پرده سینما

اشاره ها، نشانه ها، و زندگی؛ نگاهی به فیلم زندگی با چشمان بسته

عماد ناجی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترانه علیدوستی و حامد بهداد در فیلم زندگی با چشمان بستهفیلم زندگی با چشمان بسته ساخته ی رسول صدر عاملی چند روزی است که اکران خود را آغاز نموده و مخاطبان منتظرش را شادمان به سینماها کشانده است. در این چند روز نقدهای مختلفی بر این فیلم نوشته شده است که اکثر آنها نگاهی منفی به فیلم داشته و ایرادات اساسی را به آن وارد کرده اند.

اما آنچه که در این نقدها کاملا مشخص است نگاه سطحی به این فیلم است. البته این فیلم آنچنان ساخته ی قوی و با لایه های غیر آشکار نیست اما نگاه سطحی به آن می تواند مخاطب را دچار اشتباه نماید. به همین جهت در این نوشته ی کوتاه سعی خواهد شد تا با برداشت عمقی تر از فیلم برخی از گره های این اثر باز شده و افق دید مخاطب روشن تر گردد.

 

نام فیلم: زندگی با چشمان بسته

این نام انحرافی ترین نامی است که سازنده ی اثر بر روی فیلم خود گذاشته است که مطمئناً تعمدی نیز بوده است. اکثر افراد تحلیلی که بر این نام دارند این است که این نام بیانگر این مطلب است که افراد حاضر در این اثر چشمان خود را بر روی واقعیات و حقایق بسته اند و بدون منطق شروع به قضاوت می کنند؛ قضاوتی که در این فیلم نسبت به آیدا (با بازی ترانه علیدوستی) شخصیت اصلی فیلم انجام می پذیرد؛ اما به زعم نگارنده، این نام چنین بار سطحی را با خود حمل نمی کند بلکه مفهومی غنی تر را با خود به همراه دارد.

«زندگی با چشمان بسته»، «زندگی با چشمان بسته»

برای لحضاتی چشمان خود را ببندید؛ زندگی چگونه است؟

آیا چیزی جز سیاهی دیدید؟

این نکته ی اساسی ای است که فیلم سعی در بیان آن دارد و نمودها و نمادهای آن در سراسر اثر پخش گردیده است.

 

دختری عاشق پسری است اما پسر عاشق او نیست

مردی آب را بر همسرش می بندد

پسری از دست خانواده  به آب پناه برده است

زنی به دنبال بچه اش است, غافل از اینکه بچه اش مرده

همسایه ای شیشه ی همسایه ی دیگری را می شکند

مردم محله قضاوتهای نابجا دارند

مردی در شب شهر به دنبال طعمه می گردد

دختری برای شور جوانی اش از دانشگاه اخراج می شود

مادری به دلیل ترس از راه کج رفتن دخترش در خانه را قفل می کند

زنی که در خانه ی مردی هوس باز تنها به یک کلفت شبیه است

و در آخر فیلم هم ...

.

.

.

همه ی این اشارات فیلم که هر یک نشانه هایی نیز هستند، دست به دست هم داده اند تا نشانگر زندگی ای سیاه باشد؛ زندگی ای که با چشمان بسته به راحتی می توان آنرا دید. شاید مصداق این نگاه را در یکی از دیالوگ های آیدا بتوان جست؛ آنجا که او رو به دوست خود می گوید:«عجب اوضاع گهیه».

پس این فیلم بیش از اینکه به دنبال طرح معضلی اجتماعی باشد در صدد نمایش زندگی است و قضاوتهای نابجای مردم یکی از مصداق هایی است که صاحب اثر برای نشان دادن اوضاع کلی زندگی و زندگانی به مخاطب می نمایاند و نه تمامی داستان.

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهدیزاده:

بی ربطه ولی میگم یک پرده ی سینمایی طراحی کردم که نمیشه ازش فیلم برداری و کپی برداری کرد

0+0-

پنجشنبه 12 تير 1393



>>>پريسا:

به شما پيشنهاد ميكنم حتماً يكبار ديگه اين فيلم رو ببيني به دليل اينكه حتي نام پرستو كه يكي از موارد كليدي اين فيلم هست رو با آيدا(شخصيت فيلم ديگر آقاي صدر عاملي)اشتباه گرفتي. بالاخره هر كسي يه برداشتي از نام فيلم داره اما به نظر من اين نام ميتونه بيانگر دو چيز متفاوت باشه.يكي اينكه اكثريت مردم جامعه با چشمان بسته زندگي مي كنن،چون چشم ابزاري براي ديدن چيزيه كه واقعاً وجود داره،يعني حقيقت،اما شايد از اون براي نديدن استفاده ميشه وهمين ميشه زندگي با چشمان بسته!در واقع خداوند اين موهبت رو به آدما داده اما ازش استفاده نمي كنن. دوم اينكه شايد پرستو تصميم گرفته با چشمان بسته زندگي كنه يعني چيزي كه دوست نداره(مثل قضاوت غلط آدما) رو نبينه و بدون در نظر گرفتن اونا راهي كه فكر ميكنه درسته رو پيش بگيره.

2+0-

يكشنبه 24 مهر 1390



>>>amir:

jaleb bood ye negah e tazeh be film ba chashman e basteh

0+0-

پنجشنبه 31 شهريور 1390



>>>قیصر:

الان خودتم فهمیدی چی گفتی؟

0+0-

پنجشنبه 31 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.