پرده سینما

گیشه پاییزی فصل بهار! بررسی فروش 13روز اول فیلم های اکران نوروز

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تسویه حسابامسال بر خلاف چند سال گذشته اوضاع و احوال جدول فروش بهاری سینمای ایران اصلا خوب نیست. امسال 5 فیلم به رنگ ارغوان و هیچ، تسویه حساب، طهران/تهران، عیار14، سلام بر عشق به عنوان اکران نوروزی روانه پرده سینماها شدند؛ که دو فیلم اول  از اواسط بهمن ماه روی پرده رفتند و عملاً نمی توان از آنها به عنوان فیلم نوروزی یادکرد. پس رقابت بین هیچ وتسویه حساب، تهران/طهران، و سلام برعشق است. هیچ کدام ازفیلمهای مذکور حتی نتوانستنددر حد یک فیلم متوسط  در گیشه فروش کنند. مساله اصلی اینجاست که پرفروش ترین فیلم اکران نوروزی تسویه حساب در این مدت چند روزه فقط 180میلیون تومان فروش کرده است در حالی که سال گذشته پدیده اخراجیها2 در همین مدت یک میلیارد و ششصد میلیون تومان فروش کرده بود. حتی دایره زنگی نیز که دوسال پیش اکران شده بود در این مدت 380 میلیون تومان فروش کرده بود. درحالیکه در آن سال متوسط قیمت بلیط 2000 تومان بود ولی امسال 3000تومان شده است. در این چند روزه تسویه حساب  تنها حدود 55 هزار نفر را جذب سینماها کرده است. اخراجیها 2 با متوسط بلیط 2500 تومان 640000 نفر و دایره زنگی با بلیط 2000 تومانی 190000نفر را جذب کرده بود. به عبارتی اگر دایره زنگی امسال و با بلیط 3000 تومانی اکران می شد تا الان نزدیک 600 میلیون تومان و اخراجی ها 2 حدود 2 میلیارد فروخته بود؛ درحالی که تسویه حساب فقط 180 میلیون فروخته است. تسویه حساب حتی در مقایسه با سوپر استار ساخته قبلی کارگردانش هم یک شکست خورده محسوب میشود. سوپراستار درطی 13روز اول اکران 320 میلیون فروش کرده بود و حدود 120000 نفر را به سینماها کشانده بود؛ یعنی تقریبا دوبرابر تسویه حساب.پیش بینی می شود تازه ترین ساخته تهمینه میلانی در نهایت حدود 700میلیون در بهترین حالت به کار خودپایان دهد. بقیه فیلمها که اصلا فروششان جای بحث ندارد!

رتبه دوم فروش در اختیار تازه ترین محصول «پویا فیلم» با نام سلام بر عشق است که تا اینجا شکستی سنگین از گیشه خورده است. فیلم طی 13 روز سلام بر عشقحدود 95 میلیون فروخته است. پس از شکست سنگین فیلم قبلی «پویا فیلم» آقای هفت رنگ این دومین شکست پی در پی محصولات این مؤسسه است. البته فیلم قبلی یعنی آقای هفت رنگ در طی 13 روزاول اکران حدود 90  میلیون فروخته بود، در حالی که در پاییز اکران شده بود ولی سلام بر عشق در بهترین موقع یعنی نوروز اکران شده است. البته اگر بخواهیم باز تعداد تماشاگران را حساب کنیم آقای هفت رنگ بسیار بهتر از سلام بر عشق عمل کرده است. پیش بینی می شود سلام برعشق حتی نتواند مرز 500میلیون تومان را رد کند.

هیچ هم هیچ فروش نکرد. تازه ترین فیلم عبدالرضا کاهانی در حالی که پیش بینی می شد به خاطر حواشی جشنواره  و بازیگرانش فروش خوبی داشته باشد طی 13 روز فقط 60 میلیون فروخت! فیلم قبلی این کارگردان با نام بیست که اتفاقا نوروز سال قبل اکران شده بود در 13 روز 130 میلیون فروخته بود در حالی که بیست یک  فیلم مخاطب عام پسند نبود ولی هیچ می تواند با هر قشری ارتباط برقرار کند! پیش بینی می شود هیچ نتواند حتی از مرز 200 میلیون تومان هم عبور کند.

فیلم دو اپیزودی طهران/تهران ساخته مشترک مهرجویی/کرم پور هم با مخ به زمین خورد. فیلم که رقابت تنگاتنگی با هیچ برای کسب عنوان کم فروش ترین فیلم نوروزی دارد تا اینجای کار موفق شده در قعر جدول فروش قرار بگیرد! فیلم طی 13 روز 56میلیون تومان فروخته است. فیلم قبلی مهرجویی یعنی مهمان مامان در مدت 13 روز حدود 200 میلیون فروخته بود. با این تفاوت که مهمان مامان چندین سال پیش (سال 1383) به نمایش در آمده بود. پیش بینی می شود این فیلم هم مانند هیچ فروشی در حدود 200 میلیون تومان داشته باشد.

به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی کیا هم با اینکه پیش بینی فروش فوق العاده ای از آن می شد تا الان حدود 500 میلیون فروخته است، که فروش خوبی است ولی تقریبا محال است که از مرز یک میلیارد تومان عبور کند. عیار 14 هم 160 میلیون فروخته است که فروش ضعیفی محسوب می شود. از بین فیلمهای نوروزی پیش بینی می شد که دو فیلم به رنگ ارغوان و تسویه حساب بتوانند از مرز 1میلیارد تومان عبور کنند که در حال حاضر به نظر می رسد این امر محال است اتفاق بیافتد. گیشه نوروزی سینمای ایران بسیار ضعیف تراز آنچه پیش بینی می شد عمل کرده است. بااین حال شاید در نیمه دوم تعطیلات فروش فیلمها افزایش پیدا کند که معمولا کم این اتفاق  می افتد. مخصوصا اینکه فیلم پوپک و مش ماشاالله قرار است از 11فروردین اکران شود و فیلمها مجبورند تعدادی از سالن های خود را به نمایش این فیلم اختصاص دهند.


 تاريخ ارسال: 1389/1/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.