پرده سینما

جنگ سرد بین خانه سینما و وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر تحت برنامه‌های صنفی به كارهای سیاسی می‌پردازند و می‌خواهند ارزش‌های نظام را به استهزا بكشند، محكوم هستند.

 

عسگرپور : كدام حركت شما در جهت تقویت نهاد صنفی بوده؟ به جز حذف افراد حاضر كه به گواه مكتوبات و درخواست جلسات سعی در تعامل با شما بودند به چه اندیشیدید؟ مگر امثال ما از كجا آمده بودند؟ مگر شما از كجا آمده‌اید؟ مایلید سوابقمان را حداقل از تاریخ ‌١٢/١١/٥٧ تاكنون با هم مقایسه كنیم؟  

 

 

سیدمحمد حسینی. عکس از ایسنابا ورود سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه جنگ سردی که ماههاست بین معاونت امور سینمایی (جواد شمقدری) و رییس هیئت مدیره خانه سینما (محمدمهدی عسگرپور) شکل گرفته، این بحران وارد مرحله جدیدی شد. سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چهارمین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال درباره‌ی حاشیه‌های جشن خانه سینما كه بیانیه‌ی اخیر معاونت سینمایی را در پی داشته است، گفت: هیچ مقابله‌ای در كار نیست و از ابتدا بنا بر تعامل بوده است. تاكنون اختلافاتی كه وجود داشته با سعه صدر ارشاد مواجه شده و این همكاری بر همگان ثابت شده به طوری كه برخی از فیلم‌های توقیف شده، رفع توقیف شده‌اند.

وزیر ارشاد ادامه داد: آقای فرهادی در حال حاضر متوجه نامناسب بودن حرف‌هایش شده است اما برخی حركاتی كه دیگران در آن مراسم انجام دادند، به طور مثال مچ ‌بندسبز خود را بالا بردند در حالیكه این حركات بعد از گذشت یك سال و سه ماه از جریان انتخابات و این كه همه فهمیدند جنبش سبز به سلطنت طلب‌ها، كومله‌ و سایر بیگانگان پیوسته است، قابل پذیرش نیست.

وی اظهار داشت: ما با هیچ شخصی از جمله آقای فرهادی و یا دیگرانی كه تحت تاثیر هیجانات حرف‌هایی زده‌اند بحثی نداریم، حرف ما با صحنه‌گردانان است. قضیه ایشان مسئله ما نیست. مسئله ما آنهایی هستند كه به صورت سازماندهی شده ارزش‌های اسلامی را زیر پا می‌گذارند.

وزیر ارشاد گفت: این كه كسی آرزو كند كه فردی ضد انقلاب مثل محسن مخملباف و خانواده‌اش برگردد به ایران و انتظار هم داشته باشد كه ما برایش فرش قرمز پهن كنیم، نشان می‌دهد كه مسئله دیگر صنفی و سینمایی نیست. همین طور این كه عده‌ای هم بیایند در آن فضا برای این حرف‌ها سوت و كف بزنند از نظر ما محكوم است و قابل قبول نیست و به جد انتظار داریم كه این روند را اصلاح كنند. البته ما كاری به سابقه افراد نداریم. بعضی از كسانی كه سر سفره این نظام نشسته‌اند، حالا ادعا می‌كنند كه ما الان در یك محاصره اقتصادی هستیم. ما فعلاً سكوت كرده‌ایم اما اگر لازم باشد تمام موارد و مستندات را در این زمینه بیان می‌كنیم.

وی اظهار داشت: ما هیچ‌گونه مقابله‌ای با اهالی سینما نداریم و از ابتدا هم بنای ما بر تعامل بوده است. در حقیقت كسی نمی‌تواند ادعا كند در این دوره نسبت به قبل یك انقباض یا انسدادی در حوزه فرهنگ ایجاد شده همان طور كه سال پیش دیدید كه از فیلم‌های توقیف شده رفع توقیف شد.

وی گفت: خواننده‌ای كه در خارج از كشور هر چیزی علیه نظام خواسته، گفته است الان آمده می‌خواهد از تلویزیون مجوز بگیرد كه برنامه‌اش پخش شود. این چه معنی دارد؟

حسینی گفت: ما با جریان سازماندهی شده در حوزه فرهنگ و هنر برخورد قاطع می‌كنیم. چند سال قبل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، به جای كار صنفی كار سیاسی می‌كرد و دیدیدم كه چه بر سرش آمد. كسانی كه در دوره اصلاحات سر كار بودند و به اصطلاح گفتمان ایجاد می‌كردند به جای كار به گفتاردرمانی مردم مشغول بودند حالا رفته‌اند در حوزه فرهنگ و می‌خواهند تحت عنوان فعالیت‌های صنفی موضعگیری كنند.

او با بیان اینكه ‌كاری نداریم افراد در زمان انتخابات چه طرز فكری داشته‌اند، در عین حال مطرح كرد: اما در برابر این كه الان بخواهند ازبرنامه‌های وزارت ارشاد استفاده كنند و به این روند ادامه دهند، سكوت نمی‌كنیم.

 

عسگرپور : كدام حركت شما در جهت تقویت نهاد صنفی بوده؟ به جز حذف افراد حاضر كه به گواه مكتوبات و درخواست جلسات سعی در تعامل با شما بودند به چه اندیشیدید؟ مگر امثال ما از كجا آمده بودند؟ مگر شما از كجا آمده‌اید؟ مایلید سوابقمان را حداقل از تاریخ ‌١٢/١١/٥٧ تاكنون با هم مقایسه كنیم؟  

 

محمدمهدی عسگرپور. عکس از مرجان فعال علوی. ایلنامحمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و رییس هیات مدیره این تشكل صنفی پیرو اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای را خطاب به وی منتشر كرد.

در متن این نامه خطاب به دكتر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«خداوند را بسیار شاكرم كه بعد از گذشت یك سال از مسوولیت‌تان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از مباحث كلی كه گفتن‌شان چندان پیش زمینه و تجربه خاصی لازم ندارد بالاخره سخنی در خصوص مسائل صنفی سینما گفتید و به قاعده "تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد" عیب و هنرتان را نمایاندید.

اینجانب و برخی از اهالی سینما به خوبی می‌دانند جنابعالی چه دوره‌ی سختی را در این منصب پشت سر می‌گذارید. سختی نه به لحاظ كار تخصصی فراوان و مثلا تعامل با اهل فرهنگ و هنر كه در این زمینه كارنامه یك سال‌تان به وضوح بیانگر ناكامی است؛ بلكه به لحاظ عدم تمایل ورود به مباحث جدی و تخصصی و عدم امكان برای مراقبت از فعالیت معاونینی كه افكار عمومی حتی انتصاب آنها را نیز مربوط به شما نمی‌دانند.

برادر محترم از اولین جلسه‌ای كه با هم داشتیم از صمیم قلب برایتان دعا كردم كه در كارتان توفیق زیادی داشته باشید؛ به دو دلیل اول آنكه به نظام عشق می‌ورزم، دوم آنكه حس خوبی در شما دیدم و سخت امیدوار بودم كه كارمان با شما به اینجا كشیده نشود.

متأسفم كه باید بگویم جنابعالی به هیچ عنوان امكان تسلط پیدا كردن به موضوعات مختلف تحت مسوولیت‌تان را فراهم نكردید. هم شما هم خدایتان و تا حدی امثال ما می‌دانیم كه حداقل در حوزه‌ی سینما تعداد نشست‌های جدی و تخصصی‌تان با دست اندركاران به تعداد انگشتان یك دست هم نمی‌رسد. و لابد تصور كردید مجبورید كار را به شكل پیمانكاری به معاونان‌تان از جمله معاونت سینمایی واگذار كنید. به همین اعتبار و به دلیل عدم تعلق خاطر به حوزه‌های مختلف هنری (نمی گویم فرهنگی چون عنوانی است كلی و تفسیربردار) تسلط امروزتان به اوضاع سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی حدودا مثل روز اوَلی است كه همدیگر را دیدیم. همان موقع كه هنوز نامزد احراز پست وزارت بودید و درخواست كمك كردید و بنده و تعدادی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما و رؤسای صنوف علیرغم فشارهای زیاد آن روزها صادقانه و با برنامه‌ای مشخص و به قصد تعامل به دیدارتان آمدیم. با این روشی كه در پیش گرفته‌اید ده سال بعد هم فرقی به حال‌تان نخواهد كرد.

محمدمهدی عسگرپور. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماممكن است این اظهارات را شما و برخی به دور از انصاف بدانند ولی بنده حاضرم در جلسه‌ای با جنابعالی این را به اثبات برسانم. اگر جنابعالی نه به عنوان وزیر، بلكه به عنوان یك محقق در مورد سینمای بعد از انقلاب اسلامی و سرمایه‌هایش كه به مدد پیروزی انقلاب شكل گرفت و كارنامه درخشانی هم از خود باقی گذاشته، تحقیق می‌كردید، به درستی درمی‌یافتید زوایا و برش‌های مهم دیگری وجود دارد كه سخت از آنها غفلت كرده‌اید؛ از جمله باید می‌كوشیدید بنیان‌های قدرتمند این سینما را كه برخی به دلیل ناكامی‌های حقیقی و حقوقی آنها را شاه‌نشین می‌خوانند شناسایی كرده و با آنها مرتبط شوید و برای تقویت نظامی كه معلوم نیست شما یا من كدامیك بیشتر بر تقویت آن كوشا هستیم با آنها تعامل واقعی و غیرخیالی برقرار كنید. در این صورت به یقین در دام خرده‌گیری و بزرگ‌نمایی در جریان برگزاری یك جشن سینمایی نمی‌افتادید.

ما در این یك سال گذشته كدام جمله مشفقانه (نمی‌گویم پدرانه كه امكانش را از خود سلب كرده‌اید) از شما یا مشاور و معاونان‌تان شنیدیم؟ كدام حركت شما در جهت تقویت نهاد صنفی بوده؟ به جز حذف افراد حاضر كه به گواه مكتوبات و درخواست جلسات سعی در تعامل با شما بودند به چه اندیشیدید؟ مگر امثال ما از كجا آمده بودند؟ مگر شما از كجا آمده‌اید؟ مایلید سوابقمان را حداقل از تاریخ ‌‌١٢/١١/٥٧ تاكنون با هم مقایسه كنیم؟

امسال اكثریت مخاطبان و علاقمندان سینما با سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف معتقد بودند كه مجموعاً یكی از بهترین جشن‌های سینمای ایران در طول چند سال گذشته را تجربه كرده‌اند. تا اینكه بیانیه هیستریك معاونت امور سینمایی‌تان كه با هدف برهم زدن تمركز مدیران و دست اندركاران نسبت به ناكامی‌های پی در پی اخیرشان و عدم توانایی در جذب سینماگران شاخص منتشر شد. بیانیه‌ای كه به زعم خیلی‌ها برگرفته از رفتار رئیس جمهور پیشین آمریكا بود كه برای حمله به یك سرزمین، خوب است بهانه‌ای پیدا كنی، آن‌را بزرگ كنی، با دروغ آمیخته‌اش كنی، از هجمه رسانه‌ای هم بهره گیری و به آن سرزمین حمله كرده و آن را اشغال كنی!

ای كاش روزی شهامت داشته باشیم و از ملت شریف ایران، شهدای عزیز، جانبازان گرانقدر ، ایثارگران، مقام معظم رهبری و امام زمان علیه السلام بابت كوتاهی‌ها و بی‌كفایتی‌هایمان در روند پیشرفت و آبادانی كشورمان عذرخواهی می‌كردیم.

برادر محترم! اتهامات ایشان به علاوه اتهامات اخیر جنابعالی كه بنده یا امثال من را محرك اصلی و صحنه گردان توطئه بر علیه نظام جمهوری اسلامی خواندید را ذخیره‌ی آخرت خود می‌دانم كه شاید بدین وسیله قدری از گناهانم بخشیده شود. اما توهین به حضار در آن مراسم كه اتفاقا برخی از معتمدان شما هم حضور داشتند با این عنوان كه گول امثال من را خوردند بماند برای شما و ایشان.

برای شما كه قاضی خوبی نبودید نمی‌گویم، برای حافظه تاریخ می‌گویم. اولین بیانیه علیه هتك حرمت به قرآن مجید در حوزه فرهنگ، در خلال برگزاری نخستین جشن‌مان صادر شد. آن موقع شما و همكارانتان سرگرم بستن چمدان بودید و پس از چند روز یكی یكی بیانیه‌هایشان را دادند. نگاهی به فهرست برندگان جشن و گفته‌هایشان روی سن بیندازید تا ببینید چگونه قاضی عجول و شاید مجبوری هستید.

اما در مورد مسائل مالی و بودجه خانه سینما نمی‌گویم كه عدم صداقت زیرمجموعه‌تان جایی برای بحث‌های این چنینی باقی نگذاشته است.

لطفاً درنگ نكنید؛ اسنادی كه می‌خواهید بعدها منتشر كنید را الان منتشر كنید. شاید برای ما هم اشتیاقی فراهم شود تا فهرست كمكهایی كه به برخی از خودی‌هایتان شده را منتشر كنیم.

از سفره‌ی نظام و متنعم شدن برخی مثل من گفته‌اید، شاید تعابیر من و شما با هم فرق داشته باشد. سفره‌ای كه شما و برخی دیگر معمولا تصویر می‌كنید آدم را یاد و سفره‌های ولیمه می‌اندازد كه كسی پس از خوردن ناشكری هم بكند و پشت سر صاحب مجلس هم چیزی بگوید. من سفره‌ی نظام را سفره‌ی خداوند تلقی می‌كنم كه برای همه‌ی بندگانش بی‌منت گسترده و شرط بهره‌مندی بیشتر را ایمان و عمل صالح قرار داده است. سفره نظام نه متعلق به من است كه بابت آن بخواهم از شما حساب بكشم نه متعلق به شما و دیگران. سفره نظام متعلق به همه ماست. این قدر نگاهتان به لقمه دیگران نباشد، ضمن آنكه محبوبیت در قلب مردم را هم خداوند عطا می‌كند نه شما و نه امثال برنامه‌های تلویزیون و شرط آن هم ایمان و عمل صالح است.

"ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا"

برادر محترم با اینكه قاضی خوبی نبودید اما همچنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی كشورمان هستید. ما در قالب جریان صنفی موظف به تعامل با شما هستیم پس پیشنهاد می‌كنم كمیته‌ای حقیقت‌یاب (البته نه از نوع بین‌المللی‌اش) تشكیل شود تا رفتار شما و زیر مجموعه‌تان را با خانه سینما بررسی كنند. آن وقت ملاحظه می‌كنید كه این شیوه یعنی علاقه به نظام، یا برعكس پاسخ ندادن به تمامی درخواست‌های ما از روز اول مسوولیت‌تان تا به اكنون یعنی ....

جناب وزیر نشان دهید كه مدیری پاسخگو هستید. پاسخگویی را هم به سبك معاونت سینمایی با شعار دادن و دهن به دهن گذاشتن مترادف ندانید. دیری است اتهام براندازی نظام به منتقدانِ بی‌كفایتی و سوء تدبیر در مدیریت رنگ باخته است.

 

"والسلام علی من اتبع الهدی"

 

محمد مهدی عسگرپور -رئیس هیات مدیره و مدیر عامل»

 

 

منبع: ایسنا و فارس

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

گردهمایی امروز اصناف سینمای ایران لغو شد

عسگرپور: بیانیه انجمن تهیه کنندگان بی پایه و اساس است

هوای ابری بر فراز خانه سینما؛ ابوالقاسم طالبی: مشکل شما با اعدام من حل نخواهد شد

افق های روشن در رابطه شمقدری و عسگرپور

واکنش سینماگران به اقدام جدید جواد شمقدری

بن بست در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

جنگ سرد بین خانه سینما و وزارت ارشاد وارد مرحله جدیدی شد

شمقدری: مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیرعامل را اتاق جنگ قرار داده است

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/7/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.