پرده سینما

کتاب «بازیگری در سینما»

کیخسرو مجد









بازیگری در سینما

 

نوشته: جیمز نیرمور

 کتاب «بازیگری در سینما»

«بازیگری در سینما» کتابی سودمند و مفید برای همه کسانی است که مایلند درباره هنر بازیگری بیشتر بدانند. فرقی نمی کند علاقمند بازیگری باشند یا علاقمند سینما، در هر حال این کتاب به آنها کمک خواهد کرد تا گامی به جلو بردارند. خوشبختانه کتاب در شکل و شمایل کلی خیلی پرطمطراق جلوه نمی کند و با تعظیم های مکرر به استانیسلاوسکی و استلا آدلر و مارلون براندو و فیلم اتوبوسی به نام هوس نوشته نشده است! (حتی فصل هفتم کتاب که به تحلیل بازی براندو در فیلم دربارانداز می پردازد احتمالاً بیش از هر متن دیگری در تاریخ سینما به گسست بازی او از «متد اکتینگ» پافشاری می کند) چون ظاهراً هر وقت قرار می شود کتابی درباره بازیگری نوشته شود باید حول و حوش این ها بچرخد! «بازیگری در سینما» اما خوشبختانه اینطور نیست.

کتاب شامل سه بخش است. بخش اول «بازیگری در عصر بازآفرینی مکانیکی» نام دارد و شامل چهار فصل است که عبارتند از: کلیات، تکنیک های بازیگری، پیوستگی بیانی در بازیگری و بازی در بازی، نقش لوازم صحنه، لباس و گریم در بازیگری.

بخش دوم کتاب که بسیار خواندنی است و قطعاً به درد هر علاقمند بازیگری خواهد خورد، «نقش آفرینی های نمونه» نام دارد و شامل چهار فصل است که به تحلیل شش نقش آفرینی نمونه در تاریخ سینما می پردازد. این چهار فصل عبارتند از:

1-بازی چارلز چاپلین در فیلم جویندگان طلا 2-بازی کاترین هپبورن در فیلم تعطیلات 3-بازی مارلون براندو در فیلم دربارانداز 4-بازی کری گرانت در فیلم شمال از شمال غربی

و بالاخره به بخش سوم کتاب می رسیم که «فیلم به عنوان زمینه بازیگری» نام دارد و شامل دو فصل است. در این دو فصل بازی بازیگران در دو فیلم پنجره عقبی و سلطان کمدی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

بازیگری در سینما

نوشته: جیمز نیرمور

مترجم: حمیدرضا منتظری

ویراستار: علی معلم

1500 نسخه

چاپ اول: 1387

قیمت: 7000 تومان

انتشارات دنیای تصویر

312 صفحه


 تاريخ ارسال: 1391/8/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.