پرده سینما

«برنامه‌های نقد فیلم محل منازعه نیست»؛ گفت‌وگو با سردبیر و مجری «سینما ۱»

پرده سینما

 

 







سردبیر و مجری برنامه «سینما۱» اظهار کرد: که برنامه‌های نقد فیلم محل منازعه نیست، بلکه معبد عاشقانه برای افرادی است که فیلم و سینما را دوست دارند.

 

 

 

غلامعباس فاضلی در برنامه «سینما یک»غلامعباس فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ساختار و اهداف برنامه «سینما یک» اظهار کرد: برنامه «سینما۱» بیش از دو دهه سابقه دارد و طبیعتاً این سری جدید هم باید در چهارچوب همان برنامه‌ها ساخته می‌شد. به عنوان یک منتقد سینمایی تلاش کردم در این برنامه اتفاق‌هایی بیافتد که متناسب با چارچوب‌های «سینما۱» باشد؛ توجه به اندازه به مفاهیم نظری تاریخ سینما و شکل‌شناسی فیلم از جمله این موارد است؛ چراکه در سال‌های اخیر این حوزه‌ها در برنامه‌های سینمایی تلویزیون به دست فراموشی سپرده شده‌اند و در واقع برنامه‌های نقد فیلم سیما بیشتر به سمت پوشش اخبار، حواشی، دلخوری اهالی سینما و ... رفته بودند. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا آنجا که مخاطبان شبکه یک سیما به ما اجازه می‌دهند، در برنامه «سینما یک» بیشتر به سمت مباحث نظری و جدی سینما پیش برویم و در همین راستا تلاش کردیم توقعی که مخاطبان از یک برنامه نقد فیلم باید داشته باشند و در این سال‌ها آن را فراموش کرده‌اند را بار دیگر تداعی کنیم.

مجری و سردبیر برنامه «سینما۱» ارج نهادن به مهمانان برنامه را از دیگر نکاتی برشمرد که مورد توجه برنامه «سینما۱» است و گفت: به شخصه معتقدم در هیچ برنامه‌ای در تاریخ تلویزیون تا این اندازه مجری اختیارات را به مهمان برنامه واگذار نکرده است. ما تلاش می‌کنیم وقتی از فردی برای حضور در برنامه دعوت می‌کنیم، منزلت و شأن فرهنگی او کاملاً حفظ شود. پیش از تولید برنامه «سینما۱» به آرشیو تلویزیون رفتم و خیلی از برنامه‌های نقد فیلم را در دو دهه اخیر نگاه کردم و متوجه شدم در اکثر آنها مجری، متکلم وحده یا اصلی است و مهمان نقش مکمل را ایفا می‌کند. در حالی که ما در «سینما۱» می‌خواهیم مهمان نقش اصلی برنامه را بر عهده داشته باشد و عامدانه برنامه را به این سمت پیش بردیم که مهمانی که به برنامه دعوت می‌شود، نقش اصلی برنامه باشد.

او خاطرنشان کرد: برای ما بسیار مهم بوده و هست که در برنامه «سینما۱» فضای مهر و آشتی در گفتمان‌های نقد فیلم ایجاد کنیم؛ چراکه در سال‌های گذشته به خاطر همین برنامه‌های تلویزیونی برای بسیاری از مردم اینطور مشتبه شده که نقد فیلم محل منازعه است، درحالی که اصلاً چنین چیزی نیست و در واقع نقد آثار سینمایی به نوعی یک معبد عاشقانه برای افرادی است که فیلم و سینما را دوست دارند و آن را نقد می‌کنند. به همین منظور تلاش کردیم در برنامه «سینما۱» به سمت خشونت، منزاعه و دعوا نرویم. به شخصه وظیفه خودم به عنوان سردبیر و مجری برنامه می‌دانم که فضای پُرمهری را در «سینما۱» ایجاد و آن را به مخاطبان نیز منتقل کنیم.   

غلامعباس فاضلی و خسرو دهقان در برنامه «سینما1»فاضلی با اشاره به ساختار کلی برنامه «سینما۱» اظهار کرد: تلاش می‌شود در این برنامه علاوه بر فیلم‌های روز، فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینمای ایران (پس از انقلاب) و جهان نیز مورد توجه بگیرد. بر این اساس وقتی مهمان برنامه یکی از فیلم‌های کلاسیک قدیمی را انتخاب می‌کند، ما همیشه تلاش می‌کنیم که از فیلمخانه نگاتیو آن فیلم را بگیریم و با صدا و تصویر عالی آن را بازپخش کنیم. همچنین در سری جدید برنامه «سینما۱» هر هفته یک چهره فرهنگی یا هنری مهمان برنامه خواهد بود. تفاوتی که این دوره از برنامه با دوره‌های قبلی دارد این است که فیلمی که در برنامه به نمایش و نقد و بررسی درخواهد آمد فیلم «پیشنهادی» مهمان برنامه است. به عبارت دیگر تماشاگران به تماشای فیلمی خواهند نشست که فیلم محبوب مهمان برنامه است و او تماشای این فیلم را به آنها توصیه می‌کند.

مجری و سردبیر برنامه «سینما۱» افزود: در آرشیو تلویزیون فیلم‌های زیادی وجود دارد که حتی برخی از آنها جدید هستند و دوبله شده‌اند، اما فرصت پخش نداشته‌اند؛ ما به شدت علاقه‌مندیم که این فیلم‌ها را در برنامه «سینما یک» پخش کنیم، اما چون فیلم‌ها را مهمان برنامه انتخاب می‌کند، این امکان زیاد پیش نمی‌آید؛ بنابراین انتخاب سبک فیلم‌ها یا خارجی و ایرانی بودن آنها توسط مهمانان برنامه تعیین می‌شود.

او در پایان سخنان اش به مهمان‌محوری برنامه «سینما۱» اشاره و تاکید کرد: در تعریفی که برای این سری از برنامه «سینما۱» در شبکه یک سیما در نظر گرفته شده است، مهمانان برنامه نباید لزوماً منتقدان فیلم یا اهالی سینما باشند. بلکه مهمانان برنامه می‌توانند از چهره‌های دیگری باشند که در حوزه فرهنگ هم صاحب‌نظر هستند. طبیعتاً برای مردم هم جالب است که بدانند مثلاً چهره‌ها سیاسی، علمی یا ... چه فیلمی را برای معرفی و تحلیل انتخاب می‌کنند. در کل «سینما۱» از حضور هر چهره‌ فرهنگی استقبال می‌کند. اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که صاحبان اصلی حوزه نقد فیلم، منتقدان هستند. به همین خاطر به هیچ وجه «سینما یک» قصد ندارد که سکان نقد فیلم را از منتقدان سینمایی بگیرد. بلکه می‌خواهد چهره‌های فرهنگی را هم با آنها همراه کند.

 

غلامعباس فاضلی و نرگس آبیار در برنامه «سینما1»برنامه «سینما۱» پنجشنیه شب‌ها ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این برنامه این هفته دوم شهریور ماه میزبان دو مهمان سینمایی است. سعید مستغاثی، منتقد و نویسنده سینمایی و محمود قنبری مدیر دوبلاژ فیلم کویدان مهمانان این هفته سینمایک هستند. از آنجا که در این دوره از «سینما یک» فیلم برنامه، به انتخاب مهمان برنامه و به پیشنهاد او به نمایش درمی‌آید، مستغاثی، فیلم کوایدان ساخته ماساکی کوبایاشی را به عنوان فیلم محبوب خود به منظور نمایش و نقد و بررسی در برنامه «سینما یک» انتخاب کرده است.

در بخش دیگری از برنامه این هفته «سینما یک» محمود قنبری مدیر دوبلاژ فیلم کوایدان به شرح خاطرات خود از دوبله این فیلم مهم سینمایی می پردازد.


 تاريخ ارسال: 1396/6/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.