پرده سینما

سینما یعنی ریاضت! حرفهای شنیدنی پژمان بازغی در کارگاه انتقال تجربه بازیگری

پرده سینما



 

 

 

 

شما هر چقدر کتاب بیشتری بخوانید دانش واژگانی بیشتری دارید. برای کودکان خود قصه را از روی کتاب بخوانید و به صورت بداهه‌گویی قصه نگویید.

 

 

 

شجاعت یکی از نکات مهم بازیگری است. تئاتری‌ها می‌دانند که چه می‌گویم. شجاعت در اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد تا کارتان را ادامه دهید.

 

 

دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سومین و آخرین روز برگزاری میزبان نشست‌هایی تخصصی در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازی بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری رویداد، همزمان با سومین روز از دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، روز گذشته پنجشنبه دوم آذر کارگاه انتقال تجربه بازیگری پژمان بازغی در محل موزه سینما برگزار شد.

پژمان بازغی بازیگر سینما و تلویزیون و استاد کارگاه انتقال تجربه بازیگری در دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی بیان کرد: خوشحالم که چهره‌هایی از سنین مختلف در این کارگاه می‌بینم، هرچند چند سالی است سینمای ایران حالش خوب نیست اما در کشوری که شوق فیلمسازی و هنر وجود دارد ممکن است فراز و نشیب‌هایی را شاهد باشیم. من سال‌هاست که در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنم و به نظرم بازار کار کمی برای کسانی وجود دارد که با انگیزه به دنبال هنر سینما هستند.

 

بازیگری یک شغل نان و آب دار نیست!

 

وی افزود: برخلاف تصوری که همه از سینما به عنوان یک شغل به اصطلاح نان و آب دار دارند این هنر این‌طور نیست. ایران کشوری دارای ادبیات کهن و غنی و هنری فاخر است اما سینما خاستگاهش ایران نیست و هنوز دارد بر اساس مشاهداتش نوشته می‌شود.

بازغی ادامه داد: بنابراین باید بگویم سینما صاحب سبک، منطق یا روش خاصی نیست، ما تنها تجربیات خود را به شما منتقل می‌کنیم و شما هم موظف هستید آن را به نسل آینده تحویل بدهید. به ویژه حالا که تجربه‌های فیلمسازی با موبایل و ابزارهای جدید ساده‌تر شده است، سعی کنید دست از تلاش برندارید.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عنصر در بازیگری تخیل است. برخلاف دیگر صنایع در سینما محصولی برای فروش نداریم و محصول ابتدایی ما در سینما روی کاغذ با نام فیلمنامه درج شده است و قرار است ما بر اساس خیال نویسنده به عنوان بازیگر شخصیتی را خلق و تبدیل به تصویر کنیم بنابراین او باید مشاهدات خود را بیشتر کند و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشد.

این بازیگر ادامه داد: این‌ها در آینده همه به کار بازیگر می‌آید و به واسطه مطالعه هم به دست می‌آید. گنجینه‌ای در ادبیات ما خفته است که می‌تواند تبدیل به فیلم‌های درجه یک شود. از دیگر شاخصه‌های یک بازیگر شناخت جامعه شناسی است، او باید صفحه حوادث روزنامه‌ها را دنبال کند و در جریان اخبار باشد. چراکه فیلم‌های زیادی بر پایه واقعیت ساخته می‌شوند.

بازغی تصریح کرد: اگر بازیگر جامعه شناس خوبی نباشد نمی‌تواند درست عمل کند. خیلی از بازیگران بعد از شهرت عینک می‌زنند و از جامعه شان دور می‌شوند. وظیفه بازیگر این است که تمام مشاهدات خود و هر آنچه را که در زندگی خود تجربه کرده است با دقت مرور کند.

وی ادامه داد: ما بازیگری که آمادگی جسمانی داشته باشد خیلی نداریم. زیرا درآمدها برای هنرمندان مقطعی شده‌اند و در حال حاضر به دنبال درآمد دوم و سوم هستند. هالیوود زادگاه سینما است و توانسته سینمای صنعتی و هنری بهتری داشته و مرجع باشد و اگر به این آثار توجه کنید مشاهده می‌کنید که بازیگران به آمادگی جسمانی خود می‌رسند و توانایی تغییرات فیزیکی را دارند.

وی افزود: وقتی شما یک بازیگر هستید لباس آدمی را می‌پوشید که بخشی از ویژگی‌های او را می‌توانید بازی کنید و بخشی را نه. من به عنوان پژمان بازغی در هنگام بازی اگر ۳۰ درصد از خود جدا شوم، ۷۰ درصد خودم هستم و در هنگام بازی به دنبال ارتقای این میزان درصد هستم. به هر حال هرکسی با یک مدل و شکلی صحبت می‌کند و این موارد جزو عادات و زیست ماست و باید تلاش کنیم تا به آن نقش مورد نظر خود برسیم.

این بازیگر تاکید کرد: اینکه می‌گویم آرامش در صحنه بحث مهمی است؛ به این دلیل است که بازیگر باید تمرکز داشته باشد و اینکه سر صحنه می‌بینیم افراد با گوشی کار می‌کنند این ضعف سینمای ماست. بازیگری شرایط دشواری دارد که اگر بخواهید خودتان را از خودتان جدا کنید کار بسیاری سختی است. شما می‌توانید به راحتی اتودهایی را برای خود بزنید و خود را تغییر دهید.

وی افزود: شاید بتوان گفت نمونه بسیار خوبش در بازیگری ایران بسیار زیاد بوده است؛ اما عینی بخواهیم بگوییم بهروز وثوقی که نزدیک به ۱۵۰ فیلم بازی کرده یک نمونه است اما فیلم‌هایی که جای تحلیل نقش داشته باشد، زیاد نداریم.

بازغی یادآور شد: مهم‌ترین کار یک بازیگر حفظ راکورد است؛ در صحنه فقط ما نیستیم و عوامل دیگر مانند کارگردان و … و بازیگران دیگر هم هستند و شما باید همه این‌ها را لحاظ کنید. وقتی شما بازی می‌کنید همه چیز از بین می‌رود و انگار یک جای دیگری هستید. شما باید برای بازی خود طراحی مشخصی داشته باشید؛ یعنی شش دانگ حواستان به دیالوگ باشد.

وی گفت: راکورد، گریم، استیج، نور و همه این موارد مهم هستند. شما باید اینقدر تمرین کنید تا بدون اینکه تمرکزتان از بین برود به صدابردار و تصویربردار توجه کنید. شما امانت‌دار همه کسانی هستید که پشت دوربین در حال زحمت کشیدن هستند پس مهم‌ترین چیزی که بازیگر باید داشته باشد حفظ مسئولیت است.

این بازیگر درباره بداهه گویی گفت: بعضی کارگردان‌ها دیالوگ‌هایی دارند که شما باید حفظ کنید و نباید بداهه گویی داشته و به کلام مسلط باشید. شما باید به متن مسلط باشید و این حق کارگردان است که بگوید شما چطور بازی کنید. هیچ کس حق بحث کردن با کارگردان را ندارد. شما حق تعامل و گفت‌وگو دارید اما هیچ گاه حق بحث کردن ندارید. کارگردان راس و هرم یک فیلم است و مسئولیت فیلم با این اوست؛ حتی اگر شما بد بازی کنید. بازیگر باید وقت شناس باشد و سر وقت بخوابد و سر وقت غذا بخورد. اولین چیز نظم و وقت شناسی است و این نظم باید در زندگی‌تان باشد. شما اول باید نظم را از خودتان شروع کنید چون اگر ذهن خود را فایل بندی نکنید به مشکل خواهید خورد. اگر اغتشاش در ذهن شما وجود داشته باشد به شما آسیب روحی می‌زند. شما همانطور که جسم خود را پرورش می‌دهید، باید روح خود را هم پرورش دهید و چیزهایی که فکر می‌کنید برای پرورش شما مفید است، انجام دهید.

وی ادامه داد: شما وقتی سر صحنه می‌روید باید همه چیز را کات کنید و پشت در بگذارید و باید همان نقش لباسی را که پوشیدید بازی کنید. بهترین جا برای آن آدمی که دارید بازی می‌کنید همان فضا و آشنایی با آن است. یک کارگردان بارها و بارها فیلمنامه خود را ساخته است و تصاویر را در ذهن خود دارد؛ پس شما باید گوش به فرمان کارگردان باشید. کارگردان مهم‌ترین رکن در صحنه را دارد و شما باید گوش به فرمان او باشید.

پژمان بازغی در ادامه بیان کرد: بازیگری ریاضت بسیاری می‌خواهد و اگر عاشق سینما هستید باید خیلی زحمت بکشید. حقیقت لحظه آن لحظه‌ای است که برای شما در صحنه اتفاق می‌افتد؛ وقتی چیز مهیا است. شما باید تمام تمرکزتان بر روی صحنه باشد.

وی ادامه داد: صدای خوب، بیان خوب، بدن خوب، قدرت تخیل، دانش واژه‌ها از موارد مهم شخص بازیگر است. بازیگر باید بدن خوب و ورزیده‌ای داشته باشد. شما باید قبل صحنه حتماً نرمش کنید و بدنتان گرم باشد و آمادگی لازم را داشته باشد. بیان درست و صدای پخته و کار شده داشته باشید. همچنین شما باید به اساتید خود اعتماد کنید. آن‌ها می‌خواهند که شما قطعاً به درجات بالاتری برسید. استادان بسیاری داریم مانند زنده‌یاد حمید سمندریان که همیشه مدرس خوبی بودند، سخت‌گیر بودند و از هنرجویان خود می‌خواستند که بازی کنند و بیاموزند اما خودشان در صحنه نبودند و بازی نمی‌کردند.

بازغی تصریح کرد: شما هر چقدر کتاب بیشتری بخوانید دانش واژگانی بیشتری دارید. برای کودکان خود قصه را از روی کتاب بخوانید و به صورت بداهه‌گویی قصه نگویید.

وی در ادامه تاکید کرد: من در خیلی از فیلم‌ها دیده‌ام که مثلاً بازیگر نقش بالا شهری دارد اما نه مدل لباس و نه مدل بازیگر به بالا شهر نمی‌خورد. باید بدانید که این افراد لباس‌هایشان را از کجا می‌خرند و زندگی خیلی متفاوتی دارند و نفوذ کردن به آن سخت‌تر است و خب بخشی از این خروجی زندگی بازیگر با نقش و بخش دیگر آن نحوه هدایت کارگردان است.

این بازیگر ادامه داد: مشخص است که یک بازیگر با چنین ویژگی‌هایی روی مدل راه رفتن و حرف زدن خود کار کرده است تا بهتر شود. بخش مهمی از بازی بر عهده بازیگر است. شما باید هر روز با انرژی برای بازی کردن بروید و فیلمنامه را هر روز بخوانید. هر روز که سر صحنه می‌روید ایده‌های جدیدی را با کارگردان مطرح کنید؛ اما نباید انتظار قبول کردن آن را از کارگردان داشته باشید و از انرژی‌تان کم شود.

وی ادامه داد: تمرکز و قدرت حافظه آن چیزی است که شما به عنوان بازیگر دارید و در بازی این مورد برگ برنده شما است. مهم‌ترین ابزار شما توجه به کارتان است. شما باید به خود صحنه توجه کنید و تمرکز کافی برای بازی داشته باشید. شما باید این قدر مسلط به نقش و متن خود باشید که بتوانید کار خوبی را ارایه دهید.

بازغی تاکید کرد: شجاعت یکی از نکات مهم بازیگری است. تئاتری‌ها می‌دانند که چه می‌گویم. شجاعت در اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد تا کارتان را ادامه دهید. خیلی از شما وقتی بار اول سر کار می‌روید با صدای آرام حرف می‌زنید اما باید این موارد را کنار بگذارید.

بازغی گفت: وقتی به شما نقشی پیشنهاد می‌شود شما باید با اراده آن را بازی کنید. دیروز سر کلاس گفتم صبح سر کلاس می‌آیید صبحانه بخورید و خوش اخلاق باشید و با اراده باشید و خب اراده در ذهن شماست. تا زمانی که خودتان نخواهید اراده اتفاق نمی‌افتد پس باید خود را باور داشته باشید.

وی در ادامه درباره درک و استفاده صحیح از ابزار و اشیای صحنه گفت: تا می‌توانید مهارت کسب کنید. تیراندازی، شنا، رقص و اسب سواری یاد بگیرید. در جهان سینما همه این موارد را به شما یاد می‌دهند تا بدانید چگونه بازی کنید. پیشنهاد می‌کنم خودتان به دنبال مهارت‌هایتان بروید زیرا هرچقدر مهارت بیشتری داشته باشید این می‌تواند به شما کمک کند.


 تاريخ ارسال: 1402/9/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.