پرده سینما

گزارش خانه سینما از گیشه سینمای ایران در بهار سال جاری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

خانه سینما در گزارشی گیشه بهاری سینمای ایران را مرور کرد. این گزارش به بررسی کلی فروش اکران بهاری می پردازد:

 

گیشه سینمای ایرانسینماهای تهران و شهرستانها در بهار امسال شاهد اکران 19 فیلم سینمایی بودند که از میان تمامی این آثار پوپک و مش ماشالله به کارگردانی فرزاد موتمن با فروشی نزدیک به یک میلیارد تومان بیشترین فروش بهاره را از آن خود کرد. فرزاد موتمن با ساخت پوپک و مش ماشالله روی دیگری از کارگردانی خود را به نمایش گذاشت. او که پیش از این با آثار متفاوت و تجربی خود جایگاهی ویژه در میان مخاطبان سینما یافته بود، به واسطه پوپک و مش ماشالله تجربه دیگری را در سینما پشت سر گذاشت و به سراغ کاری کمدی رفت، فیلمی که به تعبیر خود موتمن اثری در گروه طنز و کمدی سطحی بود.این فیلم سینمایی در تهران 930 میلیون تومان و در شهرستان ها 700 میلیون تومان فروخت. مهناز افشار، امین حیایی، سروش صحت و فرهاد آئیش بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی کیا، بعد از چهار سال توقیف و انتظار بالاخره اواخر سال 1388 روی پرده رفت و اکران آن در بهار سال 1389 نیز ادامه پیدا کرد. این فیلم سینمایی که روایتگر عشق یک مأمور امنیتی بود، بعد از نمایش در تهران به فروش 620 میلیون تومانی رسید. حمید فرخ نژاد، خزر معصومی و کوروش تهامی در این فیلم سینمایی حضور داشتند. این فیلم در شهرستان 300 میلیون تومان فروخت.

امسال نوروز نیز همانند سال گذشته فیلمی از تهمینه میلانی روی پرده رفت هرچند که فروش آن به مرز فیلم قبلی میلانی نرسید. تسویه حساب نیز از دیگر فیلمهای توقیفی اکران بهار امسال بود که در تهران 728 میلیون تومان و در شهرستانها 265 میلیون تومان فروخت. این فیلم با بازی مهناز افشار، لادن مستوفی، بهاره افشاری و السا فیروزآذر ماجرای انتقام گیری چهار زن آزاد شده از زندان از مردان بود. اکبر عبدی، احمد مهرانفر،محمدرضا شریفی نیا و محمد نیک بین از بازیگرانی بودند که در سکانسهایی از فیلم حضور داشتند.

هیچ به عنوان چهارمین فیلم سینمایی عبدالرضا کاهانی، جایگاه ویژه ای در کارنامه این فیلمساز یافت. فضای متفاوت فیلم و روایت داستان مردی پرخور که در طبقات پایین جامعه زندگی می کند، بهانه ای بود برای آسیب شناسی گروهی از مردمان جامعه. این فیلم به فروش 260 میلیونی در تهران و در شهرستانها به 120 میلیونی تومان دست پیدا کرد. مهدی هاشمی، نگار جواهریان، احمد مهرانفر، باران کوثری، پانته آ بهرام و مهران احمدی از بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

گیشه سینمای ایراننمایش عمومی عیار 14 به کارگردانی پرویز شهبازی که نزدیک به یک سال در انتظار نمایش باقی ماند از اسفند ماه سال گذشته آغاز و فرودین ماه امسال ادامه پیدا کرد. شهبازی در این فیلم داستان بازگشت مردی به شهر خود و روبرویی او با طلافروش را روایت کرد. محمدرضا فروتن، کامبیز دیرباز و پوریا پورسرخ از بازیگران این فیلم بودند که در تهران بعد از نمایش عمومی  160 میلیون تومان و در شهرستان 100 میلیون تومان فروخت.

فیلم دو اپیزودی طهران تهران به کارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور که شامل دو روایت از شهر تهران بود، به فاصله ای کوتاه از حضور در جشنواره فیلم فجر روی پرده نمایش رفت و در زمان اکران 270 میلیون تومان فروخت و فروش شهرستانی این فیلم به 150 میلیون تومان رسید. پانته آ بهرام و قربان نجفی از بازیگران اپیزود اول و رعنا آزادی ور و رضا یزدانی از بازیگران اپیزود دوم این فیلم بودند.

آل به کارگردانی بهرام بهرامیان به عنوان یکی از معدود فیلمهای سینمای ایران در ژانر وحشت، بهار سال 1389 روی پرده رفت و بعد از اکران به فروش  232 میلیون تومان و در شهرستانها به 100 میلیون تومان رسید. این فیلم به تهیه کنندگی علی معلم، ماجرای مرد جوانی بود که همزمان با بارداری همسرش کابوسهای قدیمی سراغ او میآید. بخش عمده این فیلم با بازی مصطفی زمانی، آنا نعمتی و همایون ارشادی در ارمنستان فیلمبرداری شد.

کودک و فرشته به کارگردانی مسعود نقاش زاده در جریان اکران عمومی مورد کم توجهی قرار گرفت و بارها کارگردان فیلم نسبت به شرایطی که برای نمایش آن به وجود آمد، معترض شد و در نهایت این فیلم که ماجرای اتفاقات روزهای اولیه جنگ را روایت می کرد با فروش 24 میلیون تومان از پرده پایین آمد.

قاسم جعفری، بهار امسال با فیلمی دیگر برخواسته از دغدغه های شخصی اش به سینما بازگشت. دختران به کارگردانی جعفری که با حضور سه دختر نوجوان ساخته شده، داستان زندگی سه دختر بود که هر یک با مشکلی روبروست، یکی خودکشی می کند، دیگری از خانه فرار می کند و سومی که تاب تحمل این مشکلات را ندارد راهی بیمارستان روانی میشود. این فیلم با فروش 85 میلیونی و در شهرستانها به 30 میلیون از پرده کنار رفت.

شیر و عسل به کارگردانی آرش معیریان ماجرای شاهرخ خان جوانی 30 ساله و هندی تباری است که بعد از درگذشت مادرش به همراه مباشرش آمیتا به ایران برمی گردد تا طبق وصیت نامه،  ارثیه اش را از دایی اش تحویل بگیرد، این فیلم  که برخلاف دیگر فیلمهای کمدی به فروش بالایی دست پیدا نکرد. این فیلم بعد از اکران در تهران 330 میلیون و در شهرستانها 450 میلیون تومان فروخت. مجید صالحی، مهران غفوریان،فتحعلی اویسی و پوریا پورسرخ از بازیگران این فیلم سینمایی بودند.

ازدواج در وقت اضافه به کارگردانی سعید سهیلی و با بازی ماهایا پطروسیان، مجید صالحی و علی صادقی که همچنان اکران آن در تهران ادامه دارد، 180 میلیون تومان فروخت. و فروش آن شهرستانها به 70 میلیون تومان رسید. این فیلم کمدی هنوز نتوانسته به موفقیتی مشابه چارچنگولی دیگر ساخته کمدی سهیلی برسد.

طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان یکی از فیلمهای متفاوت اکران بهار بود که همچنان نیز روی پرده است. این فیلم با بازی نگار جواهریان و بهروز شعیبی ماجرای جوانی روحانی بود که به دلیل بیماری همسرش با مشکلاتی مواجه میشود. این فیلم در تهران 410 میلیون تومان و در شهرستانها 150 میلیون تومان فروخته است.

دموکراسی تو روز روشن به کارگردانی علی عطشانی روایتی از سرگذشت زندگی یک سردار دفاع مقدس است که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ سعی در جبران خطاهایش دارد. این فیلم در تهران 550 میلیون تومان  و در شهرستانها 252 میلیون تومان فروخته است. محمدرضا گلزار، حمید فرخ نژاد، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و نیوشا ضیغمی از بازیگران این فیلم هستند.

سلام برعشق به عنوان دومین ساخته سینمایی اصغر نعیمی در نوروز امسال روی پرده رفت و در تهران  378 میلیون تومان و در شهرستانها 396 میلیون تومان فروخت. نیکی کریمی، امین حیایی و آتیلا پسیانی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

اکران کیفر به کارگردانی حسن فتحی اواخر بهار آغاز شد. این فیلم با بازی امیر جعفری، جمشید هاشم پور،مصطفی زمانی، مریلا زارعی و هانیه توسلی ماجرای مرد میانسالی است که در آستانه قصاص است و در انتظار پرداخت پولی از سوی خانواده تا از قصاص نجات پیدا کند اما دزدیده شدن پول ماجرایی تازه را سبب میشود. این فیلم در تهران 67میلیون تومان فروخت. و در شهرستانها به 25میلیون تومان رسید.

هفت دقیقه تا پاییز به کارگردانی علیرضا امینی هفته پایانی خرداد روی پرده رفت و 100 میلیون تومان فروخت. فیلم امینی ماجرای خانوادهای از طبقه متوسط است که با مشکل مرگ فرزندشان روبرو می شوند. هدیه تهرانی، خاطره اسدی،حامد بهداد و محسن تنابنده از بازیگران این فیلم هستند که اکران آن در تهران ادامه دارد.

فیلمهای خارجی چشم بعد از 77 روز اکران در تهران 16 میلیون، بچه های نابغه بعد از هفت روز اکران 8 میلیون تومان و «موج سوم» بعد از 13 روز اکران 3 میلیون تومان فروختند.

 

نگارنده: سمیه علیپور


 تاريخ ارسال: 1389/4/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.