پرده سینما

ناقوس مرگ تونی کورتیس را هم نواختند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تونی كرتیس بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون پس از یک دوره بیماری سخت و مبارزه با چند بیماری مختلف، در سن 85 سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

 

تونی کورتیس در سالهای جوانیبه گزارش فارس به گفته پزشكان این بازیگر كه در سال‌های آخر عمر از فعالیت‌های بازیگری دور شده بود، در منزل خود در لاس‌وگاس نوادا به دلیل ایست قلبی فوت كرد. تونی كرتیس فعالیت بازیگری را از اواسط دهه 50 میلادی با حضور در نمایش‌های صحنه‌ای در منطقه برادوی نیویورك شروع كرد. حضور او در چند نمایش تئاتری و بازی خوب وی باعث توجه صنعت سینما به این بازیگر جوان شد. كرتیس با بازی در نقش‌های مكمل در یك سری فیلم سینمایی كار خود را شروع كرد و به تدریج به صورت بازیگر نقش اول محصولات سینمایی درآمد.

درام تاریخی اسپارتاكوس یكی از فیلم‌های مطرح این بازیگر در دهه نخست بازی‌اش است كه توسط استنلی كوبریك ساخته شد. با آن كه كرتیس در آن ایام با فیلمسازان مطرحی همچون كوبریك و بیلی وایلدر همكاری كرد، ولی نتوانست لقب یك بازیگر مؤلف را بگیرد. او حتی زمانی كه به عنوان بازیگر نقش اول محصولات سینمایی روی پرده ظاهر شد، نتوانست تبدیل به یك ستاره درجه اول بشود.

این بازیگر در اوایل دهه هفتاد راهی دنیای تلویزیون شد و فعالیت‌های سینمایی خود را كاهش داد. در این دوران بود كه او در كنار راجر مور در مجموعه موفق و پر بیننده كاوشگران بازی كرد. استقبال تماشاگران از این مجموعه كمدی پلیسی باعث شد تا فصل‌های بعدی آن هم تولید و به روی آنتن برود. این مجموعه نام تونی كرتیس را دوباره در بین عموم تماشاگران مطرح كرد. به گفته منتقدان سینمایی تونی كرتیس در رسانه تلویزیون موفق‌تر از سینما عمل كرد و شاید اگر از آغاز دوران كاری فقط در همین رسانه‌ كار می‌كرد با موفقیت‌های بیشتری روبرو می‌شد.

این بازیگر در طول 15 سال اخیر به سمت نقاشی روی آورد و تابلوهای زیادی كشید این سرگرمی تازه تقریبا تمام دنیای این بازیگر بیمار را پر كرد و باعث شد تا او چند نمایشگاه نقاشی هم برپا كند. كرتیس در كنار فعالیت هنری در سال‌های عمر خود در فعالیت‌های انسان‌دوستانه هم شركت داشت و با سازمان‌های خیریه همكاری می‌كرد.

جنت لی بازیگر مطرح دهه شصت میلادی همسر تونی كرتیس بود. جیمی لی كرتیس بازیگر چند دهه اخیر سینما فرزند مشترك این دو بازیگر است. مورلا (آدام راپ) آخرین فعالیت بازیگری وی بوده كه هنوز در مرحله فیلمبرداری است.

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.