پرده سینما

افخمی در نامه دوم به خانه سینما: هر سه چک حمید اعنباریان برگشت خورده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افخمی: رقم یک ‌میلیارد و دویست میلیون تومان برای مخارج فیلم حقیقت ندارد و سن پترزبورگ در حدود ششصد میلیون تومان خرج برداشته است. فیلمبرداری هم شش ماه طول نكشیده و در چهارماه تمام شده است... آقای اعتباریان بابت خرید سهم ده درصدی من از فیلم سن پترزبورگ سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد میلیون تومان و به تاریخ‌های اردیبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده. خواستار توقف مقدمات اكران سن‌پترزبورگ هستم در غیراین صورت نامم را بردارید

 

اعتباریان: به دلیل تاخیرهایی كه افخمی در ساخت فیلم انجام داد، هزینه ساخت فیلم از 300 میلیون به یك میلیارد و دویست میلیون تومان رسید. از این مبلغ فقط 120 میلیون، دستمزد افخمی برای كارگردانی فیلم است درحالیكه اگر فیلم در موعد مقرر تمام می‌شد؛ دستمزد ایشان 30 میلیون تومان بود.»  افخمی هزینه‌ها و دستمزد فیلم را بازگرداند تا اسمش حذف شود.

 

امین حیایی در فیلم سن پترزبورگبهروز افخمی کارگردان فیلم سن پترزبورگ در دومین‌ نامه‌اش درباره مسائل مربوط به این فیلم از مدیرعامل خانه سینما خواست: «اكنون با توجه به فرصت كمی كه تا عید فطر باقی مانده تقاضای جلوگیری از چاپ كپی‌های نمایش فیلم سن‌پترزبورگ و توقف سایر مقدمات اكران و تسریع در رسیدگی و تشكیل شورای حل اختلاف را دارم. و در غیراین صورت نام من و آیدین افخمی را از عناوین تیتراژ و پوستر و همه‌ی تبلیغات فیلم بردارند.»

این كارگردان سینمای ایران در بخش‌هایی از این نامه كه در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گذاشته خطاب به محمد مهدی عسگرپور آورده است: «هفته‌ی گذشته اطلاع رسید كه فیلم سن پترزبورگ به صورت پنهانی تمام مراحل پس‌تولید را گذرانده و حتا پروانه‌ی نمایش گرفته و قرار است عید فطر به نمایش درآید. آقای اعتباریان و خانم مهاجر در تمام مدت تدوین مجدد از تماس و گفت‌وگو با من فرار می‌كردند و اكنون معلوم شده بعضی اخبار نادرست كه به من می‌رسانده‌اند برای این بوده است كه در مقابل عمل انجام‌شده قرار بگیرم.

وی با اشاره به اظهارات اخیر اعتباریان در ادامه نوشته است:«اخیرا در مطبوعات هم چیزهایی گفته‌اند كه خلاف واقع است. مثلا رقم یک ‌میلیارد و دویست میلیون تومان برای مخارج فیلم حقیقت ندارد و سن پترزبورگ در حدود ششصد میلیون تومان خرج برداشته است. فیلمبرداری هم شش ماه طول نكشیده و در چهارماه تمام شده است. از اول و براساس برنامه‌ریزی بنا بود فیلمبرداری این فیلمنامه‌ی دویست صفحه‌ای سه ماه طول بكشد كه به دلیل تعطیلات عید نوروز و شرایط اجتماعی به چهارماه كشید. آقای اعتباریان بابت خرید سهم ده درصدی من از فیلم سن پترزبورگ سه قطعه چك جمعا به مبلغ صد میلیون تومان و به تاریخ‌های اردیبهشت و خرداد و مرداد امسال امضا كرده است كه هر سه برگشت خورده و با شرایط فعلی ناگزیر در اختیار وكیل قرار خواهد گرفت.»

بهروز افخمی در ادامه آورده است: «من تا امروز خانم مهاجر را ندیده‌ام و مشكل شخصی ندارم. اصل مطلب این است كه بنا نبود سن پترزبورگ زیرنظر تهیه‌كننده یا هر مرجع دیگر دوباره تدوین شود. آنچه من موافقت كردم این بود كه نسخه‌ی تدوین‌شده به وسیله‌ی خانم مهاجر و زیر نظر خودم در حدود 30 دقیقه كوتاه شود. اگر آقای اعتباریان نداند خانم مهاجر احتمالاً می‌داند كه این روزها می‌شود بر تدوین به صورت غیرحضوری نظارت كرد. ایشان حتا یك تلفن نكردند. در حالیكه تدوین فیلم شئون و حیثیت‌هایی دارد از جمله اینكه فیلم را بدون اطلاع كارگردان نباید به دلخواه یا زیرنظر تهیه‌كننده بی‌ریخت كرد.»

افخمی با اشاره به نامه‌ی چند روز گذشته‌اش خطاب به عسگرپور نوشته است:«من نامه‌ی اول را درحالی برای شما نوشتم كه از اتمام تدوین و مراحل فنی خبر نداشتم اكنون با توجه به فرصت كمی كه تا عید فطر باقی مانده تقاضای جلوگیری از چاپ كپی‌های نمایش و توقف سایر مقدمات اكران و تسریع در رسیدگی و تشكیل شورای حل اختلاف را دارم. اختلاف من و آقای اعتباریان ماهیت صنفی دارد و بهتر است از طریق مرجع صنفی (خانه‌ی سینما و اصناف تابع) حل و فصل شود. اما اگر محذور دارید اشاره بفرمایید تا از طریق مرجع دیگر اقدام شود. در عین‌حال چنانكه قادر به جلوگیری از نمایش فیلم در عید فطر نیستید لطفا آقای اعتباریان را موظف بفرمایید نام من و آیدین افخمی را از عناوین تیتراژ و پوستر و همه‌ی تبلیغات فیلم بردارند.»

این كارگردان در پایان نوشته است:«آیدین افخمی در تدوین مجدد نقشی نداشته و مایل نیست نامش در كنار نام خانم مهاجر ظاهر شود. در مورد برداشتن نام من مشكل اینست كه مقابل عنوان كارگردان خالی می‌ماند. آقای اعتباریان می‌توانند برای پركردن این جای خالی از نام یك شخص حقیقی (مثلا خودشان یا ...) یا یك نام مستعار (مثلا آلن اسمیتی) یا یا یك شخص حقوقی (مثلا سیران فیلم یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) و حتا یك عبارت انتزاعی (مثلاً حیات اجتماعی امروز ایران) استفاده كنند و از رضایت من آسوده خاطر باشند.

فرصت را برای تجدید مراتب احترام مغتنم می‌دارم.

مشتاق دیدار»

 

- افخمی رونوشت این نامه را به اتحادیه‌ی تهیه‌كنندگان و توزیع‌كنندگان فیلم، كانون كارگردانان سینمای ایران، و كانون تدوینگران سینمای ایران نوشته است.

 

 

اعتباریان: افخمی؛ هزینه‌ها و دستمزد فیلم را بازگرداند تا اسمش حذف شود

 

 

پیرو دومین نامه بهروز افخمی به خانه سینما، حمید اعتیاریان تهیه کننده فیلم سن پترزبورگ در گفت‌وگو با ایلنا اطمینان داد این فیلم قطعاً در زمان خود اكران می‌شود.

اعتیاریان با تاكید مجدد بر گفته‌های روز گذشته خود با خبرگزاری ایلنا؛ گفت:‌ «همان‌طور كه قبلا گفتم به دلیل تاخیرهایی كه افخمی در ساخت فیلم انجام داد، هزینه ساخت فیلم از 300 میلیون به یك میلیارد و دویست میلیون تومان رسید. از این مبلغ فقط 120 میلیون، دستمزد افخمی برای كارگردانی فیلم است درحالیكه اگر فیلم در موعد مقرر تمام می‌شد؛ دستمزد ایشان 30 میلیون تومان بود.»

اعتیاریان افزود: حال اگر افخمی می‌خواهد نام خود را حذف كند، تمامی هزینه‌های و خسارت فیلم را بازگرداند تا نام وی را حذف كنیم. تهیه‌كنده فیلم سن‌پترزبورگ تاكید كرد: فیلم از طریق مجاری قانونی مجوز دریافت كرده است و قطعاً اكران می‌شود.

 

در همین رابطه بخوانید.

تقاضای افخمی برای توقف تدوین مجدد سن پترزبورگ و تشکیل شورای داوری

اعتباریان در پاسخ به افخمی: چگونه می توان از یک کشور دیگر فیلمی را در ایران به صورت غیرحضوری تدوین کرد؟!

افخمی در نامه دوم به خانه سینما: هر سه چک حمید اعتباریان برگشت خورده است


 تاريخ ارسال: 1389/5/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>عباس تهراني:

بهروزجان چشم ... امر ديگه اي باشه ..

0+1-

دوشنبه 18 مرداد 1389



>>>علي:

اين مشكل قبلا هم براي بهروز افخمي پيش آمده بود كه با حذف نام ايشان مشكل حل شد.آقاي اعتباريان چرا حاضر نيست حداقل خواسته كارگردان را عملي كند؟

1+0-

يكشنبه 17 مرداد 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.