پرده سینما

جاناتان دمی کارگردان «سکوت بره‌ها» درگذشت

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

جاناتان دمیجاناتان دمی کارگردان برنده اسکار و آمریکایی فیلم معروف سکوت بره‌ها در سن 73 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندی وایر، جاناتان دمی کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی که در کارنامه‌ سینمایی متنوعش از آثار مستند تا فیلم معروف سکوت  بره‌ها و فیلادلفیا دیده می‌شد در سن 73 سالگی در نیویورک درگذشت.

علت مرگ وی از سوی نزدیکانش ابتلا به سرطان مری و عوارض بیماری‌های قلبی اعلام شده است. وی در سال 2010 تحت درمان قرار گرفت اما بیماری او در سال 2015 بازگشت و در هفته‌های اخیر وضعیت سلامتی وخیمی پیدا کرده بود.

رابرت جاناتان دمی متولد ۲۲ فوریه ۱۹۴۴ اولین فیلم خود را در سال 1971 تحت عنوان فرشته‌ها سخت می‌آیند ساخت،اما در دهه 80 میلادی با ساخت چندین فیلم چون ملوین و هاوارد، تغییر نوسان و چیزی وحشی به دوره جدیدی در کارنامه سینمایی خود رسید و تحسین منتقدین را برانگیخت.

دمی در سال 1991 با ساخت فیلم سکوت بره‌ها با بازی آنتونی هاپکینز و جودی فاستر به اوج شهرت رسید و با این فیلم موفق به کسب 5 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

سکوت بره‌ها پس از در یک شب اتفاق افتاد و دیوانه از قفس پرید سومین فیلمی است که توانسته در 5 شاخهٔ اصلی جایزهٔ اسکارشامل بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی جایزه اسکار دریافت کند، همچنین تاکنون تنها فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم در ژانر ترسناک است.

این کارگردان امریکایی در سال 1993 نیز فیلم موفق فیلادلفیا را مقابل دوربین برد که جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای تام هنکس به ارمغان آورد.

آخرین ساخته سینمایی وی ریکی و فلش نام داشت که در سال 2015 با بازی مریل استریپ به سینما آمد و در چند سال اخیر نیز به سریال سازی مشغول بود.



 تاريخ ارسال: 1396/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.