پرده سینما

گیشه جهانی در انتظار «لبه تاریکی». «اواتار» همچنان صدرنشین

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 آخرین اخبار از گیشه آمریکای شمالی -25 ژانویه 2010

فیلم اواتار به کارگردانی جیمز کامرون برای ششمین هفته پی در پی در صدر جدول فروش قرار گرفت. اواتار موفق شد شوالیه تاریکی را به زیر بکشد وخودش را در رتبه دوم پرفروش ترین فیلم تاریخ امریکای شمالی قرار دهد. این فیلم که  در هفته ششم اکران تنها %15.9افت فروش داشت با یک فروش خیره کننده 34 میلیون دلاری در صدر جدول قرار گرفت. این فروش پیشترین میزان فروش یک فیلم در هفته ششم اکران است. رکورد قبلی مربوط به فیلم تایتانیک ساخته پیشین جیمز کامرون بود که در هفته ششم 25میلیون دلار فروخته بود. اکثر کارشناسان بر این باورند که موفقیت فیلم اواتار در جوایز گلدن گلاب (بهترین فیلم درام/بهترین کارگردان) در این فروش بی تاثیر نبوده است. مجموع فروش فیلم در عرض 6هفته به  552 میلیون دلار رسیده است و به احتمال خیلی زیاد تا دو هفته دیگر رکورد تایتانیک را می شکند و پرفروش ترین فیلم تاریخ امریکای شمالی می شود.

 داستان اواتار درباره نیرویی از زمینیان در سال 2154 است که برای کشف منبع معادنی که بشر در کره زمین از داشتن آنها نا امید شده است راهی سیاره ای دورافتاده به نام «پانادورا» می شوند. و در آنجا نبردی بین آنها انجام می شود و در این بین یکی از یکی زمینیان عاشق یکی از موجودات سیاره پانادورا می شود و...                                   

پوستر فیلم سپاهفیلم سپاه به کارگردانی اسکات استووارت در رتبه دوم فروش هفتگی قرار گرفته است. داستان فیلم سپاه درباره این است که هنگام نزول آخرین فرشته، جنگ با بشر آغاز می شود. هنگامی که دنیا به میدان جنگ تبدیل می شود خدا ایمانش را نسبت به انسان از دست می دهد و او که در تمام زمان ها برای نجات بشر پیامبران مختلفی فرستاده این بار لشگری از فرشتگان را برای اصلاح بشر می فرستد و در این میان تمامی امید ها به میکائیل است. سپاه که این هفته در 2476سینما اکران شد موفق شد در عرض 3 روز آخرهفته حدود17.2 میلیون دلار فروش کند. این یک موفقیت برای فیلمی است که در رده بندی، تماشای آن برای هجده سال به بالا مناسب تشخیص داده شده است. با این حال  اکثر منتقدان این فیلم را به باد انتقاد گرفتند. «لوس آنجلس تایم» درباره فیلم نوشته سپاه اگرچه فیلمی است که از کتاب مقدس الهام گرفته شده اما تمامی امور نشان دهنده این است که انگار در یک زمین لم یزرع در ماه بهمن هستیم و چیزی نمیتوانیم از این زمین (فیلم) برداشت کنیم.

اما فیلم پری دندان با بازی راک با مخ به زمین خورد. این فیلم که امیدی زیادی به فروشش بود در عرض سه روز آخر هفته فقط 14.1میلیون دلار فروش کرد. راک در این فیلم در نقش یک بازیکن بی اخلاق هاکی ظاهرشده است که در تمام بازیها اخلاق ورزشی ندارد و به قول معروف اخلاق جوانمردی را رعایت نمی کند تا اینکه یک روز در طی یک بازی دندان بازیکن تیم حریف را می شکند. بعد از این اتفاق دخترش درباره پری دندان و عواقب آن می گوید و راک در جوابش میگوید: "من به این جور چیزا اعتقاد ندارم". همین جمله کافیست که پری دندان ها را عصبانی کند و برای جریمه به مدت یک هفته راک را به پری دندان تبدیل کنند و به او بال و عصا می دهند و ...

راک در بهترین حالت فروش فیلمهایش تا 90 میلیون دلاربوده و هیچ فیلم100میلیون دلاری ندارد. موفق ترین فیلمش عقرب شاه بوده که 91میلیون دلار فروخته.کمپانی فوکس تمام تلاشش را کرده بود تا این فیلم را تبدیل به اولین فیلم 100میلیونی راک کند که با این افتتاحیه 14میلیونی کمی بعید به نظر می رسد. نقد های فیلم هم طبق معمول این ژانر فیلمها در حد متوسطی قرارداره که پری دندان هم ازاین قاعده مستثنا نیست. سایت متاکریتیک %38 به این فیلم داده. سایت ورایتی ضمن تمجید از این فیلم گفته: این فیلم حکم یک گل برای بچه ها و والدینشان دارد. واشنگتن پست هم گفته :پری دندان فیلم جذابی است چون راک بازی جذابی در ان ارائه کرده است. هالیوود ریپورتر هم گفته: راک این فیلم را از مرگ حتمی نجات داده است مانند سایر کمدی خانوادگی های دیگراین بازیگر. راجرایبرت هم گفته: هیچ راهی وجود نداره که من بخواهم دیدن این فیلم رو به شما توصیه کنم اما قول میدم که فیلم دلپذیر و بی آزاری هست.اگرچه خشونت بازی هاکی به نظر غیر ممکنه!

اما فیلم اقدامات فوق العاده با بازی دو سوپراستار فورد/فریزر و کارگردانی تام ووگان هم ناامیدکننده ظاهر شد.این فیلم این هفته در 2546 سینما امریکای شمالی در عرض 3 روز اخر هفته فقط 7میلیون دلارفروخت. فیلم اقدامات فوق العاده درباره زندگی جان (فریزر) که زندگی و شغل خوبی دارد و نمونه یک مرد موفق است. در یک ماجرا جان متوجه میشود فرزندانش بیماری عجیب و خاص و غیر قابل درمانی گرفته اند. اوبرای نجات فرزندانش هرکاری می کند حتی شغلش را ترک می کند و با دانشمندی عجیب و غریب با نام رابرت (هریسون فورد) آشنا میشود و سعی میکند با کمک این دانشمند برای نجات بچه هایش دست به اقدامات فوق العاده بزنند! اما در بازتاب کلی، این فیلم شکست خورده به نظر می رسد. چراکه این فیلم از سایت متاکریتیک %45 امتیاز گرفته، هفته نامه اینترمدینت درباره فیلم گفته: به سختی میشه به این فیلم «فوق العاده» گفت. سخت است که باور کنیم فیلمی بی اهمیت مثل این  به جای نمایش در شبکه های کابلی رنگ پرده را به خودش ببیند.و  مجله باکس آفیس هم گفته: این فیلم نیز مانند فیلم محوطه کور بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده. هریسون فورد در صدر بازی در این فیلم قابل توجه قرار داره.راجر ایبرت هم گفته: این یک فیلم معمولی با بازیگران معمولی و داستانی خیلی بزرگ برای آن است.

کتاب الی با بازی دنزل واشنگتن که هفته قبل موفق شد با یک فروش 32.7 میلیون دلاری  در رتبه دوم قرار گیرد، این هفته هم خودش را سرپا نگه داشت. این فیلم در این هفته 17میلیون دلار فروش کرد و مجموع فروشش طی دو هفته از مرز62 میلیون دلارعبور کرد. کتاب الی فیلمی آخرالزمانی است  درباره یک قهرمان تنها (دنزل واشنگتن) که در آینده ای نه چندان دور به دنبال محافظت از کتاب آسمانی است و عقیده اش بر این است که تنها راه حفظ بشر بعد از خرابی ها و جنگ های بسیار همین کتاب مقدس است.

از دیگر فیلم های تازه اکران شده فیلم برای نجات یک زندگی است که داستان پسری بنام جک تیلور ( رندی وین ) که پس  از مرگ دوست دوران کودکیش راجر، تصمیمی می گیرد! او پس از مرگ دوستش به گذرا بودن دنیا پی می برد. و درحالی که یک ستاره بسکتبالیست است تصمیم می گیرد رویاهای خود را برای نجات و کمک به سایر انسانها قربانی کند. این فیلم این هفته در 441 سینما اکران شد و حدود 1.5میلیون دلار فروش کرد و در رتبه 15جدول فروش قرار گرفت. منتقدان اصلا این فیلم را تحویل نگرفتند و در سایت متا کریتیک درجه فوق ضعیف 17%گرفته است.

اما از سایر فیلم های هفته قبل استخوانهای دوست داشتنی پیتر جکسون است که البته نه برای منتقدان (%42) و نه بینندگان چندان دوست داشتنی نبود. این فیلم در هفته هفتم اکران 8.8 میلیون دلار فروش کرد و مجموع فروشش 31.6 میلیون دلار شده است. فیلم برگرفته از کتاب معروفی به همین نام است که درباره دختری است که پس از مرگ به والدینش کمک می کند تا قاتلش را پیدا کنند.

شرلوک هولمز و الوین و موش خرما2 نیز در هفته پنجم اکران به ترتیب 6/6 و 4/6 میلیون دلار فروش کردند و مجموع فروشششان از مرز 191و204 میلیون دلار عبورکرد.

هفته آینده فیلم لبه تاریکی با بازی مل گیبسون اکران خواهد شد. فیلمی که امید بسیاری به موفقیت آن در گیشه می رود.


 تاريخ ارسال: 1388/11/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد امین:

گزارش مفصلی بود ولی بد چیده شده چون توی نگاه اول انگار خیلی زیاده.

0+0-

پنجشنبه 9 بهمن 1388




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.