پرده سینما

پیام‌هایی که همچنان برای افتخار "اسکار" مخابره می‌شوند

پرده سینما

 







 

 

اصغر فرهادیاز لحظه‌ی مخابره‌ی خبر دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی برای «فروشنده» اصغر فرهادی که برای دومین‌بار در تاریخ سینمای ایران اتفاق می‌افتد،پیام‌های تبریک مخابره شد.

خبرنگار ایسنا در ادامه مروری دارد بر برخی پیام‌های تبریکی که در ساعات گذشته مخابره شد.

 

همایون غنی‌زاده کارگردان و بازیگر تئاتر نوشت:وزیر دفاع از بهره برداری ایران از جدیدترین موشک کروز خبرداد. این آخرین خبر دفاعی و امنیتی‌ای بود که در ٩ اسفند ٩٥ مخابره شد.

اما واقعیت این است...امروز نه ژنرال‌ها و نه سیاسیون و نه موشکهای بالستیک و نه کروز و نه ... ! هیچکدام نتوانسته و نمی‌توانند به اندازه اصغر فرهادی احساس امنیت در برابر دیگر افراطی‌های دنیا را به ما بدهند.

افراطی‌هایی که بطرز غریبی در تمام نقاط دنیا سر و کله‌شان پیدا شده و از دموکراسی طلبکارند! از آدم‌ها طلبکارند! از گذشتگان طلبکارند! از آیندگان طلبکارند و کلا از تاریخ طلب کارند!

کدام رجل سیاسی تان توانسته در این سالهای سخت، قوی‌تر و عمیق‌تر از این هنرمند،احترام به حقوق انسانی را در مجامع بین‌المللی یادآوری کند. با کدام پروتکل؟! با کدام تفاهم نامه؟! کدام قرارداد؟!تهدید؟!اسلحه و تجهیزات نظامی به اندازه هنر او از منافع،حقوق و احترام به حقوق انسانی همه ما دفاع شده است؟!

دیپلماسی بالکن؟! دیپلماسی توئیتری؟! یا دیپلماسی فرهادی؟ کدام؟! تبریک به اصغر فرهادی عزیز و ممنون برای همه چیز...»

 

پیام تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران

 

انجمن بازیگران سینمای ایران در پیام‌اش نوشته است:« بار دیگر اصغر فرهادی عزیز و بزرگ با اقتدار تمام بر رفیع‌ترین قله افتخارات سینمایی جهان ایستاد و سربلندتر و سرافرازتر از پیش نام باشکوه ایران را  همچنان که در طول تاریخ، پرچمدار فرهنگ، هنر و تمدن بشری بوده، اینک نیز سرافراز میدان هنر فیلمسازی ساخت.

بازیگران سینمای ایران، همراه با تمامی هموطنان و هنردوستان در این پیروزی بزرگ با چشمانی پر از اشک شوق، تمام قد ایستاده و از صمیم جان  به اصغر فرهادی عزیز، گروه سازنده  و نقش آفرینان فیلم «فروشنده »  ادای احترام می‌کنند.»

 

پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی برای اسکار

 

ترانه علیدوستی بازیگر فیلم «فروشنده»، اسکار این فیلم را تبریک گفت و نوشت: «تبریک به آقای فرهادی، فیلمساز افتخارآور برای دومین اسکارش، به شهاب عزیزم برای دومین فیلم اسکاری‌اش، به عمو فرید سجادی حسینی، به بابک کریمی و مینا ساداتی، مارال بنی آدم، مهدی کوشکی و عماد امامی.

تبریک به حسین جعفریان و گروه فیلمبرداری، به کیوان مقدم و سارا سمیعی برای صحنه و لباس. تبریک به مهرداد میرکیانی. تبریک به حسین بشاش و خاطره ی یدالله نجفی. تبریک به حبیب مجیدی. تبریک به هایده صفی یاری برای تدوین، به ستاراورکی برای موسیقی. تبریک به سام کوچولو که دلمون رو برد. تبریک به روزبه سجادی، سمیه میرشمسی و امین فنکال از گروه کارگردانی (که خیلی هوایم را داشتند) و تبریک به آقابهزاد که بی‌فنجان‌های چای او این فیلم نمی‌شد این فیلم.

از خوشحالی همه شما خوشحالم.

فقط… جای عباس کیارستمی خالی»

 

واکنش یک کارشناس رسانه و فرهنگ به دومین اسکار سینمای ایران

 

سید محمد طباطبائی حسینی، کارشناس رسانه و فرهنگ هم نوشت:«نه، عجیب نیست. خیلی عجیب‌ها دیگر عجیب نیست. مثل همین حالا که چند ساعتی از دریافت جایزه اسکار برای اصغر فرهادی می‌گذرد و رسانه‌ی ملی کشور ما کمترین واکنش را به این اتفاق داشته و تنها به خبری کوتاه و بدون نام بردن از دو چهره‌ی برجسته‌ی ایرانی که به نمایندگی از کارگردان در مراسم حاضر بودند اکتفا کرده است. این اتفاق (بی تفاوتی به موفقیت‌های فرهنگی در عرصه‌ی جهانی) اگرچه برای‌مان تازگی ندارد اما تلخ است و تلخی‌اش هم تمام نمی‌شود.

شاید این بار، این که اصغر فرهادی در مخالفت با طرح ممنوعیت مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا نامه نوشت و به همین دلیل در مراسم اسکار حاضر نشد می‌توانست بهانه‌ای باشد تا رسانه‌ی ملی خبر این موفقیت را حتی با آب و تاب بیشتر از حد و اندازه منعکس کند؛ مگر نه اینکه متن نویسان خبرهای رسانه‌ی ملی هر خبری با این ویژگی را آب و تاب می‌دهند؟

نه، عجیب نیست، خیلی عجیب‌ها دیگر عجیب نیست. مثل همین حالا که خیلی‌ها تلاش می‌کنند جایزه اسکار فیلم فروشنده را بیشتر از حد سیاسی بخوانند. حال آنکه اگرچه اتفاقات سیاسی در روند موفقیت این فیلم برای دریافت اسکار بی‌تاثیر نبوده اما یادمان نرود که فروشنده در جشنواره فیلم کن هم بسیار موفق بوده و همین فیلم تا حضور در بین 5 فیلم نهایی در اسکار بدون هیچ انگیزه سیاسی پیش رفته و کارگردان آن همان کارگردانی است که چند سال پیش برای فیلم دیگری اسکار گرفته است.

با این همه اما اینکه چرا خیلی‌هامان تلاش می‌کنیم رنگ و بوی سیاسی انتخاب فروشنده در اسکار را بیشتر و تندتر کنیم عجیب نیست و پاسخش روشن است، اما تلخ است. خیلی تلخ است که ما (منظور همان‌هایی است که در درون‌شان از اسکار فروشنده خوشحال نشدند نه عموم مردم) هنوز از موفقیت‌های نخبگان‌مان خوشحالی نمی‌کنیم. ولی باور کنیم که خوشحالی این موفقیت از خوشحالی راهیابی تیم ملی فوتبال به جام‌جهانی کمتر نیست، از موفقیت در مذاکرات هسته‌ای هم همچنین ولی اینکه جامعه برای آن‌ها خودجوش شادی می‌کند و برای این نه، عجیب نیست اما تلخ است.

نه عجیب نیست، خیلی عجیب‌ها دیگر عجیب نیست. مثل همین حالا که چند ساعتی از اسکار فروشنده گذشته و هنوز خبری از پیام تبریک رئیس جمهور یا رئیس مجلس نیست و بعید هم نیست پیامی داده نشود. فرض کنیم اگر تیم ملی کشتی در ساعات بامدادی موفقیت کسب کرده بود تردیدی نیست که روسای جمهور و مجلس از قبل متن پیام خود را آماده کرده بودند اما گویا موفقیت‌های فرهنگی و هنری چندان اهمیت ندارد. شاید آرام در دورن خود، نه با صدای بلند، بگوئیم این اسکار است و دلیل عدم صدور پیام هم همین باشد اما همان طور آرام می توانیم پاسخ بدهیم برای موفقیت در فستیوال کن هم پیامی صادر نشد، مگر اینکه همه جشنواره‌ها و جایزه‌های عرصه‌ی هنر را قبول نداشته باشیم. عجیب نیست که روسای جمهور و مجلس برای موفقیت‌های فرهنگی پیام تبریک ندهند اما تلخ است و تلخیِ آن زمانی بیشتر می‌شود که اهالی فرهنگ و هنر همواره از دولت و مجلس امید حمایت کرده‌اند.

نه، عجیب نیست، خیلی عجیب‌ها دیگر عجیب نیست. مثل همین حالا که اصغر فرهادی، نجیب و سر به زیر کار خود را می‌کند و در عرصه جهانی برای مملکت‌مان موفقیت می‌آفریند ولی در عرصه‌ی دیپلماسی فرهنگی کمترین توجه به این موفقیت‌ها می‌شود. دیپلماسی فرهنگی مگر غیر از این است که در شب برگزاری مراسم مهمترین جایزه سینمایی جهان، بزرگترین میدان پایتخت انگلیس میزبان مردمی می‌شود که آمده‌اند تا یک فیلم تمام ایرانی ببینند و برای ایرانی‌ها و فرهنگ و هنرشان دست بزنند؟ عجیب نیست اما تلخ است. تلخ است حتی با اینکه می‌دانم و می‌دانیم اصغر فرهادی بی‌توجه به این حواشی کارش را می‌کند. خاطرم هست وقتی کتاب فیلمنامه‌های این سینماگر، برگزیده جایزه کتاب سال شد و به دلیل انجام فیلمبرداری‌های همین فیلم فروشنده نتوانست در مراسم حاضر شود در دفتر کارش حاضر شدیم تا جایزه و لوح تقدیرش را تقدیمش کنیم آرام و نجیب در پاسخ به سوالم مبنی بر تصمیمش برای فیلم فروشنده گفت: مهمترین تصمیمم این است که فیلم را اکران کنیم. اکران فیلم برایم از هر چیز دیگری مهمتر است. من فیلم می‌سازم تا اکران شود و مردم ببینند، باقی بهانه و حاشیه است.

عجیب نیست، خیلی عجیب‌ها دیگر عجیب نیست.»

 

مدیریت و کارکنان مجموعه تئاتر شهر هم در متنی خطاب به اصغر فرهادی نوشتند: «جناب آقایاصغرفرهادی درخشش بیش از پیش شما در عرصه های بین‌المللی، مصداق جایگاه والای هنرایران زمین است که هم اکنون شما پرچمدار آن هستید. دریافت دومین جایزه اسکار برای فیلم "فروشنده" افتخار و غروری خاص برای تمامی ایرانیان بخصوص هنرمندان به ارمغان آورده است. تئاترشهر هنر و همت والای شما را ارج نهاده و این افتخار ملی را به شما ،همکاران پرتلاشتان ، هنرمندان و یکایک ایرانیان عزیز تبریک عرض می‌نماید.»

 

پیام تبریک مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری به اصغر فرهادی

 

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری موفقیت فیلم فروشنده و اصغر فرهادی را در کسب جایزه بخش بهترین فیلم خارجی در هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) تبریک گفت.

در متن پیام تبریک سید مصطفی ابطحی خطاب به اصغر فرهادی آمده است:

«افتخار آفرینی شما در اسکار باردیگر شادکامی را به مردم دیار فرهنگ و هنر هدیه کرد و جهان باردیگر به احترام سینمای ایران ایستاد تا همگان بدانند نقش خطیر سینماگران ایرانی را به عنوان سفیران فرهنگی.

باتبریک مجدد برای موفقیت‌تان امیدوارم به لطف ایزد منان و تلاش سینماگران شاهد توفیق روز افزون سینمای ملی و درخشش نام ایران اسلامی در عرصه‌های فرهنگی هنری جهانی باشیم.»

 

پیام تبریک سازندگان «نلسون ماندلا برای همیشه» به اصغر فرهادی

 

عوامل و سازندگان فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» در پیامی موفقیت اصغر فرهادی در اسکار را تبریک گفتند.

متن پیام به شرح زیر است:

 «اصغر فرهادی عزیز

با افتخار کلاه از سر بر می‌داریم

چرا که این بار با زبان فرهنگ، با زبان هنر سینما نشان دادی فقط تنها، صدا نیست که می‌ماند، شرافت و مهرورزی و انسانیت، آنچه در فیلم‌هایت جاری ست ماندگارت کرده است.

امروز نشان اسکار،تقدیم به شرافت و حرمتی شد که به مردم مرز و بومت نهادی.

گروه سازنده فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» این موفقیت را به شما و تمام همکاران عزیزتان در سینمای ایران شاد باش می‌گویند.

 

پیام تبریک  دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به اصغر فرهادی

 

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل موزه سینمای ایران طی پیامی موفقیت اصغر فرهادی در اکادمی اسکار را تبریک گفت.

متن پیام تبریک  محمد حیدری به اصغر فرهادی بدین شرح است:

«موفقیت‌های چشم گیر شما در عرصه بین المللی مایه افتخار سینمای ایران است و دریافت عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی از آکادمی اسکار نیز خبر خوش برای سینمای ایران بود.

بی شک نام بلند آوازه شما مایه فخر فرهنگ ایران زمین است.»

 

پیام تبریک انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر

 

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در پی کسب دومین جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی، پیام تبریکی را منتشر کرد.

 

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

 

«در سالی که جامعه هنری ایران با از کف دادن چهره‌ها و سرمایه‌های انسانی ارزشمندی چون: عباس کیارستمی، داود رشیدی، جعفر والی، رکن‌الدین خسروی و... عزادار و به سوگ نشسته بود، با توفیق دیگر بار فرزند خلف خود که بر آمده از نهاد هنرهای نمایشی است، در آستانه بهار، دلشاد و مسرور شد.

اصغر فرهادی با دریافت جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) برای فیلم "فروشنده"، افتخار و عزت را نه فقط نصیب خود و خانواده محترم هنر کرد، که باعث تقویت غرور ملی، شعف زائدالوصف و همبستگی هرچه بیشتر در میان آحاد مردم ایران شد.

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر ضمن تبریک به اصغر فرهادی و همکاران محترم‌اش در فیلم یاد شده، از مدیران فرهنگی انتظار دارد که بیش از پیش، با ایجاد بستری مناسب، به دور از هر گونه قید و بندهای نامعقول و بهانه تراشی‌های مبتنی بر سلیقه‌های فردی، شرایط خلق آثار بکر و تحسین برانگیز را برای فعالان گونه‌های مختلف هنری فراهم آورند.»

 

 پیام تبریک مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پی موفقیت فیلم «فروشنده»

 

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران طی پیامی موفقیت فیلم «فروشنده» به عنوان بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۷ اسکار را تبریک گفت.

«مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران طی پیامی موفقیت فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی و دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی ۲۰۱۷ را به اصغر فرهادی و همه دوستداران هنر این سرزمین تبریک گفت.

 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

«اصغر فرهادی یک‌بار دیگر با هنرمندی خود در عرصه بین‌المللی خوش درخشید و توانست هنر این مرز و بوم را به رخ جهانیان بکشد. موفقیت تاریخی فیلم «فروشنده» به کارگردانی هنرمند گرامی اصغر فرهادی، بی‌شک مهر تائیدی بر هویت راستین تمدن و فرهنگ این ملت بزرگ است که این روزها به واسطه برخی تبلیغات گزاف سیاسی درعرصه بین المللی با بی‌مهری مواجه شده است.

این موفقیت تاریخی و افتخارآمیز را که از یک سو دل میلیون‌ها ایرانی‌ها را در گوشه و کنار دنیا شاد کرد و از سوی دیگر تصویر زیبا و راستین هنر این سرزمین را برای همگان به نمایش گذاشت، به اصغر فرهادی و همه دست اندرکاران فیلم و دوستداران و علاقه‌مندان هنر ایران زمین تبریک می‌گویم.

 

امیدوارم این موفقیت آغازی مبارک برای موفقیت‌ها و شادکامی‌های دیگر باشد.»

 

پیش‌تر هم صالحی امیری وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی،علیرضا تابش مدیرعامل فارابی،فرشته طائرپور رییس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان (اکت) ، کانون کارگردانان سینما، خانه سینما، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و.... نیز برای دریافت دومین اسکار سینمای ایران تبریک گفتند.



 تاريخ ارسال: 1395/12/10
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.