پرده سینما

وضعیت گیشه سینماها نسبت به دو سال قبل: وخیم ولی امیدوار کننده!

پرده سینما

   

 

 

 

 

 

 

 

 

عکس از محمد لواسانی- ایسنافقط سه میلیون و 720 هزار نفر در شش ماه اول در تهران به سینما رفته اند که این بیش از نیم میلیون تماشاگر كمتر از شش ماه نخست سال 88 بوده است.

 فیلم‌های اكران شده در سینماهای تهران در شش ماه نخست امسال، دو میلیارد تومانی نسبت به مدت مشابه آن در سال 88 رشد فروش داشته‌اند اما تعداد مخاطبان تهرانی سینما، بیش از نیم میلیون تماشاگر كمتر از شش ماه نخست سال 88 بوده است.

براساس آمارهای اعلام شده، فروش سینماها در نیمه اول سال 90 ، نسبت به مدت مشابه آن در دو سال گذشته با رشد مواجه بوده است اما با بررسی دقیق‌تر آمارها، می‌توان به نكات جالب و قابل تاملی درباره‌ی تعداد فیلم‌ها و تماشاگران دست یافت.

 

میانگین فروش تابستان 90

 

پیش از بررسی وضعیت شش ماه نخست سینماها، نگاهی به وضعیت فروش فیلم‌ها در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 88 و 89 داریم.

13 فیلم جدید در طول فصل تابستان سال جاری، اكران عمومی شدند. البته در این میان شش فیلم نیز كه اكران آن‌ها از فصل بهار آغاز شده بود، در ابتدای تابستان به نمایش خود در سینما‌های تهران ادامه دادند.

با این حساب تعداد فیلم‌های روی پرده در طول 93 روز فصل تابستان 19 فیلم بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از فروش سینما‌های تهرانی، خالص كل فروش تابستانه فیلم‌ها كمی بیشتر از 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده كه با این حساب می‌توان گفت كه میانگین فروش هر فیلم در فصل تابستان به بیش از 340میلیون تومان رسیده است.

در عین حال طبق آمار به دست آمده، خالص فروش سینماهای تهرانی در مدت مشابه سال قبل، چهار میلیارد و 456 میلیون تومان و میانگین فروش هر فیلم با احتساب 22 فیلم روی پرده، حدود 200 میلیون تومان بوده است.

همچنین خالص فروش سینماهای تهران در تابستان 88، حدود چهار میلیارد و 900 میلیون تومان و میانگین فروش نیز برای 18 فیلم روی پرده 270 میلیون تومان بوده است.

جمع كل فروش تابستانه گیشه تهران هفت میلیارد و 521 میلیون تومان بوده كه از این رقم حدود یك میلیارد تومان بابت فروش فیلم‌ها در فصل بهار كسر می‌شود.

در واقع خالص كل فروش تابستانه سینماهای تهران امسال به رقم شش میلیارد و 513 میلیون تومان رسیده است.

 

فروش شش ماه اول سال 90

 

فروش فیلم‌ها در شش ماه اول سال 90 در سینماهای تهرانی با افت و خیزهای متعددی روبه‌رو بوده است.

فروش حداكثری فروردین‌ماه امسال به اكران دو فیلم میلیاردی جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها3 مربوط است. این دو فیلم در مجموع 70 درصد فروش كل سینماهای تهران در فصل بهار را تامین كرده‌اند. اما همانطور كه پیداست، با فروكش كردن تب اكران این دو فیلم، فروش سینماهای تهرانی با افت بسیار شدیدی مواجه شده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد‌ماه به یكباره بیش از 50 درصد افت كرده است.

اما با آغاز فصل تابستان و نمایش ورود آقایان ممنوع باعث شد طبق آمار وضعیت گیشه سینما‌ها نسبت به خرداد‌ماه به مراتب بهتر شود.

در ماه‌های بعد هم، اگرچه فروش ورود آقایان ممنوع كاهش یافت اما فروش مناسب اینجا بدون من در مرداد‌ماه و شیش و بش و زنان ونوسی مردان مریخی در شهریور ماه كمك كرد تا سینماهای تهران با افت فروش محسوسی مواجه نشوند.

فروش فیلم‌ها در فروردین‌ماه تقریبا با رقم سه میلیارد و 745 میلیون تومان پرفروشترین ماه فروش فیلم‌ها در شش ماه گذشته است و پس از آن، فروش تیرماه (دومیلیارد و 463 میلیون تومان)، شهریور (دو میلیارد و 183 میلیون تومان)، مردادماه (یك میلیارد و 865 میلیون تومان)، اردیبهشت ماه (یك میلیارد و 559 میلیون تومان) و در آخر خردادماه (یك میلیارد و 210 میلیون تومان) قرار دارد.

 

 

 مقایسه فروش شش ماه اول سال 89 و 90

 

عکس از محمد لواسانی- ایسنابه اذعان كارشناسان و سینماداران، سال گذشته از لحاظ فروش، سال خوبی برای سینماها نبوده اما پس از پایان جشنواره فجر گذشته و مشاهده فیلم‌ها اكثر فعالان،‌ كارشناسان و مدیران سینمایی، سال 90 را سالی بسیار موفق‌تر سال 89 پیش‌بینی كردند. بنابراین فروش سینماهای تهران در تک تک ماه‌های شش ‌ماه نخست امسال نسبت به سال قبل رشد داشت.

 

مقایسه رشد فروش فصلی سینماهای تهرانی

 

در ادامه، وضعیت رشد یا كاهش فروش فصلی سینماها در فصل‌های بهار و تابستان در سه سال 88، 89 و 90 بررسی می‌شود.

طبق آمار به دست آمده، جمع فروش فصل‌های بهار و تابستان سال 90 نسبت به مدت‌های مشابه سال‌های 88 و 89 كاملا رشد داشته است.

فروش فصل بهار در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال 89 حدود دو میلیارد و 100 میلیون تومان ( 47 درصد رشد) و نسبت به بهار سال 88، 600 میلیون تومان (10 درصد) رشد داشته است.

همچنین فروش فصل تابستان 90 نسبت به تابستان 89، دو میلیارد و 100 میلیون تومان ( 47 درصد رشد) و نسبت به تابستان 88، یك میلیارد و ششصد میلیون تومان (33 درصد) رشد داشت.

از 65 میلیارد ریال فروش سینماهای تهرانی در بهار 90 تنها 43 میلیارد ریال مربوط به اخراجی‌ها‌3 و جدایی نادر از سیمین است و 15 فیلم دیگری كه در این فصل روی پرده رفته‌اند تنها 30 درصد از فروش را تامین كرده‌اند و از میان این 15 فیلم نیز تنها دو فیلم توانستند فروشی بیش از 300 میلیون تومان داشته باشند و پنج فیلم كمتر از 100 میلیون تومان فروش داشتند و به گفته‌ تهیه‌كنندگانشان در واقع با شكست روبرو شده‌اند.

طبق نظر سینماداران و كارشناسان؛ فروش بهاره سینما‌های تهران اگرچه رشد محسوسی نسبت به سال‌های قبل داشته اما باز هم جای نگرانی برای وضعیت گیشه وجود دارد.

در فصل تابستان سال 90 هم از 6.5 میلیارد تومان فروش سینماها، تنها دومیلیارد و 800 میلیون تومان آن مربوط به «ورود آقایان ممنوع» بود، اما در این فصل به جز فیلم رامبد جوان، سه فیلم اینجا بدون من، شیش و بش و زنان ونوسی مردان مریخی در سینماهای تهران بیش از 500 میلیون تومان فروش داشتند.

البته جرم مسعود كیمیایی هم كه اكران خود را از خردادماه آغاز كرده بود با ادامه نمایشش در فصل تابستان توانست به جمع نیم میلیاردی‌های سینماهای تهران بپیوندد.

 

 

بررسی فروش یك‌سال و نیم گذشته

 

وضعیت گیشه سال 90 نسبت به تمامی ماه‌های سال قبل رشد محسوسی داشته است. (البته باید این نكته را در نظر گرفت كه رشد مقطعی فروش فیلم‌ها در آبان‌ماه 89 مربوط به اكران ملک سلیمان (ع) است كه تنها فیلم میلیاردی این سال بود.)

در ادامه به برخی از شاخص‌های به دست آمده از اكران فیلم‌ها در شش ماه نخست امسال اشاره می‌شود:

 

تعداد فیلم‌های روی پرده

 

در طول شش ماه نخست سال جاری، 30 فیلم روی پرده سینماها رفته‌اند و سال 89 نیز در شش ماه اول سال، 32 و سال 88 در این مدت 30 فیلم در سینماهای تهران اكران شدند.

 

پرفروش‌ترین و كم فروش‌ترین‌ها

 

عکس از محمد لواسانی- ایسنابا سپری شدن نیمی از سال،‌ تاكنون ورود‌ آقایان ممنوع، اخراجی‌ها3، جدایی نادر از سیمین، اینجا بدون من و شیش و بش به ترتیب پر فروش‌ترین فیلم‌های گیشه تهران بودند.

همچنین ورود‌ آقایان ممنوع با فروش بیش از سه میلیارد خود، ركورد جدیدی را در فروش سینمای تهران كسب كرد.

فیلم‌های در شب عروسی (34 میلیون تومان‌)، ورود زنده‌ها ممنوع (67 میلیون تومان )، پروانگی (70 میلیون تومان‌)، شرط اول (82 میلیون تومان‌) و خیابان بیست و چهارم (86 میلیون تومان‌) كم فروش‌ترین فیلم‌ها در گیشه‌های تهران در نیمه نخست سال جاری بودند.

 

 ژانر فیلم‌ها

 

چه نوع فیلم‌هایی در شش ماهه گذشته اكران شده است؟!

طبق آمار بدست آمده در این مدت 11 فیلم كمدی و 14 فیلم با تم اجتماعی رو پرده نمایش سینماهای تهران رفته‌اند.

همچنین از تعداد فیلم‌های كمدی اكران شده سینماهای تهران در سال 90، هفت فیلم كمتر از 150 میلیون تومان فروش داشته‌اند كه در واقع می‌توان گفت با شكست در گیشه سینماهای تهران مواجه شده‌اند.

اما در میان آثار اجتماعی تنها سه فیلم فروشی كمتر از 150 میلیون تومان داشتند كه البته با پایان یافتن فصل تابستان نمایش دو فیلم ندارها و آلزایمر همچنان در مهرماه نیز ادامه دارد و با توجه به میانگین‌های فروش، این دو فیلم‌ هم به فروشی بیش از 150 میلیون تومان دست خواهند یافت.

در واقع در میان فیلم‌های اكران شده با تم اجتماعی تنها «پروانگی» فروشی كمتر از 150 میلیون تومان داشته است.

از كل فروش 13 میلیاردی دو فصل ابتدایی سال 90،‌ هفت میلیارد و 200 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش فیلم‌های كمدی و پنج میلیارد و 400 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش فیلم‌های اجتماعی بوده است.

با این حساب میانگین فروش هر فیلم كمدی در این مدت، 650 میلیون تومان و میانگین فروش هر فیلم اجتماعی حدودا 385 میلیون تومان بود.

 

 

 فروش بیشتر، مخاطب كمتر

 

در طول سال‌های گذشته، یكی از چالش‌های اساسی سینمای ایران تعداد مخاطبان آن بوده است. در واقع شاید بتوان گفت مهمترین عامل در بررسی وضعیت فروش سینما در سال‌های اخیر بررسی تعداد مخاطبان آن بوده است.

بر اساس داده‌هایی كه بدان اشاره شد، سینماهای تهران در شش ماه نخست سال 88 در حدود 10 میلیارد و 960 میلیون تومان، در شش ماه اول سال 89، حدود هشت میلیارد و 850 میلیون تومان و در شش ماه ابتدایی امسال، حدود 13 میلیارد و 40 میلیون تومان فروش داشته‌اند.

این در حالی است كه میانگین قیمت بلیت‌های سینماهای تهرانی در سال 88، 2500 تومان بوده كه در سال‌های 89 و90 با افزایش قیمت به میانگین 3500 تومان رسیده است. به عبارت دیگر در سال 89 و 90 بلیت سینماهای مدرن تهرانی در حدود 33 درصد و بلیت سینماهای ممتاز و عادی 20 درصد افزایش داشته‌ است.

بر این اساس، تعداد مخاطبان سینماهای تهران در سال‌ 88، در حدود چهار میلیون و 380 هزار نفر بود. این تعداد مخاطب با فیلم‌های اكران شده در سال 89 با افت شدید 42 درصدی مواجه شد و به رقم كم سابقه حدود دو و نیم میلیون نفر رسید.

اما طبق آنچه در این گزارش اشاره شد، سینماهای تهران در شش ماهه نخست سال 90 فروشی بهتر از فروش مدت مشابه در سال‌های 88 و 89 داشت. اما افزایش قیمت بلیت نیز در این افزایش رقم فروش كاملا موثر بوده است؛ به طوریكه با میانگین قیمت بلیت 3500 تومان در تهران، در شش ماه نخست امسال سه میلیون و 720 هزار نفر برای دیدن فیلم به سینماهای تهران رفته‌اند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از میزان مراجعه مخاطبان به سینماهای تهران در سه سال گذشته، همچنان سال 88، سال پر رونق‌تری برای سینما بوده است و با اینكه مجموعه فروش سینماهای تهران در شش ماه نخست امسال، رشدی دو میلیارد تومانی نسبت به سال 88 داشت اما تعداد مخاطبان با كاهش حدود 660 هزار نفری همراه بوده است.

 

پی‌نوشت:

 

ممکن است ارقام این گزارش، خطایی بین یک دهم در صد تا 2 درصد داشده باشد.

همچنین تمامی ارقام فروش طبق آمار بنیاد سینمایی فارابی تا تاریخ 28 شهریورماه 90 است و اطلاعات میزان فروش سه روز پایانی شهریورماه نیز از پخش‌كننده فیلم‌ها بدست آمده است.

 

 

تهیه و تنظیم گزارش: محمد صادق لواسانی- ایسنا

 

 

  


 تاريخ ارسال: 1390/7/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.