پرده سینما

کتاب «درک فیلم»

مریم پزشکپور









درکِ فیلم

 

(نویسنده: آلن کیسبی یر)

 

کتاب درک فیلم 

 

 

کتاب «درک فیلم» را باید یکی از پایه ای ترین کتاب های شناخت مفاهیم سینما، و یکی از ضروری ترین کتاب هایی که هر پژوهشگر سینما و علاقمند به حوزه ارزیابی و درک فیلم باید مطالعه کند دانست.

کتاب شامل سه بخش است. بخش اول: فیلم همچون وسیله بیانی (شامل چهار فصل). بخش دوم: قدرت های تصویرگری سینما (شامل سه فصل) ، و بخش سوم: تشریح نقد فیلم (شامل سه فصل می باشد).

در فصل اول از بخش اول که «عنصرهای تصویری» نام دارد، نویسنده به کارکرد زیبایی شناسانه عناصری مثل فیلم خام، عدسی ها، تدوین، جلوه های اپتیکی و... می پردازد. و در فصل دوم صدا و موسیقی را مورد اشاره قرار می دهد.

بخشِ دوم کتاب به معرفی سه تئوری مهم سینمایی می پردازد: تئوری تدوین آیزنشتین، تئوری برداشت بلند آندره بازن، و تئوری واگرایی رودولف آرنهایم.

بخش سوم کتاب هم حاوی فصل های سودمندی است که از جمله آنها می توان به «سبک های سینمایی» اشاره داشت.

اشاره های متعدد نویسنده کتاب به نماها، صحنه ها، و فصل های مختلف فیلم های مختلف تاریخ سینما، مباحث مطروحه را دارای جذابیت بیشتری کرده است.

از نخستین چاپ ترجمه فارسی کتاب در سال 1365 (متن اصلی در سال 1976 منتشر شده است) زمان زیادی می گذرد و از آن زمان تا کنون کتاب دو مرتبه از سوی مترجم محترم مورد تجدید نظر قرار گرفته است. با این حال از همان سال ها و همان چاپ اول روی کاغذ کاهی و با حروفچینی ابتدایی، «درک فیلم» اثری قابل تأمل و در خور توجه به نظر می رسید. و احتمالا گذشت سال ها چیزی از اهمیت آن نخواهد کاست.

 

 

درکِ فیلم

 

نویسنده: آلن کیسبی یر

مترجم: بهمن طاهری

ناشر: نشر چشمه

چاپ پنجم: 1386

تیراژ: 1500 نسخه

بها: 4000 تومان

 

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.