پرده سینما

کتاب تانگوی یک نفره

مریم پزشکپور

 

 

 

 

 


 

 






تانگوی یک نفره

نویسنده: آنتونی کویین

مترجم: ماندانا ارفع

 

روی جلد کتاب تانگوی یک نفره 

 

برای ایرانیان آنتونی کویین همواره ستاره ای بزرگ تر از آنچه در هالیود بوده جلوه داشته است. دلیل اش فقط فیلم محمد رسول الله ((1976) که در سال 1358 به نمایش عمومی درآمد، یا عمر مختار (1980) نیست؛ در سال های دورتر هم آنتونی کویین برای تماشاگر ایرانی از جذبه ای چشمگیر برخوردار بوده است. به هر حال کتاب «تانگوی یک نفره» که شرح خاطرات آنتونی کویین است برای هر علاقمند به سینما شیرین و پر جذبه است و طبیعتاً برای خواننده ایرانی بیشتر!

 

 

در سال 1377 دو ترجمه از این کتاب روانه بازار شد. ترجمه مهدی غبرایی که نشر مرکز آن را منتشر نمود، و همین کتاب یعنی ترجمه خانم ماندانا ارفع که انتشارات عطایی اقدام به چاپ و نشر آن کرد. ترجمه نخست (که با عنوان «تانگوی تک نفره» منتشر شد) دست کم به خاطر اعتبار بیشتر ناشر، این ترجمه را تحت الشعاع قرار داد. اخیراً که نسخه ای از ترجمه خانم ارفع به دستم رسید آن را خواندنی یافتم.

به هر حال «تانگوی یک نفره» کتابی سخت پر جذبه است. از ابتداء تا انتها! و به حقیقت نوشته تبلیغی پشت جلد کتاب به نقل از روزنامه «دیلی میل» که آن را «صادقانه ترین زندگینامه در سال های اخیر» قلمداد کرده بیراه نیست. چرا که از همان صفحات نخستین کتاب و خاطره آنتونی کویین از سگ اش «سندباد» خواننده از دریافت و شعور این هنرپیشه بزرگ حیرت می کند. این فصل را بازگو نمی کنم، بلکه توصیه می کنم حتماً بخوانیدش. در فصل های بعدی کتاب هم آنتونی کویین ما را با ابعاد مختلفی از آدم های هالیوود آشنا می کند.

کتاب شامل سیزده فصل است: فصل اول: سواری. فصل دوم: دوران کودکی. فصل سوم: پدر. فصل چهارم: کارهای مختلف و آوای بهشتی. فصل پنجم: آغاز بازیگری. فصل ششم: فائق آمدن ها. فصل هفتم: روزهایم در استودیو. فصل هشتم: فرار با شتاب. فصل نهم: اوج پیشرفت. فصل دهم: واقعیت ها و تهورها. فصل یازدهم: یولاندا. فصل دوازدهم: فاجعه کامل. فصل سیزدهم: هارلم.

در بیساری از بخش های کتاب سیسیل. ب. دومیل تهیه کننده و کارگردان بسیار بزرگ هالیوود که پدر زن آنتونی کویین بود مورد اشاره او قرار گرفته است. به نظر می رسد او در سرتاسر زندگی آنتونی کویین به کابوس بزرگ او تبدیل شده بوده است.

کتاب از ابعاد مختلف خواندنی است. هم به عنوان شرح سرراست ابعاد مختلف زندگی یک مرد، و هم به عنوان برملا کننده ی گوشه ها و زوایای مختلفی از هالیوود کلاسیک.

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.