پرده سینما

جین کمپیون با فیلم «ستاره درخشان» پا به سینماهای فرانسه گذاشت

مجید رحیمی جعفری

 

 

 

 

 

 

 

حضور بزرگان سینما در گیشه این هفته فرانسه

گزارشی از گیشه سینماهای فرانسه (ششم تا دوازدهم ژانویه 2010)

در بین ده فیلم پرفروش این هفته گیشه فرانسه فیلم هایی از کارگردانان نام آشنای سینما دیده می شود. اواتار ساخته جیمز کامرون، آگورا ساخته الخاندرو آمنابار، ستاره درخشان ساخته جین کمپبون و تترو ساخته فرانسیس فورد کاپولا فیلم هایی هستند که جزء ده فیلم پرفروش سینمای فرانسه قرار گرفته اند. اواتار که زیاد نیاز به تعریف و تمجید ندارد، چون هر چه باید درباره آن گفته می شد را در هفته های پیش گفته ام و در هفته چهارم هم با اختلاف چشمگیر این فیلم صدرنشین گیشه فرانسه هست. اواتار شاید تا چند هفته دیگر به صدر نشینی خود ادامه دهد. اما در رده دوم Box-Office فرانسه سوت زن فیلم تازه اکران شده فیلیپه ریفبره فرانسوی قرار دارد. ریفبره تا قبل از این در فیلم های زیادی بازی کرده بود که این اولین فیلم او در مقام کارگردان است. داستان این فیلم در مورد آرماند هست که در "ریوی یرای" کان در جنوب فرانسه زندگی خوشی را سپری می کند. یک فروشگاه در مرکز شهر و  یک دوست زیبا (سوفیا) دارد. او هر روز ناهار را با سوفیا در رستورانی با نمایی از ساحل صرف می کند. اما همه چیز از زمانی به هم می ریزد که سوفیا روابط خود و برادرش را با مافیای زاپتی برای آرماند بازگو می کند و او را به سمت دیوانه شدن می کشاند، از این لحظه به بعد همه چیز برای آرماند عوض می شود زیرا او تا به حال سالم زندگی کرده بود این فیلم با ته مایه های کمدی ساخته شده است و در آن فرانسس برلند، تیری هرمیت، کانستنس دال و استفان د گروت ایفای نقش کرده اند. این تنها فیلم بالای جدولی فرانسوی است و در کل تنها 3 فیلم فرانسوی در لیست پرفروش های گیشه فرانسه قرار گرفتند.

 

 

رتبه

نام فیلم

تعداد سالن نمایش

تعداد هفته نمایش

فروش هفته (دلار)

فروش کل (دلار)

اهمیت فیلم

1

اواتار

730

4

11,199,579

80,443,071

**********

2

سوت زن

267

1

1,783,869

1,783,869

**********

3

یتیم

286

2

1,329,563

2,302,455

**********

4

آگورا

535

1

1,060,930

1,060,930

**********

5

الوین و سنجاب ها 2

535

3

1,060,930

9,278,722

**********

6

ستاره درخشان

115

1

985,693

985,693

**********

7

این پیچیده است

359

3

909,984

5,201,383

**********

8

گریز

491

5

904,516

9,308,738

**********

9

آرتور و انتقام مالتازارد(آرتور 2)

722

6

706,898     

33,668,300

**********

10

تترو

127

3

611,033

2,325,285

**********

 

پوستر فیلم «آگورا» ساخته آلخاندرو آمنابارآگورا تازه ترین ساخته الخاندرو آمن ابار سازنده فیلم ترسناک تحسین شده دیگران است. این فیلم از دیگر فیلم هایی بود که در همین هفته اکران شد و توانست در رده چهارم پرفروش ها قرار گیرد. اولین اکران آگورا در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن بود. داستان این درام تاریخی درباره هیپاتیا، منجم و فیلسوف و ارتباط او با برده‌اش داووس است که باید بین عشق خود به بانویش و آزادی یک کدام را انتخاب کند. ارشادی در آگورا نقش شخصیتی به نام اسپاسیوس را بازی می‌کند. او سال 2007 نیز در فیلم بادبادک‌باز به کارگردانی مارک فورستر نقش‌آفرینی‌کرد. به جز ارشادی بازیگانی چون ریچل وایز، مکس منگلا، اسکار ایساک و سامی سمیر ایفای نقش کرده اند. این فیلم در گیشه سینمای اسپانیا 6 برابر این رقم را فروخت و صدرنشین شد.
جین کمپبون که جایزه جشنواره معتبر کن و اسکار را برای فیلم پیانو در کارنامه خود می بیند دیگر کارگردان بزرگی است که با فیلم ستاره درخشان پای به سینماهای فرانسه گذاشته است. فیلم او هم در جشنواره کن سال گذشته البته در بخش اصلی حضور داشت. تازه ترین اثر این کارگردان نیوزلندی یک بایوپیک در روایت از زندگی جان کیتس شاعر محسوب می شود. بن ویشاو در نقش این شاعر بازی کرده است. جان کیتس شاعر قرن 19 انگلیسی است.در 1818 هنگامی که کیتس بیست و سه ساله بود با دختری به نام فانی براون (با بازی ابی کورنیش) در  همسایگی اش رابطه ای پنهانی برقرار می کند و همین رابطه دردسرهایی را برای این شاعر ایجاد می کند که باعث مریضی و مرگ نابهنگامش می شود. کمپبون به همین چند سال در زندگی این شاعر و مرگ او پرداخته است.
اما آخرین فیلم مهم این هفته که در این نوشته مورد بررسی قرار می گیرد، تترو را کاپولا برای جشنواره کن به پایان رسانده بود ولی چون مقرر شد که در بخش خارج از جشنواره اکران شود او از این کار امتناع کرد و فیلمش را به سیاتل ارائه کرد . این فیلم تماما در آرژانتین فیلمبرداری شده است و وینسنت گالو یکی از کارگردانان خوب سینما که اثر تحسین انگیز بوفالو 66 با بازی میکی رورک را در کارنامه دارد به همراه آلدن ايرنريك، ماریبل وردو و کلاوس ماریا براندائر در آن ایفای نقش کرده اند. این درام معمایی دو هفته قبل هم با تعداد سالن کم در فرانسه اکارن می شد ولی تعداد سالن های آن کمی بیشتر شد و با فروش بیشتر در رده دهم قرار گرفت. در قصه فيلم ايرنريك در نقش نوجواني 17 ساله به نام بني، ظاهر مي‌شود. او خود را به بوينس آيرس مي‌رساند تا برادر بزرگ‌ترش تترو را پيدا كند. خانواده بني، سال‌ها قبل، از ايتاليا به آرژانتين مهاجرت كرده است. كارلو پدر خانواده يك آهنگساز موفق بوده كه رهبري يك اركستر بزرگ را طي اين سال‌ها به عهده داشته است. شغل پدر آنها را مجبور كرده كه از آرژانتين به شهر نيويورك نقل مكان كنند. در اين بين تترو بيش از يك دهه است كه گم شده و بني در بازگشت دوباره‌اش به شهر بوينس آيرس او را پيدا مي‌كند. زماني كه بني، تترو را پيدا مي‌كند وي شاعري غمگين است كه همراه نامزدش زندگي معمولي در يكي از مناطق فقير نشين شهر دارد. تترو به هيچ وجه آن آدمي نيست كه بني، انتظارش را داشته است. اما بني در كنار تترو مي‌ماند و با يادآوري خاطرات گذشته قصه اصلي فيلم را شكل مي‌گيرد.
با توجه به سقوط فیلم های فرانسوی به رده های پایین تر از ده و کمتر شدن تعداد آن ها در چرخه عرضه شاید سینماگران فرانسه و در کل صنعت فرانسه باید فکری به حال خود بکند تازه به این فیلم ها چند فیلم خوب آمریکایی دیگر را اضافه کنید که در انتظار اکران در کشورهای اروپایی هستند. با این اوصاف وضعیت سینمای فرانسه چگونه خواهد شد.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.