستمی، یکی از چهره‌های واقعا بزرگ سینما غمگین هستیم.

 

فیلم استیج مجله سینمایی نیویورکی هم در صفحه توییتر خود نوشت: جهان شاید بزرگترین فیلمسازش را از دست داد.

 

گروهی از چهره‌های هنری هند در عرصه سینما و موسیقی هم به کیارستمی ادای احترام کردند. مدهور بندرکار، سودیر میشرا دو کارگردان هندی و راهول بوسه، ناندیتا داس و پروسنجیت شاترجی از بازیگران این کشور از جمله افرادی بودند که از شنیدن این خبر ابراز تاسف کردند.

 

میرا نایر فیلمساز بین‌المللی هندی در توییتر خود نوشت: عباس کیارستمی در پناه آرامش، زیبایی و پیچیدگی‌یی باشی که با سینمای فراموش‌نشدنی‌ات به جهان آوردی.

 

رسول پوکوتی صدابردار برنده اسکار نیز در این‌باره گفت: یکی از استادان فیلمسازی معاصرمان صحنه را ترک گفت؛ جای تو هرگز پر نخواهد شد.

 

 

 

در همین رابطه ببینید

 

عکس های مرتضی شمیسا از مراسم خاکسپاری عباس کیارستمی در لواسان

 



 تاريخ ارسال: 1395/4/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.