پرده سینما

اما و اگرهای سیمرغ مردمی جشنواره فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از امین برنجکار، خبرگزاری مهرآمار تعداد بلیت‌های فروخته شده و آرای مردمی فیلم‌های جشنواره فجر در حالی «شیشلیک» را در صدر نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد برای اطمینان از صحت این ارقام باید جزئیات بیشتری در نظر گرفته شوند.

به گزارش ایسنا، سامانه مدیریت و فروش سینماها (سمفا) که مسئولیت ارائه آمار و به طور کلی مدیریت فروش بلیت‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، به تازگی جزئیاتی از تعداد بلیت‌های فروخته شده، بلیت‌های باقیمانده، تعداد بیننده و آرای مردمی تمام فیلم جشنواره را در سطح کشور منتشر کرده و مدام بروزرسانی می‌کند.

بر اساس این آمار (تا لحظه انتشار این گزارش)، فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با فروش بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ بلیت پرفروش‌ترین، با بیش از ۳۰۰۰ نفر مخاطب، پربیننده‌ترین و با بیش از ۴۱۵ رأی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران است.

در رده دوم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار قرار دارد که بیش از ۱۲ هزار ۹۰۰ بلیت فروخته و با حدود ۲۸۲۰ بیننده، حدود ۳۵۰ رأی مردمی هم دارد. در رده سوم «بی‌همه چیز» محسن قرایی است که بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ بلیت فروخته و تاکنون بیشتر از ۲۳۰۰ بیننده داشته و ۳۰۰ رأی مردمی هم دارد.

در این دوره پس از چند سال شمارش آرای مردمی برعهده خانه سینما نبوده و از طریق همین سامانه و براساس فروش اینترنتی بلیت‌ها و با کدی که در اختیار خریدارها قرار می‌گیرد انجام می‌شود، اما نکته مهم درباره یکی از مهم‌ترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر در این است که تقریباً هیچ کدام از تهیه کنندگان حاضر در جشنواره از چگونگی شمارش آرای مردمی اطلاعی ندارند. گفت‌وگوی ایسنا با بسیاری از صاحبان فیلم‌ها در جشنواره مشخص کرد که حتی برخی از آن‌ها خبر نداشته و ندارند که امسال سیمرغ مردمی هم اهدا می‌شود.

اگرچه شیوه اینترنتی را بسیاری از اهل فن برای فروش بلیت و ارائه آمار می‌پسندند اما تاکید می‌کنند که اگر جزئیات دقیقی منتشر نشود همین آمار ارائه شده و حتی رأی‌گیری مردمی ممکن است زیر سوال برود. بویژه آنکه برخی سینماها با وجود بلیت فروخته شده خالی از تماشاگر بوده‌اند.

در این باره سعید خانی که به تازگی پردیس سینمایی «صبا مال» را در خیابان کارگر جنوبی افتتاح کرده است، می‌گوید:‌ در سالن‌های این مجموعه تعداد بلیت‌های فروخته شده با تعدادتماشاگرها همخوانی داشته اما این را نمی‌شود رد کرد که در دوره‌های گذشته مواردی بوده که بلیت خریداری می‌شد در حالی که تماشاگری برایش وجود نداشت و ممکن بود همین‌ها در رای‌گیری‌ها اثر بگذارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد بهتر است دفتر جشنواره برای سال‌های آینده فکری برای این بخش کند تا نظارت بیشتری صورت گیرد.

در میان آمارهای ارائه شده، تعداد بیننده‌های هر فیلم اعلام شده اما مشخص نیست که آیا این تعدادبرحسب حضور محاسبه شده است یا خیر، چرا که برخی سینمادارها در گفت‌وگو با ایسنا از سالن‌های خالی یا با تعداد خیلی کم مخاطب صحبت می‌کنند در حالی که بلیت‌های بیشتری در آن سانس‌ها فروخته شده است. این اتفاق از آنجا که فروش بلیت‌ها به صورت تکی انجام می‌شود بیشتر قابل تامل است.

در این باره یکی از تهیه‌کننده‌های حاضر در جشنواره هم با بیان اینکه صحت و دقت بخشی از آمار بویژه در بخش مردمی می‌تواند مورد سوال باشد، به ایسنا می‌گوید: امسال با سالن‌های کم مخاطب بیشتری روبرو هستیم چرا که بجز شرایط کرونایی و تمایل کمتر مردم به حضور در سینماها نسبت به گذشته، شاهد تاثیر حذف فروش در گیشه نیز هستیم که در دوره‌های گذشته همان سبب می‌شد بعضی فیلم‌های کم مخاطب هم فروش داشته باشند. ولی شرایط امسال به گونه‌ای شده که در یکی از سانس‌های یک سینمای معروف و قدیمی و پرمخاطب تهران فیلم تنها با یکی دو نفر نمایش داده شده است.


 تاريخ ارسال: 1399/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.