پرده سینما

کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟ تصویر وکالت در سینمای ایران

پرده سینما



 

 

 

 

سابقه سینما و تلویزیون ایران خیلی خالی‌تر از آن است که تصویر ماندگاری از وکیل ایرانی داشته باشد. صابر ابر، امیر آقایی، رضا کیانیان، مهرانه مهین‌ترابی، خسرو شکیبایی و شهاب حسینی از جمله بازیگرانی بوده‌اند که تا کنون در نقش وکیل ظاهر شده‌اند.

وکالت یکی از شغل‌های پر رمز و رازی است که با توجه به داستان‌های مختلفی که بر اساس پرونده‌هایش شکل می‌گیرد جذابیت‌های خوبی برای ساخت فیلم و سریال دارد.

اما سابقه سینما و تلویزیون ایران خالی‌تر از آن است که تصویر ماندگاری از وکیل ایرانی داشته باشد. در اینجا سعی کردیم وکیل‌های سینمای ایران را فهرست کنیم. شاید بتوان به این فهرست شخصیت‌های دیگری هم اضافه کرد.

 

بدون قرار قبلی | بهروز شعیبی | 1400

 

وکیل: صابر ابر

 

بدون قرار قبلی روایت حضور یک دختر ایرانی مهاجر است که به واسطه مرگ پدرش به کشور باز می‌گردد تا وصیت پدر را اجرا کند. صابر ابر در نقش وکیل در این سریال سعی می‌کند تا وصیت نامه پدر به درستی اجرا شود. نقش وکیل در این فیلم در حد یک وکیل خانوادگی است که کارهای اداری را انجام می‌دهد.

تصویر وکالت در سینما/ کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟

نمایی از فیلم بدون قرار قبلی

 

فیلم جمشیدیه | یلدا جبلی | 1397

 

وکیل: بابک- سعید چنگیزیان

 

یلدا جبلی در جمشیدیه به سراغ داستان زوجی رفت که در یک نزاع معمولی در خیابان باعث زد و خورد با یک راننده تاکسی شده و راننده تاکسی بر اثر ضرباتی که بر سرش خورده است بعد از چند ساعت فوت می‌کند. حالا این زوج که عذاب‌ وجدان دارند خودشان را به دست قانون می‌سپارند. سعید چنگیزیان که از دوستان این زوج است شغلش وکالت است و سعی می‌کند در این پرونده به این زوج با بازی حامد کمیلی و سارا بهرامی کمک کند.

 

پسر آدم دختر حوا | رامبد جوان | 1388

 

وکیل: مینا و فرهود - مهناز افشار حامد کمیلی

 

رامبد جوان در پسر آدم دختر حوا سعی کرد در فضایی طنز داستان رقابت دو وکیل را نشان دهد که برای آنکه بتوانند دفتر وکالت را با قیمت مناسب کرایه کنند با هم شرط می‌بندند اولین پرونده وکالتشان را پیروز شوند. همین موضوع تبدیل به رقابتی می‌شود که هر دو در دعوای بین زن و شوهر وکیل آن دو شده و ماجراهای جالبی را رقم می‌زنند.

تصویر وکالت در سینما/ کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟

نمایی از فیلم پسر آدم دختر حوا

 

سریال اولین شب آرامش | احمد امینی | 1385

 

وکیل: پیمان - امیر آقایی

 

اولین شب آرامش یک روایت متفاوت در تلویزیون ایران است که هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به دو دهه باز هم دیدنی و قابل ارجاع است. امیر آقایی در این فیلم در نقش یک وکیل خانه زاد یک خانواده ثروتمند حضور دارد که عاشق دختر این خانواده است؛ اما به دلیل یک راز بزرگ و آن هم اینکه پدر خودش و پدر دختر یکی است سرخورده می‌شود. او بعد از مدتی از نقش یک وکیل خانوادگی بیرون آمده و تبدیل به یک منتقم می‌شود.

 

فیلم محاکمه | ایرج قادری | 1385

 

وکیل : حمید پرتوی- ایرج قادری

 

ایرج قادری در آخرین ساخته سینمایی‌اش به سراغ ساخت فیلم محاکمه رفت. فیلمی جوانانه با دغدغه‌های نسل جوان و نگاه هدایت‌گر بزرگ‌ترها برای آنکه جوانان بتوانند از لحظات حساس زندگی به راحتی گذر کنند. ایرج قادری خودش در آخرین فیلمش در نقش یک وکیل حاضر شد که در ماجرای یک پرونده قتل سعی می‌کند حقیقت را پیدا کند.

 

این زن حرف نمی‌زند | احمد امینی | 1381

 

وکیل: ثریا اردلان - کتایون ریاحی

 

این زن حرف نمی‌زند داستان یک جنایت است. قتل یک فرد به دست زنی که حالا به خاطر آنکه نخواهد راز بزرگی فاش شود حرفی نمی‌زند. همین حرف نزدن زن باعث شده است که وکیل او ثریا اردلان با بازی کتایون ریاحی برای آنکه به حقیقت پی ببرد مشغول تحقیق از ماجرا شود. یک وکیل جستجوگر که سعی می‌کند حقیقت را پیدا کند. علیرغم آنکه زن نمی‌خواهد با حرف زدنش به او کمک کند.

 

فیلم چتری برای دو نفر | احمد امینی | 1380

 

وکیل: احسان دانشور - رضا کیانیان

 

علاقه احمد امینی به شغل وکالت باعث شده است در اکثر آثار او داستان روی محور حضور یک وکیل بگذرد و همین موضوع باعث شده است شکل‌گیری هسته اصلی درام بر اساس جنسی از داستان پیش برود که وکیل بخشی از موتور محرک داستان باشد. چتری برای دو نفر یک درام خانوادگی معمایی است که روایت حضور یک وکیل به نام احسان دانشور با بازی رضا کیانیان را روایت می‌کند که در ماجرای شکایت موکل او از همسر سابقش با او همراه می‌شود و رفته رفته این همکاری به علاقه تبدیل می‌شود.

تصویر وکالت در سینما/ کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟

نمایی از فیلم چتری برای دو نفر

 

سریال وکیل | سیروس مقدم | 1379

 

وکیل: عطا - فریبرز عرب‌نیا

 

سیروس مقدم در مینی سریال وکیل که با حضور بازیگران چهره‌ای ساخته شد به فساد اقتصادی یک شرکت و زد و بندهای آن اشاره کرد و شخصیت اصلی را بر عهده وکیلی به نام عطا با بازی فریبرز عرب‌نیا گذاشت که تلاش می‌کند تا فسادهای این شرکت را برملا کند. نقش وکیل در این سریال یک سیر تحول را پشت سر می‌گذارد و از وکیلی که سعی در سرپوش گذاشتن بر موضوعات را دارد به وکیلی که می‌خواهد با فساد مبارزه کند تبدیل می‌شود.

 

سریال خانه سبز | بیژن بیرنگ مسعود رسام | 1375

 

وکیل: رضا صبایی و عاطفه صبایی - مهرانه مهین‌ترابی و خسرو شکیبایی

 

سریال خاطره انگیز خانه سبز احتمالا یکی از آن فیلم‌هایی است که هر مخاطبی خاطره دلنشینی از آن دارد. ماجرای زندگی خانواده صبایی در یک ساختمان سه طبقه که هر کدام از اعضای خانواده در یکی از طبقه‌ها زندگی می‌کند. خسرو شکیبایی در نقش رضا صبایی و همسرش عاطفه با بازی مهرانه مهین‌ترابی به شغل وکالت مشغولند و در قسمت‌های مختلفی درباره برخی از پرونده‌هایی که زیر دستشان می‌آید قصه‌هایی روایت می‌شود. خانه سبز اگرچه یک سریال خانوادگی در فضایی دلنشین و دوست داشتنی است اما تصویری ماندگار از زندگی سبز و خیلی سبز وکیلی را نشان می‌دهد که عاشقانه زندگی می‌کنند.

تصویر وکالت در سینما/ کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟

نمایی از سریال خانه سبز

 

فیلم ضیافت | مسعود کیمیایی | 1375

 

وکیل: رامین شریفی - بهزاد خداویسی

 

ضیافت ساخته مسعود کیمیایی یک برش از زندگی جوانانی است که در روزگار بعد از انقلاب هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. رفقایی که از دوران دبیرستان با هم بودند و انقلاب ۵۷ آن‌ها را به گوشه‌های مختلف دنیا انداخته و حالا در ضیافتی که از قبل تدارک دیدند دوباره قرار است دور هم جمع شوند. در این میان رامین شریفی با بازی بهزاد خداویسی تنها غایب روز ضیافت است که درگیر یک اتفاق مافیایی شده است. رامین وکیل یک شرکت خانوادگی است که مربوط به خانواده همسرش می‌شود و چون از برخی از اتفاقات پشت پرده با خبر شده جانش در خطر است.


 

فیلم می‌خواهم زنده بمانم | ایرج قادری | 1373

 

وکیل: اصلان حیدری - فرامرز قریبیان

 

درام پر تعلیق و دادگاهی می‌خواهم زنده بمانم که برگرفته از زندگی پدرام تجریشی است یکی از آثار درخشان سینمای ایران در حوزه تریلرهای دادگاهی به حساب می‌آید. فرامرز قریبیان در این فیلم در نقش اصلان یک وکیل زبده و کاربلد است که تلاش می‌کند همسر دومش را از اتهام قتل فرزندش که خودکشی کرده مبرا کند.

تصویر وکالت در سینما/ کدام بازیگر از موکل خود بهتر دفاع کرد؟

نمایی از فیلم می‌خواهم زنده بمانم

 

تلاشی که اصلان را در مقام قهرمان نشان می‌دهد. فیلم در زمان خود یکی از آثار پرفروش و پرمخاطب بود و وقتی فرامرز قریبیان در دادگاه دستش را که دستکش آشپزخانه دست کرده بود از میانه چاقو سالم بیرون می‌آورد مخاطب را به وجد آورده و احساساتی می‌کند. فیلم هنوز هم با گذشت ۳۰ سال از ساخت دیدنی و پرهیجان است و یکی از تصاویر ماندگار از وکیل را به ثبت رسانده است.

 

سریال گناه فرشته | حامد عنقا | 1402

وکیل: شهاب حسینی

 

شهاب حسینی در سریال گناه فرشته نخستین تجربه کارگردانی حامد عنقا در نقش یک وکیل ظاهر شده است. آن‌طور که از تیزرهای سریال بر می‌آید حسینی در این سریال در نقش وکیل دختری به نام فرشته حضور دارد که برای دادخواهی او قدم بر می‌دارد. تجربه‌های بازیگری حسینی در نمایش خانگی نوید یک سریال سرحال را می‌دهد.

داستان سریال گناه فرشته حول شخصیت و زندگی یک وکیل می‌گذرد. وکیلی که سعی می‌کند در ماجرای یک پرونده قتل به واقعیت دسترسی پیدا کند.

 

 

برگرفته از ایرنا


 تاريخ ارسال: 1402/9/28
کلید واژه‌ها: تصویر وکالت در سینمای ایران

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.