پرده سینما

بحران اقتصادی و احتمال ورشكستگی صنعت سینمای ایران

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

غلامرضا موسویسید غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی تهیه كنندگان و توزیع كنندگان فیلم سینمای ایران ضمن ابراز نگرانی جدی پیرامون بحران اقتصادی نسبت به احتمال ورشكستگی صنعتی ملی سینمای ایران اعلام خطر كرد. وی گفت: در آخرین نشست شورای عالی كه با حضور نمایندگان كانون تهیه‌كنندگان، مجمع فیلمسازان و انجمن تهیه كنندگان مستقل تشكیل شد، شرایط بحرانی اقتصادی سینمای ایران بحث اصلی جلسه را به خود اختصاص داد. اعضای شورای عالی در مباحث خود اعتقاد داشتند كه بحران اقتصادی دامن سینمای ایران را فراگرفته است و در صورتی كه برنامه‌ای مدون و پیشگیرانه انجام نشود، صنعت ملی سینمای ایران به سمت ورشكستگی میل خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شورای عالی تهیه کنندگان، در پی مباحث خود اعلام خطر و هشدار به آحاد تهیه كنندگان سینمای كشور را لازم دانست. چرا كه با توجه به روند كنونی به نظر می‌رسد نه تنها تهیه‌كنندگان سینمای كشور بلكه سینماداران نیز با این بحران روبرو شده و اثرات آتی آن به ورشكستگی صنعت سینما منجر خواهد شد.

شورا در پایان مباحث مربوط به بحران اقتصادی تصمیم گرفت جلسات فوق العاده‌ای با حضور كارشناسان تهیه كنندگی، نمایندگان كانون كارگردانان سینمای ایران، نمایندگان و كارشناسان انجمن سینماداران تشكیل و ضمن بررسی موضوع نسبت به تدوین برنامه‌ای جهت برون رفت از شرایط بحران اقصادی و ورشكستگی احتمالی صنعت سینما اقدام نماید. شورا در همین زمینه اعتقاد داشت كه برای برون رفت از شرایط بحرانی همكاری كلیه اهالی سینما، مسئولان اجرایی و قوه مقننه لازم است.

غلامرضا موسوی در ادامه گفت: در همین نشست با توجه به اجرای قریب الوقوع قانون مالیات ارز افزوده و تأكید قانون بر پرداخت آن توسط مصرف كننده نهایی، به نمایندگان شورای عالی در «كارگروه مالیات» ماموریت داد تا در این زمینه راهكارهای لازم را با همكاری انجمن سینماداران پیش‌بینی و اتخاذ تصمیم كنند.

موسوی افزود: نمایندگان شورای عالی نتیجه مذاكرات با مسئولان برگزاری جشنواره دفاع مقدس جهت حفظ حقوق مادی و معنوی فیلم‌های شركت كننده در بخش مسابقه این جشنواره را به اطلاع اعضا رسانیدند. براساس این مذاكرات برای حمایت از فیلم‌های بخش مسابقه، تصمیماتی همچون تصمیمات نمیاش فیلم‌های استانی جشنواره فیلم فجر اتخاذ شد.

موسوی همچنین گفت: پیرو مذاكراتی كه با آقای مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در مورد نمایش فیلم‌های جشنواره صورت گرفته بود، گزارش نمایش فیلم‌های جشنواره به اطلاع همكاران رسید و تعدادی از آنان برای هماهنگی، اطلاع و هم فكری دعوت شده بودند كه با توجه به جدول نمایش تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در همین نشست شورای عالی هیئت رئیسه را موظف ساخت كه با توجه به اطلاعات موجود و اعلام نظر همكاران و توافقات قبل از برگزاری جشنواره 28 اقدامات لازم را برای دریافت حقوق تهیه كنندگان معمول دارند.

رئیس شورای عالی در پایان با اشاره به سخنان پیش از دستور نمایندگان تشكل‌ها گفت: كاهش غیرمنتظره فروش فیلم‌های سینمایی و نگرانی نسبت به سرنوشت تهیه كنندگان و صاحبان این فیلم‌ها و احساس خطر نسبت به عدم برگشت سرمایه فیلم‌های در دست تولید و لزوم اتخاذ روش‌های جدی برای اعلام خطر به همكاران از جمله سخنان پیش از دستور نمایندگان هر سه تشكل عضو شورای عالی بود.

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/6/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.