پرده سینما

اولین تجربه کارگردانی «وَنِسا رِدگریو» در جشنواره جهانی فیلم فجر

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

اسامی فیلم‌های مستند خارجی پذیرفته‌شده در بخش «مستند زیر ذره‌بین» سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد. بنابر گزارش ارسالی، امسال در بخش «مستند زیر ذره‌بین» جشنواره جهانی فیلم فجر هشت مستند خارجی از کشورهایی مانند استرالیا، جمهوری چک، بریتانیا، اوکراین، لهستان و... به نمایش درمی‌آیند.

داستان یک ازدواج به کارگردانی هلنا ترِشتیکووا، محصول ٢٠١٧ جمهوری چک از فیلم‌های پذیرفته‌شده این بخش است که سوژه‌ای خانوادگی را دنبال می‌کند. اتفاق‌های زیادی در زندگی مشترک ٣٥ ساله یک زوج روی داده است؛ از فرازهای خاطره‌انگیز و تفاهم‌های لذت‌بخش تا فرودها و سقوط‌های دراماتیک. این زوج در بخش اعظمی از زندگی‌شان درگیر مسائل زندگی روزمره از جمله بزرگ‌کردن بچه‌ها و اداره خانه یا کاروکاسبی خود بوده‌اند.

آبی به کارگردانی کارینا هولدن، محصول ٢٠١٧ استرالیاست که نگاهی موشکافانه به مسئله محیط‌ زیست و به‌ویژه آلودگی آب‌ها دارد. این مستند به موضوع کاهش شدید سلامتی اقیانوس‌ها می‌پردازد. فیلم با اشاره به این موضوع دردناک که بیش از نیمی از زندگی دریایی از بین رفته است و صنعتی‌شدن دریاها همین‌طور بیشتر و بیشتر می‌شود، از چالش‌هایی می‌گوید که ما با آنها روبه‌رو هستیم و البته فرصت‌هایی که برای ایجاد تغییرهای مثبت وجود دارد.

الدورادو به کارگردانی مارکوس ایمهوف، محصول ٢٠١٨ سوئیس و آلمان است که به موضوع پناهندگان می‌پردازد.

دریا از دوردست به ما می‌نگرد به کارگردانی مانوئل مونیوز ریواس محصول ٢٠١٧ اسپانیا و هلند است. این مستند به سراغ چند مرد رفته که به‌تنهایی در آلونک‌های رو به دریا زندگی می‌کنند؛ پناهگاه‌هایی کوچک و ساده که در میان تپه‌های شنی به‌سختی به چشم می‌آیند. آنها از افسانه‌هایی که از وجود یک شهر باستانی و باشکوه می‌گویند که در دل شن‌های زیر پای آنها مدفون شده است، بی‌خبرند.

دریای غم اولین تجربه کارگردانی وَنِسا رِدگریو محصول ٢٠١٧ بریتانیا و تعمقی پویا و بسیار شخصی در باب بحران پناهندگی این روزها در سراسر جهان است. فیلم‌ساز با استفاده از زاویه دید و کلام آدم‌های مختلف، گذشته و حال و مستند و درام را در هم می‌آمیزد تا از نگاه خودش به اهمیت حقوق‌ بشر بپردازد.

شهاب‌‌سنگ‌ها که فیلم‌سازی مستند و تفسیر سیاسی را درهم می‌آمیزد و زمینی‌ها را با کیهان پیوند می‌زند، فیلمی است درباره خاطره و ناپدیدشدنِ آدم‌ها، مکان‌ها و هر چیز دیگری.

خانه نویسندگان به کارگردانی تاراس تومنِکو محصول ٢٠١٧ اوکراین با سوژه‌ای نزدیک به ادبیات ساخته شده است.

همدلی به کارگردانی آنا زامتسکا محصول ٢٠١٦ لهستان نیز سوژه‌ای خانوادگی را دنبال می‌کند. اولا دختری ١٤ساله است که از پدر معلول، برادر مبتلا به اُتیسم و مادری مراقبت می‌کند که با آنها زندگی نمی‌کند. او تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دوباره خانواده‌اش را دور هم جمع کند.

 

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1397/1/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.