پرده سینما

کابوس های میلیاردی سینمای ایران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 مقایسه فروش فیلم‌های سینمایی در شش ماه اول سال 88 و 89

 

 

کاهش فروش فیلمهای سینمایی در مقایسه میزان فروش پنج فیلم پرفروش سال 1388 و سال 1389 فضای نگران‌کننده سینمای ایران را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد. نبود هیچ فیلم میلیاردی در میان آثار اکران شده در سال ۱۳۸۹، پایین آمدن تعداد تماشاگران و از سوی دیگر افزایش ۳۳ درصدی قیمت بلیتهای سینما همگی تصویری ناخوشایند از شرایط کنونی سینمای ایران پیش روی فعالان این عرصه قرار میدهد؛ فعالانی که برخلاف بیان نگرانیها و گاه ارائه برنامهای برای رفع این بحران هنوز نتوانستند به راهکاری عملی برای رفع بحران موجود برسند.

 

سینما میلیاردر میشود

 

آتش بس. اولین فیلم میلیاردی سینمای ایرانسال ۱۳۸۵ بود. زمانی که یک فیلم نسبتاَ متفاوت با دیگر آثاری که به نمایش عمومی درمیآمد روی پرده سینماها رفت. آتش بس به کارگردانی تهمینه میلانی با توجه به فضای کمدی و حضور دو بازیگر ستاره و داستانی یک خطی و سرراست و قصهای قابل پیگیری توانست فروش خود را در سال ۱۳۸۵ روز به روز افزایش دهد. با بالا رفتن فروش این فیلم اتفاقی تازه در سینمای ایران رخ داد. فروش یک فیلم به میلیارد رسید و این در شرایطی بود که سینمای ایران سالهایی را با افت فروش پشت سر میگذاشت و تهدید قاچاق فیلمهای سینمایی بیش از هر زمانی خودنمایی میکرد. فیلم میلانی با حفظ فروش بالای خود توانست مدتی نسبتاً طولانی روی پرده سینماها باشد. بعد از گذر از فروش میلیاردی از پرده سینما پایین آمد تا تاریخ سینمای ایران فروش میلیاردی را به نام این فیلم ثبت کند؛ البته فیلمی همانند مارمولک در سال ۱۳۸۳ نیز توانسته بود در مدت زمان ۲۱ روزه اکران به فروش ۷۰۰ میلیونی برسد، اما نه مدت زمان اکران اجازه داد و نه مبلغ بلیت سینما که این رکورد به نام فیلم کمال تبریزی ثبت شود.گذر از فروش میلیاردی در فیلمهای ایرانی توقع دست‌یابی به این فروش را در میان سینماگران ایرانی به وجود آورد و همه برای رسیدن به این میزان فروش تلاش کردند.

سال ۱۳۸۸ اوج دستیابی به این هدف نسبتا دور از دسترس بود. با احتساب فروش فیلمها در سینماهای تهران در شش ماه اولیه این سال، سه فیلم اخراجیها ۲، دو خواهر و درباره الی موفق شدند از مرز فروش میلیاردی گذر کنند.

اخراجیها ۲ به کارگردانی مسعود دهنمکی، بعد از فیلم پرمخاطب اخراجیها به نمایش عمومی درآمد؛ فیلمی که توانسته بود تماشاگران را راهی سالن سینما کند و اگر تکثیر کپیهای فیلم فرصت میداد شاید اولین بخش از فیلم دهنمکی نیز میتوانست به فروش بالای میلیاردی دست پیدا کند. فیلم سینمایی اخراجیها ۲ توانست در سال ۱۳۸۸ گروه عمدهای از تماشاگران را در تهران و شهرستانها راهی سالن سینما کند و فروش آن در مجموعه تهران و شهرستان به هشت میلیارد تومان رسید.

درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی در شرایط نامناسبی به نمایش عمومی درآمد، در روزهایی که مسائل اجتماعی ذهن اغلب سینماروها را به خود جلب کرده بود، کمتر کسی به سینما میرفت تا فیلم تحسین شده جشنواره برلین و جشنواره فیلم فجر را روی پرده سینما تماشا کند. به این دلیل درباره الی با وجود همه قابلیتهایش برای جذب تماشاگر در ماه اولیه نمایش نتوانست چندان بفروشد و بر این اساس اکران آن کمی طولانیتر از زمان معمول شد تا دوستداران سینمای فرهادی بتوانند به سالن سینما بروند و به تماشای این اثر بنشینند. فیلم فرهادی بالاخره بعد از ۹۹ روز نمایش در ۲۵ سینما توانست به فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دست پیدا کند؛ رقمی که همه تصور میکردند اگر فیلم در شرایط عادی اکران میشد حتما به چند برابر میرسید.

 

دو خواهر به کارگردانی محمد بانکی نیز دیگر فیلم سال گذشته بود که مجموع فروش آن از یک میلیارد تومان گذر کرد. این فیلم سینمایی که بعد از مدتها دوری محمدرضا گلزار از پرده سینما به نمایش عمومی درآمده بود توانست در ۹۰ روز اکران در ۲۴ سینما به فروش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی برسد.

کسی تصور نمیکرد میزان مخاطب سال قبل سینما حسرتی برای امسال باشد. تاثیر شرایط اجتماعی بر سینما و مسائلی از این دست اجازه نمیداد تا فیلمها آنچنان که انتظار میرفت فروش کنند، اما دو عامل اکران فیلمهای متعدد و تدابیری همانند اجرای طرح اکران افطار تا سحر و طولانی کردن مدت زمان نمایش برخی از آثار موجب شد تا از همه شرایط دشوار سینمای ایران بهره بالایی ببرد.

 

سراب مخاطب

پوپک و مش ماشااللههرچند راهکارهای مورد استفاده در سال ۱۳۸۸ توانست تماشاگران را به سینمای ایران بیاورد، اما امسال در حتی همان دستورالعملها به نتیجه نرسیدند و شرایط حضور گسترده تماشاگران را در سینمای ایران به وجود نیاوردند.

شورای صنفی نمایش به عنوان متولی ساماندهی به امور اکران آثار سینمایی از ابتدای امسال با مشکلاتی جدی روبرو شد. حضور مهدی کرمپور در مقام رئیس شورای صنفی نمایش طی سال ۱۳۸۸ فرصتی را برای تجربه کردن راههای جدید اکران آثار سینمایی به وجود آورده بود، اما از ابتدای امسال این کارگردان از حضور در شورا خودداری و تا مدتها هیچ فردی به عنوان جایگزین او انتخاب نشد. بدون رئیس ماندن شورای متولی امور اکران بیش از پیش وضعیت اکران آثار سینمایی را بر هم ریخت. نامتناسب بودن آثاری که در یک مقطع روی پرده سینما میروند در کنار ارائه ندادن برنامهای جدی برای رهایی از بحران کاهش تماشاگران همگی ایرادهایی است که میتوان در شرایط کنونی به شورای صنفی نمایش وارد دانست؛ شورایی که چند هفتهای است سعید سهیلی مسئولیت ریاست آن را برعهده گرفته است.

سینمای ایران از ابتدای امسال با افزایش یک دفعهای قیمت بلیتهای سینما مواجه شد. تماشاگران در مراجعه به سالنهای سینما درجه ممتاز با قیمت بلیت ۴۰۰۰ تومان مواجه شدند؛ رقمی که به تعبیر اغلب دستاندرکاران سینما با توجه هزینههای صرف شده برای تولید فیلمهای سینمایی و سایر تفریحهای اجتماعی به هیچ عنوان بالا نیست. اما همین افزایش قیمت بلیت سینما در کنار مجموعه فیلمهایی که امسال به نمایش عمومی درآمدند همگی در کنار هم موجب شد سینمای ایران نیمه اول سال ۱۳۸۹ را بدون دستیابی به فروشی میلیاردی پشت سر بگذارد.

از میان فیلمهای اکران شده از ابتدای سال تاکنون پوپک و مش ماشالله به کارگردانی فرزاد مؤتمن عنوان پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کرده است. فیلم مؤتمن که نوروز امسال روی پرده رفت از جهت حال و هوا و میزان فروش تفاوتی عمده با دیگر آثار این کارگردان داشت. پوپک و مش ماشالله با فروش ۹۰۶ میلیون تومانی از پرده سینما پایین آمد و سینماهای نمایش‌دهنده را ترک کرد.

دیگر فیلم نسبتا پرفروش امسال کاری کمدی است. پسر آدم دختر حوا به کارگردانی رامبد جوان فیلمی کمدی با حضور مهناز افشار است که از ابتدای اکران فروش نسبتاَ مناسبی داشت و با رقم فروش ۷۹۵ میلیون تومانی سینماهای اصلی خود را ترک کرد.

تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی که در نوروز امسال روی پرده رفت و برای نمایش در برخی شهرستانها به مشکل برخورد با فروش ۷۲۶ میلیون تومانی از پرده سینماها پایین آمد.

نیمه اول سال ۱۳۸۹ روزهای ناامید کنندهای برای سینمای ایران بود؛ روزهایی که حتی اجرای طرحی همانند اکران افطار تا سحر هم نتوانست آنچنان که تصور میشد مخاطب را با سینما آشتی دهد. در این شش ماه اول امسال فقط فوتبالهای جامجهانی بودند که افراد را شبانه از خانههای خود خارج و به سالنهای سینما کشاندند؛ مسئلهای که البته انتقاد گروهی از سینماگران را هم به همراه داشت.

 

اکران زودهنگام عیدفطر

 

سن پترزبورگطرح اکران «افطار تا سحر» بدون هیچ دلیل روشنی در سال ۱۳۸۹ برخلاف سال قبل جواب نداد. برخی نامناسب بودن فیلمهای روی پرده را دلیل این مسئله دانستند و تعدادی نبود تبلیغات مناسب را مشکل عمده نامیدند. نپیوستن سینماهای حوزه هنری نیز از سوی گروهی دیگر عامل کاهش مخاطبان طرح افطار تا سحر عنوان شد، اما نتیجه این شد که سینمای ایران ماه مبارک رمضان را در رکود سپری کرد. یکی از ویژگیهای اکران تابستانی فیلمهای سینمایی طولانی شدن اکران برخی از آثار شد به این ترتیب که با شروع ماه مبارک رمضان نمایش برخی از فیلمها ادامه پیدا کرد و به گفته برخی همین مسئله روی کاهش فروش آثار و استقبال کم از طرح اکران «افطار تا سحر» تاثیر گذاشت. اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان تمامی فیلمهای پنج گروه اصلی سینما تغییر پیدا کردند. پنج فیلم سینمایی از پنجشنبه 11 شهریور‌ در قالب اکران اول عید فطر روی پرده سینماها رفتند.

یک اشتباه کوچولو به کارگردانی محسن دامادی درگروه سینمایی آفریقا، از ما بهتران به کارگردانی مهرداد فرید در گروه عصر جدید، یک جیب پر پول ساخته قدرت‌الله صلح‌میرزایی در گروه قدس، فاصله ساخته کامران قدکچیان در گروه آزادی و کارناوال مرگ به کارگردانی رضا اعظمیان در گروه استقلال آثاری بودند که این روزها به نمایش عمومی درآمدهاند و اکران برخی از آنها تا نیمه مهر ماه ادامه خواهد داشت. از میان این فیلمها که تم اصلی سه اثر آن کمدی و دو فیلم دیگر اجتماعی است، یک جیب پر پول و یک اشتباه کوچولو با فروش پنج میلیون تومانی در نخستین روز نمایش بیشترین فروش را داشتهاند. فاصله‌ که جایگزین چهل سالگی در گروه آزادی شده روز پنجشنبه را با فروش 5/2 میلیون پشت سرگذاشت. کم تماشاگر‌ترین فیلم کارناوال مرگ با دو میلیون فروش بود. با جایگزین شدن این پنج فیلم، اکران تمام فیلم‌هایی که این روزها روی پرده هستند در سینماهای سرگروه به پایان می‌رسد تا سینمای ایران در روزهای پایانی تابستان جانی تازه بگیرد.

اکران تعدادی از فیلمهای روی پرده از نیمه مهر ماه به پایان میرسد و در آن مقطع سن پترزبورگ به کارگردانی بهروز افخمی گروه آفریقا، شکلات داغ به کارگردانی حامد کلاهداری گروه عصرجدید، ملک سلیمان ساخته شهریار بحرانی گروه استقلال و لطفاً مزاحم نشوید ساخته محسن عبدالوهاب گروه آزادی به نمایش عمومی درخواهند آمد. رفت و آمد فیلمها روی پرده سینما در شرایطی که سود اندکی را برای سینمای ایران به همراه دارد و کم شدن عادت سینما رفتن در میان تماشاگران همگی مجموعهای از تهدیدها را برای سینمای ایران رقم زده است؛ مسائلی که انتظار میرود با مدیریت مسئولان سینمایی سامان بیابد.

 

اسامی فیلمهای پرفروش سال ۱۳۸۸

میزان فروش فیلمها

اسامی فیلمهای پرفروش سال ۱۳۸۹

میزان فروش فیلمها

اخراجیها۲

۳/۸ میلیارد تومان

پوپک و مش ماشالله

۹۰۶ میلیون تومان

دوخواهر

۱/۳۵ میلیارد تومان

پسر آدم دختر حوا

۷۹۵ میلیون تومان

درباره الی

۱/۲ میلیارد تومان

تسویه حساب

۷۲۶ میلیون تومان

پسر تهرونی

۹۵۰ میلیون تومان

افراطیها

۶۹۰ میلیون تومان

خروس جنگی

۸۹۱ میلیون تومان

دموکراسی تو روز روشن

۶۳۰ میلیون تومان

 

 

منبع: خبر آنلاین


 تاريخ ارسال: 1389/6/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.