پرده سینما

جدایی نادر از مسعود! بررسی تطبیقی فروش اخراجی ها3 و جدایی نادر از سیمین

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رقابت دو فیلم اخراجی ها3 و جدایی نادر از سیمین در نوروز 1390خاطره نوروز 1390به احتمال زیاد از دوجهت در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد شد. یکی فروش بالای فیلم هادر سینماها و دیگری هجوم شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف برای تشویق به دیدن یک فیلم و تحریم فیلم دیگر که در تاریخ سینما بی سابقه بوده است. اگرچه این تاکتیک تأثیر قابل توجهی بر فروش فیلم ها نداشته و فروش دو رقیب اصلی اکران نوروز امسال تابع پتانسیل درون این فیلم ها بوده است، اما ممکن است این ترفند با گسترش روز افزون محبوبیت های شبکه های اجتماعی در آینده نیز به شکل یک تقلای سیاسی در مورد فیلم های دیگر به کار رود. به هرحال فروش خارق العاده اخراجی ها3 و جدایی نادر از سیمین نوروز امسال را به نوروزی بی بدیل تبدیل کرده است. صف های طولانی و سانس های فوق العاده فیلم ها و استقبال حیرت انگیز مردم از فیلم های نوروز از مشخصه ی این روزهای سینمای ایران است.

در ابتدای اکران این دو فیلم در 4 روز اول جدایی نادر از سیمین از اخراجی ها3 پیش افتاد. ولی از روز دوم فروردین با رسیدن کپی های اخراجی ها به سالن های سینما اخراجی ها3 خیزش حیرت انگیزی در گیشه پیدا کرد و فروش روزانه اش به 50 میلیون تومان و در روز چهارم فروردین این رقم به 100میلیون تومان رسید. با این فروش خاطره خوش فروش اخراجی ها 2 دوباره در ذهن ها نقش بست و این پیش بینی که اخراجی ها3 هم مانند دو قسمت قبلی اش رکورد شکن خواهد شد. ولی در عین ناباوری در روز 8 فروردین در حالی که تنها یک هفته از اکران رسمی اخراجی ها3 می گذشت سی دی قاچاق فیلم بیرون آمد و ضربه محکمی به فروش فیلم وارد شد. هرچند که این نسخه کیفیت بسیار پایینی داشت ولی همانطور که در مقاله قبلی ام اشاره کردم حتی شنیدن «قاچاق شدن» فیلم اخراجی ها3 کافی بود تا عده ای از رفتن به سینما منصرف شوند. مخاطب اخراجی ها 3 روز به روز افت کرد. تا اینکه شنبه به رقم 32 میلیون تومان در روز رسید که احتمالا کمتر هم خواهد شد. اخراجی ها3 در طول 23روز اکران اش به رقم یک میلیارد و پانصد میایون تومان رسیده است. در حالی که اخراجی ها 2 در همین مدت زمانی یعنی 23 روز، 2میلیارد و 250 میلیون تومان فروش کرده بود. این یعنی یک افت 750میلیونی برای اخراجی ها 3. درحالی که دو سال پیش متوسط قیمت بلیط 2000 تومان بود ولی امسال 3000 تومان شده است. با احتساب بیننده، اخراجی ها3 با میانگین بلیط 3000 تومان تا کنون 500.000 نفر را جذب سینماهای نمایش دهنده اش کرده، در حالی که اخراجی ها2 در همین 23 روز 1.125.000هزار نفر را جذب سینما ها کرده بود. به عبارتت دیگر اخراجی ها3 تاکنون کمتر از نصف اخراجی ها 2 بیننده داشته است. البته سی دی قاچاق اخراجی ها2 در پایان اکران اش بیرون آمد، ولی اخراجی ها3 در همان هفته اول. شاید اگر سی دی قاچاق اخراجی ها3 بیرون نمی آمد این فیلم می توانست مخاطب بیشتری جذب کند. جالب اینجاست که روبروی سینمای نمایش دهنده اخراجی ها3 فیلم قاچاق اش را می فروشند و هیچ مسئولی نیست که این سی دی ها را جمع آوری کند. با این وضعیت افت فروش اخراجی ها3 محال است این فیلم بتواند رکورد افسانه ای قسمت دوم اش را بشکند.

در قطب دیگر اکران نوروز 1390 جدایی نادر از سیمین فیلم تحسین شده ی منتقدان و جشنواره های داخلی و خارجی قرار دارد که تا این لحظه که این مقاله را مینویسم در رتبه  123سایت معتبر «آی ام دی بی» قرار گرفته است. برعکس اخراجی ها3 فروش این فیلم روز به روز در حال افزایش است. و تا همین پنج شنبه موفق شد در تهران رکورد حیرت انگیز73 میلیون تومان را در یک روز را برای خودش رقم بزند. چنین فروشی برای یک فیلم درام در تاریخ سینمای ایران حیرت انگیز است. فیلم قبلی اصغر فرهادی که دربین جنجال ها و شلوغی های بعد از انتخابات اکران شد توانست  در طول 115روز حدود 1میلیاردو 160میلیون تومان فروش کند. فیلم در حالی اکران شد که اکثر سینماها در سانس های بعداز ظهر به خاطر اغتشاشات بعد از انتخابات  سانسی نداشتند. ولی جدایی نادر از سیمین در بهترین موقعیت  پس از حال و هوای مثبت جشنواره فجر و جشنواره برلین اکران شد و در عرض23 روز رکورد فروش 115روزه درباره الی را شکست و تا دیروز 1میلیارد و 200میلیون تومان در گیشه فروش داشت.

اگر بخواهیم فروش درباره الی را با جدایی نادر از سیمین مقایسه کنیم اول به توجه کنیم که ببینیم درباره الی در 23روز چقدر فروخته بود. درباره الی در مدت  23 روز اول اکران اش در تهران 450 میلیون تومان فروخته بود. که با بلیط  2000 تومانی توانسته بود 225.000 نفر را جذب سینماها کند. جدایی نادر از سیمین در مدت     23 روز توانسته با بلیط 3000 تومانی 400.000 نفر را جذب سالن های خود کند. که تقریبا دو برابر درباره الی است. فروش جدایی نادر از سیمین به احتمال فراوان در تهران بیش از دو میلیارد تومان خواهد شد و رکوردی دست نیافتنی را برای یک فیلم غیرکمدی برای خودش برجا خواهد گذاشت. افت فروش جدایی نادر از سیمین نسبت به هفته قبل تقریبا صفر است.

باید منتظر ماند و دید فروش  جدایی نادر از سیمین می تواند به اخراجی ها3 برسد یا خیر! برای فهمیدن پاسخ این پرسش باید تا اوایل خرداد که پایان اکران این دو فیلم است منتظر ماند.

 


 تاريخ ارسال: 1390/1/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نیکی:

دم در سینما هویزه مشهد داد میزنن cd اخراجی ها 500 تومن یعنی هیچ قانونی برای مقابله با این افراد سودجو نیست؟ واسه من که خیلی جای تعجب داشت ... مرکز شهر ؛ جلو اونهمه پلیس ؛ دم در سینما ... کجای دنیا اینهمه آزادیه آخه ؟ همتون ناشکرین

0+0-

پنجشنبه 1 ارديبهش



>>>IMAN VAN BEN:

ekhrajiha age forokht bekhatere ghesmate dovomesh bod va agar khheylia midonestan hamichin chize...... mikhad pakhsh she fek nakonam kasi miraft nega kone vali jodayie nader az simin na ghabli dasht na tablighate dolati na adamhayi mesle حسین الف ke bi jahat tarafdari konan va bel aks dar tahrim ham bod khode man zamani ke raftam cinama 2 roz poshte ham aslan bilit ra nemiforokhtan dar hali ke nesfe salon bana be gofteye kasani ke dar salon bodan khali bod dar har sorat ma kargardanie aghaye farhadio kheyli bishtar az ye taze vared ya behtar begam aval dabestani ghabol darim be omide karhaye badi az aghaye farhadi

0+0-

چهارشنبه 24 فرورد¡



>>>سهیل:

مقایسه اصغر فرهادی با مسعود ده نمکی کاری نادرست است. مسعود ده نمکی سوادی راجع به سینما ندارد . این ارقام هم که در درست بودنشون برای فیلم اخراجی ها شک دارم با دادن بلیت های مجانی ، سانس های مجانی ، تبلیغات گسترده و .. است. در طول نوروز که برای تماشای جدایی نادر از سیمین به سینما رفتم ، 2 سانس برای گرفتن بلیطش در صف ایستادم در صورتی که برای فیلم اخراجی حتی یک صف لحظه ای هم تشکیل نمیشد

0+0-

چهارشنبه 24 فرورد¡



>>>حسین الف:

این آمارها منبع داره ؟؟ چون خود شرکت پخش هر دوفیلم که یکی است ، آمار فروش هفته اول را اعلام نکرد تا که جنجال به پانشود !من نمیدانم چرا شما چرا برای فیلم اخراجی ها همیشه این پوستر توهین آمیز را منتشر میکنید در صورتی که حتی پوستر اصلی هم محسوب نمیشود !! فکر کنم که دیگر کافیست در مورد اخراجی ها صحبت کردن چون مقاله قبلی حسابی خودتان را نشان دادین و با این نصفه مقاله ها هم دیگر نمیشود آن را جمع کرد !

0+0-

چهارشنبه 24 فرورد¡



>>>مهرداد:

اخراجي ها 3 خرج خيلي كمتري داشت تا اخراجي ها 2 فكر كنم اين فروشي هم كه كرده عادلانه است.

0+0-

سه‌شنبه 23 فروردي 



>>>هايكو:

فضاي دو قطبي سياست زده حول و حوش اين دو فيلم باعث فروش حيرت انگيز هر دو شده است در حالي كه در شرايط عادي و چنانچه بطور جداگانه اكران ميشدند با توجه به كيفيت دو فيلم به فورش متوسطي دست ميافتند.

0+0-

سه‌شنبه 23 فروردي 



>>>کاظم -ج:

خوب بود به فروش شهرستان اخراجی ها3 هم اشاره میکردید .چون فکر نکنم کسی به گرد پای اخراجی ها3 برسد.

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>عرفان:

بابا این اصغر فرهادی کیه که اینقدر دارین براش سنگ به سینه هاتون میزنین؟ اه چرا یکی رو اینقدر گندش میکنین یکی هم یهو میکوبین تو سرش؟

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>محسن م:

در شهر ما تبریز دارن آزادانه سی دی اخراجی ها رو میفروشند 1000تومان.تازه یه نوع دیگه هم دارن که اخراجی ها3وکارناوال مرگ رو باهم در یک دی وی دی میدن.اون 1500تومانه.

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>احسان بهرامی:

درباره الی در اون زمان و اون آشوبی که بودتوانست یک میلیارد بفروشد.اگر در شرایط عادی اکران میشد بالای دو میلیارد تومان فروش میکرد

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>قاسم جلیلوند:

اختلاف فروش اخراجیها3 و جدایی نادر از سیمین 300میلیون تومان است.محال است که جدایی نادر از سیمین بتواند این اختلاف فروش را در یک ماه جبران کند.

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>کریم حمیدی:

فروش هیچوقت مهم نیست.این هنره که ماندگاره

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390



>>>بهروز:

لطفا به تعداد سینماهای این دو فیلم هم اشاره میکردید.در اوایل نوروز که اخراجی ها3 پیش بود 35سالن داشت و جدایی نادر از سیمین 24سالن.تازه از هفته قبل تعداد سالن ها برابر شد که باعث شد جدایی نادر از سیمین پیش بی افتد.

0+0-

دوشنبه 22 فروردين 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.