پرده سینما

بادکنک کوچکی که زیادی باد شده؛ درون تهی، در مرز انفجار! نقد و بررسی فیلم «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری

موحد منتقم

 


 

 

 

 

 

 

فیلم از بیست دقیقه پس از شروع حسابی از نفس می افتد و شما مدام به ساعت خود نگاه می کند تا ده دقیقه پایانی!

 

 

لحظاتی از فیلم هست که احساس می کنیم می خواهد به چیز جذابی تبدیل شود ولی دیری نمی گذرد که پی میبریم اشتباه کرده ایم!

 

کاراکتر ها پول پرست عصبی معتاد بد دهن و .. هستند و این اجتماعی است که مهران مدیری در برنامه «دورهمی» به صورت محتاطانه تر انتقاد و به سخره می گیرد و اینجا به صورت بی پرده و غلو شده نشان می دهد. در این منجلاب، مهران مدیری  خارج از گود نشسته است و برای چندمین بار سیامک انصاری را به میان این مردم وحشتناک می اندازد تا هم خودش مانند برنامه «دورهمی» با لبخند های تمسخر آمیز به آن بخندد و هم مردم خوشحال از اینکه فکر کنند خودشان در این کارزار نیستند به آن بخندند.

 

خط ارتباط دهنده ی سکانس ها و صحنه ها به هم ضعیف و سست است؛ به خاطر همین موضوع بیننده احساس می کند یک فیلم چند اپیزودی دیده است و تدوین بد هم مزید همین علت شده است.

 

 

 

 

 

 

سیامک انصاری در ساعت پنج عصرمهمترین  مشکلی که مخاطب با برخورد با فیلم ساعت پنج عصر دارد ژانر فیلم است. فیلم ساعت پنج عصر به عنوان یک فیلم کمدی به مخاطب عرضه شده و سیامک انصاری و مهران مدیری به عنوان  یک تیم کمدی نوید دو ساعت خنده را به مخاطب می دهند. ولی فیلم ساعت پنج عصر یه هیچ وجه یک فیلم کمدی در نوع رایج اش در سینمای ایران نیست و فیلم مهترین ضربه را از همین ناحیه می خورد. شاید اگر فیلم به عنوان یک فیلم اجتماعی به مخاطب ارائه می شد  مخاطب با چنین سطح توقعی وارد سالن سینما نمی شد که موقع خروج از سالن به بغل دستی اش بگوید «این چی بود دیگه؟!»

فیلم ساعت پنج عصر همان شمایل تیپیک سیامک انصاری در سریال های مهران مدیری ارائه می کند. شخص  مؤدب و مبادی آدابی که در میان توده ای از مردمان بی فرهنگ گیر کرده است. حالا آنجا ممکن است به صورت نمادین «برره» باشد یا همین تهران خودمان!

(خطر لو رفتن داستان) مهرداد پرهام ( سیامک انصاری) در یک خانه رویایی و در یک صبح بسیار زیبا از خواب بیدار می شود. موسیقی گوش می کند و می رقصد. تماسی از بانک  این وضعیت را دگرگون می کند. از بانک به او هشدار می دهند اگر تا ساعت پنج عصر پول وام منزل را واریز نکند خانه از تملک او خارج می شود. (هرچند با اپلیکشین های موبایلی سال ها است که می توان  اقساط وام را پرداخت کرد!) او به حمام می رود ولی بدبیاری دوم به سراغ اش می آید و ناگهان آب مجتمع قطع می شود. همسایه ها بابت ندادن پول شارژ به جان یکدیگر افتاده اند و یکی از همسایه ها با ماشین جلوی پارکینگ را مسدود کرده است. پرهام  به خاطر درگیری ی که با یکی از ساکنین برایش پیش می اید مجبور می شود به بیمارستان برود و پیاده بدون ماشین دل به اجتماع بزند.

مهترین مشکلی که فیلم با  آن دست و پنجه نرم می کند فیلمنامه آن است. فیلم می خواهد تمام انتقاد های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و.. را در یک بازه زمانی کوتاه با چند سکانس بیان کند. فیلمنامه تکلیف اش با خودش مشخص نیست؛ آیا می خواهد کمدی باشد یا اجتماعی و انتقادی؟

سیامک انصاری در فیلم ساعت پنج عصربه نظرم فیلم در ژانر اجتماعی محصول به مراتب بهتری است تا کمدی! به همین دلیل نوعی پراکندگی در داستان دیده می شود. خط ارتباط دهنده ی سکانس ها و صحنه ها به هم ضعیف و سست است؛ به خاطر همین موضوع  بیننده احساس می کند یک فیلم چند اپیزودی دیده است و تدوین بد هم مزید همین علت شده است.

از طرف دیگر این فیلمنامه با این محدودیت به درد یک فیلم کوتاه می خورد، نه یک فیلم بلند. برای رفع این نقیصه، مهران مدیری فیلم را پر کرده از سیاه لشکرهایی که مثل زامبی به این طرف و آن طرف می آیند و می خواهند با شلوغ کاری این نقیضه را پر کنند، غافل از اینکه فیلم از بیست دقیقه پس از شروع حسابی از نفس می افتد و شما مدام به ساعت خود نگاه می کند تا ده دقیقه پایانی!

فیلم مثل بادکنک کوچکی است که زیاد باد شده و  به خاطر درون تهی بودن به مرز انفجار رسیده است. به خاطر این است که فیلم حداقل یک ساعت بیشتر از زمان واقعی اش به نظر می رسد.

لحظاتی از فیلم هست که احساس می کنیم می خواهد به چیز جذابی تبدیل شود ولی دیری نمی گذرد که پی میبریم اشتباه کرده ایم! فیلم تمام ظرفیت های بالقوه ی احتمالی خودش را خراب کرده است هم وجه درام اش لنگ می زند هم وجه کمدی اش!

فیلم ساعت پنج عصر فیلم فاقد احساسی است. نه کمدی اندیشمند است نه کمدی احساسات برانگیز. هیچ نکته ی غافلگیر کننده و حتی هیچ نشانه از احساسات درست انسانی در فیلم دیده نمی شود.

به جز شخصیت اصلی داستان و یک پرستار که به قول خود کاراکتر انگار از سیاره دیگری به میان این مردم زامبی وار نزول کرده است، بقیه کاراکتر ها پول پرست عصبی معتاد بد دهن و .. هستند و این اجتماعی است که مهران مدیری در برنامه «دورهمی» به صورت محتاطانه تر انتقاد و به سخره می گیرد و اینجا به صورت بی پرده و غلو شده نشان می دهد. در این منجلاب، مهران مدیری  خارج از گود نشسته است و برای چندمین بار سیامک انصاری را به میان این مردم وحشتناک می اندازد تا هم خودش مانند برنامه «دورهمی» با لبخند های تمسخر آمیز به آن بخندد و هم مردم خوشحال از اینکه فکر کنند خودشان در این کارزار نیستند به آن بخندند؛ هرچند که شوخی های فیلم کپی دست چندمی ازخود کارهای  مهران مدیری باشد.

سیامک انصاری در ساعت پنج عصرپیام نهایی فیلم هم که «حتی در میان توده ای از انسان های ضد قانون و ضداخلاق اگر اخلاق مدار باشی کار خود را پیش خواهی برد» هم زیادی گل درشت و باسمه ای به نظر می رسد.

در چنین فیلم هایی که فضای تیره ای از محیط اطراف را به بیننده نشان می دهد، یک راه حل امید بخش در انتهای داستان قرار می گیرد، ولی اینجا فیلم با یک سکانس توهین آمیز تمام می شود. همسر شکاک او دوباره تماس می گیرد و می گوید دوربین  گوشی را روشن کند و فیلم بگیرد تا مبادا شوهرش به او خیانت کند! سیامک انصاری در سرویس بهداشتی دوربین را سمت مخاطبین فیلم در سالن سینما می گیرد که  سوت و کف می زنندو همسرش با تعجب می پرسد اینا دیگه کی هستن؟!

به نظرم هنوز هم  بهترین آثار مهران مدیری آن هایی بود که پیمان قاسم خانی نویسنده آنها بود. برادران قاسمخانی با فیلمنامه های حیرت انگیزی که برای سریال های مهران مدیری نوشته اند او را تبدیل به «مهران مدیری» کردند. بعد از جدا شدن تیم برادران قاسم خانی از مدیری، تا همین امروز او نتوانسته حتی ذره ای از  موفقیت های سریال های تلویزیونی خودش را تکرار کند. او مدام در حال تکرار سوژه های همان سریال های تلویزیونی است و بیشتر در حال تجارت از همان سوژه های قدیمی است. حتی همین ساعت پنج عصر هم یک کپی دست چندم از شب های برره است. به همین علت است که مهران مدیری  برایش مهم است فیلم اش رکورد فروش روز اول را بزند و اعلام می کند مخاطبین همان روز های اول به دیدن فیلم اش بروند که مبادا تبلیغات دهان به دهان به فروش فیلم ضربه بزند!

و در انتها سوالی که پیش می آید این است که نویسنده و کارگردان و تهیه کننده اثر (مهران مدیری) آیا پیرو شخصیت پرهام (سیامک انصاری) است یا خیر؟ و به چیزی که خودش در فیلم میگوید اعتقاد دارد یا نه؟

 

موحد منتقم

 

مرداد ۱۳۹۶

 

در همین رابطه دیگر نقدهای موحد منتقم را بر فیلمهای مهم سینمای ایران، در سایت پرده سینما بخوانید

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1396/5/1
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>علی:

مهران مدیری و فیلمش عشق است

2+17-

پنجشنبه 16 شهريور 1396



>>>فاطمه:

یک نقد بسیار کثیف و بی رحمانه برای فیلم ساعت 5 عصر بود برای شما متاسفم

3+16-

پنجشنبه 16 شهريور 1396



>>>شیرین:

‏«ساعت پنج عصر» در حد جوکای مهران مدیری تو دورهمی بود شاید جزئی می‌خندیدی ولی کلیت شاخصی نداشت.

13+2-

چهارشنبه 15 شهريوž



>>>امیرپاشا:

من خیلی اهل سینما و فیلم نیستم. آخرین باری که سینما رفتم برای تماشای آدم برفی بود. الان جسته گریخته تلویزیون می بینم. بعضی وقتها هم فیلمهایی رو که دانلود کردمو گذری می بینم. زیاد نمی تونم نقد کنم چون آشنایی زیادی ندارم. ولی فرق کارهایی مثل دزد و پلیس و ساختمان پزشکان رو با کارهای مدیری رو میدونم. اصلا علاقه ای به کارهای مدیری ندارم چون هیچ ارزشی برای مردم قائل نیست. ولی چه میشه کرد که مردم اونو مثل بت می پرستن. من از علاقه ای که جناب فاضلی به موحد منتقم دارند آگاهم. ولی کاش موحد از واژه باسمه ای استفاده نمی کرد. واژه جالبی نیست.

2+14-

دوشنبه 23 مرداد 1396



>>>Alee.s:

‏مهران مدیری آدم بی‌استعداد و کلیشه و مبتذل و چرکیه و این فیلم ساعت پنج عصر میتونه همون کاری رو باهاش بکنه که با افتخاری کرد

18+4-

جمعه 20 مرداد 1396



>>>Sabrr:

‏ساعت پنج عصر اینقدر بد بود که تو روحیه م تاثیر گذاشته :( الان دلم میخواد یکی رو بزنم، کی جوابگوئه؟ آقای مدیری میاد کتک بخوره؟

14+2-

جمعه 20 مرداد 1396



>>>مجید:

بهترین منتقد پرده سینما، شمایید آقای منتقم، بیشتر برایمان بنویسید

38+5-

پنجشنبه 5 مرداد 1396



>>>Kimia:

‏چقدر این فیلم ضعیف بود.تکرار اکثر کارهای مدیری. داستان یه آدم مثبت و پخمه که بین آدمهای رذل احاطه شده.

22+2-

پنجشنبه 5 مرداد 1396



>>>حسین:

اصلا کاری به فیلم نداری فقط میخواستی از برادران قاسمخانی تعریف کنی ! در صورتی که مدیری قبل از برادران قاسمخانی مدیری بوده بعدشم مدیری بوده !! موقعی که مدیری ساعت خوش و ببخشید شما و جنگ 77 میساخت برادران کجا بودند یا وقتی قهوه تلخ وشوخی کردم و دورهمی میساخت!!! همه می دونن دورهمی وقتی مدیری شد کارگردان از زمین تا اسمون فرق کرد از دل نمایش های بی مزه اولش مدیری کاراکتر قیمت خلق کرد که جز 10 کارکتر برتر طنز تلویزیونه !!!! یا مصاحبه با مردم و پلاتو ها هم همچنین !!!! حالا یه سوال اونا بدون مدیری به کجا رسیدن : مسافران دزد پلیس کمر بندها رو ببندیم و ساختمان پزشکان !!! حالا یه سوال ایا اینا با برره و پاورچین و مرد هزار چهره در یک سطحن !!! قضاوت با شما ؟؟؟ در این که نویسنده های قابلی هستند شکی نیست ولی اینکه گفته اونا مدیری رو مدیری کردن میشد فهمید اصلا نقدت مغرصانه است

3+24-

چهارشنبه 4 مرداد 1396



>>>ابولفضل:

بنده فیلم شناس نیستم و این فیلم رو هم ندیدم اما حدس میزنم چرا دوستان خوششون نیومدچون سطح سلیقه مردم در همون حد مونده که برن دور هم چهارتا دلقک بازی ببینند و شادو خرامان به خونه برگردند ، شک ندارم اگر شاهکارهای تارکفسکی و هیچکاک و . . رو هم ببینید بازهم نظرات شاز و گهربارتون حول همین جملات میچرخد که: کسالت آور بود !!! چقدر بی محتوا بود !!! لعنتی حیف از پول چقدر مزخرف بود

2+18-

سه‌شنبه 3 مرداد 1396



>>>کریم بنزما:

مهران مدیری جرات نقد مسئولین رو نداره و فقط مردم رو مسخره و نقد میکنه.

23+4-

سه‌شنبه 3 مرداد 1396



>>>روژان موسوی:

اتفاقا من میگم نقد خوبی بود.لایک

19+1-

دوشنبه 2 مرداد 1396



>>>m.reza:

بسیار فیلم مزخرفی بود . به نظرم آقای مدیری رسما تماشاگران رو مسخره کرده بود خصوصا هنگامی که درانتهای فیلم وقتی با تعجب و دلخوری تماشاچیان فیلم مواجه ایم بازیگر نقش زن فیلم با گفتن اونا کین مثلا صدای تشویق تماشاچیان سالن رو میشنویم که بنظرم اوج شارلاتان بازی آقای مدیریه

17+5-

دوشنبه 2 مرداد 1396



>>>maria:

عاشق مهران مدیریم به کامنت بعضی حسوداکه فقط منفی گرایی کارشونه اصلااهمیت نمیدم وحتما میرم فیلم رومیبینم به کوریه چشم بعضیا ترکونده

6+15-

دوشنبه 2 مرداد 1396



>>>مجید:

من انتظار لودگی و خنده بیخود نداشتم ولی فیلم داستانش تکراری، نقش سیامک انصاری و بازی هایش تکراری و چنگی به دل نمی زد .ااتفاقات فیلم هم خیلی ربطی به هم نداشتند.نگار همه چیز را دستی دستی سرهم کرده بودند.ب نظرم خوب ، بد،جلف خیلی بهتر بود

12+5-

دوشنبه 2 مرداد 1396



>>>هه:

مگه اینجوری بتونی با نام مدیری اسمت بشه منتقد و چارتا بشناسنت . تا حالا دوربین از نزدیک ندیده داره در مورد کارگردانی نظر میده ، اجازه بدید هر کس خودش تصمیم بگیره این فیلم خوبه یا بد ، واقعا واسه جامعه مون متسافم مهران مدیری حق داره فیلم بسازه خودمونو نقد کنه چون نصف این مردم خودشونو تو قاب سینما دیدن حالشون بد شده از این فیلم .

15+37-

دوشنبه 2 مرداد 1396



>>>erfan.h:

فیلمی با ريتم بسيار کند داستانی تکراری و کليشه که بارها خود مدیری تو سريالاش استفاده کرده.نقد های ضعیف از جامعه فقط يه سري سیاهی لشگر آورده از اين ور به اون ور که مثلا فيلم سختی بوده بيشتر شبيه يه قسمت از سريال های خودش بود تا فيلم.منم ميگم نريد دوستان واقعا پشيمون ميشيد از من گفتن

32+8-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>امید:

اينجا فرق بين رضا عطاران عزيز با مهران مدیری مشخص ميشه عطاران بدترين فيلمش دراکولا صد مرتبه از اين فيلم بالاتره

16+36-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>naghmeh:

من تاحالا فكر مي كردم گينس بدترين فيلمي بود كه ديدم اما امروز كه اين فيلم رو ديدم واقعا فهميدم بدتر هم وجود داره... واقعا بدترين فيلم زندگيم بود... متاسفم واسه اقاي مديري و سوژه فوق العاده تكراري كه باز هم آقاي سيامك انصاري اونو بازي كرده... يعني فيلم هيچي نداشت... ته مزخرف... همه هم داشتند فحش مي دادند... حتي خنده دار هم نبود...واقعا متاسفم كه وقت گذاشتم و ديدم...به نظرم اين فيلم به شعور بيننده توهين مي كنه

32+40-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>ساناز:

هر کی انتظار داره بره یه فیلم مثل چهارچنگولی ببینن بهتره نره!!!!! چون با یه فیلم بسیار پرمعنا و عمیق مواجه میشه فیلمی که بیماریهای جامعه رو جلو چشممون میاره بهت تلنگر میزنه که دردهایی که. بهش عادت کردی خیلی وحشتناکن ! مهران مدیری خیلی ساده و هنرمندانه دردهای اجتماعی و فرهنگی و تا حدی سیاسی رو به نقد کشیده حتی صحنه هایی که به ظاهر خنده دارن تلخن و آدم رو به فکر فرو میبرن! من از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم هرکسی دنبال فیلم خوب و متفاوته بره ببینه

10+45-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>سیامک :

فيلم بسيار كند و بيمزه بود.بیشتر شبیه سریال های تلویزیونی خود آقا مدیری بود مانند شوخی کردم.متاسفانه بعضيا وقتي برند ميشن و ميدونن ميفروشن هرچيزي رو به خورد مردم ميدن

42+15-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>اریوبرزن:

به شدت به نظرم فیلم بی کیفیتی میاد، در حد تله فیلم مثلا نمیدونم چرا، شاید حضور سیامک انصاری باشه دلیلش

30+7-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>آزاده:

خیالم راحت شد معلوم شد "ساعت پنج عصر" مزخرف بوده

33+7-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>سعید:

این فیلم فقط و فقط ساخته شده برای تبلیغ اول مارکت.از تبلیغش هم معلوم بود چیز مالی نیست

31+3-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>Maryam.h:

سیامک انصاری دیگه خیلی داره خودشو تکرار میکنه.ما خسته شدیم خودش خسته نشده؟فیلمش سکانس اضافی خیلی داشت مثلا سکانس مربوط به گورستان خیلی کش اومده بود بی دلیل

67+14-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>Negar:

لطفا در اول نقد بنویسید خطر لو رفتن‌ داستان.الان من نقد رو خوندم کل فیلم اسپویل شد.

18+51-

يكشنبه 1 مرداد 1396



>>>رضا کمیاب:

فیلم یک شلوغ کاری تصویری با اغراق در سیاهنمائی.محتوا تلفیقی از مرد هزار چهره و استندآپ های دور همی.در یک کلام افتضاح

103+17-

يكشنبه 1 مرداد 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.