پرده سینما

«جن زده» در صدر گیشه هالیوود قرار گرفت؛ آمار فروش فیلم های روز سینمای جهان

علی ناصری









نمایی از فیلم کلماتسینمای جهان در نیمه اول و اوایل نیمه دوم سال 2012 با اکران فیلم های بزرگ و پر فروشی چون بازی های گرسنگی، مرد عنکبوتی شگفت انگیز، عصر یخبندان 4، انتقام جو ها، پرومتئوس، سفید برفی و شکارچی، مردان سیاه پوش 3، سایه های تاریکی، شجاع و غیره روبه رو بود اما پس از اکران فیلم خیزش شوالیه تاریکی دیگر شاهد اکران فیلم های پر فروش و پر ستاره نبودیم و فروش فیلم ها در این برهه زمانی نسبت به ماه های گذشته کمی کاهش یافته است.

پرفروش ترین فیلم های سال که هم اکنون نیز در سینماهای آمریکا و اروپا نمایش شان ادامه دارد نیز از لحاظ فروش تا حدودی متلاطم عمل نموده اند.

فیلم جن زده به کارگردانی اُل برندال که در ژانر وحشت ساخته شده است و از تاریخ 31 آگوست ( حدود دو هفته قبل ) اکران اش در سینماهای آمریکا آغاز شده با فروش 9.5 میلیون دلار در هفته دوم اکران اش در صدر جدول فروش آمریکا در هفته جاری قرار دارد. این فیلم با فروش 33.3 میلیون دلار در دو هفته، فروش قابل قبولی در آمریکا داشته است.

همچنین فیلم بی قانون که داستانی جنایی در ژانر وسترن دارد به کارگردانی جان هیلکات با ستارگانی همچون تام هاردی، شیا لابف و گای پیرس که دو روز قبل از جن زده اکران شد با فروش 6 میلیون دلار در هفته دوم اکران اش در رده دوم جدول فروش آمریکا قرار دارد.

این فیلم با فروش 23.5 میلیون دلار در دوازدهمین روز اکران اش با توجه به فضای خاص و وسترن بودن فیلم، فروش نسبتاً قابل قبولی داشته است.

درام عاشقانه کلمات به کارگردانی مشترک برایان کلاگمن و لی استرنتال با بازی بردلی کوپر، دنیس کواید و الیویا واید در این هفته در تاریخ 7 سپتامبر به نمایش عومی در آمد که در سومین روز اکران اش 5 میلیون دلار فروش داشته است و در رده سوم جدول فروش آمریکا در این هفته قرار گرفته است. به دلیل این که این فیلم اولین هفته اکران خود را سپری می کند و با وجود بازیگران مطرحی که در آن به ایفای نقش پرداخته اند پیش بینی می شود که نسبت به سایر آثار در حال اکران با فروش چشمگیرتری روبرو شود.

نمایی از فیلم میراث بورن همچنین فیلم چهارم جدول در این هفته فیلم The Expendables 2   به کارگردانی سایمون وست می باشد که پس از سیلوستر استالونه کارگردانی قسمت دوم این فیلم سینمایی را بر عهده گرفته و فروش کل این فیلم 75.4 میلیون دلار پس از 4 هفته اکران در آمریکا بوده است. سیلوستر استالونه تنها ستاره باقیمانده از قسمت قبلی است که در این قسمت نیز ایفای نقش می کند. فروش هفتگی این فیلم تا الآن 4.75 میلیون دلار بوده است. با توجه به نبود ستارگان قبلی استقبال قابل قبولی از این فیلم به عمل آمده است.

  

فیلم اکشن و معمایی میراث بورن به نویسندگی و کارگردانی تونی گیلرویی که در تاریخ 10 آگوست در سینماهای آمریکا اکران شد پنجمین فیلم در این جدول می باشد که 4.04 میلیون دلار در این هفته فروش این فیلم بوده است و این فیلم پس از پنج هفته اکران 104 میلیون دلار  فروش داشته که با توجه به نبودن ستاره قسمت های قبلی فیلم، مت دیمون، تا این لحظه فروش قابل قبولی برای این فیلم می باشد. تونی گیلرویی نویسندگی سه قسمت قبلی مجموعه بورن را بر عهده داشت و خود نیز تا امروز دو فیلم را کارگردانی کرده است. جرمی رنر، راشل ویز و ادوارد نورتون از بازیگران این فیلم می باشند.

فیلم های Paranorman، زندگی تنهای تیموتی گرین، حمله ور، خیزش شوالیه تاریکی  و مستند اوبامای آمریکا به ترتیب در رده های ششم تا دهم این هفته جدول فروش فیلم در امریکا قرار دارند.

نمایی از فیلم خیزش شوالیه تاریکیضمن این که فروش فیلم خیزش شوالیه تاریکی به کارگردانی کریستوفر نولان از مرز یک میلیارد دلار در سطح جهانی گذشت و با فروشی بالغ بر 1,015,549,000 دلار به جمع فیلم های پرفروش تاریخ سینما پیوست و در رتبه دوازدهم پس از آلیس در سرزمین عجایب به کارگردانی تیم برتون قرار گرفت.

اما بی رونقی نسبی گیشه سینماها نسبت به ابتدای سال تنها به آمریکا محدود نشده و فروش فیلم ها در اروپا نیز نسبت به ابتدای سال کمی از رونق افتاده است. فیلم اکشن Total Recall     به کارگردانی بن ویسمن با بازی کالین فارل تا امروز در اولین هفته اکران خود 2.49 میلیون یورو فروش داشته و در رده اول فروش اروپا قرار دارد. فیلم علمی تخیلی و کمدی نگهبان به کارگردانی آویرا شافر و بازی بن استیلر در هفته اول اکران اش در اروپا 2.24 میلیون یورو تا امروز فروخته و رتبه دوم جدول فروش اروپا را از آن خود کرده است. انیمیشن شجاع  به کارگردانی مارک اندروز و برندا چاپمن که برای اولین بار در 22 ژوئن در آمریکا اکران شد در اروپا نیز هفته پنجم اکران اش را در حالی سپری می کند که 1.6 میلیون یورو در این هفته و جمعاً 17.9 میلیون یورو در اروپا فروخته است که رقم قابل قبولی می تواند برای این انیمیشن باشد. انیمیشن شجاع در رتبه سوم جدول فروش هفته در اروپا قرار دار د   .

فیلم کمدی و فانتزی Ted به کارگردانی ست مکفارلن نیز با فروش 991 هزار یورو در هفته پنجم اکران اش در اروپا رتبه چهارم فروش هفتگی را از آن خود کرده است. فروش کل این فیلم در اروپا 28.1 میلیون یورو می باشد که برای این فیلم نیز رقم قابل قبولی خواهد بود.

فیلم جن زده نیز در اولین هفته اکرانش در اروپا 979 هزار دلار فروخته است که پیش بینی فروش بیشتر این فیلم در اروپا چیزی دور از دسترس نخواهد بود چرا که فیلم در آمریکا فروش قابل توجهی داشته و مخاطبان زیادی را به سالن های سینما کشانده است.

نمایی از فیلم ارباباما احتمالاً این بی رونقی نسبی گیشه در جهان طی ده روز آینده با به نمایش درآمدن فیلم های مهمی که پیش بینی فروش بالایی برای آن ها شده است جبران خواهد شد، فیلم هایی که قرار است بزودی در سینماهای جهان به نمایش درآیند عبارتند از:

معامله سودمند به کارگردانی نیکلاس چارکی که در 14 سپتامبر اکران خواهد شد و ریچارد گر نیز در این فیلم ایفای نقش می کند.

قسمت جدید فیلم شیطان ساکن با عنوان مجازات که در 14 سپتامبر اکران خواهد شد و مانند باقی قسمت های فیلم میا جوویچ نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد که احتمال فروش بالای این فیلم بسیار زیاد می باشد.

و بالاخره فیلم ارباب ساخته پاول توماس اندرسون که 21 سپتامبر در آمریکا اکران خواهد شد. اکران این فیلم می تواند خبر خوشی برای علاقه مندان به سینمای توماس اندرسون باشد. پاول توماس اندرسون یک کارگردان جوان و مؤلف می باشداز فیلم های قبلی او می توان به مگنولیا و خون به پا می شود اشاره کرد که مورد توجه منتقدان در سطح گسترده ای بوده است. از بازیگران اصلی این فیلم می توان به فلیپ سیمور هافمن و خوآکین فوئنیکس اشاره نمود. پیش بینی می شود ارباب امسال یکی از مدعیان بزرگ برای کسب جایزه اسکار باشد.


 تاريخ ارسال: 1391/6/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>kamal:

maghale khobi bod to rp khoda in amar forosh filmha ro moratab be roz konid

0+0-

چهارشنبه 22 شهريوž



>>>شقایق:

خیرمقدم به آقای علی ناصری نویسنده جدید سایت پرده سینما، امیدوارم مانند بزرگان پرده سینما بدرخشید...

0+0-

چهارشنبه 22 شهريوž



>>>پژمان.ع:

ممنون. مقاله خیلی خوبی بود

0+0-

سه‌شنبه 21 شهريور 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.